• 0

Uit vof gestapt; aangifte inkomstenbelasting

Beste,

 

Wij hadden met zijn 3-en een VOF. Mondeling is op 1 januari 1 van de partners uit de vof gestapt. De uitschrijving van de vof partner is echter pas gedaan op 1-07. Over welke periode dient de uitgetreden persoon nu aangifte te doen (inkomstenbelasting) voor de periode dat hij nog in de VOF zat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je stelt de vraag over de IB van een voormalig vennoot. Maar hoe zit het met de VOF? Per welke datum is er daadwerkelijk afgerekend (of doorgeschoven) met de vennoot?

 

Ik ben geen jurist, maar dit is wat ik kan vinden. Een VOF eindigt normaliter door opzegging. Dat mag ook mondeling. Uitschrijving is niet bepalend. http://wetten.overheid.nl/BWBR0006000/Boek7a/Negendetitel/Vierdeafdeeling/Artikel1683/geldigheidsdatum_09-02-2016

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALM:2010:BL8311

 

Tenzij er natuurlijk andere afspraken zijn gemaakt tussen de vennoten. Wordt de mondelinge opzegging bestreden door de andere vennoten?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er was afgesproken met de vertrekkende vennoot dat deze voor 31-12 afrondende werkzaamheden zou hebben verricht waarna er een afrekening gedaan zou worden. Dit is echter niet gebeurd.

 

Wat is niet gebeurd, de afrekening of de afrondende werkzaamheden?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dan zouden jullie dit, d.w.z. een stakingsbalans (laten) opmaken en afrekenen, alsnog moeten doen want de VOF bestaat dus sinds 31-12 niet meer.

 

Althans als jullie met zijn 3'en niet daarna gewoon als VOF verder zijn gegaan, ondanks de eerder gemaakte afspraken. Waaruit je (mijns inziens) zou kunnen concluderen dat niemand bij nader inzien kennelijk uitgetreden is (en de VOF gewoon dus nog steeds bestaat).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie!

We zijn inderdaad met 2 personen door gegaan, dus de vof bestaat nog steeds. De 3e persoon is wel uit geschreven bij de kvk (op 1 juli)/

Dus dat betekent dat ondanks de uitschrijving we nog een vof voor 3 personen zijn gebleven omdat er geen correcte stakingsbalans is opgemaakt? Is dit ook nodig wanneer er van geen van 3-en persoonlijk vermogen is ingelegd en na enkele jaren verlies de vof nu net een minimaal plusje maakt?

Link naar reactie
  • 0

Dat heb je toch totaal verkeerd begrepen, want de VOF is gestopt wanneer de derde vennoot eruit gestapt is. En dan moet de slotbalans opgemaakt worden en afgerekend worden.

 

Dat jullie vervolgens met zijn tweeën met een nieuwe VOF verder zijn gegaan (eventueel met dezelfde handelsnaam) is een heel ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Nou, rechtsgeldig... Ik ben geen jurist trouwens.

 

Het is in ieders belang om af te rekenen. Dat doe je aan de hand van de slotbalans, want daaruit blijkt wat het kapitaalaandeel van alle vennoten is. Dus waar iedereen recht op heeft.

 

En in de VOF overeenkomst kan ook iets staan over voortzetting/staking e.d. Goed om dat te volgen natuurlijk.

 

Stel je voor dat je niet afrekent:

 

In 2016 gaat het helemaal gebeuren, in 2017 neemt het echt vaart en in 2018 lopen jullie binnen...

Althans, dat dachten jullie: Want in 2019 komt (ex-)vennoot "nummer 3" ineens aankloppen met de mededeling dat hij nog zijn derde van de koek wil hebben. Of dat hij af wil afrekenen over zijn portie van de goodwill van de handelsnaam die hij heeft helpen opbouwen (en die jullie nog steeds met zijn 2en gebruiken). Of zoiets...

 

Nou, lekker dan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Bedankt voor je reactie weer... Je helpt me goed op weg!

We hebben destijds geen vof contract op gesteld ( ik weet het niet handig) kan de uittredende vennoot nog aanspraak maken? Er zijn geen schulden en nog maar een hele kleine winst. Dus dan lijkt me zo'n slotbalans en afrekenen niet aan de orde toch?

Link naar reactie
  • 0

Maar de VOF heeft toch een administratie...

 

Als er verder niets bijzonders afgesproken is (en dat is kennelijk zo), dan is de slotbalans van de VOF gewoon de balans (nadat de winst/het verlies verdeeld is) op het moment dat het "allemaal over en uit is".

 

Als je geen administratie hebt, dan kan je van alles roepen. Kan iedereen van alles claimen.

 

Dus natuurlijk is het 'aan de orde'. Je moet toch ook fiscaal gezien de stand van zaken weten (wie heeft welk bedrag qua winst/verlies gemaakt enz.).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.