• 0

Winkel overnemen: advies m.b.t. kosten en aankoopprijs

Hallo forummers,

 

Na al veel op dit forum rondgekeken te hebben en al veel nuttige informatie hier gevonden te hebben, heb ik uiteindelijk besloten mij hier aan te melden.

 

Ik ben bezig met het bekijken of het verstandig is een bestaande winkel over te nemen; omdat de informatie anoniem moet blijven, kan ik de naam en de locatie van de winkel niet benoemen. Het betreft een speciaalzaak.

 

De informatie die ik heb van de winkel, heb ik via een simpele email van de eigenaar gekregen, maar geen officiële overzichten of iets dergelijks (ik heb de cijfers dus ook (nog) niet kunnen controleren, maar toch ben ik van de gekregen cijfers uitgegaan in mijn berekeningen.

 

De eerste cijfers:

- Overname prijs: 60.000,-

Bestaande uit:

- Inventaris: 6.600,- (huidige economische waarde, incl. kassasysteem, stellingen etc)

- Winkelvoorraad: 33.000,- (inkoopwaarde)

- restant goodwill

 

Ik heb een exploitatiebegroting gemaakt gebaseerd op de ontvangen cijfers en er zelf nog wat aan toegevoegd. Ik heb deze helemaal doorberekend zodat er onderaan de streep een netto salaris uit komt rollen; ik weet alleen niet of ik dit zo goed gedaan heb en of ik niet het 1 en ander vergeten ben of verkeerd heb gedaan? Bijvoorbeeld de financiering; die 60.000,- overnamekosten (is dit niet te veel ?) hoef ik niet te financieren, komt uit eigen zak; maar moet en kan ik deze kosten ook niet ergens hier in kwijt?

 

Wellicht een beetje veel vragen, maar het is toch een hele beslissing om zo'n groot bedrag uit te geven, al waar ik zelf dan ook veel voor moet gaan werken (6 dagen per week). Veel werken vind ik niet erg, maar wil er dan natuurlijk wel een aardig belegde boterham aan overhouden :-)

 

Reacties zijn zeer welkom! Als er aanvullende info nodig is hoor ik dit natuurlijk ook graag.

 

Alvast bedankt!!

 

(Edit: titel verduidelijkt)

Jaarbegroting_tbv_HL.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

De eerste cijfers:

- Overname prijs: 60.000,-

Bestaande uit:

- Inventaris: 6.600,- (huidige economische waarde, incl. kassasysteem, stellingen etc)

- Winkelvoorraad: 33.000,- (inkoopwaarde)

- restant goodwill

Ik ben er even heel snel doorheen gelopen. Op het eerste oog lijkt het allemaal wel erg krap en rooskleurig ingeschat. Allereerst weet ik niet of je de winkelvoorraad wel voor inkoopwaarde wilt overnemen. Alles staat er namelijk al, dus zou ik daar zeker geen inkoopprijs voor betalen. Inkopen kun je immers zelf ook wel voor hetzelfde bedrag.

 

Dan zie ik in je begroting dat je geen enkele afschrijving hebt opgenomen. Dat lijkt me schier onmogelijk. Je neemt namelijk inventaris over (daarover denk ik dat je in 5 jaar moet afschrijven, dus iets van 1.320 euro per jaar). Is de prijs niet te hoog, als je al meteen 'vernieuwen inventaris' inboekt?

 

De goodwill moet je ook activeren en mag je niet meteen in de kosten laten vallen. Daar zal je dus in 10 jaar ofzo over moeten afschrijven. En dan nog even goed bekijken of de goodwill wel ruim 20.000 euro waard is. Hoe lang bestaat het bedrijf? Hoe is de 'loop'? Hoe verwacht je dat die loop zal blijven het komende decennium? Ga bijvoorbeeld ook eens gewoon één of een paar dag voor de deur liggen om te kijken hoe de daadwerkelijke toestroom van klanten is. Of vraag eens hoe ze die winkel waarderen. Dan kun je iets zinnigers zeggen over hoe goed die "good" in "goodwill".

 

3.000 euro aan personeelskosten. Hmm...als je rekening houdt met al je werkgeverslasten, loonheffingen, etc. Dan kun je daar iemand voor aannemen die hooguit 4 uur per week werkt - voor het minimumloon. Je gaat dus alles helemaal zelf doen? En wat gebeurt er als je ziek bent, heb je dan vervanging? Hoe ontwikkelt de omzet in zo'n geval als er niemand in de winkel staat? Ik zie in je overzicht namelijk geen verzuimverzekering (voor het opvangen van je inkomen), maar ook geen bedrijfsschadeverzekering (voor het opvangen van eventueel wegvallen van omzet).

 

Voor de auto staat maar 2.000 euro ingepland. Is dat een Seat Marbella uit 1991 die 1 op 30 rijdt? Is het trouwens een auto die ook op naam van de zaak staat? En wie betaalt de wegenbelasting? Als het een privé-auto is, dan kun je op dit bedrag komen door 10.000 km à 19 cent te declareren, maar als de auto op naam van de zaak staat (en je gebruikt 'm ook privé), dan kun je met bijtelling te maken krijgen. In zo'n geval heb je (fiscaal) geen autokostenaftrek - en betaal je de auto dus grotendeels gewoon zelf.

 

Voor rente en bankkosten is niets bedacht. Ik denk dat dat vies gaat tegenvallen. Je moet immers een zakelijke bankrekening hebben (ga ik even voor het gemak vanuit). En bij een zakelijke rekening is letterlijk niets gratis, behalve dan hooguit een maandelijks afschriftje. Je betaalt voor elke afschrijving, elke bijboeking, internetbankieren, etc. Als je nog creditcards of iets dergelijkse wil accepteren, kun je helemaal inpakken. In dat verband is de inschatting voor telefoon/internet/pin ook wel erg conservatief, denk ik. Vraag heel goed na wát voor soort lijn je nodig hebt (ISDN?) en of je dan echt wel voor 55 euro per maand klaar bent, zeker in combinatie met PIN (kosten per gesprek, per minuut aan KPN bijvoorbeeld naast de kosten van het PIN-contract zelf).

 

Verder nog geen 100 euro marketing per maand. Waar bestaat die marketing uit? Voor 100 euro kun je volgens mij niet heel veel impact hebben. Zit hier ook je budget in voor eventuele kortingsacties of openingsaanbiedingen?

 

Hoe zit het trouwens met bestaande klanten? Als ze bijvoorbeeld een beroep doen op garantieclaims, kunnen die straks ook bij jou terecht? Zo ja, dan zul je daar wel rekening mee moeten houden in je overnameprijs. Overigens moet je hier sowieso rekening mee houden, ook voor al je nieuwe klanten. Service en garantie kost niet nix.

 

Tot slot de omzet en inkoop. Daar is nog helemaal niets over te zeggen. Daar moet toch echt duidelijkheid over komen! Persoonlijk zou ik naar die cijfers over zoveel mogelijk voorgaande jaren vragen - en dan vooral naar de ontwikkeling ervan kijken. Is er een dalende trend, dan heeft dat invloed op je toekomstige cashflow (en dus op je goodwill en overnameprijs). En die daling zelf moet je ook meenemen in je toekomstplanning. Kun je die omkeren of niet?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
De informatie die ik heb van de winkel, heb ik via een simpele email van de eigenaar gekregen, maar geen officiële overzichten of iets dergelijks (ik heb de cijfers dus ook (nog) niet kunnen controleren,

 

 

De eigenaar wil de winkel aan jou verkopen dus moet hij met de billen bloot. Gewoon inzage vragen in de jaarstukken van de laatste 3 jaar en deze laten beoordelen door een deskundige.

 

60k is een aardig bedrag, zou je het moeten lenen dan is er waarschijnlijk niemand die dit wil financieren op basis van summiere gegevens. Zou je het dan zomaar willen doorschuiven omdat je toevallig zelf voorhanden hebt?

 

En 180k omzet met 38% marge is leuk in jouw berekening maar stel dat het maar 150k wordt dan lig je aan de geeuwhonger met de vaste lasten in jouw exploitatiebegroting.

 

(edit: en verder sluit ik me volledig aan bij de vragen van Prins Rachid ;))

Link naar reactie
  • 0

Beste Start Level,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Allereerst mijn stokpaardje: je kunt heel erg op de kosten focussen en daarmee mooie berekeningen maken, maar wat ontbreekt is de onderbouwing van de opbrengstenkant. Hoe ga je voor 180.000 omzet genereren? Dat gaat niet vanzelf, meestal. Het risico is dat dit soort staatjes sluitend wordt gerekend door de omzet te hoog in te schatten.

 

Prins Rachid geeft uitstekende feedback op de kostenkant. Wat ik nog mis is derving van producten (over houdbaarheidsdatum, laten vallen, retour van klant, gestolen, anderszins onverkoopbaar enz); dat kan voor een winkel aardig in de papieren lopen.

 

In de berekening van het belastbaar inkomen is overigens je privésituatie weggelaten maar dat kan bewust zijn. Denk aan bijtelling auto, aftrekposten, enzovoort.

 

Of 60K overname te duur is valt natuurlijk niet te zeggen. Heb je zelf het idee dat de zaak dit waard is en je dat er ook weer voor terug krijgt? De investering moet natuurlijk wel renderen, anders koop je voor 60K slechts een hele drukke baan tegen een laag maandelijks salaris! Heb je verder affiniteit met ondernemen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bij de verpakkingsmaterialen (percentage) gaat ook iets fout. 200 EURO verpakkingsmateriaal lijkt me extreem weinig voor een delicatessenspeciaalzaak. Kosten marketing/website ook.

 

Heb je de BTW-tarieven ook scherp op alle inkomsten en kosten?

 

Je rekent geen startersaftrek, betekent dat dat je al ondernemer bent?

 

Hoe wil je je investering terugverdienen?

 

Ik denk dat een plan met één personeelslid en bijvoorbeeld uitbreiding met cateringactiviteiten reëeler zou kunnen zijn. Daar hoort alleen ook weer snel een bedrijfswagen bij.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de (snelle) feedback!

 

Ik zal zo veel mogelijk proberen antwoord te geven op de vragen:

 

In reactie op PrinsRachid:

- Goodwill:

De winkel bestaat nu bijna 20 jaar en is helemaal opgezet door de huidige eigenaar (deze gaat met pensioen).

De goodwill bestaat uit (mijns inziens ..): bekende naam in de omgeving; de winkel maakt een vrij constante omzet; de winkel heeft een paar grote (zakelijke) afnemers; goede leverings- en betalingsvoorwaarden met leveranciers, de opgebouwde kennis van de producten; eigenaar wil ruim de tijd geven om de kennis aan mij over te dragen. De winkel zelf ligt op een A-locatie; de aanloop is er vrij groot. Ik heb zelf de winkel bezocht op een gewone doordeweekse dag zo rond 15:00 uur; toen was er best wel aanloop in de winkel. Maar ik zou dan inderdaad vaker op de loer moeten liggen om een beter beeld te krijgen.

 

- Winkelvoorraad:

ik zou deze inderdaad ook zelf kunnen inkopen, voor dezelfde prijs, maar daar zou ik toch niet zoveel mee opschieten? Volgens de eigenaar koopt deze scherp/ krap (of hoe noem je dat :-)) in zodat de voorraad niet zo lang 'dood" is. Ik denk dat dat overigens wel kan kloppen als je maar een winkelvoorraad hebt van ongeveer 32.000,- bij een jaaromzet van +/+ 180.000,-?

 

- Kosten:

Personeel: het is inderdaad de bedoeling dat ik alles zelf ga doen, maar wel met aanvulling van mijn vriendin. Volgens de eigenaar is het op vrijdag en zaterdag nodig om met 2 mensen te werken. Die 3.000,- euro is dus eigenlijk maar een wilde gok van mijn kant uit, mocht er iemand ziek zijn (ik of mijn vriendin), zou er evt. een hulpje ingehuurd kunnen worden of zo. Een verzuimverzekering/ bedrijfsschadeverzekering heb ik niet mee berekend, ook niet aan gedacht moet ik toegeven, maar gezien mijn vriendin zou kunnen invallen als ik ziek ben, acht ik dit niet echt noodzakelijk ...? Er staat overigens wel een verzekeringspost in mijn begroting ( euro 1.500,-), maar ik weet (nog) niet welke verzekeringen daar bij horen. In ieder geval wel de auto.

 

De auto: Die zit er inderdaad bij en het type komt ook aardig in de buurt van de door Prins Rachid omschreven werd ;D Dit oud barrel staat inderdaad op naam van de zaak, maar deze zou ik zelf direct verkopen/ verschroten en mij eigen privé auto gebruiken (vandaar inderdaad de lage kosten in het de begroting)

 

Rente en bankkosten: ik heb geen idee hoe hoog ik deze in moet schatten; weer een goede vraag voor richting de eigenaar. Ik heb wel snel even gegoogeld en zie dat een zakelijke rekening bij de KNAB bank euro 5,- p.m kost met 1000 gratis transacties. Maar goed, dan nog heb ik er geen zicht op (zal euro 100,- per maand in de buurt zitten??)

De euro 55,- voor internet / telefoon heb ik doorgekregen van de eigenaar. Deze werkt al met PIN, dus ga ik er vanuit dat deze internetkosten wel kloppen. Hoe het zit met de kosten per PIN transactie: dit weet ik niet en zal ik ook terugkoppelen naar de eigenaar.

 

Marketing: dit is inderdaad een laag bedrag: dit heb ik van de eigenaar doorgekregen; deze kosten zijn alleen voor de advertenties in het lokale blad. Overige advertenties worden betaald door een leverancier (van een in die wereld bekend merk)

 

- Omzet / inkoop:

De eigenaar heeft mij doorgegeven dat deze ongeveer 60 a 62% bedraagt; ik heb zelf maar gerekend met 62%. De omzet: deze schommelt de laatste jaren rond de 200.000,-. De cijfers van 2015 zijn nog niet helemaal bekend, maar de omzet zal hiervan ook rond de 200.000,- liggen. Verwachting van de huidige eigenaar is dat de omzet dit jaar een stuk boven de 200.000,- zal komen te liggen door het dit jaar te openen servicepunt van een pakketdienst en gunstigere leveringsvoorwaarden van de grootste leverancier. Kan natuurlijk ook verkooppraatje zijn, maar dat is moeilijk in te schatten ...

 

In reactie op Henk:

De omzet is de laatste jaren vrij stabiel rond de 200.000,-. Aangezien het een winkel is met veel (kleine) klanten, ga ik ervan uit dat deze omzet niet drastisch zal gaan dalen? Toch heb ik in mijn berekening de omzet op 180.000 gezet, voor het geval deze wel wat lager zou uitvallen.

Wat betreft derving/ diefstal: dat is een goede; ik weet niet of de eigenaar dit al in de kostprijs voor de omzet (inkoop) heeft meegenomen, alweer een goede vraag voor richting de eigenaar :-)

Ik vind het moeilijk in te schatten of de prijs van 60.000,- het wel waard is; zoals je aangeeft zal ik best hard moeten werken. Het salaris wat ik eruit kan halen probeer ik dus zo goed mogelijk te berekenen. Maar het scheelt nogal wat als ik de omzet op 180K of op 220K zet (dat was 2 jaar geleden het geval). Het wordt dus een afweging of ik er verstandig aan doe ... vandaar ook dat ik hier op dit forum probeer zoveel mogelijk informatie en wijsheid probeer op te doen. Ik heb geen ondernemers ervaring, maar ik ben er wel aan uit dat ik heel graag iets voor mij zelf wil gaan beginnen om onder het juk van een baas uit te komen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dadleijk onder het juk van mijn eigen onderneming terecht wil komen .. :-)

 

Nogmaals bedankt voor de reacties en ik kijk uit naar meer reacties / tips !!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij de verpakkingsmaterialen (percentage) gaat ook iets fout. 200 EURO verpakkingsmateriaal lijkt me extreem weinig voor een delicatessenspeciaalzaak. Kosten marketing/website ook.

 

Heb je de BTW-tarieven ook scherp op alle inkomsten en kosten?

 

Je rekent geen startersaftrek, betekent dat dat je al ondernemer bent?

 

Hoe wil je je investering terugverdienen?

 

Ik denk dat een plan met één personeelslid en bijvoorbeeld uitbreiding met cateringactiviteiten reëeler zou kunnen zijn. Daar hoort alleen ook weer snel een bedrijfswagen bij.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Dank voor je reactie!

De website staat eigenlijk nog te hoog ;D; deze wil ik zelf gaan onderhouden (ik heb hier redelijk wat ervaring mee).

De verpakkingsmaterialen: de meeste artikelen zitten al verpakt in zakken; indien klanten een tasje willen dien ze daarvoor tegenwoordig voor te betalen. Ik ga ervan uit dat de kosten/ baten hiervan ongeveer gelijk zullen liggen.

Ik ben nog geen ondernemer; de startersaftrek heb ik bewust niet meegerekend; deze vervalt toch na een paar jaar en ik wil het beeld daardoor voor die eerste jaren niet te positief beïnvloeden.

 

Ik weet niet of het verstandig / geoorloofd is, wegens privacy redenen en de beloofde geheimhouding aan de eigenaar, om te vertellen om wat voor een speciaalzaak het gaat, het zou het wel makkelijker maken ...; een catering toevoegen aan dit soort winkel is namelijk niet echt een optie, maar bedankt voor je tip!!

 

Meer tips of opmerkingen welkom, bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb delicatessenzaak in combinatie met derving gelezen voor speciaalzaak, vandaar ook de doorhaling van teksten. Excuses!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Verwachting van de huidige eigenaar is dat de omzet dit jaar een stuk boven de 200.000,- zal komen te liggen door het dit jaar te openen servicepunt van een pakketdienst en gunstigere leveringsvoorwaarden van de grootste leverancier. Kan natuurlijk ook verkooppraatje zijn, maar dat is moeilijk in te schatten ...

 

Zou het inderdaad maar als verkooppraatje zien want verwachtingen zijn nog geen daadwerkelijke omzetten. En heeft het uiteraard geen enkele waarde voor het bepalen van de verkoopprijs of er moeten al contracten voor afgesloten zijn.

 

En of een servicepunt van een pakketdienst in een speciaalzaak nu echt toegevoegde waarde is? Ik denk zelf dat uitbouwen van jouw specialiteit meer rendement op levert.

 

Nogmaals iemand op zijn blauwe ogen geloven is in zaken geen optie zeker als er een forse investering tegen over staat. Dus gewoon inzage vragen in de jaren 2012 - 2014 en de voorlopige cijfers van 2015. En geef wat knaken uit aan een goede adviseur. Dat kan je snel een hoop ellende schelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, uiteindelijk zal ik inderdaad een adviseur er naar laten kijken.

Ik probeer alleen eerst zelf een beetje uit te zoeken of het wel een goede 'deal' is; als bij voorbaat al blijkt dat dit niet zo is, hoef ik er verder ook geen energie en een (dure :)) adviseur meer aan te besteden.

 

Ik heb intussen al jullie vragen bij de eigenaar gelegd en wacht nog op antwoord. Ik weet alleen niet of het, in dit stadium, wel al gepast is om de cijfers van de afgelopen jaren aan de eigenaar te vragen ... (?) het eerste contact met deze eigenaar is pas vorige week geweest. Ik krijg dus wel cijfers, maar dan simpel in een email, geen duidelijke jaaroverzichten of winst- en verliesrekeningen en zo.

 

Groetjes!

Link naar reactie
  • 0

Een servicepunt van een pakketdienst: hoe ga je dat doen met 1 persoonslid (jezelf)? Als consument zie ik het regelmatig gebeuren dat de baliemedewerker vijf minuten bezig is met een enkele klant, bijvoorbeeld omdat het pakketje niet te vinden is terwijl het er toch zou moeten zijn. Moeten andere klanten dan maar op hun beurt wachten? (Misschien dat ze dat toch al moeten als bijvoorbeeld jouw kernproduct net zoveel aandacht nodig heeft.)

 

Verder zie ik dat je naar de cijfers kijkt (belangrijk), maar weinig naar wat die cijfers (toch voor een groot deel projecties) veroorzaakt. Wat zijn de risico's, de bedreigingen, de kansen enzovoort die deze winkel heeft?

 

Een risico wat ik hier en elders nog wel eens voorbij zie komen is dat iemand bijvoorbeeld een restaurant met terras opent aan een mooi plein, en een half jaar later start de gemeente er een busstation. Heb je dat soort dingen al uitgezocht?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

- Goodwill:

De winkel bestaat nu bijna 20 jaar en is helemaal opgezet door de huidige eigenaar (deze gaat met pensioen).

In hoeverre is die goodwill afhankelijk van de huidige eigenaar? Die persoon neem je niet over namelijk. Als de toeloop wegvalt, omdat deze eigenaar er niet meer is, heb je een probleem.

 

En één doordeweekse dag (welke?) rond 15 uur is hooguit een willekeurige steekproef, maar zegt verder niets. Eigenlijk zou je zelfs gewoon een week (gratis) met die man mee moeten lopen in de winkel. Dan krijg je ten minste een goed idee van alle ins-and-outs.

 

- Winkelvoorraad:

ik zou deze inderdaad ook zelf kunnen inkopen, voor dezelfde prijs, maar daar zou ik toch niet zoveel mee opschieten? Volgens de eigenaar koopt deze scherp/ krap (of hoe noem je dat :-)) in zodat de voorraad niet zo lang 'dood" is. Ik denk dat dat overigens wel kan kloppen als je maar een winkelvoorraad hebt van ongeveer 32.000,- bij een jaaromzet van +/+ 180.000,-?

Je doet nu net of het potje "Wie gokt het best?" is. Wat de winkelvoorraad is, moet je simpel tellen! Gewoon boutje voor boutje, moertje voor moertje. En zoals gezegd: ik zou daar niet de volle mep voor betalen. Als de voorraad heel courant is, zal je overnameprijs wellicht meer tegen inkoopprijs zitten. Is de voorraad totaal niet courant, dan neem je het eerder over voor het bedrag dat die eigenaar kwijt zou zijn aan het weggooien ervan.

 

- Kosten:

Personeel: het is inderdaad de bedoeling dat ik alles zelf ga doen, maar wel met aanvulling van mijn vriendin. Volgens de eigenaar is het op vrijdag en zaterdag nodig om met 2 mensen te werken. Die 3.000,- euro is dus eigenlijk maar een wilde gok van mijn kant uit, mocht er iemand ziek zijn (ik of mijn vriendin), zou er evt. een hulpje ingehuurd kunnen worden of zo.

Wat zijn trouwens je openingstijden? Over uur is dat in de week? Is dat 40 uur? Of eerder 60 of 80 uur? En ga je dat helemaal zelf doen? En ga je dan ook zelf de winkel bijhouden, vullen, bevoorraden, bestellen, administreren en schoonmaken? Als je nu al weet dat je 2 man nodig hebt tegen het weekend, dan moet er dus sowieso al rekenen met iets van 16 à 20 uur betaald personeel per week - en dus niet met 4 uur! Dat is dus eerder 15.000 euro personeelskosten en geen 3.000 euro.

 

En als je dus ziek bent, zal er iemand ter vervanging moeten komen. Als je fulltime ziek bent, moet je dus ook fulltime iemand in de winkel kunnen zetten. Is dat op zeer korte termijn op te lossen? Hoeveel kost dat voor een weekje ziekte?

 

Voor de rest zie ik dat veel van de cijfers van de eigenaar af komen. Realiseer je goed dat jullie feitelijk tegengestelde belangen hebben. Hij wil de toko waarschijnlijk zo snel mogelijk voor zo veel mogelijk geld verkopen en zal de omzet zo hoog en de kosten en risico's zo laag mogelijk doen voorkomen. Jij wil uiteraard het omgekeerde, namelijk een zo fatsoenlijk mogelijke prijs en realistische inschatting van de beren op de weg. Je zult echt zélf op onderzoek moeten gaan.

 

Verder moet je nog iets in gedachten houden. Je weet nu al dat je 60.000 euro op de plank hebt liggen. Als je helemaal niets zou doen, dan zou je met datzelfde geld 4 jaar lang 15.000 euro per jaar netto hebben. Oftewel: 4 jaar lang met je poten op tafel Netflix kijken, zonder moeite doen. Als deze transactie aangaat, moet je nog maar zien of je datzelfde weet te bereiken - terwijl je dan ook nog heel veel moeite moet doen! Mijn waarschuwing zou eigenlijk zijn om niet naar de transactie toe te redeneren, maar er juist vandaan. Mocht het dan uiteindelijk toch nog steeds interessant zijn, dan weet je in ieder geval dat je het risico wellicht kunt nemen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Beste Start Level,

 

ik denk dat je er goed aan heb gedaan om ervaren ondernemers op te zoeken en hun advies in te winnen. Zoals je zelf ook aangaf heb je geen ervaring met ondernemen en denk dat dit ook wel blijkt. Dat is helemaal niet erg, zolang je vooral daar zelf ook maar van bewust bent. Als het om centen gaat zijn er maar heel weinig mensen te vertrouwen en er zijn er zeker bij die misbruik maken van anderen die misschien te goed van vertrouwen zijn, of niet helemaal weten hoe of wat en waar en wanneer.

 

Ik denk dat prinsrachid een aantal spijkers flink op de kop heeft getikt, heb er zelf inhoudelijk niks meer aan toe te voegen.

 

Zoals prinsrachid denk ik dat het belangrijk is om in te schatten in hoeverre de huidige eigenaar bepalend is voor het succes van de zaak. Zijn er andere soortgelijke zaken waar klanten makkelijk naar uit kunnen wijken mocht de nieuwe eigenaar hun niet bevallen? Zou het een goed idee zijn om de huidige eigenaar voor een bepaalde tijd na de overname zijdelings betrokken te houden? Zou denk ik goed zijn om vertrouwen van de klanten te winnen.

 

Verder zou ik zeggen wees kritisch en zorg dat je begeleid en geadviseerd wordt door ervaren deskundigen.

 

Heel veel succes verder en laat ons horen hoe het verder gaat.

 

Vriendelijke groeten,

Hendrik.

 

Link naar reactie
  • 0

Je website kosten 300, waar is dat op gebasseerd? Lijkt me weinig, tenzij je niets aan je website doet.

 

Verder geef je aan dat je 6 dagen in de week werkt, met een netto inkomen 2k per maand. Kom ik op een netto uur tarrief van 10.41 euro per uur.

 

Lijkt me niet echt een goede investering van 60k, kan je nog beter ergens in loondienst gaan voor 11 euro per uur, zonder het bedrijfs risico.

 

Edit:

Rente / bankkosten, staat momenteel 0, maar maak de berekening ook even als je wel 60k leent.

 

Als je dit zet op 3 jaar, tegen 5%, kom je toch op zo'n 1.780 als ik me niet vergis.

 

Link naar reactie
  • 0

Even los van alle goede bedenkingen hierboven, waar ik het zeer mee eens ben, en die ik zelf ook had geschreven mocht het hier niet al staan, bekijk ik het ook nog eens even van een andere kant.

 

De genoemde 60.000 is een eerste bod van de eigenaar. Dat het voor jou, als je hel zuinig rekent, net of net niet uit zou kunnen, geeft al aan dat het voor jou ongeveer de max. prijs is.

Als die het al is gezien het voorgaande.

 

Wat is echter voor de eigenaar de minimum verkoopprijs? Die is toch een heel stukje lager lijkt me. Een door hem ingekochte voorraad moet ie altijd zwaar op inleveren, tegen inkoopprijs is wel erg luxe gerekend. Evenals de overname van een zeer oud autootje. De winkelinventaris eveneens: als hij geen koper vindt, is het schrootwaarde. (minus de sloopkosten)

 

Kortom: vraag en aanbod. Je kunt best en stukje lager gaan zitten.

 

Wat ook altijd meespeelt, is het risico dat je bij een te laag bod deze lucratieve deal aan je voorbij ziet gaan. Maar...zo lucratief is ie nu niet. Het risico dat je iets echt waardevols verliest is daarmee een stuk minder.

Link naar reactie
  • 0

Bij de verpakkingsmaterialen (percentage) gaat ook iets fout. 200 EURO verpakkingsmateriaal lijkt me extreem weinig voor een speciaalzaak. Kosten marketing/website ook.

 

...

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Dank voor je reactie!

De website staat eigenlijk nog te hoog ;D; deze wil ik zelf gaan onderhouden (ik heb hier redelijk wat ervaring mee).

 

 

Het onderhouden van je website is één ding, namelijk het technische en inhoudelijke stuk. Er kan meer bij komen kijken.

- Heb je er echter wel aan gedacht dat je ook wat aan je SEO (Search Engine Optimization) zou moeten doen? Als de website voor € 300,- in de boeken staat, dan is daar waarschijnlijk niets aan gedaan.

- Qua marketing staat er ook geen advertenties in voor internet (Adwords etc.). Afhankelijk van het soort speciaalzaak zou je bijvoorbeeld mobiel kunnen targetten op mensen in de buurt van je winkel, of ook via internet je producten vermarkten. Dat laatste gebeurt niet gezien de bankkosten van € 0 (klopt dat wel?)

- Als de zaak loopt is het de vraag in hoeverre je tijd hebt om de website te onderhouden. Maak naast je financiële begroting ook eens een begroting van je tijdsbesteding. Kijk dan eens wat voor een uurloon resteert.

- Als ondernemer ben je wel voor alles verantwoordelijk, maar je hoeft niet alles zelf te doen. Zo lijkt mij de personeelskosten behoorlijk laag (3000 administratie + accountant + 3000 niet gespecificeerd), maar ik heb alleen een webwinkel gehad.

 

Succes met je besluitvorming,

 

Groet,

 

Jeroen Rijkeboer

JXR SEM

Het internet is gigantisch en groeit nog steeds. Alleen al in Nederland zijn er miljoenen sites!

Hoe doet jouw website het? Check met SEO-tools! Hoe verbeter je het? Lees mijn blog

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.