• 0

Aanschaf computer

Hallo,

Ik ben pas begonnen met een eenmanszaak en ik verwacht mijn winst volgende maand.

Ik wil hiermee een redelijk dure computer aanschaffen voor zakelijk gebruik.

Ik zag dat er een aantal mogelijkheden waren om de kosten van de computer te compenseren.

Zoals de KIA, Zelfstandigenaftrek, startersaftrek en natuurlijk de BTW terugvordering.

Mijn vraag is is het mogelijk om deze voordelen te combineren?

 

Bijv mijn computer kost 2500 euro.

Na BTW terugvordering = 2066,12

KIA is 28% dus 2066,12-578,51= 1487,60

Zelfstandigenaftrek is 37,55%= 1487,60-558,60= 929 euro

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Alex

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

hmm, waar zal ik eens beginnen, vrij serieus geval van klop en klepel.. de juiste termen, maar helaas de verkeerde aannames en tarieven op de meeste termen..

 

enige wat in je voorbeeld goed gaat is de btw. maar de KIA, zelfstandigenaftrek en startersaftrek pas je niet per post toe maar zijn posten die per jaar bepaald worden..

 

de zelfstandigenaftrek is een vast bedrag dat je van je totale winst mag aftrekken en dus niet een percentage zoals jij dat noemt, je hebt recht op zelfstandigenaftrek als je aan het urencriterium (1225 uur aan je onderneming besteed) voldoet. Als je onderneming minder dan 5 jaar bestaat en je mag max 3x in die 5 jaar de startersaftrek toepassen maar alleen als je ook recht hebt op de zelfstandigenaftrek.

Je past deze bedragen dus niet toe op de investering, maar mag ze aftrekken van je totale winst.

 

Als je een computer koopt van 2066 ex btw dan is dat onvoldoende om voor KIA aftrek in aanmerking te komen, alleen als je in een jaar meer dan 2300 euro investeert (Waarbij elke investering die in aanmerking komt minimaal 450 euro moet bedragen) Dus alleen deze computer is te weinig om in 2016 voor kia in aanmerking te komen. aan de andere kant met 2000 euro heb je dus nog maar 1 andere serieuze investering (van minimaal 450) om boven het drempelbedrag van de kia te komen

 

Een computer van 2066 euro moet echter wel als investering worden geactiveerd en moet worden afgeschreven, het maximumbedrag is daarvoor 20% van de aanschafwaarde wat betekent dat je hem in 5 jaar moet afschrijven per jaar kun je dus maximaal 413,20 afschrijven.

 

Echter als je recht hebt op startersaftrek mag je mogelijk ook gebruik maken van een rekening voor willekeurige afschrijving starters, of je ook van dat recht gebruik moet maken hangt dan weer af van of je in komende jaren een hogere winst verwacht dan in je startja(a)r(en). soms is uitstel van afschrijving dus aantrekkelijker.

 

Kortom het plaatje ziet er wat anders uit dan jij zo even neer zet in 4 regels. en wat mij betreft reken je alleen btw en kia mee in je investeringsbeslissing.. de andere aftrekken zijn niet goed per investering te bepalen.

 

Een goede manier om de regels van o.a. de belastingdienst wat gestructureerde tot je te nemen is ofwel een cursus basiskennis boekhouden (hoeft niet veel te kosten) ofwel het gratis handboek ondernemen van de belastingdienst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

Even de KIA, zelfstandigen- en startersaftrek ter zijde.

Als ik de laptop van 2500 euro koop dan kan ik in ieder geval de btw terugvragen en dit van de winst aftrekken.

Dus 2066 euro excl btw

Mijn inkomen valt onder schijf 2 dus 40,15% dan is het dus 1236 euro.

 

Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Mijn inkomen valt onder schijf 2 dus 40,15% dan is het dus 1236 euro.

 

Klopt dit?

 

als je willekeurige afschrijving mag toepassen en besluit in jaar 1 helemaal af te schrijven ko j ein de buurt.. al weet ik dan niet hoe je aan 40,15% komt, terwijl het net nog 37,55% was, geen van beide zijn in 2015 of 2016 het tarief van schijf 2.

Onder normaal afschrijfregime schrijf je in 2016 maar ca 400 euro af en de en krijg je ook maar over dat bedrag belastingvoordeel. de overige 1600 mag normaal gesproken pas in 2017-2020 aftrekken,

 

hou er ook rekening mee dat de btw meestal pas na ca 3 maanden terugkomt (kwartaalaangifte) als je nu koopt doe je ca half april aangifte en heb je het op zijn vroegst half mei terug

en je kia bereken je pas op je jaaraangifte ib dus voordat je dat voordeel binnen hebt zit je ver in 2017.

 

Kun je aangeven waarom deze berekening belangrijk is voor jou?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.