• 0

Vereisten bepaling houdbaarheidsdatum

Hallo allemaal,

 

Een uitgebreide zoektocht heeft nu toch geleid tot mijn eerste post op dit forum. Ik ben de mogelijkheid aan het testen om bedrijfsmatig (vis)producten te roken. Zaken als een rvs keuken, afgescheiden van de woning, en HACCP kennis/uitvoering zijn al gerealiseerd.

 

Buiten de standaard informatie op de website van de vwa is het lastig om meer informatie te vinden over bijvoorbeeld andere eisen zoals het bepalen van de houdbaarheidsdatum. Moet dit bijvoorbeeld verplicht in een laboratorium getest worden? Mochten er verder nog tips of adviezen naar boven komen is dat ook zeer welkom.

 

Om onduidelijkheid te voorkomen, Bijvoorbeeld:

 

Zalm wordt:

 

Vers ingekocht bij ''de visboer''

Op privé terrein, in een aparte keuken, gezouten en koud gerookt

Vacuum verpakt doorverkocht (evt online)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt bij vis te maken met "te gebruiken tot". In de hygiënecode voor de vishandel staat, neem ik aan, info over hoe de tgt te bepalen. (In de hygiënecode voor ambachtelijke producten, die ik gebruik, wordt summier over vis(producten) gesproken). Op deze site kun je de code voor de visverwerking bestellen. En misschien kunnen ze je ook zonder dat je de code aanschaft al wat meer vertellen.

Link naar reactie
  • 0

Van de nVWA

Ten minste houdbaar tot (THT) geeft de datum aan tot wanneer de producent of verkoper van het levensmiddel de deugdelijkheid en kwaliteit van het product garandeert. Hierbij geldt dat de consument rekening moet houden met de bewaarcondities die op de verpakking staan. Deze datum betekent 'tot en met'.

 

Vaststellen houdbaarheidsdatum

 

In de meeste gevallen stelt de fabrikant van het levensmiddel de THT-datum vast en brengt deze op de voorverpakking aan. Echter ook een importeur of verkoper van het levensmiddel mag de houdbaarheid van het levensmiddel vaststellen en op de voorverpakking aanbrengen. Degene die de datum vaststelt en aanbrengt, is ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product.

 

Wat dan deugdelijk is kan je wellicht bij de link van Patrick achterhalen. Meer info ook: Een nieuwehygiënecode voor de visdetailhandel

 

Waar ik persoonlijk mee zou beginnen is de vraag neerleggen bij collega rokers. Er is er vast een die je verder wil helpen.

 

Link naar reactie
  • 0

Uit de link van Hans:

 

Wie zelf paling rookt en die warm wil verkopen, kan dit onder bepaalde voorwaarden doen. Vroeger werd hier door het Productschap Vis een vergunning voor afgegeven. Nu is het mogelijk om onder de condities die beschreven zijn in de code de eigen gerookte paling als delicatesse te verkopen.

 

Dus in de code kun je achterhalen hoe of wat.

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor de snelle reacties. Komt er dus op neer dat het je eigen verantwoordelijkheid is en het niet verplicht is om dit vast te laten stellen in het lab. Ik zal zeker de hygiene code bestellen en op basis hiervan verder werken.

 

In principe zijn dus de enige officieel verplichte punten voor het roken en verkopen van vis:

 

-dat dit in een hygiënische ruimte gedaan wordt

-deze ruimte geen onderdeel is van het woonhuis

-HACCP word toegepast en hygienecode nageleefd

 

Buiten kvk, belasting etc. om dan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.