• 0

Virtuele winkelstraat

Dit is een vervolg op een thread in het O&L forum, omdat de virtuele winkelstraat daar te veel offtopic ging.

 

Aanleiding:

Internet is een heel uitgebreid medium, vaak hoor ik de klacht; ik weet niet waar ik zoeken moet, er is teveel aan informatie en ik kan het niet vinden als ik wat zoek. Ook de meest onherkenbare namen kom je tegen in de www adressen.

Deze mensen zijn vaak niet eens geintereseerd of er in verwegistan een winkel bestaat die online goederen verkoopt. Vaak zijn ze wel geitereseerd in de 'bekende winkels' ....is er een leuke aanbieding of hoe is die renovatie afgelopen, heeft jan-boek de nieuwste titels al liggen. etc.

Voor deze mensen en voor de mensen met weinig tijd, is het een idee om op deze manier 'virtuele winkelstraten in te richten'.

 

Ik kom hierop doordat een klant van mij ideeén had in die richting, een gezamelijke website voor de hele winkelstraat, gelinkt naar de eigen site`s. (dit zou evt een volgend project kunnen worden...vandaar)

o.a om als 'bekende' winkelstraat zich beter te profileren... Deze straat bevind zich niet in het direkte centrum maar is wel degelijk een straat met veel leuke winkels die je niet overal ziet. overigens hoeft het niet zo te zijn dat alle winkels ook via de website dingen willen verkopen

 

Ik wil ook voordat ik ondernemers met deze plannen ga begeleiden, goed weten waar ik over praat...(ik moet mijn ideeën ook toetsen en evt bijschaven, dus als jullie daar een bijdrage aan kunnen en willen leveren ...graag!)
Dit is wel een interessant onderwerp. Ik zal binnenkort mijn bijdrage leveren.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
De site van Barones trouwens vind ik niet echt een goed voorbeeld. Hier worden alleen een aantal winkels getoons die in e straat zitten, met een erg summiere omschrijving. Ik denk niet dat Tirza dit bedoeld.

Ik vind de opzet wel goed. Maar per winkel zou er veel meer inzitten. Hierbij denk ik dan niet aan e-commerce maar aan het opvragen van de collectie, speciale acties, etc. Een vereiste is dan wel dat dit (digitaliseren van de collectie) gestandaardiseerd wordt.
Link naar reactie
  • 0

Allereerst vind ik het super dat jullie mee willen denken!

 

Wellicht kunnen we in een brainstorm sessie de voor- en nadelen hiervan eens bespreken? Ik wil er best mijn bijdrage aan leveren

Hier ben ik wel voor, al is het alleen al om zo`n sessie te testen ;)

 

even de genoemde links :www.larenseshoppingmall.nl

www.barones.nl

 

wat kan het doel zijn van zo`n virtuele winkelstraat.

Waar moet je aan denken om succes te hebben.

Wat komt er allemaal bij kijken om het ook technisch tot een succes te maken

 

Persoonlijk spreekt mij de eerst genoemde meer aan omdat het uitgebreider is. wellicht kan ik eens wat rondvragen om meer te weten te komen over bezoekers aantallen -verkoop - bekendheid(regio of landelijk)

 

greetz,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Wat is hetgeen dat je wilt bereiken met een "lokale" winkelstraat?

 

Als het puur en alleen om winkelen gaat verlies je, denk ik, een deel van de kracht van het lokale.

 

Een mooi voorbeeld is de uiterst succesvolle site (op zijn minst succesvol qua publiek): http://www.sfgate.com

 

De sterke community site die alles over San Francisco verteld is uitgebreid met: http://personalshopper.sfgate.com/ Hier krijg je een mooi overzicht van aanbiedingen in San Francisco.

 

Voor zover ik kan zien is dit een uitgave van de San Francisco Chronicle, de lokale krant.

 

Wordt hier geld verdiend? Ik durf het niet te zeggen. Om een uitgebreide site als sfgate.com aantrekkelijk te houden moet je erg veel inspanning leveren. Deze inspanning maakt het interessant voor de community om terug te komen, om te shoppen, chatten, het weer te bekijken, laatste ontwikkelingen in de stad, kortom alles wat SF bezig houdt.

 

Met een winkelstraat alleen denk ik niet dat je zo'n loyaal publiek kan trekken.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

De genoemde winkelstraten welke zich in Nederland bevinden zien er meer uit als een reclamefolder. Maar qua service en gemak blijft er niets van over. :'(

 

Mijn mening is eerder wanneer zich grote winkelketens met elkaar verenigen. zoals bijenkorf, V&D, Blokker enz.... Men een virtuele winkelstraat kan creëren waar de toevallige bezoeker wat aan heeft. Hiermoet ik ook bij vertellen dat de grote ketens de knaken hebben om dit op te zetten. (Aan de andere kant zal dat waarschijnlijk niet gebeuren, ze concureren elkaar liever de tent uit dan te denken over samenwerking)

 

De enige die met deze site's wat is opgeschoten is de designer.

 

Zouden deze genoemde virtuele winkelstraten wel gemeengoed worden. Scheelt het wel veel papier en is het beter voor het milieu. Maar dan mag er zeker wel meer gepromote worden. Om bijvoorbeeld wat meer interactie te krijgen bij deze virtuele winkelstraten, bied de bezoeker dan de mogelijkheid om een reactie te geven wat hij of zij van een desbetreffende winkel vindt.

Daar heeft de winkelier (die het toch vaak al moeilijk heeft) ook wat aan. Bestel opties zou voor deze ideeën denk ik niet werken, dan zouden de winkeliers ook al gezamelijk een couriers bedrijf moeten betalen zoals ook voor de virtuele winkelstraat van de weinige marge die ze overhouden van hun core business 'verkopen'.

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel mensen zullen dagelijks een winkelstraat bezoeken? Of is dat niet de bedoeling?

 

Zoals ik de stelling tot nu toe begrijp wordt er met een winkelstraat bedoeld:

 

Een samenwerking van verschillende winkels die geografisch dezelfde eigenschap hebben? Oftewel, alle (of veel) winkels uit bijvoorbeeld Breda?

 

Hoe krijg je de mensen uit breda bekend met deze virtueele winkelstraat en hou je ze vast? Ik denk dat een winkelstraat alleen kans van slagen heeft als er meer te vinden is dan alleen winkels.

 

In een "echte" winkel straat heb je:

Straat muziekanten, de kans dat je bekenden tegen het lijf loopt, café's, restaurants, zwervers, atmosfeer, etc.

 

Hoezo zou een online winkelstraat zonder dergelijke eigenschappen succesvol kunnen zijn, of zich op zijn minst onderscheiden van "gewone" e-commerce sites?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

 

In een "echte" winkel straat heb je:

Straat muziekanten, de kans dat je bekenden tegen het lijf loopt, café's, restaurants, zwervers, atmosfeer, etc.

 

 

Dit is een leuke gedachte speling......

Laat muzikanten een demo-tje sturen. plaats een kort MP3tje op de site met een zogenaamde 'donatie button'.

 

Bekenden tegenkomen is ook leuk. Een pagina waar men zich kan aanmelden en cookies doen de rest.

 

Zwervers je zou kunnen spelen met internet en iedere bezoeker noem je geen 'gast' maar 'zwerver'

 

Restaurants vind ik wat moeilijk, geuren komen op het net nog steeds niet door. Maar je zou kunnen overwegen om ook een virtuele keuken te maken. En mensen voor de lol hun eigen recepten te creëren. Dit voor de flash- crea bea's onder ons.

 

Tja atmosfeer... En net zo'n vervelend achtergrond muziekje als in de winkelstraat zelf?

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je het zo stelt. In mijn opzicht heb je het nu niet meer over een lokale winkelstraat maar over een lokale community.

 

De digital stad was (is) daar een goed voorbeeld van. Volgens mij is het tegenwoordig een veredelde internet provider, maar het is een tijdje behoorlijk succesvol geweest volgens mij ???

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we ook met die termen moeten gaan spelen voor een virtuele winkelstraat.

 

We spreken over iets wat lokaal is en we hebben een winkelstraat waarmee het net op gaan.

De uitdaging die we hebben, "hoe gaat die virtuele winkelstraat een win-win situatie opleveren?" Voor klant en leverancier.

 

Dan is mijn mening dat er meer moet zijn dan alleen wat plaatjes, merknamen, telefoon nummers, adressen enz....

 

Ja en dan kun je gaan denken over bepaalde communitie functies. maar voor een bezoeker wel zo aardig. ::)

Link naar reactie
  • 0

nog wat ideetjes:

 

Etalage van de maand/week.

Bezoeker (foto) van de week die een korting kan krijgen.

Mensen houden vaak van puzzelen...zoek het juiste woord op het virtuele huisnr 4,10, etc en win...

Bezoekers aan de site uitdagen om een stukje te schrijven over de virtueel bezochte winkel/website.

Online gekochte items in een straal van 15 km 2 Euro bezorgkosten, tot 25km 4 Euro..etc.

 

Die mp3 vind ik ook een goeie...vooral voor de jongere bezoeker..

Elke 100e geregistreerde bezoeker krijgt van de plaatselijke drukker een stapeltje visitekaartjes (icecards).

 

Dus vooral entertaiment bieden wil het 'succes'hebben...

 

 

 

 

 

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Mee eens. Trouwens, alle punten die je noemt zijn community initiatives.

 

Nou zijn er een aantal manieren hoe je zoiets IMHO snel van de grond kan krijgen:

 

1. Zorg dat je een hele rij winkels hebt die mee willen doen en je community introduceren als de winkel community van b.v. Breda. Community is hier erg belangrijk, zorg er ook voor dat de winkels lokaal ook duidelijk communiceren dat ze hier aan mee doen. Communiceer duidelijk dat het meer is dan een verzameling e-com sites)

 

2. Zet een community voor Breda op en haal daar winkels bij (dit kan je bijvoorbeeld doen in samenwerking met een lokaal dagblad), zorg hier wel dat je een duidelijke initieele doelgroep hebt (jongeren, ouderen, etc.).

 

3. Focus op iets waar een stad bekend om staat (bijvoorbeeld Den Haag, politiek) en bouw daar de community omheen op. Zodra je genoeg volgelingen hebt de winkels introduceren (http://www.residentie.net)

 

4. Start met de grote namen, C&A, V&D, Bijenkorf etc. en "verklein" dit naar lokaal niveau. Ik zou dit "on demand" doen en niet gelijk.

 

Dit even als eerste gedachte ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan ik een webbouwer zo gek krijgen om hierin mee te gaan..

Om zo de eerste kosten op te vangen.

Wellicht kan Syntens hierin ook wat betekenen.

 

De gemeente(zwolle) wil meer ict bedrijven in de plaats en ook meer bedrijven gebruik laten maken van de infrastructuur hier (schijnt nogal goed te zijn) Dus wil ze waarschijnlijk ook wel flink promotie maken voor de stad e.d. dan zou dit best wel in hun straatje passen..denk ik :D

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ja, volgens mij wel. Maar onderschat de kosten/inspanning niet!

 

Slechts 10% van de online-communities overleefd het eerste jaar (en dat is nog een positief cijfer).

 

Er moet erg veel tijd in gestoken worden door de starter van het verhaal.

 

Qua technische oplossingen moet het allemaal behoorlijk goedkoop gestart kunnen worden.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Online gekochte items in een straal van 15 km 2 Euro bezorgkosten, tot 25km 4 Euro..etc.
Je zit dus wel echt aan e-commerce te denken!? Een aantal redenen waarom ik daar van af zou zien:

- Dure voorraadbeheer software nodig.

- Geen voordelen voor koper om bij jouw online te kopen.

- Online zijn de prijzen lager.

- Minder klanten in de winkel (maar winkel en personeelskosten blijven gelijk)

 

Link naar reactie
  • 0
Je zit dus wel echt aan e-commerce te denken!? Een aantal redenen waarom ik daar van af zou zien:

- Dure voorraadbeheer software nodig.

Evt bestellingen gaan niet via de centrale site maar per site/winkelier?

- Geen voordelen voor koper om bij jouw online te kopen.

Voordeel kan tijdwinst/gebrek zijn.

- Online zijn de prijzen lager.

dan is het toch voordeliger om online te kopen?de bezorgkosten zijn het gemak voor de klant.

- Minder klanten in de winkel (maar winkel en personeelskosten blijven gelijk)

Dat zou kunnen, maar ik denk dat een virtuele winkel minder bezoekers krijgt dan een echte. Daarbij is er voor het personeels lid dat anders klanten moest helpen nu een nieuwe functie gekomen nl. website onderhoud.(is dus ook klanten helpen)

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd ben ik het met ridler eens.

Dat een virtuele winkelstraat op Internet weinig toekomst heeft. Ook voor de winkeliers is het lastig, die hebben al probs genoeg om hun waar conventioneel te slijten.

Wanneer de winkeliers ook nog moet gaan bezorgen dan kunnen de meeste hun tent wel sluiten. Ja de klant betaalt ervoor 3 tot 5 euro mischien. Die bezorgkosten zijn pas mogelijk wanneer je zo'n 50 betaalende klanten hebt per dag. En dan ligt het ook nog aan de soort goederen. Groot, Klein, Zwaar, Licht, Breekbaar enz... en alle combinaties daarmee bepalen de transport kosten.

 

Alleen de grote jongens zullen steeds meer markt krijgen op het Net.

 

Link naar reactie
  • 0

Niet helemaal mee eens. Als je een daadwerkelijk actieve community op poten kan krijgen dan zal het mogelijk interessant worden voor de winkelier.

 

Aangezien je op mensen uit de regio aast is het een extra mogelijkheid om mensen naar de winkel te krijgen. Tevens kunnen de winkels samenwerken met bijvoorbeeld lokale koerieres als pizza-delivery en krantenjongens?

 

Vanzelfsprekend wordt het pas interessant als er winst gemaakt kan worden. Dat kan op het Internet al is veel mensen nog altijd niet duidelijk hoe.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

 

 

Vanzelfsprekend wordt het pas interessant als er winst gemaakt kan worden. Dat kan op het Internet al is veel mensen nog altijd niet duidelijk hoe.

 

Ik hoor gaarne de oplossing voor de virtuele winkelstraat dan.

Dat met samenwerking van meneer Internet winst te behalen valt weet ik. Maar in het geval van een virtuele winkelstraat denk ik dat de maker hiervan eraan verdiend. ;)

 

Link naar reactie
  • 0
Eerlijk gezegd ben ik het met ridler eens.

Dat een virtuele winkelstraat op Internet weinig toekomst heeft

Dat heb ik nooit beweerd. Ik zei dat ik de e-commerce activiteiten weinig kans gaf. Nogmaals: Voorraad beheer moet goed zijn om neen-verkoop te verkomen. Dus moet dit in de winkel geimplementeerd worden en dan ook nog eens aan de virtuele winkel straat gekoppeld worden. We hebben het dan over serieuze investeringen. Daarnaast beweerde ik dat er geen voordeel meer is om bij jou te kopen, omdat je in de buurt zit. Ze kunnen ook bij iemand bestellen die elders in NL zit die misschien goedkoper is. De lagere prijzen zijn geen voordeel!!! Dan zou iedereen bij jou in de winkel komen kijken/passen/advies vragen en vervolgens op de site kopen!

Tevens kunnen de winkels samenwerken met bijvoorbeeld lokale koerieres als pizza-delivery en krantenjongens?
Dit is zeker een mooi idee. Maar een aantal gecrashte startups hebben bewezen dat dit niet werkt. En van de redenen is dat deze geen voorraad kunnen aanhouden.
Link naar reactie
  • 0

Maar de winkels hebben zelf toch al voorraad? Het enige dat de plaatselijke koeriers hoeven te doen is voorbij de winkel scheuren als er een product besteld is.

 

Heb je misschien voorbeelden van gecrashte initiatieven die iets dergelijks probeerde? Ik vind het heerlijk om van andermans fouten te leren (ik doe het niet altijd, maar het blijft interessant ;))

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Heb je misschien voorbeelden van gecrashte initiatieven die iets dergelijks probeerde?
Ja ik ga even op zoek.. Het ging hier bij een aantal om levensmiddelen. In nederland is het geprobeerd voor CD en DVD's. Met name omdat ze snel bezorgd moesten worden. (vandaar dat de voorraden bij de pizzaboer moest liggen
Link naar reactie
  • 0

Ik heb het pizza, cd, dvd initiatief gevonden. Misschien niet echt relevant omdat het vooral om bezorging binnen zeer korte tijd ging, maar dit is dan ook het grote voordeel van deze pizza boys. Maar aflevering hoeft juist geen probleem te zijn. Voor zo'n grote groep winkeliers moet het mogelijk zijn een eigen bestelbus te onderhouden, waarmee aan het eind van de dag alle bestelde producten worden afgeleverd.

SPEED_45.txt

Link naar reactie
  • 0

 

Stel je hierbij dat alleen de grote jongens iets dergelijks kunnen neerzetten met succes?. Doordat zij tegen een financieel stootje kunnen en het zien als een extra service voor klanten?

 

Internet is een medium waar iedereen dezelfde aandacht kan krijgen.

hoogstens aan de uitvoering van de site en het aanbod zie je verschil.

Het zou jammer zijn om dit gegeven niet verder uittebuiten.

 

Bij e-commerce denk ik trouwens niet echt aan grootscheepse verkopen..

je kunt het zien als de melkboer bij de deur...dat is ook erg makkelijk en trouwens ook een tikkeltje duurder.

in eerste instantie denk ik dat je het geheel kleinschalig moet opbouwen, wie wil er meedoen, wat wil je laten zien, is extra omzet belangrijk of is evt verkoop mooi meegenomen. Zodra het bekendheid krijgt en mensen blijken er behoefte aan te hebben, dan kun je het verder uitbouwen.

 

In z`n sfeer kan die scooter courier best wel leuke dingen doen. het zou alleen al leuk zijn voor de plaatselijke patatzaak die zo bestellingen binnenhaalt en per scooter kan vervoeren. (...even een dubbel bakkie, want er moet ook een nieuw lampekapje mee dezelfde wijk in).

 

Ik merk aan een kant dat er weinig vertrouwen is in e-commerce voor kleinere winkels. Aan de andere kant merk ik ook een zekere nieuwsgierigheid voor de manier van e-commerce en hoe die het best tot z`n recht kan komen. zodat er een win-win situatie ontstaat.

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Grappig verhaal, waarschijnlijk miste ze net dat beetje extra.

 

Als ik jouw goed begrijp dan is volgens jouw het grootste financiële probleem de logistiek?

 

 

Ik hoor gaarne de oplossing voor de virtuele winkelstraat dan.

Dat met samenwerking van meneer Internet winst te behalen valt weet ik. Maar in het geval van een virtuele winkelstraat denk ik dat de maker hiervan eraan verdiend. :)

 

Dat laatste moet je proberen goed te verdelen. De maker moet natuurlijk winst maken, maar daar krijgen de MKB-ers snel een slechte smaak van in hun mond.

 

Ik denk dat een groot probleem om iedereen te laten verdienen ligt in het feit dat de winkelhouders vaak zelf niet echt Internet-literate zijn en daardoor veel oppertunities missen...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Als ik jouw goed begrijp dan is volgens jouw het grootste financiële probleem de logistiek?
Nee er is nog een bovenliggend probleem dat eerst overwonnen moet worden. Dat is dus dat er online een lagere marge op de producten zit, omdat de concurrentie ook lager kan zitten. Dus dan krijg de situatie die ik omschreef. Ze gaan in de winkel passen en vragenstellen etc. En vorvolgens kopen ze het voor minder online.
Link naar reactie
  • 0

Ze gaan in de winkel passen en vragenstellen etc. En vorvolgens kopen ze het voor minder online.

 

Dat is wel typerend nederlands en komt hier op neer Waar de boter een 10 cent goedkoper is rijden we vele kilometers.

 

Ik denk niet dat men eerst gaat kijken en dan op Internet bestellen. Het verschil met Internet heb je al tweevoudig weggegooid door reiskosten en tijd. Wanneer men toch aan het funshoppen is komt men wel eens wat tegen en kijkt later eens op het net voor meer informatie.

 

Maar eerst informatie halen bij de winkelier en daarna op het net bestellen zal weinig gebeuren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.