• 0

Groeien en hoe verdelen we de taart?

Beste Higerlevel mensen,

 

Ik draai met mijn bedrijf een zestal jaren en we willen ons product met name in een aantal hoofdsteden in Europa gaan exploiteren. Er komt een LTD, holding en werkmaatschappijen. Mijn business partner (BP) en ik verdelen hoofdzakelijk de taart met 2 medewerkers die een kleiner aandeel zullen krijgen.

 

Mijn BP stelt voor een 40(BP)-40(ik)-20(2 medewerkers) verdeling.

Ik ben de bedenker van het product en mijn BP doet nu een jaar mee. Hij regelt alle organisatorische en juridische zaken m.b.t. het buitenland. Personele zaken doen we samen, uitvoering en productcreativiteit ligt bij mij. Ik wil eigenlijk nooit minder dan 51% hebben omdat ik anders het gevoel krijg dat ik niet meer "de baas" ben. Is dat een juiste zakelijke instelling en zou iemand zijn eigen ervaring kunnen delen zodat ik kan vergelijken. Alvast zeer bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

misschien moet je de taart (jaarlijkse winst/ aandeelhouderschap) wel gelijk verdelen, maar moet je het recept van de taart in eigendom houden..

 

Kortom als jij het product hebt bedacht zorg dan dat jij daar de eigenaar van bent (intellectueel eigendom) en zorg dat de BV alleen het recht krijgt om te produceren en te verkopen.

 

Op die manier hou jij wat extra zeggenschap want er is een (licentie)overeenkomst die opzegbaar is. Hou er wel rekening mee dat er dan meestal wel redelijk pittige ontbindingsvoorwaarden gevraagd zullen worden door je zakenpartners zodat jij niet bij het eerste geschilletje de overeenkomst opzegt. (bijv een lange opzegtermijn of bij opzegging ook je aandeel in de bv in moeten leveren

 

Daarnaast zou je ook los van het eigendom van het productidee ook kunnen kijken naar een andere stemrechtverhouding op de aandelen of voor sommige beslissingen een gekwalificeerde meerderheid verlangen (2.3 meerderheid) met zo'n clausule moeten voor bepaalde benoemde beslissingen altijd de instemming nodig van beide businesspartners en kun je niet door de gewone meerderhed van BP+ 2 werknemers (40+10+10) overruled worden.

 

voor de 2 10% aandeelhouders zal dit niet zoveel uitmaken, die kunnen toch al niks afdwingen voor jou en je BP geeft dit enige mate van zekerheid dat de een de ander niet buitenspel kan zetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.