• 0

Ondernemen uit een Stamrecht bv [hoe omgaan met salaris]

Hallo,

 

Ik ben, na jaren in loondienst te zijn geweest, voornemens om uit mijn stamrecht B.V. te gaan ondernemen.

 

Het salaris wat ik uit de stamrecht B.V. krijg daar wordt uiteraard loonbelasting over afgedragen. Nu rust er op de B.V. nog een uitgestelde belastingschuld.

 

Volgens mij wordt er met het afdragen van de loonbelasting, welke voortvloeit uit de hoogte van het salaris, voldaan aan deze afdracht.

 

Echter van diverse kanten hoor ik nu dat op het moment dat de B.V. moet gaan uitkeren nog moet worden voldaan aan de afdracht van de loonbelasting.

 

In mijn optiek is dit niet correct, dan zou je dus 84% belasting betalen over het totale bedrag…..?

 

 

Bedankt alvast

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan

 

 

N.b. Er is gekozen voor salaris ipv een periodieke uitkering omdat er een WIA uitkering bij betrokken is. Waardoor de het loon van het UWV wordt aangevuld mits er een deel zelf verdient wordt.

 

_________-

[titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het salaris wat ik uit de stamrecht B.V. krijg daar wordt uiteraard loonbelasting over afgedragen. Nu rust er op de B.V. nog een uitgestelde belastingschuld. Volgens mij wordt er met het afdragen van de loonbelasting, welke voortvloeit uit de hoogte van het salaris, voldaan aan deze afdracht.

 

Echter van diverse kanten hoor ik nu dat op het moment dat de B.V. moet gaan uitkeren nog moet worden voldaan aan de afdracht van de loonbelasting. In mijn optiek is dit niet correct, dan zou je dus 84% belasting betalen over het totale bedrag…..?

Ik denk eigenlijk dat je twee zaken door elkaar haalt. Salaris uit de bv enerzijds en de stamrechtuitkering anderzijds. Beide moet je los zien.

 

Allereerst het salaris dat je ontvangt als DGA van de bv. Dit salaris zal hoogstwaarschijnlijk minimaal 44.000 euro per jaar moeten bedragen. Hierover draag je gewoon loonheffing af als inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking. Dat gebruikelijk loon zal dus uit lopende omzet moeten komen, anders is het snel einde-oefening!

 

Dan de stamrechtvoorziening zelf. Deze blijft gewoon op de balans staan zolang je deze niet uitkeert. Dus als je gaat ondernemen vanuit deze bv, dan gaat het salaris niet ten laste van deze voorziening maar van de (hopelijke) winst! Dus aan het eind van de rit zul je nog steeds die voorziening moeten uitkeren of ten minste over dat bedrag loonheffingen moeten afdragen.

 

Als je trouwens voor je bv werkt en die werkzaamheden stellen zo weinig voor dat je daarmee redelijkerwijs minder dan 5.000 euro per jaar verdient (evt. overleggen met de Belastingdienst), hoef je jezelf geen salaris uit te betalen. Maar in dat geval begeven we ons waarschijnlijk buiten de reikwijdte van dit forum.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als aanvulling op Rachid:

 

Het verdient om diverse redenen de voorkeur om juist NIET te ondernemen vanuit een stamrecht-B.V.

 

Het lijkt mij zinvol te kijken naar 2 alternatieven:

- de stamrecht-B.V. een andere B.V. laten oprichten. Die andere B.V. laat je de onderneming drijven;

- de onderneming privé gaan drijven.

 

In beide gevallen zou je vanuit de stamrecht-B.V. een lening kunnen verstrekken voor de ondernemingsactiviteiten tegen zakelijke voorwaarden.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

N.b. Er is gekozen voor salaris ipv een periodieke uitkering omdat er een WIA uitkering bij betrokken is. Waardoor de het loon van het UWV wordt aangevuld mits er een deel zelf verdient wordt.

Dan heb je met DGA loon toch een klein probleem: je zult met de fiscus moeten overleggen en vooraf goedkeuring krijgen om het gebruikelijke loon - vanwege gedeeltelijke AO - gedeeltelijk (lees: part time) te mogen toepassen.

 

Een te laag salaris levert geen minimaal 50% benutten restverdiencapaciteit op, dus 0-5K DGA salaris per jaar zoals Prins opperde, is voor jou helemaal geen optie: jij hebt er juist baat bij dat jouw salaris hoog genoeg is

 

Maar ook weer niet té hoog: 44K DGA loon uitkeren is niet interessant omdat je daarmee wel eens permanent je WGA uitkering verlaagt (of zelfs tot 0 terugbreng zodra je onder de 35% inkomensverlies / ao duikt).

 

Maar, gewetensvraag: ga je ook echt omzet en winst genereren, of trek je op deze manier alleen je Stamrecht-BV leeg?

Dat laatste lijkt dan tijdelijk interessant omdat je niet op de veel lagere vervolguitkering terugvalt (op basis 70% bruto minimumloon x AO%), maar de veel hogere WGA Loonaanvulling, maar lost op langere termijn niets op zodra je stamrecht BV leeg is

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Maar, gewetensvraag: ga je ook echt omzet en winst genereren, of trek je op deze manier alleen je Stamrecht-BV leeg?

Dat laatste lijkt dan tijdelijk interessant omdat je niet op de veel lagere vervolguitkering terugvalt (op basis 70% bruto minimumloon x AO%), maar de veel hogere WGA Loonaanvulling, maar lost op langere termijn niets op zodra je stamrecht BV leeg is

 

Bedankt voor de antwoorden!

 

Het is niet de bedoeling om de Stamrecht B.V. leeg te trekken, maar wel degelijk winst te gaan maken. Ik ben nogal voorzichtig van aard en wil niet voor verrassingen komen te staan als onverhoopt de Stamrecht B.V. geen winst maakt. Dat is dus eigenlijk de vraag: wat gebeurd er als de Stamrecht B.V. leeg is en er geen winst gemaakt is.

 

Jan

 

 

[mod edit: quote hersteld]

 

 

Link naar reactie
  • 0

wat gebeurd er als de Stamrecht B.V. leeg is en er geen winst gemaakt is.

Wat in dat geval de consequenties zijn voor de Stamrechtverplichting zelf weet ik niet, dat is niet mijn expertise.

 

Wat de gevolgen voor de WGA loonaanvullingsuitkering zijn weet ik wel: zodra je je restverdiencapaciteit niet meer voor minimaal 50% benut, val je terug tot de lagere vervolguitkering van grofweg (*) 70% x AO% x bruto minimumloon.

 

(*)= iets versimpeld, het is een gestaffeld uitkeringspercentage

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

wat gebeurd er als de Stamrecht B.V. leeg is en er geen winst gemaakt is.

Wat in dat geval de consequenties zijn voor de Stamrechtverplichting zelf weet ik niet

Ik wel*. Dan zijn simpelweg alle liquide middelen uit de bv verdampt, maar staat er nog steeds een forse voorziening op de balans! Die zal dan dus nog steeds - in ieder geval fiscaal - moeten worden uitgekeerd.

 

En vergeet ook de oprenting niet! Het kan zijn dat je bijvoorbeeld 20.000 euro als gouden handdruk hebt gekregen, maar dat dat met een beetje pech na een jaar of 20 is gegroeid naar 40.000 euro vanwege de oprenting (ligt een beetje aan het percentage dat je met jezelf afspreekt). Als je dan moet gaan uitkeren, betaal je dus belasting over 40.000 euro. Met nog meer pech moet je dan dus evenveel belasting afdragen over het nieuwe bedrag als de oorspronkelijke bedrag groot was!

 

Oh ja, en als de bv nog van 'oude' makelij is, dan moet er dus ook nog gewoon ergens 18.000 euro startkapitaal in de bv aanwezig zijn bovenop de opgerente stamrechtvoorziening. Dus als je van plan was de stamrecht-bv lekker voortijdig leeg te trekken, dan is het te hopen dat je de loterij wint op het moment dat je met pensioen gaat.

 

(*) Met een slag om de arm

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.