• 0

Starten Holding + Werk BV

Goedemorgen allen,

 

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum, dacht vandaag is de dag dat ik maar eens ga aanmelden.

Reuze interessant alles op dit forum, ik verzamel graag informatie omtrent allerlei zaken zodoende dat ik me wel vermaak hier!

 

Maar zoals al vaker gelezen, brengt de informatie vaak ook extra vragen met zich mee, of mis ik soms net de logische connectie. Heb inmiddels aantal gesprekken gehad met onze accountant en notaris, en mis nog een aantal linkjes in mijn logica merk ik.

 

Afin, laat ik maar beginnen:

 

Ik ben werkzaam in een familiebedrijf, vader is de DGA en enig aandeelhouder van BV na verleden met partner welke de kantjes ervan af liep, dit is inmiddels 10 jaar terug maar goed. BV draait opzicht prima, 800k-1.2mil omzet per jaar met een gemiddelde jaarlijkse winst van 100k-350k. Eigen bedrijfspand, en 2e op komst.

 

Echter stoten mij een aantal zaken tegen de borst. Mijn beide ouders lopen tegen de pensioen leeftijd aan en ondernemen dus ook al een flinke tijd, zodoende ontstaan er steeds vaker nieuwe situaties omtrent regelgeving of wijziging hierin dat we onnodig veel risico lopen. Om het kort te beschrijven, mijn ouders zijn boekhoudkundig nog steeds ingesteld van: ''Declareer alles maar op de zaak''. Accountant dus niet, i.v.m. regelgeving, wat weer resulteert in een flinke rekening-courant en nodig risico in mijn ogen. Daar komt bij dit o.a. voor enorme accountantskosten zorgt, en we inmiddels op een punt zijn beland dat we zelf geen enkele cijfers meer in eigen huis hebben, mede dankzij het creatief boekhouden van de accountant. (moet zeggen ze leven geweldig werk echter 1 BV 12 man personeel en op jaarbasis 60k accountantskosten zijn in mijn ogen veel, maar er zit hier veel historie in en gaan 3 accountants aan vooraf laat ik het zo zeggen nogal ingewikkelde boekhouding inmiddels. Echter dus ook op een punt dat ik nog de ballen snap van de Jaarrekeningen.

 

Daarnaast word er nog steeds gehandeld vanuit een enkele BV echter worden hieruit welk meerde activiteiten gevoerd, klein voorbeeld: voornaamste dienstverlening, productie producten, import producten, verkoopproducten aan B2C, en een wens naar B2B. Nu handelen wij in een redelijke risicovolle sector en elk van de activiteiten brengt zijn eigen risico's met zich mee en gezien de redelijke risicovolle manier van ondernemen begin ik het persoonlijk riskant te vinden. Daarnaast is er momenteel ook niet te veel liquiditeit aanwezig.

 

Nu heb ik in het verleden aangekaart voor mezelf te starten of een deel in een emz onder te brengen met name verkoopproducten aan B2C en de wens naar B2B. Dit gedeelte draagt momenteel incombinatie met productie 300k omzet per jaar met een winstmarge van 50%. Dit leek mij toen de beste optie, i.v.m. een transitie fase. Het rustig overnemen van voorraden, liquiditeit creëren, om zo geen bank nodig te hebben.

 

Echter begrijpelijk kijkt mijn vader hier iets anders tegen aan en heeft nog in zijn hoofd BV is veilig. Inderdaad minder risicovol maar op de huidige manier is het net zo risicovol als een emz. Zodoende vond ik het eens tijd om te gaan kijken naar risico spreiding. Met name dankzij de KvK en de belastingdienst en HL terecht gekomen bij een Holdingstructuur. Heb dit 2 jaar geleden aangekaart bij onze accountant en deze zou er naar kijken, 2 jaar verder niets gebeur vanwege allerlei lopende processen.

 

Inmiddels wat concretere plannen omtrent de Holdingstructuur, deze zou als volgt moeten gaan lopen.

 

4 AHs (51/19/15/15) vader, mijzelf en 2 zussen

Management BV (Holding) boven Werk BV gefocust op B2C en B2B verkoop producten.

Daarnaast in de toekomst eventueel 2e Werk BV voor productie producten.

 

Endgoal:

 

Risicospreiding

Kosten boekhouding drukken ( dankzij vrouw)

Liquiditeit opbouwen in holding

Product lijn opzetten en uitbreiden in 2e Werk BV

Bedrijfspanden in toekomst aanschaffen in holding

Eventuele hypotheken uit holding in toekomst.

En tot slot dividend uitkering na 3 jaar tijd.

Bestaande BV uiteindelijk enkel nog voor dienst verlening ongewijzigd ( dit i.v.m. hoge kosten overname/goodwill/onbinden)

 

Zelf zou ik het bestuur gaan voeren in bovenstaande Holding.

 

Nu is voornaamste prioriteit liquiditeit ontwikkelen in moeder, echter ben ik er nog niet over uit wat hier het verstandigste in is. Hierin uitsluitend gebruikmaken van Management fee en deelnemingsregeling of een fiscale eenheid aangaan. Gezien we enkel 1 Werk BV op dit moment zouden starten tot voldoende liquiditeit productie process te starten 2e Werk BV. Lijkt het me wanneer we spreken over een fiscale eenheid enkel zinnig te zijn voor de vpb, BTW onderling is niet van toepassing. Echter ik begrijp dat de deelnemingsregeling de vpb eigenlijk al voor zijn rekening neemt. Mijn idee gaat fiscale eenheid pas rendabel worden bij 2e Werk BV. Kan zijn dat ik dit fout heb.

 

Het gaat er met name om dat er bij oprichting verzocht word om een kort of lang boekjaar, kort boekjaar is het advies met kijk op fiscale eenheid, echter dit lijkt me in de toekomst alsnog te creëren en er zal zeker nog wel een half jaar/jaar over gaan voor de 2e Werk BV. Is het verstandig om hier nu toch al rekening mee te houden, en te kiezen voor een kort boekjaar?

 

Ik ben nogal een zeker typ, en wil graag het liefst dezelfde informatie uit 3 monden horen voor ik er naar handel. Vooral gezien ondernemersverleden ouders. Daarnaast ben ik me er van bewust dat een BV al een redelijk complexe structuur is, en een holding is eigenlijk nieuw voor iedereen hier. Wat ik tot nu toe aan informatie heb vergaart middels bekende wegen, vind ik het weinig voorstellen. Een 2e BV waar je in principe activa en passiva in veilig stelt en zo risico drukt. Soms zijn dingen nou eenmaal zo simpel, echter meestal als iets te simpel klinkt krijg ik het idee dat ik iets mis, iets aan informatie.

 

Zijn er bepaalde zaken waar ik nog rekening mee dien te houden behalve bovenstaande zaken omtrent fiscale eenheid/ deelnemingsregeling? Zijn er misschien efficiëntere mogelijkheden om gelden naar Holding te krijgen, neem aan dat nieuwe accountant (oom vrouw gaat minder werken als accountant zo komt er plaatstje vrij voor mij) hiervan redelijk op de hoogte is, echter ben graag zelf ook geïnformeerd.

Zo denk ik plannen het liefst zo ver mogelijk uit, voordat ik hier naar handel of ergens opdracht toe geef. Hik momenteel dus ook al 3 maanden op tegen de oprichting van Holding structuur, omdat ik het idee heb dat ik iets vergeet. Alle tips zijn welkom!!

 

 

Bij voorbaat dank voor alle informatie,

 

Met vriendelijke groeten,

 

PPeeters

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik je (nogal moeilijke) verhaal goed begrijp, dan is dit de situatie in het kort:

 

- Je vader heeft een BV met een goede omzet en een forse rekening-courant vordering op hemzelf.

- Jij zou graag willen dat de aandelen overgenomen worden door een nieuw op te richten holding met als aandeelhouders: je vader, jezelf en twee zussen.

 

Dan denk ik dat je met de jaarstukken in de hand naar een goede fiscalist moet lopen om de consequenties van dit allemaal door te nemen.

Want die zijn er wel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter,

 

Dank voor de snelle reactie.

Het eerste punt wat u aan merkt is inderdaad correct, maar niet eens zozeer het grootste punt.

Het tweede punt niet zozeer.

 

Er zouden geen aandelen worden overgenomen door een nieuw op te richten holding.

Echter worden een aantal activiteiten gestaakt in het oude bedrijf

 

Er word simpel weg een nieuwe Holding + Werk Bv opgericht, waarin deze activiteiten worden voortgezet/opnieuw worden opgezet.

Eventuele voorraad word in toekomst na liquiditeit te hebben vergaart opgenomen door de nieuwe Werk BV.

 

Juist om wederom torenhoge rekeningen van de fiscalist te voorkomen, laatste rekeningen waren tegen de 15k, wensen wij het op deze manier aan te pakken. We hebben in onze sector niet echt te maken met een afname overeenkomst of afspraken, daar alles wat aangekocht word als voorraad sporadisch is momenteel, en in mijn ogen kan dit ook beter geregeld worden. Dat terzijde.

 

Misschien heeft mijn ellenlange lulverhaal het wat ingewikkelder gemaakt dan bedoeld.

 

Vader heeft nu BV met goede omzet, rekening-courant, 1 bedrijfspand en 1 in aankoop, idioot onnodig ingewikkelde administratie en torenhoge accountantskosten, en meerde risico factoren.

 

Ik start nieuwe Holding samen met mijn vader, en 2 zussen. Holding start nieuwe Werk BV.

Werk BV neemt eigenlijk de activiteit verkoop producten aan cliënten over/ start deze.

 

Bestaande BV blijft bestaan, en focust zich uiteindelijk enkel nog op dienstverlening.

Nieuwe holding + Werk BV onder mijn bestuur nemen of starten activiteiten welke voormalig door bestaande BV werden gedaan. Uiteindelijk doelstelling dat alle activiteiten vanwege hun eigen risico in een aparte BV staan onder de holding. Naast de bestaande BV van mijn vader.

 

Huidige opzet:

1 Aandeelhouder

1 BV met alle risico's van dien

 

Nieuw:

4 Aandeelhouders

Management BV ( holding) ->

Werk BV 1 verkoop B2C & B2B & Import | ( toekomstige Werk BV 2) Productie

 

1 Aandeelhouder

1 BV wat zich steeds meer gaat focussen op dienstverlening ( hoofd activiteit)

 

Huidge BV heeft momenteel de liquiditeit niet om zich te kunnen echt te kunnen focussen op de andere activiteiten. Nieuwe Holding neemt deze andere activiteiten dus over. En rolt deze uiteindelijk uit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

OK, dus het is:

 

- Je vader heeft een BV met een goede omzet en een forse rekening-courant vordering op hemzelf.

- Jij zou graag willen dat sommige activiteiten overgenomen worden door een nieuw op te richten holding (met werk-BV's) met als aandeelhouders: je vader, jezelf en twee zussen.

 

Maar dat verandert weinig aan de te ondernemen stappen:

Ook dit heeft consequenties, dus nog steeds is het zaak om met de jaarstukken in de hand langs een goede fiscalist te lopen.

 

En dat hoeft echt geen duizenden euro's te kosten hoor.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Zijn er bepaalde zaken waar ik nog rekening mee dien te houden behalve bovenstaande zaken omtrent fiscale eenheid/ deelnemingsregeling?

Wie wordt / worden er bestuurder van de werkmij? Relevant voor jou en je 2 zussen voor zover jullie (direct of indirect via personal holding) werkzaam zijn voor de werkmij. Het bepaalt namelijk mede of er sprake is van sociale verzekeringsplicht voor jullie of niet.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Dank voor de reactie, zou je eventueel kunnen onderbouwen wat voor consequenties? Misschien een voorbeeld wat waar ik aan moet denken?

 

Dank Norbert.

 

Zoals aangegeven zou het gaan om een Management BV dus bestuur indirect via de holding. Ik begrijp dat ik wel te maken heb met een sociale verzekeringsplicht. Omdat het in principe zou gaan om een familievennootschap. En ik niet val binnen de uitspraak van de Hooge Raad omdat bloed en aanverwanten tezamen 81% van de aandelen in handen hebben, mij zelf niet meegenomen. Zo ver ik deze uitspraak goed begrijp.

 

Tot we overgaan tot een 2e Werk BV blijf ik als enige werkzaam in de holding en middels indirect bestuur in de Werk BV. In de eventuele 2e Werk BV omtrent productie, zouden eventueel wel mijn zussen werkzaam zijn. Echter blijft het bestuur altijd centraal middels indirect bestuur uit de Holding.

 

De activiteiten in de nieuwe Werk BV zijn makkelijk te handelen door 1 persoon.

 

 

Fijn voor de vlotte posts!

Link naar reactie
  • 0

Het is een overweging waard om eerst de huidige BV eens goed op orde te brengen. Het optimaliseren van de huidige BV levert jullie gelijktijdig inzicht op over gevolgen van de toekomstige splitsingen en/of het doorschuiven of afstoten van activiteiten.

Je zult zien dat je antwoorden op je vragen dan eenvoudig en bijna vanzelf worden beantwoord (incl eventuele fiscale componenten welke mogelijk om de hoek komen kijken)

Je heb dan de juiste volgorde te pakken waarin de gehele familie niet voor verassingen komt te staan maar juist allemaal kunnen meeliften op rendabele ondernemingen.

Link naar reactie
  • 0

Het kan aan mij liggen, maar hebben we het hier niet over een bv van iemand anders? De vragensteller doet nu net of die maar even kan schuiven met werkzaamheden van andermans bv. Als pa geen tijd of zin heeft om zijn werkzaamheden over te dragen, te verkopen of herstructureren, dan houdt daarmee het hele verhaal al op volgens mij.

 

In de tussentijd is er toch niets dat er in de weg van staat van TS om zelf een werkmaatschappij en/of holding op te richten? De vraag lijkt ook niet bedoeld om een daadwerkelijk probleem van TS op te lossen, behalve dan dat hij bang is voor z'n erfenis ofzo.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Ter opheldering, zouden we het hier niet zo zeer hebben over een schenking.

Ik heb het idee, misschien mijn fout, dat er te veel in gelezen word.

 

In deze heb ik niet bepaald angst voor mijn erfenis, heb mijn zaakjes zelf goed in orde. Het was meer een wens van mijn vader deze nadert dit jaar 63 en wil graag iets klaar hebben staan voor de toekomst en voor zijn kinderen en eventuele klein kinderen. De zaak loopt goed, met de onnodige rompslomp erom heen en onnodig risico. We hebben getracht dit 2 jaar geleden recht te trekken, echter krijgen van accountant constant verhalen waarom dit niet kan etc. etc. Hebben op dit moment zelf geen echt inzicht meer in de cijfers alles ligt bij de accountant, rekeningen schieten de pan uit. En een mentaliteit in de zaak, is er geld over. Mooi morgen niet meer, onzinnige investeringen etc.. Mijn vader zelf hier niet zo van maar moeders beheert de gelden.

 

Even een situatie schets, vrij simpel vertaald:

 

Vader heeft een schoenenreparatie zaak. Verdient hier zijn geld mee al 20 jaar.

7 Jaar geleden ben ik in de zaak gestapt, eerst administratief vervolgens mee in de dienstenservice, en toen adviseert om een Webshop op te richten om gerelateerde producten te verkopen, producten ingekocht via leverancier. Dit gedaan en behoort inmiddels tot mijn takenpakket. Prima.

 

Echter nu zou de situatie zijn, ik stap uit de zaak. De webshop houd op te bestaan.

Ik start zelf holdingstructen met daaronder een webshop ( heb geen concurrentiebeding in mijn contract). Middels mijn eigen webshop verkoop ik producten aan klanten, zei het nu in belgie, nederland wel voormalige klanten wel/ geen voormalige klanten van mijn vader. Hierdoor tracht ik kapitaal te bouwen wat ik zou kunnen gebruiken voor de uitrol van de B2B zijde van het verhaal. En wanneer er voldoende kapitaal is om rendabel producten te produceren een 2e Werk BV met deze activiteiten.

 

Enige ding in dit verhaal i.p.v. dat ik direct concurreer lees zoon van de bakker opent zijn eigen bakker. Word het zoon van de bakker start een holding waar alle gezinsleden aandeelhouder van zijn en deze start haar eigen bakker. Snap eerlijk gezegd niet hoe we dan te maken zouden krijgen met fiscale componenten.

 

Tuurlijk er word minder omzet gegenereerd in de bestaande BV, dit is allemaal overzien.

Echter hoofddoel is een gezonde holding met genoeg vermogen om de familie/gezin te kunnen onderhouden eventueel voorzien van toekomstige hypotheken/ dividend etc.

 

Dit alles is een abstracte beschrijving van de activiteiten maar is het duidelijkste wat ik zo verzonnen kreeg. In deze snap ik ook niet hoe we te maken zouden krijgen met een zakelijke overdracht.

 

Dit zou mij logisch zijn i.v.m. contracten of wanneer de bestaande BV vaste klanten heeft op het gebied van deze verkoop activiteiten. In de zin er worden uitsluitend busstoelen ingekocht en deze door verkocht aan VDL, en ik zou deze contracten overnemen echter is dit niet het geval. Ik krijg het idee omdat het woord familie aanwezig is alsof het te over dacht word. Of zit ik in deze fout.

 

Mijn vriend runt een webshop en verkoopt artikelen uit china via bol.com, ik zou voor hem werken en stap eruit en start een holding bied vervolgens dezelfde artikelen aan via bol.com of in mijn webshop. Is dit lijkt me geen probleem, of is maakt het feit dat deze aandeelhouder zou zijn in de holding het ingewikkelder?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals aangegeven zou het gaan om een Management BV dus bestuur indirect via de holding.

Een management BV en aandeelhouder is niet automatisch ook statutair bestuurder, en juist dat is relevant. Vraag is dus: is de holding of jij als persoon ook statutair bestuurder van de werkmij, idem voor jouw zussen

 

Ik begrijp dat ik wel te maken heb met een sociale verzekeringsplicht.

Ik zou juist exact het tegenovergestelde verwachten, mits jij of jouw holding statutair bestuurder is/bent van de werkmij

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Super al die informatie! :P

Ik heb het zie ik nu inderdaad verkeerd verwoord.

 

Ik zou als statutair bestuurder in de holding zitten, de holding zou middels een management overeenkomst als statutair bestuurder fungeren in de werkmij.

 

Zodoende is er geen verplichte sociale verzekeringsplicht, en dien ik dit zelf eventueel te verzekeren? Mijn vraag is dit dan verplicht? Ik begrijp omdat ik wel ontslagen kan worden uit mijn rol als bestuur, maar omdat bloed en aanverwanten meer dan 2/3 aandelen in handen hebben niet verplicht sociaal verzekerd ben, dit is echter voor mij een onbekend terrein, graag informatie hierin is welkom.

Link naar reactie
  • 0

Zodoende is er geen verplichte sociale verzekeringsplicht,

mits jij of jouw holding bij de KvK ingeschreven staan als bestuurder. Vastleggen in een managementoverenekomst is niet genoeg

 

en dien ik dit zelf eventueel te verzekeren?
dit kun je zelf verzekeren

 

Mijn vraag is dit dan verplicht?
nee

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Super al die informatie! :P

Ik heb het zie ik nu inderdaad verkeerd verwoord.

 

Ik zou als statutair bestuurder in de holding zitten, de holding zou middels een management overeenkomst als statutair bestuurder fungeren in de werkmij.

 

Zodoende is er geen verplichte sociale verzekeringsplicht, en dien ik dit zelf eventueel te verzekeren? Mijn vraag is dit dan verplicht? Ik begrijp omdat ik wel ontslagen kan worden uit mijn rol als bestuur, maar omdat bloed en aanverwanten meer dan 2/3 aandelen in handen hebben niet verplicht sociaal verzekerd ben, dit is echter voor mij een onbekend terrein, graag informatie hierin is welkom.

 

 

Zóveel (vrij irrelevante) vragen over (betrekkelijke) details, hoewel er een hele constructie opgezet moet worden...

Met allerlei (potentieel ingrijpende) consequenties voor alle betrokkenen.

 

En dat zelfs voor een BV die niet eens van jou is! Heel hypothetisch allemaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals aangegeven, is alles doorgesproken met de notaris.

De constructie zou vrij weinig voorstellen, hier zijn tegenwoordig zelfs online firma's voor gaf deze aan.

Het is zoals ik aankaartte vrij duidelijk, echter ben ik inderdaad nogal fan van details.

Heb graag elk puntje besproken. Echter er lijkt in je posts steeds gefocust te worden van: er is zo veel om rekening mee te houden.

 

Zou het prettig vinden als je ook met een inhoudelijke post zou komen.

Ik proef een hele vijandige sfeer in je posts, ben uitermate blij met de informatie van de andere posts.

 

Link naar reactie
  • 0

Zou het prettig vinden als je ook met een inhoudelijke post zou komen.

Ik proef een hele vijandige sfeer in je posts, ben uitermate blij met de informatie van de andere posts.

Moah: kritisch, niet vijandig.

 

Zoals aangegeven, is alles doorgesproken met de notaris.

De constructie zou vrij weinig voorstellen, hier zijn tegenwoordig zelfs online firma's voor gaf deze aan.

Als ik zoiets lees word ik ook een beetje verdrietig :'(. Details of niet, dit is absoluut geen doe het zelf materie, met of zonder successie, en de notaris is niet de juiste partij om advies te verstrekken

 

Bedrijfsoverdracht in familiebedrijven is ook een onderwerp met een eigen dynamiek o.a. omdat familie, bedrijf en eigendom op verschillende manieren op elkaar inspelen. Onderschat deze dynamiek (vooral emotie) niet!

 

driecirkelmodel.thumb.png.1a23168bf8210163d8197c85301e1589.png

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien lees ik teveel tussen de regels door :P

Maar ik geef aan concretere antwoorden, je jongleert de hele dag al met ''een zakelijke transactie'', successierechten/schenkbelasting. Echter kom je met geen concreet voorbeeld waaruit dit zou blijken. Ik probeer hierop als reactie de situatie zo helder mogelijk te schilderen echter krijg hier weinig reactie op.

 

Ter informatie zijn we vorige week dinsdag bij een fiscaal jurist geweest, hierin zijn deze termen ook niet naar boven gekomen. Dus vraag ik je hoezo zou dit wel zijn, reden dat ik normaal nooit naar een notaris stap zonder bijna alle ins en outs te kennen is omdat die gasten ook maar aan zoveel dingen denken tijdens zo'n gesprek.

Daarnaast valt niet mee om traject in 2 uur door te lopen als 2 van de 4 aanwezige alles 2x uitgelegd dienen te krijgen, brengt je niet bepaald verder in een gesprek. Daarnaast zoals aangegeven met mijn vergelijking naar de notaris, nu weer een rekening liggen van €590,00 ex. liggen. Het verhaal is me duidelijk, de opzet is me duidelijk, enkel de ''vrij irrelevante vragen over de betrekkelijke details'' niet.

Em nee, zie ik net niet zitten om de volgende rekening voor het eind van de week weer op de mat te hebben liggen en nog geen steek wijzer te zijn.

 

Daarom denk ik, trek de stouten schoenen eens aan en i.p.v. het forum enkel te lezen stel ik gewoon mijn vraag hier.

 

Daarom wederom de vermelding, waaruit trek je deze conclusie waar baseer je dit op? Zie ik iets over het hoofd, zo ja wat dan heb ik ook iets om aan te geven tijdens een volgend gesprek en betaal ik niet wederom de jan l.

 

Het is me allemaal goed duidelijk, net als de post omtrent statutair bestuurder, echter zijn dit zaken die verzorgt worden door de notaris, deze kent het verhaal en dit is duidelijk. Wat me dus onduidelijk was is dat ik bijv. niet verplicht mezelf dien te verzekeren als DGA. Dat zijn van die details die ik belangrijk vind, en nou net de mensen met ervaring als zelfs sprekend achten, althans daar ga ik van uit. Daarom geef ik ook aan zijn er dingen die ik vergeet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou het prettig vinden als je ook met een inhoudelijke post zou komen.

Ik proef een hele vijandige sfeer in je posts, ben uitermate blij met de informatie van de andere posts.

Moah: kritisch, niet vijandig.

 

Zoals aangegeven, is alles doorgesproken met de notaris.

De constructie zou vrij weinig voorstellen, hier zijn tegenwoordig zelfs online firma's voor gaf deze aan.

Als ik zoiets lees word ik ook een beetje verdrietig :'(. Details of niet, dit is absoluut geen doe het zelf materie, met of zonder successie, en de notaris is niet de juiste partij om advies te verstrekken

 

Bedrijfsoverdracht in familiebedrijven is ook een onderwerp met een eigen dynamiek o.a. omdat familie, bedrijf en eigendom op verschillende manieren op elkaar inspelen. Onderschat deze dynamiek (vooral emotie) niet!

 

 

 

Dank voor de opmerking, echter er word nog steeds gesproken over een bedrijfsoverdracht. Ik snap niet waar dit vandaan word gehaald. Ik dacht dat ik dit vrij duidelijk aangaf een een eerde post.

Daarom is dit ook niet aangehaald door de notaris als fiscalist.

Waaruit zou dit dan wel blijken?

Link naar reactie
  • 0

echter er word nog steeds gesproken over een bedrijfsoverdracht. Ik snap niet waar dit vandaan word gehaald. Ik dacht dat ik dit vrij duidelijk aangaf een een eerde post.

Jullie ouders naderen de pensioengerechtigde leeftijd, jij wilt een bestaande activiteit van de huidige werkbv overnemen en in een transitieperiode geleidelijk aan ook voorraden "overnemen" (je schrijft dat letterlijk in je startpost) en op termijn zelfs de panden

 

Zowel voor de leek als de specialist ligt het doel of - als dat je tegenstaat - de essentie er duimendik bovenop: een gefaseerde bedrijfsoverdracht zonder al te zware goodwill of successie. (iets wat je ook letterlijk stelt als reden voor een sterfhuisconstructie van de bestaande werkbv: "dit i.v.m. hoge kosten overname/goodwill/ontbinden") .

 

Prima doelstellingen, maar de uitwerking lijkt mij persoonlijk veel te kort door de bocht. Daar zijn speciale specialisten voor. Die kosten geld, maar zijn dat dubbel en dwars waard : niet alleen de fiscaal en kostentechnisch beste oplossing, maar vooral een oplossing die gedragen wordt door alle stakeholders....

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb graag elk puntje besproken. Echter er lijkt in je posts steeds gefocust te worden van: er is zo veel om rekening mee te houden.

 

Zou het prettig vinden als je ook met een inhoudelijke post zou komen.

 

Dus jij bent fan van elk detail uitgezocht, dat zijn wij ook.. maar wat geef je ons? een globale beschrijving over een schoenenreparatie zaak dat je zo snel even bijelkaar kon bedenken dat een beetje in de buurt komt van jou situatie

 

op basis van een zo globale beschrijving is het niet mogelijk met een inhoudelijke post te komen, althans niet één die hout snijdt en jou verder brengt..

het heeft dus niet zozeer met vijandigheid of onwelwillendheid van onze kant te maaken, maar simpelweg het besef dat je op basis van zo weinig details geen waardevolle uitspraken kan doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de inhoudelijke reactie.

Snap wat je bedoelt, sterfhuisconstructie was ook niet mijn idee, werd aangehaald door fiscalist tijdens gesprek alleen in ander voorbeeld:'' mijn vader was jurist, ik heb bij hem gewerkt, later voor mezelf begonnen, vader zich laten inkopen voornamelijk voor de financiering. ''

 

Daarom gaf ik ook al aan, vond het vrij simpel overkomen.

Echter inderdaad geen rekening gehouden met het feit dat in bovenstaande voorbeeld geen activiteiten gestaakt worden.

 

Daarnaast bij gebrek aan liquiditeit niet zo'n grote fan van hoge rekeningen van fiscalisten.

Zal binnenkort een en ander nog eens met notaris en accountant doorspreken. Kan ik wat vaker over de vloer voor dezelfde bedragen ;). Wanneer deze het ook verstandig achten toch maar eens de stap maken.

 

@Roel, je hebt gelijk. Echter heb zoveel creatieve punten voorbij zien komen op het forum dat ik dacht deze past wel in het straatje :P

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat bij ppeeters de misvatting zit in de volgende gedachtengang:

 

BV vader staakt zijn online activiteiten. Deze worden niet verkocht aan de nieuw opgerichte BV. Er is dus geen overdracht. Nieuwe BV laat een nieuwe webshop bouwen en gaat dezelfde artikelen verkopen als de oude webshop deed, mogelijk zelfs aan dezelfde afnemers (how am I doing so far?)

 

Misvatting

De misvatting is dat je er niet zomaar vanuit kunt gaan dat er geen overdracht plaats heeft gevonden in fiscale zin. Juridisch is het allemaal mogelijk, maar de fiscus zou daar wel eens heel anders over kunnen denken, zeker gezien het familieverband en de voortzetting van dezelfde activiteiten in een nieuwe BV met een gewijzigde aandelenverdeling, nota bene binnen dezelfde familie.

 

Als ik als inspecteur deze verhandelingen onder ogen zou krijgen dan zou ik zeker gaan uitspitten of hier niet toch een fiscale overdracht van de webshop is geweest, zei het in een nieuw jasje. Immers, de oude BV staakt activiteiten die vrijwel direct daarna in een nieuw jasje worden voortgezet door een nieuwe BV binnen de familie. Zelfde producten, zelfde klanten ook nog?

 

Wat vaak vergeten wordt, is dat het nalaten om iets te doen, ook een belaste fiscale actie kan opleveren. Onder nalaten kun je in dit geval verstaan de staking van de webshop door de bestaande BV (zodat de nieuwe BV zonder een grote concurrent datzelfde kunstje kan gaan doen).

 

Je zou zelf kunnen stellen dat hier sprake is van loon in natura. Jij krijgt de gelegenhid om een nieuwe, winstgevende webshop te starten omdat de oude webshop door je werkgever is opgeheven. Loon is elk voordeel dat opkomt uit een dienstbetrekking, dus ook voordelen die jou door die werkgever gegund worden om als aandeelhouder zelf te beginnen.

 

Andere invalshoek

Bekijk het eens anders en realiseer je daarbij dat de BV van je vader een zelfstandige entiteit is. Waarom zou de BV van je vader zomaar winstgevende activiteiten staken en jou, als werknemer van die BV, het gunnen om die activiteiten opnieuw op te bouwen in een eigen BV? Als die oude BV van mij was en jij zou aan mij hetzelfde voorstellen dan had ik je alleen laten gaan als je aan mijn BV een dikke zak geld zou geven.

 

En daarbij gaat het niet om het concurrentiebeding dat er niet is, maar simpelweg dat mijn BV zijn activiteiten moet staken zodat jij kunt beginnen. Zover zou je mij niet krijgen als ik er geen geld voor zou krijgen.

 

En daarom hameren een aantal HL-leden op de gevolgen van een (ondoordachte) bedrijfsovedracht.

 

Hopelijk helpt dit om je gedachten te ordenen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus vraag ik je hoezo zou dit wel zijn, reden dat ik normaal nooit naar een notaris stap zonder bijna alle ins en outs te kennen is omdat die gasten ook maar aan zoveel dingen denken tijdens zo'n gesprek.

 

Eigenlijk was ik helemaal klaar met jou en jouw 'probleem', maar dit moet mij toch echt van het hart:

 

Je hebt wel noten op je zang, vriend!

 

Waarom zou juist ik deze vraag van jou moeten beantwoorden...

Het is geen eenvoudige vraag en als het antwoord niet komt ga je 'schelden'.

 

Lekker dan.

 

 

EDIT:

 

Laat Joost (R.) naar je zaak kijken... Kom je misschien verder.

Link naar reactie
  • 0

@Peter, sorry als het overkomt als 'schelden' dit is nimmer mijn intentie geweest.

Begrijp eerlijk gezegd niet waar je dit uithaalt, blijkbaar zijn we dus beide behoorlijk goed om dingen tussen de ongeschreven regels in te lezen.

 

Echter u begrijpt ook wel, dat de term ''ga naar de specialist'' nogal voor de hand ligt. Vandaar ook mijn verzoek dit te verduidelijken. Begrijp niet goed de zin welke u quote deze is niet naar u gericht, echter als toelichting. Dat wanneer ik op voor 1 uur bij de notaris zit, en we iets van start tot finish dienen te bespreken deze ook niet alles direct aanhalen. Met andere woorden ook specialisten zijn geen wandelende boeken met spraakfunctie.

Al met al niet mijn bedoeling u aan te vallen of op uw tenen te trappen, en mijn excuses mocht ik u een foutieve indruk te hebben gegeven.

 

 

Dat terzijde:

 

@Joost Rietveld

 

Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting. Ik zie nu inderdaad waar de misvatting zit, echter is dit alsnog van toepassing wanneer de activiteiten niet worden gestaakt? of inderdaad zoals u aangeeft worden overgenomen en hiervoor gecompenseerd worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.