• 0

Financial lease prive inzetten

Goedemiddag,

 

Hopelijk weet iemand op het forum het antwoord op mijn vraag. Ik kan er namelijk niets over terug vinden.

 

Ik ben van plan een tweedehands auto te gaan leasen doormiddel van financial lease. Ik ben bekend met de materie bijtelling, BTW teruggave, BTW correctie etc. wanneer ik de auto zakelijk opneem.

 

Wat ik me afvraag is of ik de auto niet gewoon privé mag inzetten/rijden en deze dus niet opneem in de boekhouding van mijn eenmanszaak. Alle kosten betaal ik vervolgens ook privé en doe geen aanspraak op de fiscale voordelen. (en nadelen)

 

Kan dit?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

@topnotch: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Kan dit?

Als het zakelijk verbruik niet hoger is dan 90%, is de auto keuzevermogen: dus ja, boekhoudkundig/fiscaal kan dat.

 

Maar uiteraard kun je de (rente)kosten van de financiering op dat moment ook niet meer zakelijk opvoeren. En is de financier wel akkoord met een privé contract i.p.v. zakelijk?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@topnotch: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Kan dit?

Als het zakelijk verbruik niet hoger is dan 90%, is de auto keuzevermogen: dus ja, boekhoudkundig/fiscaal kan dat.

 

Maar uiteraard kun je de (rente)kosten van de financiering op dat moment ook niet meer zakelijk opvoeren. En is de financier wel akkoord met een privé contract i.p.v. zakelijk?

 

 

 

Bedankt voor je snelle reactie. Ja de auto zal 80% privé worden gereden. Ik zal dit afstemmen met de financier. Het feit dat de auto op naam van een leasemaatschappij komt bepaald dus niet altijd of deze zakelijk wordt ingezet? Hoe ziet men dit dan? Aan de hand van de balans?

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat de auto op naam van een leasemaatschappij komt bepaald dus niet altijd of deze zakelijk wordt ingezet?

Bij een financiele lease is de tenaamstelling nimmer op naam van leasemij. , dit in tegenstelling tot een operationele lease.

 

Bij financiele lease wordt auto jouw eigendom, auto zal wel als onderpand dienen. Contract komt bjj privelease op jouw naam te staan

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat de auto op naam van een leasemaatschappij komt bepaald dus niet altijd of deze zakelijk wordt ingezet?

Bij een financiele lease is de tenaamstelling nimmer op naam van leasemij. , dit in tegenstelling tot een operationele lease.

 

Bij financiele lease wordt auto jouw eigendom, auto zal wel als onderpand dienen. Contract komt bjj privelease op jouw naam te staan

 

Weer wat geleerd, duidelijk. Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond, mijn naam is René en slijter van beroep.

Ik haak ook even op dit onderwerp, ik zit met een soortgelijke situatie.

Ik heb ook via Financial lease een auto aangeschaft welke ik deze week kan gaan ophalen.

Echter zal ik niet degene zijn die de meeste kilometers zal rijden in deze auto, en ik ben

dan ook niet van plan om de auto op mijn balans te zetten evenals zakelijke kilometers aan

me zelf schrijven. Mijn vriendin rijdt voornamelijk in deze auto.

 

Nu ben ik van plan om binnenkort een grotere auto voor mijzelf te kopen en deze op de zaak

te gaan zetten, waarschijnlijk ga ik gebruik maken van de 'youngtimerregeling'.

Zal dit nog consequenties opleveren aangezien ik beide auto's van mijn zakelijke rekening

betaal?

Ik ben voornemens om de 'Financial Lease' auto compleet te boeken al 'prive opname', zie ik

dit dan juist?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Voor de youngtimer regeling is het van belang dat de auto op naam van de zaak staat.

 

Hoe kom je daar nou bij?

 

Je kan niet eens een auto "op naam van de zaak" zetten (behalve wanneer 'de zaak' een rechtspersoon, zoals een BV bijvoorbeeld, is of een samenwerkingsverband, zoals een VOF bijvoorbeeld) want het kenteken staat gewoon op naam van de eigenaar. En dat is 'Jenevertje' in dit geval (liever gezegd: de echte naam dan). Althans neem ik aan dat wij hier over een eenmanszaak praten.

 

Het enige dat bij een eenmanszaak van belang is, is dat je de auto als zakelijk vermogen kan etiketteren. Dus dat deze ook zakelijk gebruikt wordt.

 

Maar het is inderdaad (vooral voor de BTW) handig om de kosten van de zakelijke rekening te betalen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.