Motivatietips voor het schrijven van een tekst

Aanbevolen berichten

Ik ben onderzoek aan het doen naar manieren om jezelf te motiveren voor het schrijven van een tekst (een blogartikel). Deze tips zal ik zelf gaan gebruiken (uiteraard), maar ook publiceren op mijn blog. Google weet het antwoord niet.

 

Wie heeft nuttige input? Wat zou je doen als je een rapport moet schrijven voor een opdrachtgever en je kan de motivatie er niet voor opbrengen?

 

Alle antwoorden welkom. Dit is dus tegelijkertijd ook een hulpvraag :)

 

 

Link naar reactie

als het een langere tekst is, maak ik altijd eerst een hoofdstukindeling. Die structureert wat ik wil zeggen.

Met steekwoorden geef ik dan nog meer aan waar het over gaat.

 

Verder heb je nog 'internetschrijven', waarbij je weet dat de lezer heel vluchtig is. Je bouwt dan niet naar een climax toe, maar komt meteen met de pointe. In feite is ieere volgende regel en uitdieping van wat daarvoor kwam.

Als er een auto in de sloot belandt, meldt je dus meteen 'auto in de sloot', daarna meer feiten (hoe, waar, wanneer...)etc.

 

Algemene tip is wel, het werk altijd minimaal een dag later nog eens door te lezen.

Mijn (kortere) bijdragen op vluchtige fora zoals deze voldoen overigens niet aan deze regels.

 

tot zo'n 200 woorden schrijf je in één keer, dwz je houdt zelf nog in je hoofd bij wat je wilt zeggen.

Columns van een 500-800 woorden zouden nog net kunnen in een keer, maar lees het dan nog even goed over. Voor langere stukken, vanaf 1500 woorden, is nadenken over structuur echt nodig.

Link naar reactie

lol, een vraag van een blogger over bloggen? ;)

 

Het is heel simpel: maak een afspraak met jezelf, plan een tijd in om te schrijven en ga op een plek zitten waar je niet gestoord wordt. Neem daar in een half uurtje om mentaal in de juiste modus te komen. Desnoods geef je jezelf een schop onder jouw eigen hol.

Werkt ook als je creatief moet zijn. (Tijd en ruimte voor maken dus.)

Als je alsmaar afgeleid wordt, omdat je de paperclips nog op alfabet wil leggen schiet het niet op. Dus maak er echt ruimte voor: in jouw agenda, in jouw hoofd en qua locatie.

 

Als je een apple hebt kun je deze app gebruiken:

http://www.hailoverman.com/flowstate

Als je 5 seconden niets typt, is alles gewist. Dat houdt de druk wel op de ketel, volgens mij :p

 

Richard zegt: niet aan beginnen als je geen motivatie hebt. Mijn ervaring is dat ik soms op kijk tegen het 'beginnen', maar als ik eenmaal begonnen ben, wil ik niet meer stoppen.

Just do it.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

als het een langere tekst is, maak ik altijd eerst een hoofdstukindeling. Die structureert wat ik wil zeggen. Met steekwoorden geef ik dan nog meer aan waar het over gaat.

Uitstekende tip, dank daarvoor! Daar heb ik ook aan gedacht; hoofdonderwerp en deelonderwerpen uitschrijven, inhoudsopgave, structuur, etc. en dan inderdaad steekwoorden of alvast de eerste zin per onderwerp uitschrijven, waarbij zin 1 bijv: alvast de conclusie/samenvatting mag zijn en dan verder aangevuld met uitleg, feiten, argumenten, hoe werkt het, etc.

 

Verder heb je nog 'internetschrijven', waarbij je weet dat de lezer heel vluchtig is. Je bouwt dan niet naar een climax toe, maar komt meteen met de pointe. In feite is ieere volgende regel en uitdieping van wat daarvoor kwam.

Als er een auto in de sloot belandt, meldt je dus meteen 'auto in de sloot', daarna meer feiten (hoe, waar, wanneer...)etc.

 

EXACT!!

 

Algemene tip is wel, het werk altijd minimaal een dag later nog eens door te lezen.

Mijn (kortere) bijdragen op vluchtige fora zoals deze voldoen overigens niet aan deze regels.

100% mee eens!

 

tot zo'n 200 woorden schrijf je in één keer, dwz je houdt zelf nog in je hoofd bij wat je wilt zeggen. Columns van een 500-800 woorden zouden nog net kunnen in een keer, maar lees het dan nog even goed over. Voor langere stukken, vanaf 1500 woorden, is nadenken over structuur echt nodig.

100% mee eens!

 

Ik zeg; high-five ;D

 

 

Link naar reactie

Als je de motivatie niet op kunt brengen; niet aan beginnen. Als je geen inspiratie hebt is het een heel ander verhaal.

 

 

Niet aan beginnen klinkt voor mij ook wel een beetje als: te snel opgeven, nietwaar? Waarom zou jij er zelf niet aan beginnen? Inspiratie kan inderdaad makkelijk worden verworven, bijvoorbeeld zoals via fora als deze, waarbij ik persoonlijk, na de eerste reactie van 'realist', al aardig geinspireerd bent geraakt. En niet om te spammen, maar de inhoud in dit artikel komt zegt eigenlijk alles: http://www.lifehack.org/articles/communication/how-to-forever-cure-to-your-lack-of-motivation.html

 

De boodschap is eigenlijk: zonder inspiratie is het (niet?) mogelijk om motivatie te verkrijgen. Motivatie begint altijd eerst met inspiratie.

 

 

Link naar reactie

De boodschap is eigenlijk: zonder inspiratie is het (niet?) mogelijk om motivatie te verkrijgen. Motivatie begint altijd eerst met inspiratie.

Is dat zo? Straffen en beloningen kunnen ook effectief zijn.

 

Beloningen: roem, eer, bekendheid, moedertrots, gratis koffie, een zoen van de juf, een tientje, een blowjob, vele bezoekers en backlinks, noem maar op - whatever rocks your boath!

 

Straf: een boze opdrachtgever, een teleurgestelde coach, huilende hongerige kindjes, geen blowjob, een lege pagina, een verdrietig gezicht in de spiegel.

 

Drank helpt ook!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Het is heel simpel: maak een afspraak met jezelf, plan een tijd in om te schrijven en ga op een plek zitten waar je niet gestoord wordt. Neem daar in een half uurtje om mentaal in de juiste modus te komen. Desnoods geef je jezelf een schop onder jouw eigen hol. Werkt ook als je creatief moet zijn. (Tijd en ruimte voor maken dus.)

 

Ieder zo z'n eigen manier om gemotiveerd te raken. Misschien werkt het voor jou goed. In mijn beleving is motivatie toch vooral: 'het zin krijgen om iets te doen', het 'interne gevoel van: ja, hier ga ik nu heerlijk mee aan de slag'. Niet het stukje afleiding (rustig plekje opzoeken, plannen, focussen, etc.) Of zie jij dit helemaal anders?

 

Als je alsmaar afgeleid wordt, omdat je de paperclips nog op alfabet wil leggen schiet het niet op. Dus maak er echt ruimte voor: in jouw agenda, in jouw hoofd en qua locatie.

 

Dit zie ik inderdaad ook als een oplossing voor afleiding. En voor focus.

 

Als je een apple hebt kun je deze app gebruiken:

http://www.hailoverman.com/flowstate

Als je 5 seconden niets typt, is alles gewist. Dat houdt de druk wel op de ketel, volgens mij :p

 

Klinkt grappig. Doet me denken aan de "free writing" techniek, een zeer effectieve methode om de controle over jezelf te herwinnen.

 

Richard zegt: niet aan beginnen als je geen motivatie hebt. Mijn ervaring is dat ik soms op kijk tegen het 'beginnen', maar als ik eenmaal begonnen ben, wil ik niet meer stoppen.

 

Same here.

 

Just do it.

 

Dat is juist het lastigste stukje van het motivatieprobleem. Het tegen jezelf kunnen zeggen om 'het gewoon maar even te gaan doen', omdat dat tegen je gevoelens indruist'.

 

Toch blijkt het essentieel te zijn voor het ontwikkelen/starten van motivatie, getuige dit artikel:

 

Motivation does not come first. Action does. You need to prime motivation with action, the same way you prime a pump to get water. Once you take that first step, you will then begin to become motivated. Like that pump, energy and action will begin to flow spontaneously.

 

Bron: www lib.sk.ca/Default.aspx?DN=794ca4d7-3bdd-410b-a33e-8f6d3006b50b

 

(even in plain tekst, anders werkt t niet)

 

Boodschap: eerst ACTIE ondernemen, daarna komt de motivatie pas. Eerder niet

 

 

Link naar reactie

en wat ga je er mee doen?

 

Boeken lezen, meedoen op fora over mijn vakgebied, video's bekijken, relevante informatie verzamelen, veel blogs lezen, tweets lezen, sites bestuderen, online cursus volgen, brainstormen, etc. etc. etc. Allen over copywriting, bloggen, teksten schrijven. Heb Aartjan's Verleiden op Internet er speciaal voor in huis gehaald. Alles om mezelf te inspireren. Staat ook bovenaan het motivatieartikel met tips (bloggen en schrijven kan ook een huge motivator zijn)

 

Moeten jullie jezelf weleens motiveren? Voor een tekst bijvoorbeeld?

 

 

Link naar reactie

De vraag is toch een beetje de Os achter de Kar. Als het effe kan zou je je leven ook kunnen inrichten met dingen die auto-motiverend zijn. En dus zaken ontwijken die je niet inspireren of motiveren.

 

De vraag klinkt alsof je je hele leven oud brood eet, omdat die op moet voordat je aan het verse brood mag beginnen. Mijn inspirerend motiverend alternatief: begin met het verse brood en maak dobbelsteentjes van dat oude brood. Of geef het aan de zwaantjes!

 

Als je dus geen inspiratie voor een blog hebt en de motivatie mist, ga dan iets leukers doen. De wereld zit echt niet te wachten op de zoveelste moei-tivator.

 

Snap je niet hoe inspiratie en motivatie werken, lees dan eens over Flow.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De vraag is toch een beetje de Os achter de Kar. Als het effe kan zou je je leven ook kunnen inrichten met dingen die auto-motiverend zijn. En dus zaken ontwijken die je niet inspireren of motiveren.

 

De vraag klinkt alsof je je hele leven oud brood eet, omdat die op moet voordat je aan het verse brood mag beginnen. Mijn inspirerend motiverend alternatief: begin met het verse brood en maak dobbelsteentjes van dat oude brood. Of geef het aan de zwaantjes!

 

Als je dus geen inspiratie voor een blog hebt en de motivatie mist, ga dan iets leukers doen. De wereld zit echt niet te wachten op de zoveelste moei-tivator.

 

Snap je niet hoe inspiratie en motivatie werken, lees dan eens over Flow.

 

AMEN! Dit is de conclusie. 1000% waar. Ik heb hier zelf niets aan toe te voegen. +1 gegeven.

 

Link naar reactie

Je hebt vast en zeker over heel veel dingen een mening, net als wij allemaal. Gebruik je blog om deze mening te delen op een onderbouwde manier. Door je eigen ervaringen erin te verweven maak je het persoonlijker. Of schrijf iets over de ondernemersboeken die je gelezen hebt en waar je iets van geleerd hebt. Onderwerpen zijn overal te vinden.

 

Op mijn ene blog schreef ik de eerste vijf jaar tweemaal per dag een nieuwe blogpost. Het hoeft niet uitgebreid te zijn, als het maar opmerkelijk genoeg is om iets over te melden.

 

Voor Marketingfacts schrijf ik elke week de ReclameReview, waarbij ik mijn mening geef over een nieuwe reclamecampagne (daar heb je die mening weer).

 

Voor mijn klanten schrijf ik structureel blogposts over onderwerpen die zij mij aanleveren. Zelf weten ze vaak niet wat ze ermee aan moeten, maar ik begin gewoon en merk dan vanzelf wat de beste insteek voor het onderwerp in combinatie met de identiteit van de klant is.

 

Maar misschien heb je het meeste aan mijn blog Copytips, want hier zie je hoe ik eenmaal per maand een blogpost schrijf die wat dieper in de materie duikt op basis van eigen ervaringen.

 

Motivatie heb ik altijd, maar misschien is dat juist wel de reden dat ik copywriter ben geworden. Mijn goede vriend Richard Theuws zegt altijd dat ik een tekstmachine ben: gooi er een kwartje in er komt tekst uit. ;)

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie

Volgens mij is motivatie nogal persoonlijk. Voor verschillende mensen gelden verschillende zaken waardoor zij gemotiveerd raken.

 

Je hebt al een aantal reacties die verder ingaan op het makkelijker maken om een blogbericht te schrijven. Met een beetje geluk motiveert dit jou om je bericht te gaan schrijven...

 

Maar in algemene zin, kan je beter geen blog schrijven als je bij voorbaat al niet gemotiveerd bent. Dat is net zoals de nieuwe hype: schrijf een blog, dan krijg je meer bezoekers, klanten en omzet.

 

Natuurlijk kan dit een positief resultaat hebben. Maar je zult dan wel interessante stukken moeten schrijven en niet de zoveelste kopie post plaatsen. Dit voorkom je door daadwerkelijk (vanuit jezelf) te willen schrijven. Je hebt zelf kennis van en passie voor het onderwerp van je blog.

 

Dan zal het je zeker verder helpen. Anders wordt het een blok aan je been (en zal je jezelf voor elke post opnieuw moeten motiveren).

 

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie

Als ik vandaag een vrije dag zou hebben en iemand zou me vragen: heb je zin om vandaag te bloggen, dan zou ik daar in de meeste gevallen een 'ja' op antwoorden. Bloggen zie ik als een fijne taak. Vooral het 'kennisaspect' wat daaraan verbonden is; je breid je eigen kennis uit en deelt het met anderen, waardoor die ermee geholpen worden.

 

In dit geval is het motivatieprobleem bij mij persoonlijk, waarschijnlijk meer te wijten aan het feit dat er sprake is van een gebrek aan kennis over het te beschrijven onderwerp; een veel voorkomende oorzaak van uitstelgedrag en een gebruik aan motivatie.

 

Kennis opdoen zie ik dus ook als een goede oplossing, in dit specifieke geval (met daarbij tevens de oplossing/visie van gebruiker TwaBla in gedachte).

 

Mijn visie is dat het 'tot in de kleinste details weten hoe je een taak moet uitvoeren', motivatie-verhogend werkt. Zo ook met het schrijven van een tekst: het zo makkelijk en zo duidelijk mogelijk maken hoe je de tekst moet schrijven, alsof het een invuloefening is. Hier ben ik zelfs zover in doorgeslagen dat ik bij het schrijven van een commerciële tekst, een stappenplan heb gemaakt, waaruit precies blijkt wat ik regel-voor-regel-voor-regel moet opschrijven. Elke regel is dan een vraag. Bijvoorbeeld bij een deelonderwerp is de eerste vraag: "wat is de conclusie van dit stukje tekst?", als ik dit vraag heb beantwoord, heb ik automatisch de eerste zin van het deelonderwerp opgeschreven. Vraag 2: "kan je mij meer uitleg geven over zin 1, hoe werkt dat precies?"

 

Beetje gek, maar het werkt vrij ok. Zo heb ik nog een groot aantal trucs en inzichten verkregen.

 

Maargoed, het gaat niet alleen om mij. Ik roep iedereen die hier weleens mee te maken heeft op, om zijn/haar ervaringen te delen, zodat we samen steeds meer oplossingen in kaart weten te brengen.

 

 

Link naar reactie

Maar als je nog kennis moet opdoen, dan is het niet erg zinvol om daarover te bloggen. Dan zal je namelijk al snel hetzelfde vertellen als een ander doet...

 

Tenzij je het brengt als een leertraject, waarbij je dus duidelijk aangeeft dat je schrijft op basis van de kennis en expertise van een ander.

 

Natuurlijk kan je informatie, blogs, theorieën, etc. van anderen gebruiken, maar ik zie dit meer als aanvulling, in plaats van dat je je daarin verdiept en vervolgens een blog schrijft.

 

Volgens mij willen de meeste lezers willen graag persoonlijke ervaring en kennis lezen van de blogger.

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie

Kun je dan niet beter gaan bloggen over iets waar je wel kennis van hebt? Dat is toch ook het idee van kennis delen? Dat je tenminste die kennis al hebt?

 

Zie mijn reactie hierboven, geldt ook voor de 'webwinkel meerwaarde' + het moet ergens beginnen. Je begint altijd bij 0, ook als het je passie is. Het startpunt is altijd 0. Je hebt nooit kennis. Tot het moment dat je die kennis zelf achterna gaat.

 

 

Link naar reactie

Hoewel ik je positieve instelling bewonder, wil ik wel een kanttekening plaatsen:

 

Als je wilt schrijven over hoe je bepaalde dingen het beste kan doen, etc. dan moet je er rekening mee houden dat de lezer kiest voor iemand die hij of zij ziet als een autoriteit op dat gebied.

 

Dat betekent dat iemand die zelf net zijn kennis heeft opgedaan niet kan rekenen op veel lezers...

 

Daarbij is de meerwaarde van een goed blog, dat er ervaring wordt toegevoegd aan het verhaal. Dat lezen mensen graag.

 

 

Moet je nu nog kennis vergaren, dan is het vaak beter om je mening over zaken te geven, of persoonlijke favorieten te selecteren, etc.

 

Dan moet je het vervolgens ook nog erg leuk weten te brengen om meer dan enkele tientatallen of een paar honderd lezers te hebben.

 

 

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.