Motivatietips voor het schrijven van een tekst

Aanbevolen berichten

Gedachten onder controle krijgen heb ik zeer veel onderzoek naar gedaan. Mediteren is iets wat ik zo ongeveer in elk self-help artikel tegenkom inderdaad. De manier waarop je het uitvoert zal vast allesbepalend zijn. Tot nu toe dacht ik er zo over: ik heb niet het gevoel dat, als ik straks even 10 minuten ergens ga zinnen en mijn gedachten laat vervliegen, het probleem daardoor opgelost zal worden. Dezelfde gedachten komen een poos daarna gewoon keihard terug.

 

Ik gebruik de opschrijftechniek /erover bloggen/loggen/schrijven techniek nu voor gedachten. En een 'doe het later' lijstje. Als ik het gevoel heb dat ik nu iets wil gaan doenw at eigenlijk niet relevant is, zeg ik tegen mezelf dat ik het later ga doen en zet ik het op de doe het later lijst.

 

Postpone the emotion heeft dat geloof ik. De emotie uitstellen. Maar deze truc staat ergens op pagina 205 in mijn zelfgemaakte zelfhulpboek vermeld, onder het kopje 'afleiding voorkomen'.

 

Je doet gewoon wat moet gebeuren, zonder verwachtingen en dus zonder tegenzin.

Dit begrijp ik niet?

 

De vraag is: ren je als een hyperactieve hond achter elke auto aan of niet?

Eens, ik kan ze laten vervliegen, ja. Ik voeg het toe als tip, dank je wel.

 

--

 

Ik ben nu bezig met de zeer interessante video van Richard. Zometeen meer.

 

 

Link naar reactie

Gedachten onder controle krijgen heb ik zeer veel onderzoek naar gedaan. Mediteren is iets wat ik zo ongeveer in elk self-help artikel tegenkom inderdaad. De manier waarop je het uitvoert zal vast allesbepalend zijn. Tot nu toe dacht ik er zo over: ik heb niet het gevoel dat, als ik straks even 10 minuten ergens ga zinnen en mijn gedachten laat vervliegen, het probleem daardoor opgelost zal worden. Dezelfde gedachten komen een poos daarna gewoon keihard terug.

........................

 

Daarom werkt yoga ook zo goed.

Dan ga je niet even 10 minuten zitten, maar zorg je ook regelmatig dat het lichaam en het hoofd klaar zijn om stil te gaan zitten dmv ontspanning, inspanning en ademhalingsoefeningen. Dan wordt het steeds makkelijker om even 10 minuten stil te zitten.

 

Een echt probleem wordt door meditatie niet direct opgelost. Maar 'problemen' blijken vaak helemaal niet zo groot als ze lijken.

 

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Gedachten onder controle krijgen heb ik zeer veel onderzoek naar gedaan. Mediteren is iets wat ik zo ongeveer in elk self-help artikel tegenkom inderdaad. De manier waarop je het uitvoert zal vast allesbepalend zijn. Tot nu toe dacht ik er zo over: ik heb niet het gevoel dat, als ik straks even 10 minuten ergens ga zinnen en mijn gedachten laat vervliegen, het probleem daardoor opgelost zal worden. Dezelfde gedachten komen een poos daarna gewoon keihard terug.

........................

 

Een echt probleem wordt door meditatie niet direct opgelost. Maar 'problemen' blijken vaak helemaal niet zo groot als ze lijken.

 

Eens!

 

 

Link naar reactie

Goed. Motivatievideo Dan Pink bekeken, op aanraden van Richard Theuws:

 

 

Intrinsieke motivatie, dan wel gedrevenheid, bestaat uit 3 componenten (05:04 min):

 

1. Autonomie: zelf kunnen bepalen wat je doet, hoe je dat doet, je eigen keuzes kunnen maken, totale zelfstandigheid, geen verplichtingen hebben of dingen die ons opgelegd worden die we niet leuk vinden. Doen wat we zélf willen en hoé we dat willen.

 

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/onafhankelijkheid

 

2. Mastery: het verlangen om steeds beter te worden in wat je doet, expert worden. Meesterschap op het gebied van jouw vak. Uitdagende bezigheid + iets heel goed kunnen + daar een waardevolle bijdrage mee leveren.

 

3. Purpose: een doel hebben. Of jezelf daarmee kunnen identificeren. Iets wat je heel graag waar wilt maken.

 

In mijn eigen bewoordingen:

 

zelfstandig keuzes kunnen maken + de ambitie hebben om expert te worden in je vakgebied + een droom/levensdoel najagen of je daarmee kunnen identificeren = intrinsieke motivatie

 

En verder:

 

- voor kleine, simpele taken: if this, than that beloning: als je nu je kamer opruimt, krijg je 50 euro om naar de bioscoop te gaan (04:23 uur)

- geld (of salaris) motiveert: geld verdienen motiveert. De motivatie stijgt maar tot een bepaald niveau. Steeds meer salaris bieden heeft na een bepaald niveau geen effect meer op motivatie. Daarentegen demotiveert een te laag salaris wel.

 

Ik dank Richard voor het delen van de video. Dit heeft tot waardevolle inzichten geleid.

Link naar reactie

Er ontstaan in dit topic even twee soorten opvattingen.

1. Je moet ergens echt verstand van hebben voordat je erover kunt schrijven

2. Nee hoor, een "goede copywriter' kan ook schrijven over iets waarin hij zich net heeft ingelezen.

 

Wat mij betreft kan de tijdgeest niet beter weergegeven worden.

Ik ben nog (net) van het tijdperk van boeken, je weet wel van papier en zo, waarin het toch vrij duur en tijdrovend was om kennis op te schrijven maar ook te alten reviewen en printen alvorens deze wereldkundig te maken. Dat vergt even wat meer, maar dan heb je ook wat.

Kon je er als lezer nog redelijkerwijs van uitgaan dat wat je as ook zinvolle informatie was.

 

Het internet heeft deze zienswijze volstrekt achterhaald, en wat erger is, geprinte media zoals de krant zijn zelfs gevolgd. Gaat het niet meer om de inhoud, maar vooral om bijv de snelheid van reageren.

"Als iedereen praat, wie luistert er dan nog", is een mooie uitspraak van me met wat diepere filosofische betekenis.

 

Als tegenreactie van de goede lezer is het dus tegenwoordig les 1 om te kijken wat voor bron je hebt, van wie, van wanneer liefst nog, voordat je mag beginnen de info tot je te nemen. Want is het nog wel info, of het zoveelste stukje van de eerste de beste stukjesschrijvert die klakkeloos het trucje van een ander heeft tot zich genomen, en meteen dacht 'dat kan ik ook' ?

Met het risico dat het ofwel plagiaat is, ofwel een slap aftreksel van wat de echte kenner daar eerder over schreef.

 

 

Link naar reactie
En verder:

- voor kleine, simpele taken: if this, than that beloning: als je nu je kamer opruimt, krijg je 50 euro om naar de bioscoop te gaan (04:23 uur)

- geld (of salaris) motiveert: geld verdienen motiveert. De motivatie stijgt maar tot een bepaald niveau. Steeds meer salaris bieden heeft na een bepaald niveau geen effect meer op motivatie. Daarentegen demotiveert een te laag salaris wel.

Als het nu allemaal naar geld verdienen vertaald wordt, heb je er niet zoveel van begrepen. Ik vrees dat alle moeite die in dit topic gestoken wordt straks weer tot een-of-ander ebook leidt van een wannabee coach die op passief inkomen hoopt.

 

Dus verwijs ik weer naar m'n eerste advies: als het hoofdwerk tot kopbrekens leidt, denk dan eens aan handwerk!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Als het nu allemaal naar geld verdienen vertaald wordt, heb je er niet zoveel van begrepen. Ik vrees dat alle moeite die in dit topic gestoken wordt straks weer tot een-of-ander ebook leidt van een wannabee coach die op passief inkomen hoopt.

 

Ik snap bovenstaande reactie totaal niet!

 

Uit zijn onderzoek (of het werk van anderen, welke hij citeert, blijkt)

 

- If this, than than - achtige beloning werkt goed. Dat wil zeggen als je A doet, dan krijg je wanneer je klaar bent B. Of andersom: als je B wilt, moet je eerst A doen. Dus voor een kleine taak, een kleine beloning in het vooruitzicht stellen.

 

- Verder blijkt dat een minimumloon of laag salaris een demotiverend effect heeft en de hoogte van een salaris maar tot een bepaald niveau motiveert (tot het niveau dat de werknemer zich geen geldzorgen meer hoeft te maken, het hem niet meer bezighoudt)

 

Dus verwijs ik weer naar m'n eerste advies: als het hoofdwerk tot kopbrekens leidt, denk dan eens aan handwerk!

 

Lichamelijk werk wordt een bijbaan.

 

TwaBla, ik ben jouw video nog niet vergeten hoor. Daar kijk ik nu ook naar.

 

 

Link naar reactie

Video over flow:

 

Bestudeerd!

 

14:23 min.

 

Wat is flow:

 

- Maximale focus, opperste concentratie

- Uit de dagelijkse routine

- Helderheid: op elk moment exact weten wat er moet gebeuren en de voortgang inzichtelijk hebben of feedback krijgen

- Beseffen dat de taak te doen is, dat we de vaardigheden hebben om de taak te voltooien

- Absolute rust, kalmte

- Geen besef van tijd

- Intrinsieke motivatie

 

Zit je niet in de flow,

kijk dan naar de volgende

oplossingen:

 

Arousal: ontwikkel meer vaardigheden

Control: verhoog de uitdaging

Relaxation: er is niets aan de hand

Boredom: het is te saai > maak het leuker of doe iets wat je leuk vindt

Apathy: gebrek aan emotie, motivatie of enthousiasme > ga iets anders doen of inspireer, motiveer, enthiousmeer jezelf

Worry: zorgen, piekeren > gedachten kalmeren

Anxiety: angst, bezorgdheid, onrust > uitvogelen hoe je dat kan wegnemen

 

Ook nuttige link: http://hildemarien.be/wat-is-flow/

 

Bedankt voor de verwijzing naar de video. Ik heb al heel wat ideeën hoe ik het motivatieprobleem kan oplossen. Ideeën in overvloed nu. Ik ga er nu direct mee aan de slag.

 

 

Link naar reactie

Er ontstaan in dit topic even twee soorten opvattingen.

1. Je moet ergens echt verstand van hebben voordat je erover kunt schrijven

2. Nee hoor, een "goede copywriter' kan ook schrijven over iets waarin hij zich net heeft ingelezen.

..................

 

Het woord copywriter in 2 heeft soms idd te veel nadruk op copy en te weinig op writer. :p

Internet is wat dat betreft een echoput.

Ik heb wel eens een blog geweid aan een verzonnen cijfer (over video's) dat door misschien wel honderden vakgenoten en marketing guru's over de hele wereld werd overgenomen.

Zodra een 'feitje' gunstig gebruikt kan worden lijkt het brein van sommige mensen te stokken om het te omarmen en als verkoopargument te gebruiken. Voor je het weet praat iedereen het na en lijkt het 'waar', zonder dat er een degelijk fundament voor de claim te vinden is.

Blije presentatie-coaches die roepen dat wat je zegt maar voor 7% van belang is (omdat 93% van alle communicatie non-verbaal zou zijn), filmmakers die napraten dat 1 minuut video gelijk is aan 1,8 miljoen woorden (zonder zich af te vragen of dat ergens op slaat) en zo zijn er vast wel meer voorbeelden te vinden.

 

En daarnaast is het ook gewoon makkelijk als iemand anders al het schrijfwerk al gedaan heeft. Lekker efficiënt met jouw tijd omgaan heet dat dan :-p

Was dat niet ook het geval met die 55 tips? ;-)

 

Ik denk dat je wel een goede copywriter kunt zijn als je je goed inleest. Maar je moet dan wel kritisch kijken naar de bronnen en niet in één nacht over ijs gaan. Echt nadenken dus of het hout snijdt. (En dat is soms lastig als het allemaal nieuw is.)

Het kan ook handig zijn om een echte expert te vragen om er naar te kijken of het klopt.

 

.......

Ik snap bovenstaande reactie totaal niet!

 

Uit zijn onderzoek (of het werk van anderen, welke hij citeert, blijkt)

 

- If this, than than - achtige beloning werkt goed. Dat wil zeggen als je A doet, dan krijg je wanneer je klaar bent B. Of andersom: als je B wilt, moet je eerst A doen. Dus voor een kleine taak, een kleine beloning in het vooruitzicht stellen.

....................

 

Omdat je beloning extern maakt en in geld uitdrukt: een red flag voor TwaBla :p

Een beloning kan ook iets zijn waar je van geniet: een mooie film kijken, favoriete muziek luisteren, met vrienden naar de kroeg gaan, uiteten gaan om succes te vieren. Een directe beloning voor de innerlijke mens, zonder tussenkomst van valuta :-p

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Een kleine incentive kan wel werken je even over een drempel heen te zetten om iets te doen waar je even geen zin in hebt om ermee te beginnen.

Ik sport graag, maar heb wel eens problemen bijvoorbeeld als het koud is toch te gaan.

Ben ik eenmaal buiten, dan is het helemaal niet meer koud.

Dat is zo'n drempel die ik vaak even over moet. Daar kan een prikkel best bij helpen.

Een prikkel is per definitie maar kortwerkend. Zou ik een hekel hebben aan sporten, dan houd ik dat echt niet lang vol.

 

Met schrijven is het net zo, ben ik eenmaal en drempel over, en zijn ook allerlei andere stimulansen weg, dan kom ik wel in een flow.

Grote nadeel is, dat wel eens 's avonds laat kan zijn. Er schijnen meer schrijvers last van te hebben...

 

 

en nog even op dat andere draadje reagerend:

Blije presentatie-coaches die roepen dat wat je zegt maar voor 7% van belang is (omdat 93% van alle communicatie non-verbaal zou zijn

dat zegt dan meer over die coaches en hun slechte luisteren dan over hun publiek, denk ik dan maar...

Om te beginnen al een drogredenering, omdat bij beeld + geluid sowieso al laten we eens zeggen de helft van de info die binnenkomt via het visuele kanaal is.

Link naar reactie

Mij helpt afwisseling. Als ik een tijd achter een klus zit dan heb ik zin even wat anders te doen. Een blogpost schrijven is dan ook wat anders doen.

Om dit gemakkelijker te maken heb ik een lijstje met onderwerpen waarover ik nog eens een blogpost wil schrijven. Elke keer dat ik op een idee kom schrijf ik dat idee op.

Dat idee komt bij mij bijvoorbeeld naar boven door een vraag van een klant, of door artikelen te lezen over je vakgebied of doordat je een blog aan het schrijven bent.

 

Voor de rest denk ik dat je vooral moet blijven bij die onderwerpen waar je warm voor loopt. Wat vindt je leuk aan je vakgebied? Waar kun je mensen mee helpen. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om te bloggen.

 

En inderdaad. Een vast ritme van publiceren helpt ook. Niet zozeer de stok achter de deur dat het moet, maar de gedachte dat je er weer tijd voor mag vrijmaken.

 

Veel succes,

 

Jeroen Rijkeboer

 

 

 

Het internet is gigantisch en groeit nog steeds. Alleen al in Nederland zijn er miljoenen sites!

Hoe doet jouw website het? Check met SEO-tools! Hoe verbeter je het? Lees mijn blog

Link naar reactie

..........................

Blije presentatie-coaches die roepen dat wat je zegt maar voor 7% van belang is (omdat 93% van alle communicatie non-verbaal zou zijn

dat zegt dan meer over die coaches en hun slechte luisteren dan over hun publiek, denk ik dan maar...

................

 

Klopt: het is een voorbeeld waarin op basis van onjuiste dogma's de expertjas wordt aangetrokken:

men heeft dan iets gelezen over een onderzoek, maar zich niet hebben verdiept in de bron (het onderzoek). Soms blijkt er geen onderzoek achter te zitten, soms is het een enorme interpretatiefout die een eigen leven gaat leiden. Dat is de grote valkuil voor snel ingelezen copy-writers. (De journalistiek vat onderzoeken ook wel eens zo verkeerd samen, dat de onderzoekers in de pen kruipen om te klagen. Afijn, dit is een afdwaling.)

Meer over non-verbale communicatie kun je hier lezen:

http://www.debatrix.com/nl/2011/03/hoeveel-procent-van-jouw-communicatie-is-non-verbaal/

 

(Btw, dit voorbeeld ging niet over presenteren voor TV ;) )

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.