• 0

Eenmanszaak en vof in de aangifte

Beste mensen

Sinds 2014 heb ik samen met een vennoot een VOF. Omdat het erg klein is en we geen inkomsten hadden maar alleen kosten heb ik in 2014 geen winstaangifte gedaan. Wel de verplichte btw aangiftes gedaan.

Vanaf 2015 heb ik er een eenmanszaak bij. Hierbij voldoe ik wel aan de ondernemersactiviteiten en zal er dus een winstaangifte gedaan moeten worden. Nu zegt mijn boekhouder dat ik nu ook de gegevens van de VOF moet aanleveren. Klopt dit? De VOF was namelijk in2015 nog steeds nihil. We hebben alleen kosten gehad.

Hij zegt dat ik twee bedrijven heb en dat dit beide in de winstaangifte vermeld moet worden. Van zowel de eenmanszaak als de VOF wil hij alle facturen, kosten en bankafschriften hebben.

Graag hoor ik of dit waar is.

Gr Hans

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52230-eenmanszaak-en-vof-in-de-aangifte/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Wanneer ik deze tekst lees op de site van de belastingdienst:

www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

Kom ik tot de conclusie dat ik geen ondernemer ben betreft de vof.

Er was in zowel 2014 als 2015 geen inkomen, maar alleen kosten.

Moet dit dus verplicht in een winstaangifte vermeld worden met een balans en winstverliesrekening.

En Nogmaals, er komt wel btw terug voor de aangiftes.

• 0

Persoonlijk denk ik niet dat je gekielhaald wordt als je niets over jouw aandeel in de VOF opneemt in je IB aangifte.

Maar het is toch wel, zoals Roel al gezegd heeft, de bedoeling dat je alles aangeeft wanneer je een aangifte indient. En dus ook (jouw aandeel in) de VOF.

Met andere woorden: Je boekhouder heeft - en Roel ook, uiteraard! - helemaal gelijk.

Overigens: waarom vraag je dit? Heb je zo weinig vertrouwen in de kennis van je adviseur?

Da's niet best allemaal, vind ik dan...

• 0

Omdat ik in 2014 niks heb aangegeven over de VOF.

Ik had ook geen uitnodiging voor een winstaangifte.

Nu ik in 2015 wel ondernemer ben vraag ik me af waarom het voor de vof nu wel moet.

Vertrouwen is er wel.

Het is niet verkeerd zelf ook wat info te verzamelen toch?

Om nu direct te zeggen das niet best is wat kort door de bocht. Zeg dan niks

• 0

maar jou situatie is nu niet meer hetzelfde als vorig jaar.. vorug jaar hoefde je geen winst aangifte te doen dit jaar ben je daar toe uitgenodigde dus neem je ook alle ondernemersactiviteiten mee.

daarbij leiden die kosten tot een verlies dat je dus nu kan verrekenen met de winst van de eenmanszaak.

strikt genomen is geen aangifte doen voor de vof nooit een optie, het is of winstaangifte of aangifte onder inkomsten uit overige werkzaamheden, alleen geldt op die rubriek de beperking dat je geen verlies kunt opgeven. dus komt het saldo in de aangifte in die rubriek op 0. (zo had je het vorig jaar ook moeten doen, maar dat zal geen prolemen opleveren)

Door de VOF wel op te nemen in de winstaangifte kun je dat (kleine) verlies wel in mindering brengen op de winst van de eenmanszaak en kun je dus per saldo minder belasting betalen.

• 0

Is het hier niet ook de vraag of de VOF wel een onderneming is voor de IB?

Je kan natuurlijk niet zomaar de kosten van een gezamenlijke hobby aftrekken van de winst van je eenmanszaak. Het moet wel een onderneming voor de IB zijn. Voldoet je VOF aan de criteria daarvoor?

• 0

De jaren 2014 en 2015 hebben nog geen omzet opgeleverd, maar dit is puur investeren voor de toekomst.

Die aanname heb ik gedaan bij mijn beantwoording, dat er sprake is van "serieuze onderneming".

maar de belastingdienst zit daar in de startjaren niet zo bovenop, meestal gaat er bij kleine verliezen en kleine btw aangiften pas na een jaar of 5 "een lampje branden" bij de fiscus of er wel sprake is van een onderneming en dan zou het vragen op kunnen leveren..

• 0

strikt genomen is geen aangifte doen voor de vof nooit een optie, het is of winstaangifte of aangifte onder inkomsten uit overige werkzaamheden, alleen geldt op die rubriek de beperking dat je geen verlies kunt opgeven. dus komt het saldo in de aangifte in die rubriek op 0. (zo had je het vorig jaar ook moeten doen, maar dat zal geen prolemen opleveren)

Waarom zou hij geen verlies op mogen geven bij resultaat uit overige werkzaamheden? De belastingdienst is bij dat onderdeel wel kritisch door te bekijken of het niet om een hobby gaat maar als jij aan kan tonen van niet en je de kosten wel degelijk hebt gemaakt met een reëel uitzicht op winst dan zie ik het probleem niet. Als je belastingdienst bij ROW de aftrek niet accepteert dan zullen ze dit bij WUO ook niet doen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar