Waarschijnlijk zijn de vragen die ik hier ga stellen allemaal al lang ergens goed beantwoord en zijn mijn observaties wat verouderd, maar ik heb de indruk dat we met z'n allen langzaam ingekapseld worden in de invloedssferen van Google, Apple, Microsoft, Facebook, Linkedin en zo nog wat anderen. Daar zitten goede en kwalijke kanten aan, maar volgens mij worden die ekosystemen binnenkort heel belangrijk voor marketing. En dus voor ondernemers. Als ze dat al niet zijn.
De eerste die met een beetje coherent ecosysteem kwam was volgens mij Apple. Dat moet bij de lancering van de iPhone geweest zijn. Zo'n ding is immers pas echt leuk als je een account opent in de iCloud, een bijpassend mail-adres krijgt, je creditcard-details doorgeeft en kan shoppen in de iTunes App Store. Je hoeft daar helemaal geen geld uit te geven, maar om een of andere manier ontstaan er allemaal drempels in de cloud van Apple als ze geen creditcard-gegevens hebben.
Koop je een Android-device, dan beland je in de invloedssfeer van Google. Zo'n ding vergt eigenlijk een gmail-account en dan krijg je ook meteen een heleboel diensten erbij. Kies je voor een Windows-device, dan is het Microsoft die je in zijn wolk trekt. Krijg je niet alleen mail en apps, maar ook prompt allerlei kanalen met sport, financieel nieuws, entertainment, kook- en gezondheidsadvies. Allemaal uit de koker van Microsoft.
Die diensten zijn soms location-based en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat ook je online gedrag van invloed is. De dingen waar je op zoekt, de tijd die je op webpages doorbrengt, de onderwerpen die in je mails aangesneden worden. Google heeft al patenten ingediend om ook je wandelgedrag in hun algoritme te betrekken, zodat ze advertenties kunnen afstemmen op mannen die vaak in hengelsportwinkels rondhangen. Adwalks! Ook wearables moeten een rol gaan spelen in het afstemmen van informatie, content en reclame op gedrag in de driedimensionale wereld. Een vriend van mij is wat actiever met zijn iPhone en dat ding weet al wanneer hij zijn hond aan het uitlaten is.
Er zijn meer ecosystemen. Samsung en Sony hebben zoiets, Amazon doet pogingen en je zou zelfs DigiD als een cloud kunnen beschrijven. Of als toegangsbewijs tot de Rijkscloud, via de burgervoordeur. Andere clouds zijn wat mistiger. Zo stoor ik me aan de Linkedin en Facebook-fogs. Die netwerken verzamelen volgens mij ook info van je computer en uit je zoekgedrag. Toen ik dat merkte ben ik gaan in- en uitloggen, met name bij Linkedin. Log je niet uit, dan registreert Linkedin alles wat je doet. Nu vermoed ik dat ze dat ook doen als je wel uitlogt. Ik krijg van Linkedin suggesties om contact te zoeken met mensen die me vijftien jaar geleden ooit eens gemaild hebben.
Is dat fenomeen van die invloedssferen al eens goed beschreven, duidelijk benoemd, degelijk geanalyseerd? Niet zozeer vanuit privacy-perspectief (best een belangrijke discussie) maar gewoon zakelijk. Waar gaan Apple, Google en Microsoft naartoe? Wat zijn de scenario's? En wat is de relevantie voor kleine ondernemers? Als ik een hengelsportzaak had, zou ik best mijn aanbiedingen willen afstemmen op mensen in mijn omgeving die vaak aan de waterkant verblijven, vis-websites bezoeken en af en toe in een hengelsportzaak gesignaleerd worden.
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Waarschijnlijk zijn de vragen die ik hier ga stellen allemaal al lang ergens goed beantwoord en zijn mijn observaties wat verouderd, maar ik heb de indruk dat we met z'n allen langzaam ingekapseld worden in de invloedssferen van Google, Apple, Microsoft, Facebook, Linkedin en zo nog wat anderen. Daar zitten goede en kwalijke kanten aan, maar volgens mij worden die ekosystemen binnenkort heel belangrijk voor marketing. En dus voor ondernemers. Als ze dat al niet zijn.
De eerste die met een beetje coherent ecosysteem kwam was volgens mij Apple. Dat moet bij de lancering van de iPhone geweest zijn. Zo'n ding is immers pas echt leuk als je een account opent in de iCloud, een bijpassend mail-adres krijgt, je creditcard-details doorgeeft en kan shoppen in de iTunes App Store. Je hoeft daar helemaal geen geld uit te geven, maar om een of andere manier ontstaan er allemaal drempels in de cloud van Apple als ze geen creditcard-gegevens hebben.
Koop je een Android-device, dan beland je in de invloedssfeer van Google. Zo'n ding vergt eigenlijk een gmail-account en dan krijg je ook meteen een heleboel diensten erbij. Kies je voor een Windows-device, dan is het Microsoft die je in zijn wolk trekt. Krijg je niet alleen mail en apps, maar ook prompt allerlei kanalen met sport, financieel nieuws, entertainment, kook- en gezondheidsadvies. Allemaal uit de koker van Microsoft.
Die diensten zijn soms location-based en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat ook je online gedrag van invloed is. De dingen waar je op zoekt, de tijd die je op webpages doorbrengt, de onderwerpen die in je mails aangesneden worden. Google heeft al patenten ingediend om ook je wandelgedrag in hun algoritme te betrekken, zodat ze advertenties kunnen afstemmen op mannen die vaak in hengelsportwinkels rondhangen. Adwalks! Ook wearables moeten een rol gaan spelen in het afstemmen van informatie, content en reclame op gedrag in de driedimensionale wereld. Een vriend van mij is wat actiever met zijn iPhone en dat ding weet al wanneer hij zijn hond aan het uitlaten is.
Er zijn meer ecosystemen. Samsung en Sony hebben zoiets, Amazon doet pogingen en je zou zelfs DigiD als een cloud kunnen beschrijven. Of als toegangsbewijs tot de Rijkscloud, via de burgervoordeur. Andere clouds zijn wat mistiger. Zo stoor ik me aan de Linkedin en Facebook-fogs. Die netwerken verzamelen volgens mij ook info van je computer en uit je zoekgedrag. Toen ik dat merkte ben ik gaan in- en uitloggen, met name bij Linkedin. Log je niet uit, dan registreert Linkedin alles wat je doet. Nu vermoed ik dat ze dat ook doen als je wel uitlogt. Ik krijg van Linkedin suggesties om contact te zoeken met mensen die me vijftien jaar geleden ooit eens gemaild hebben.
Is dat fenomeen van die invloedssferen al eens goed beschreven, duidelijk benoemd, degelijk geanalyseerd? Niet zozeer vanuit privacy-perspectief (best een belangrijke discussie) maar gewoon zakelijk. Waar gaan Apple, Google en Microsoft naartoe? Wat zijn de scenario's? En wat is de relevantie voor kleine ondernemers? Als ik een hengelsportzaak had, zou ik best mijn aanbiedingen willen afstemmen op mensen in mijn omgeving die vaak aan de waterkant verblijven, vis-websites bezoeken en af en toe in een hengelsportzaak gesignaleerd worden.
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52256-clouds-fogs-en-andere-invloedssferen-vanuit-ondernemersperspectief/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
38 antwoorden op deze vraag