Hoofdkraan/freelancer.nl - een vloek of een zegen?

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik wilde jullie mening eens polsen over sites als Freelancer.nl en Hoofdkraan.nl. Deze sites bemiddelen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Als gebruiker heb je de keuze om een abonnement af te sluiten of een gedeelte van je opbrengst af te staan.

 

Wie van jullie heeft hier ervaring mee en wil deze delen?

 

Ik heb gezocht op reviews en die zijn er wel, maar zijn tamelijk eenzijdig, namelijk vanuit de kant van de opdrachtgever. Het valt op dat nagenoeg al die reacties positief tot zeer positief zijn. Logisch want voor hun is het ideaal. Je post je klus op zo'n site en kunt daarna achterover gaan hangen, wachten tot de eerste hongerige freelancer of zzp'er zich meld. Maar hoe zit dat voor die opdrachtnemer. Wordt die er ook echt beter van, of parasiteren dit soort sites over de rug van de freelancer of beter gezegd zzp'er.

 

U begrijpt, ik heb mijn mening al een beetje gevormd, maar wil daar graag met u over van gedachten wisselen.

 

Sinds ik mij op één van die sites (hoofdkraan.nl) heb aangemeld, zie ik opdrachtjes voorbij komen en dan loopt mij soms het water in de mond... Maar voordat ik in de verzoeking kom om zo'n abonnementje af te sluiten zou ik graag uw ervaringen horen...

 

Link naar reactie

Is dat bruikbare informatie om mee te starten?

Vertrouw erop: Er is meer.

 

https://www.sitepoint.com/community/t/odesk-has-been-a-nightmare-whats-a-good-alternative/30043

 

http://www.wsj.com/articles/SB121737022605394845

 

 

http://launchastartup.com/odesk-vs-elance/

 

Mijn persoonlijke mening en 1st hand ervaring - vrij korte, omdat ik heel gauw een punt achter zette: 2 portalen die ik zelf heb getest, een ervan Freelance.nl, een ander een vertalers portaal, Proz.com, zijn een perverse vloek. Vooral vanwege extreme prijsdumping wat door de bezitters van die portalen zeer actief wordt ondersteund. Freelancers worden tegen elkaar uitgespeeld en moeten "bidden", letterlijk en figuurlijk, om aan de opdrachten te komen. De goedkoopste wint en het soort opdrachtgevers wat "goedkoop" op plek 1 aan hun lijst van prioriteiten hebben staan, is prompt gelukkig. Ik heb nog veel andere portalen bekeken toch zag dat het concept prijsdumping, ten nadeel van de dienstverleners, overheerst.

 

Het oorspronkelijke concept van een web gebaseerde portaal-marktplaats tussen klanten en dienstverleners, puur het business concept als framework voor zich, was uitstekend. En er was een echte kans geweest om zowel voor opdrachtgevers als ook voor freelancers een heel goed werkbare markt te creëren, aan het volle daglicht.

 

Wat echter binnen kortste tijd gebeurde was een overvoeding van de markt met bijna- professionals die zich veel te makkelijk en herhaaldelijk voor peanuts uit lieten buiten. Hetgeen de bezitters van die portalen met enthousiasme opnamen: Meer profijt voor hun, pardon: "Een dynamische markt!" Freelancers die van plan zijn om van hun werk inkomsten te genereren, mogen het uiteraard zelf maar uitzoeken met dat super aanbod aan "concurrentie". En met opdrachtgevers die uiteraard niet meer willen betalen als noodzakelijk.

 

Het "free"lance portaal circus heeft met een echte service voor professionele freelancers ongeveer zoveel te maken als militairmuziek met muziek.

 

In simpelere woorden, uit mijn zicht zijn de meerderheid van de portalen die ik tot dusver heb bekeken - een 20tal - een echte vloek. Omdat ze de existentiële basis van freelancers gericht om zeep helpen met hun - tevens fascinerend uniforme - tactiek. Nota bene terwijl ze aan de wereld vertellen dat ze existeren 'om freelancers aan goed werk te helpen!."

 

Dat gezegd, ben ik optimist. Best mogelijk dat in de nabije toekomst iemand hetzelfde portaalconcept oppakt en eindelijk iets voor beide partijen blijvend nuttigs ervan maakt. Als je de hierboven genoemden "voices from the field" leest, krijg je het idee dat het ook niet meer al te lang kan duren.

 

 

Link naar reactie

Dat verschilt uiteraard per site, realist,

 

zij houden tussen 10 en 30% over voor zover mij bekend. Waarbij sommige ook een eenmalig bedrag eisen. Hier zijn nog 2 infobronnen over dit onderwerp, interessant om te lezen, ook de reacties erop!

 

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20071124_opgelet_freelancers_en_zzpers

 

http://www.sprout.nl/artikel/zzp/zzp%E2%80%99er-voor-werk-naar-bemiddelaar

Link naar reactie

Mijn indruk is dat veel bedrijven naar freelance.nl of hoofdkraan gaan voor het 'gemak' en omdat ze een 'goede deal' (maw zo goedkoop mogelijk) zoeken.

Dat zorgt vaak voor budgetindicaties waar ik niet op in wil gaan, of in totaal niet specifieke briefings waar men direct een offerte op verwacht.

Af en toe zitten er opdrachten tussen die wel 'serieus'* zijn.

 

Vloek of zegen?

Een vloek omdat het voor een groot deel een race naar de bodem is, als je echt om opdrachten zit te springen.

Een zegen als je echt om opdrachten zit te springen en je genoegen kunt nemen met (te) lage budgetten.

 

:p

 

*) Iedereen is natuurlijk serieus, maar sommige opdrachtgevers willen geen moeite steken in de wedervragen die ze van mij krijgen als ze mij vragen 'wat kost een video van 3 minuten?'. Lengte is slechts 1 variabele. Inhoud en uitstraling is veel belangrijker: niet alleen voor een video maar ook om een offerte te schrijven.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Mijn indruk is dat veel bedrijven naar freelance.nl of hoofdkraan gaan voor het 'gemak' en omdat ze een 'goede deal' (maw zo goedkoop mogelijk) zoeken.

Dat zorgt vaak voor budgetindicaties waar ik niet op in wil gaan, of in totaal niet specifieke briefings waar men direct een offerte op verwacht.

 

Mee eens, al krijg ik dat soort aanvragen soms ook wel van 'gewone' nieuwe klanten.

 

Vanochtend deze nog:

 

Ik ben opzoek naar een SEO tekstenschrijver. Informatie volgt nadat akkoord gegaan is over de prijs.

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie

Juist Peter, ik schreef het onlangs ook al eens. Alsof de bloemkool bij de Albert Heijn ook omzetafhankelijk is. Het is gewoon prijsdiscriminatie, en ik vind het prima als je dat doet, maar loop er niet zo openlijk mee te koop.

Ik zou het dan ook gewoon invullen en een veel lager bedrag schrijven dan werkelijk.

liegen vind ik dat niet eens meer: omdat als je niks invult, het systeem niet werkt. De optie 'gaat je niets aan' staat er niet bij.

 

Het is de luiheid van de klant die enkel naar prijs kijkt. Overigens zien we dit niet alleen bij opdrachtgevers, maar overal in de maatschappij, niet in het minst bij (lokale) overheden.

Altijd maar voor de goedkoopste kiezen, en liefst als het even kan daar nog op afdingen ook.

Maar wel de hoogste kwaliteit vragen. behalve als men bij de Aktion koopt, dan weet men het inmiddels wel...

Link naar reactie

Ik was benieuwd sinds onze discussie hier - het was lang geleden dat ik überhaupt in de buurt van deze portalen was gegaan. Nu heb ik weer een kleine checkronde gedaan.

 

En daarbij net toch eens een prachtig voorbeeld gevonden over hoe het ook kan! Neem een kijk. Dit portaal hier blijkt eindelijk eens een intelligente tactiek te hebben. Sluit goed aan op jullie commentaren, realist en Peter. Ik mag citeren uit hun FAQ:

 

https://www.network-freelance.co.uk/faqs/

 

Q: "Why isn't anyone accepting my applications?"

 

A:

"Know your price, and stick to it. Do not constantly under price. It may seem strange to say this as you are trying to win work. However, Network Freelance openly and actively discourages under pricing. The reason for this is simple, we want to try and promote a fairer price to all freelancers.

 

Clients are being actively encouraged to pay fairly and to expect the 'You get what you pay for'. Ultimately we cannot tell a client to use one freelancer over anyone else however clients understand that if you say you can do the project for 50% less then anyone else, chances are, they're going to receive 50% less service and quality and won't use you."

 

 

Het is dan ook waarschijnlijk geen toeval dat zij "proud partner"zijn van ipse, "The association of independent professionals and the self-employed."

 

 

Rest blijft nog te checken - maar dat vind ik alvast een hartverfrissende afwisseling.

Link naar reactie

Of om het met een prachtig citaat van Red Adair te zeggen, bestrijder van aardolie- en aardgasbranden uit Texas die o.a. meehielp de brandende olievelden in Koeweit te blussen:

 

"You think hiring a professional is expensive? Wait 'till you've hired an amateur."

 

Uiteraard kun je stellen dat ons werk meestal in minder dramatische settings plaats vindt. Maar diens potentiële effecten, waar ten gunste van haast en/of 'veel geld besparen!' geprutst wordt, kunnen indrukwekkend zijn. Denk bijvoorbeeld aan het jackpot from hell die o.a. VW zich nu binnen haalde - zonder meer ook in de freelancers wereld te reproduceren.

Of geniet hiervan:

http://www.lackuna.com/2012/04/13/5-historically-legendary-translation-blunders/

 

en puur voor het idee, heerlijke satire:

https://tinyurl.com/zhl6gv8

 

 

Link naar reactie

Dat zorgt vaak voor budgetindicaties waar ik niet op in wil gaan, of in totaal niet specifieke briefings waar men direct een offerte op verwacht.

 

Mee eens, al krijg ik dat soort aanvragen soms ook wel van 'gewone' nieuwe klanten.

 

Vanochtend deze nog:

 

Ik ben opzoek naar een SEO tekstenschrijver. Informatie volgt nadat akkoord gegaan is over de prijs.

 

Haha heel herkenbaar, ik krijg ook regelmatig klanten die zeggen "ik wil een nieuwe website, wat kost dat?". Nu bied ik een aantal standaard websites aan voor een standaard bedrag, dus daar verwijs ik die klanten dan naar. Maar dan krijg ik regelmatig terug "ja maar ik wil dit en dit en dit er ook op hebben..."

 

Ik heb daarom driekwart jaar geleden een artikel geschreven met als titel "Website laten maken? Zo bereid je jezelf goed voor!". Met behulp van dat artikel kan de klant in 7 stappen duidelijk "op papier" krijgen hoe de nieuwe website eruit moet zien, welke functies deze moet bevatten enzovoorts. Dat werkt een stuk prettiger voor alle partijen ;)

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Ik heb daarom driekwart jaar geleden een artikel geschreven met als titel "Website laten maken? Zo bereid je jezelf goed voor!". Met behulp van dat artikel kan de klant in 7 stappen duidelijk "op papier" krijgen hoe de nieuwe website eruit moet zien, welke functies deze moet bevatten enzovoorts. Dat werkt een stuk prettiger voor alle partijen ;)

 

Slim! :)

 

 

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie

Dank voor jullie reacties. Blijkt dat mijn "gut feeling" t.a.v. dit onderwerp aansluit bij jullie beleving.

 

Bij het leveren van een product of dienst staat voor mij de kwaliteit bovenaan. Dat kwaliteit ook een prijskaartje heeft vind ik niet meer dan normaal. Ik hanteer een uurtarief waar ik mijzelf prettig bij voel en wat ik ook kan waarmaken. Als ik een applicatie op zou moeten leveren tegen een bodemprijs, dan geeft mij dat het gevoel dat mijn diensten niet meer waard zijn. Op de korte termijn zorgt dat misschien voor een gevulde portemonnee, maar op de lange termijn zou dit toch aan mij gaan knagen. Ik programmeer met een bepaalde passie en kick op het vinden van dé oplossing voor mijn klanten. Van mij mogen die koopjesjagers die werkelijk geen idee hebben hoeveel tijd er gaat zitten in het opleveren van een soepel lopende applicatie, hun heil inderdaad op dit soort sites gaan zoeken. Goedkoop is inderdaad vaak duurkoop zoals Mele en Richard al aangaven.

 

Ik ga mij even snel uitschrijven op "Freelancer-parasiet.nl", zodat ik niet langer in de verleiding kom...

Link naar reactie
Maar hoe zit dat voor die opdrachtnemer. Wordt die er ook echt beter van, of parasiteren dit soort sites over de rug van de freelancer of beter gezegd zzp'er.

 

1) Hmmm...

 

Even het scenario schetsen. Een ondernemer onderneemt. Hij heeft zijn eigen manieren om aan opdrachten te komen en dat gaat altijd goed (of niet, dat maakt voor het scenario niet zo veel uit). Dan komt er een website langs en die biedt een extra manier aan om aan opdrachten te komen. Bovenop de opdrachten die de ondernemer al op eigen kracht binnenhaalde, dus.

 

In welk denkbaar universum is dat niet een zegen?

 

2) Ik heb overigens vorig jaar een onderzoekje naar dergelijke sites gedaan, omdat ik wilde weten of het verstandig was me ergens in te schrijven. Daarbij heb ik alleen gekeken naar algemene opdrachtensites en niet naar die van grote organisaties of beroepsgroepen (want die heb je ook).

 

Daarbij kwam freelance.nl als de grootste uit de bus die in zijn eentje in een maand meer opdrachten plaatst (2000+) dan de rest van de concurrentie bij elkaar. 4-Freelancers.nl had ongeveer een kwart van het volume, Freelancer.nl en Hoofdkraan.nl elk een achtste en wat daarna kwam was het eigenlijk niet waard om naar te kijken: sommige sites hadden minder dan 10 opdrachten per maand verspreid over allerlei denkbare vakgebieden.

 

De populariteit van freelance.nl kan mogelijk worden toegeschreven aan zijn leeftijd (2003) en aan het feit dat de site gratis voor zowel opdrachtgevers als -nemers is. De site biedt een slim gepositioneerde Pro-optie aan: als je hier geen gebruik van maakt als opdrachtnemer, doe je eigenlijk niet mee. Een mogelijk nadeel van de site is dat deze sterk gericht is op tussenpersonen (recruiters). Een onderzoekje op mijn eigen vakgebied leerde me dat meer dan de helft van de advertenties van tussenpersonen afkomstig is.

 

Wie met dat laatste een probleem heeft, kan bij Hoofdkraan terecht, waar volgens mijn (toegegeven: summiere) onderzoek weinig recruiters komen. Wel lijkt dit de marktplaats voor de lage tarieven te zijn.

 

Dit ter informatie.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Ik mag citeren waarop ik hier specifiek antwoord, Branko:

 

>Dan komt er een website langs en die biedt een extra manier aan om aan >opdrachten te komen. Bovenop de opdrachten die de ondernemer al op >eigen kracht binnenhaalde, dus.

 

Een opdracht voor een freelancer is een vergoedings-aanbod aan een professionele dienstverlener: Diens werk wordt gekocht, tegen een acceptabel bedrag aan geld (ook tarief genoemd). Wat in die opzicht mis is met de omschreven portalen, staat al hierboven.

 

Het is dus een fair exchange op ooghoogte, en niet een aalmoezen dat het portaal in kwestie aan het anders incapabele freelance-zieltje toe laat komen.

 

>In welk denkbaar universum is dat niet een zegen?

 

Overal daar waar een freelancer eigen geld naar huis moet en wil brengen om ervan te kunnen leven. Prijsdumping maakt hele markten kapot, niet alleen een portaal.

Link naar reactie

Klopt zeker, Bob, het is 50-50.

 

Maar wat het gedeelte van die portalen betreft:

Die zouden de goed bedoelende amateurs niet zo makkelijk de mogelijkheid moeten bieden om hun werk zo masochistisch ver beneden prijs te verkopen. Zoals eerder in deze thread vermeld, het kan ook heel anders van zijde portaal, kijk:

 

https://www.network-freelance.co.uk/faqs/

 

en ik citeer hier niet nog eens het hele antwoord. Lees het bij de vraag die daar luidt:

Q: "Why isn't anyone accepting my applications?"

 

Het probleem vanuit iets meer afstand gezien:

Hoe meer freelancers zich dat vrijwillig aandoen en hoe meer portalen die tactiek volgen, des te 'normaler' wordt het op gegeven moment gezien en des te zieker t/m/ gekker wordt dan ook een professional beschouwd die voor meer dan peanuts wil werken.

 

 

Link naar reactie

Goedemiddag,

 

Als commercieel directeur van freelancer.nl is het voor mij bijzonder waardevol om dit soort informatie te lezen. Op die manier kunnen lezen waar de knelpunten zitten en hoe we ons platform kunnen verbeteren.

Ik zal een aantal vragen / opmerkingen uitlichten en proberen zo goed mogelijk antwoord te geven.

 

tarieven: Als "marktplaats" is het heel lastig om hoge tarieven te realiseren. Particuliere opdrachtgevers met weinig inhoudelijke kennis kiezen vaak voor de goedkoopste freelancer. Bedrijven daarentegen die gewend zijn aan de zakelijke markt zijn veel vaker bereid om te betalen voor kwaliteit.

 

wat doen wij: Wij accepteren alleen freelancers en opdrachtgevers op ons platform die een markt conform tarief hanteren. Alle freelancers die zichzelf aanbieden voor minder verwijderen wij van het platform. Het zelfde doen we met opdrachtgevers (hoewel dat in de praktijk soms lastig is te ontdekken).

 

Bijdrage platform: Wij vragen een half-jaarlijks of een jaarlijkse bijdrage om te zorgen dat wij een bepaalde kwaliteit kunnen leveren en er alleen serieuze freelancers op ons platform zitten. Verder rekenen wij geen kosten, dus het uitvoeren van de opdracht en de omzet die daaruit voort komt is geheel voor de freelancer.

 

Wij zullen proberen een kwaliteitsplatform te zijn en te blijven. Hopelijk hebben jullie iets aan de toelichting. Voor dit soort vragen zijn wij altijd bereikbaar via de website / mail / telefoon.

 

Succes en fijne zaken!

Link naar reactie

>In welk denkbaar universum is dat niet een zegen?

 

Overal daar waar een freelancer eigen geld naar huis moet en wil brengen om ervan te kunnen leven. Prijsdumping maakt hele markten kapot, niet alleen een portaal.

Die race naar de bodem tref je in verschillende markten aan. Het doet zeer waar voorheen geen transparantie was en segmenten afgebakend konden worden. Dat is echter een fase. Er ontstaat vanzelf weer een balans waarin bepaalde opdrachtgevers premium betalen voor kwaliteit.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hoofdkraan.nl

 

Freelancers nemen een abonnement om te kunnen reageren. Het gratis abonnement is beperkt in hoeveelheid reacties en de freelancer kan pas na 30 uur reageren op een opdracht. Met een abonnement van 24,95 of 69,95 per maand kan de freelancer sneller en vaker reageren. Betalingen lopen via de website. De opdrachtgever betaalt eerst een borgsom en de freelancer stuurt de factuur via de site. Er worden service kosten berekend van 6% van het factuurbedrag.

 

- Freelancer neemt een abonnement en betaald bovendien 6% van de vergoeding voor de opdracht aan Hoofdkraan.nl

- Betalingen lopen via de website

- De Freelancer mag zich niet profileren

- Extreem lage budgetten worden vaak opgesteld. Het verdienmodel wordt hiermee getorpedeerd.

 

 

 

Link naar reactie

Toch nog even voor freelancers die overwegen zich in te schrijven bij Hoofdkraan:

 

Hoofdkraan.nl heeft een aantrekkelijke, heldere website waarbij je als freelancer meteen allerlei geschikte opdrachten voorbij ziet komen.

Dus schrijf je je in met het idee dat als je tenminste 1 opdracht per maand via Hoofdkraan binnenhaalt het abonnementsgeld wel gecompenseerd is.

 

Als je dan een abonnement afsluit (voor 1 jaar, minder is niet mogelijk) blijkt dat deze opdrachten gedateerd of allang vergeven zijn.

Je kunt je eigen profiel makkelijk opmaken en bijhouden, inclusief portfolio's etc, hoewel je eventuele expertise (in mijn geval 'modeontwerper/stylist') niet een optie is om aan te vinken. Als je daarover contact opneemt vertelt men heel vriendelijk dat ze daar hun uiterste best voor gaan doen.

Maar het gebeurt niet.

 

Relevante opdrachten waar je op kunt reageren komen via je @ binnen.

Dat doe je asap en dan moet je afwachten. Je wordt op de hoogte gehouden wanneer de opdrachtgever moet gaan kiezen en wanneer de opdracht is verlopen.

 

In een jaar tijd heb ik ruim 45 keer gereageerd op opdrachten.

Opvallend is, dat het mogelijk is om je als bijv. websitebouwer kan inschrijven op een opdracht met de omschrijving 'kledingdesigner gezocht voor een fitnesslijn'....

Resultaat:

Bij 8 opdrachten was er een match met een andere freelancer.

11 keer ben ik afgewezen omdat er gekozen was voor een andere freelancer.

Alle andere opdrachten zijn gesloten omdat er GEEN freelancer gekozen werd.

Wel heb ik 1 kleine opdracht uitgevoerd (zeer naar tevredenheid overigens) door telefonisch contact te zoeken met opdrachtgever.

Op die manier heb ik in 1 jaar €100 verdiend.

 

Conclusie:

Mijn ervaring is dus dat opdrachtgevers heel gemakkelijk een oproep kunnen plaatsen op Hoofdkraan.

Omdat dat kosteloos is, is er geen committent en daarmee vaak dus geen vervolg wanneer freelancers reageren op een opdracht. Het blijkt, nadat ik hierover gebeld heb met Hoofdkraan, dat opdrachtgevers vaak meerdere oproepen doen en uiteindelijk vaak via hun eigen netwerk iemand vinden voor de klus.

Op mijn vraag of het niet beter is opdrachtgevers te binden met een kleine (symbolische) betaling bij het plaatsten van een opdracht antwoordde de HK medewerkster dat ze dat niet wilden doen om de concurrentie met andere freelance sites aan te kunnen.

 

Blijkbaar kan Hoofdkraan bestaan door de jaarabonnementen van de freelancers zelf.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.