• 0

Wonen in buitenland, niet land-specifiek bureau oprichten, waar inschrijven?

Ik woon en werk al drie jaar bij een internationaal onderzoekscentrum Colombia en wil nu een eigen communicatie bureau starten. Mijn klanten zijn internationaal (zowel binnen als buiten de EU) en veelal van binnen het VN systeem (dus niet per se toebehorend aan een specifiek land).

Kan ik mij inschrijven bij de KvK, als niet in Nederland woonachtig zijnde?

Moet ik dit in Colombia doen, ook al woon ik binnenkort misschien niet meer in Colombia?

Wat voor gevolgen heeft dit alles voor eventuele belastingen?

 

Ik heb geprobeerd overal informatie vandaan te halen, maar het blijkt lastig te zijn een duidelijk antwoord te krijgen of deze blijkbaar 'unieke' situatie. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen.

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent belastingplichtig in het land waar je woont.

En als je een onderneming hebt die in een ander land gevestigd is, dan ben je meestal ook daar belastingplichtig.

 

Landen hebben soms/vaak belastingverdragen met elkaar. Dat regelt wie belasting op wat mag heffen.

 

In principe kan iedereen wel een onderneming in NL oprichten. Maar hoe je dat praktisch moet uitvoeren wanneer je werkt en woont in Colombia, daar kan ik mij weinig bij voorstellen eerlijk gezegd.

Het lijkt toch alsof je weinig met NL te maken hebt.

 

Hoe dingen in Colombia geregeld zijn zou ik niet weten. Waarschijnlijk héél anders dan hier.

Link naar reactie
  • 0

Beste Manonk,

 

De details van uw situatie zijn mij niet bekend, maar als u in Nederland beschikt over een zaakadres dan is inschrijving bij de KvK mogelijk. Echter vanuit fiscaal oogpunt bekeken lijkt het mij verstandiger u te registreren in het land waar u woont.

 

Met vriendelijke groet,

Otto van Peer

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manonk,

 

Ik zou jouw bedrijf inschrijven waar jij zit en niet in Nederland. Een bedrijf inschrijven in Nederland als je voltijd in het buitenland woont en werkt, kan een hoop gedoe veroorzaken mbt dubbele belastingen en vestigingsplaats en levert in zo'n geval geen enkel voordeel op. Alleen door een BV op te tuigen met een bestuurder en vergaderingen in Nederland kan ervoor worden zorgen dat de Nederlandse Belastingdienst de onderneming als Nederlandse belastingplichtig ziet, maar dan moet je voorkomen dat de Colombiaanse en Nederlandse Belastingdiensten jou niet dubbel gaan belasten. Kortom, het lijkt mij in jouw geval handiger om jouw onderneming lokaal en niet in Nederland op te richten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Christiaan Duinmaijer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.