• 0

Clouds, fogs en andere invloedssferen (vanuit ondernemersperspectief)

Waarschijnlijk zijn de vragen die ik hier ga stellen allemaal al lang ergens goed beantwoord en zijn mijn observaties wat verouderd, maar ik heb de indruk dat we met z'n allen langzaam ingekapseld worden in de invloedssferen van Google, Apple, Microsoft, Facebook, Linkedin en zo nog wat anderen. Daar zitten goede en kwalijke kanten aan, maar volgens mij worden die ekosystemen binnenkort heel belangrijk voor marketing. En dus voor ondernemers. Als ze dat al niet zijn.

 

De eerste die met een beetje coherent ecosysteem kwam was volgens mij Apple. Dat moet bij de lancering van de iPhone geweest zijn. Zo'n ding is immers pas echt leuk als je een account opent in de iCloud, een bijpassend mail-adres krijgt, je creditcard-details doorgeeft en kan shoppen in de iTunes App Store. Je hoeft daar helemaal geen geld uit te geven, maar om een of andere manier ontstaan er allemaal drempels in de cloud van Apple als ze geen creditcard-gegevens hebben.

 

Koop je een Android-device, dan beland je in de invloedssfeer van Google. Zo'n ding vergt eigenlijk een gmail-account en dan krijg je ook meteen een heleboel diensten erbij. Kies je voor een Windows-device, dan is het Microsoft die je in zijn wolk trekt. Krijg je niet alleen mail en apps, maar ook prompt allerlei kanalen met sport, financieel nieuws, entertainment, kook- en gezondheidsadvies. Allemaal uit de koker van Microsoft.

 

Die diensten zijn soms location-based en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat ook je online gedrag van invloed is. De dingen waar je op zoekt, de tijd die je op webpages doorbrengt, de onderwerpen die in je mails aangesneden worden. Google heeft al patenten ingediend om ook je wandelgedrag in hun algoritme te betrekken, zodat ze advertenties kunnen afstemmen op mannen die vaak in hengelsportwinkels rondhangen. Adwalks! Ook wearables moeten een rol gaan spelen in het afstemmen van informatie, content en reclame op gedrag in de driedimensionale wereld. Een vriend van mij is wat actiever met zijn iPhone en dat ding weet al wanneer hij zijn hond aan het uitlaten is.

 

Er zijn meer ecosystemen. Samsung en Sony hebben zoiets, Amazon doet pogingen en je zou zelfs DigiD als een cloud kunnen beschrijven. Of als toegangsbewijs tot de Rijkscloud, via de burgervoordeur. Andere clouds zijn wat mistiger. Zo stoor ik me aan de Linkedin en Facebook-fogs. Die netwerken verzamelen volgens mij ook info van je computer en uit je zoekgedrag. Toen ik dat merkte ben ik gaan in- en uitloggen, met name bij Linkedin. Log je niet uit, dan registreert Linkedin alles wat je doet. Nu vermoed ik dat ze dat ook doen als je wel uitlogt. Ik krijg van Linkedin suggesties om contact te zoeken met mensen die me vijftien jaar geleden ooit eens gemaild hebben.

 

Is dat fenomeen van die invloedssferen al eens goed beschreven, duidelijk benoemd, degelijk geanalyseerd? Niet zozeer vanuit privacy-perspectief (best een belangrijke discussie) maar gewoon zakelijk. Waar gaan Apple, Google en Microsoft naartoe? Wat zijn de scenario's? En wat is de relevantie voor kleine ondernemers? Als ik een hengelsportzaak had, zou ik best mijn aanbiedingen willen afstemmen op mensen in mijn omgeving die vaak aan de waterkant verblijven, vis-websites bezoeken en af en toe in een hengelsportzaak gesignaleerd worden.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

.. wat vandaag in is kan morgen al weer uit zijn.

Daar heb je helemaal gelijk in Perry. Ik zeg ook niet dat ik weet welke kant het op gaat.

Ik probeer alleen niet tegen de stroom in te zwemmen maar gewoon mee te drijven.

Zo ben ik nu Apple developer maar ik ben wel degelijk een klein beetje Android aan het leren.

Gewoon omdat ik zelf ook wel zie dat Android steeds groter t.o.v. iOS aan het worden is.

Ik probeer op de beste trein mee te rijden. En als die afremt snel over te springen naar een andere trein.

Echt op het spoor gaan liggen en proberen de trein 'head on' tegen te houden met mijn eigen opensource oplossing is niet mijn ding.

 

 

Als ik ijskasten maak, kan ik binnen een paar jaar bij Google, Apple en Microsoft terecht voor een keuzemenu aan manieren om mijn producten te verkopen of onder de aandacht te brengen. Ze kruipen nu al geleidelijk in de transactie en zijn dus binnenkort in staat om je in de ijskastwinkel met een paar alternatieven te confronteren.

Dat is iets wat ik mij al jaren afvraag. Waarom is Google niet het grootste reisbureau ter wereld?

Ze weten echt alles van me. Hoeveel ik verdien, waar ik van hou en wanneer ik vakantie heb.

Ik typ zelfs de bestemmingen in waar ik naar zoek.

 

"Google Flights" en "Google Travel" zijn nog erg bescheiden.

Maar ook hier vraag je je af wat Norbert vaak zegt: "What would Google do?"

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

@Hans, niets mis met jouw aanpak. Het is kwestie van flexibel blijven en de 'wat als...'-vraag blijven stellen.

 

Ik heb ook wel bewondering voor wat google en consoorten doen en ze zijn waarschijnlijk met ideeën en projecten bezig waarbij wij ons nog niets kunnen bij voorstellen. Maar ze kunnen evengoed op een onverwacht idiote manier ten onder gaan.

 

En het is belangrijk om steeds kritisch te blijven want er gebeuren ook veel domme dingen.

Bvb: http://ifixit.org/blog/7747/smart-fridges-dumb-idea/

 

Wat betreft opensource: ik ben momenteel aan het knutselen met een arduino voor een projectje in de landbouwsector. Zonder opensource hardware/software en alle openbare kennis op internet zou ik er niet aan moeten denken om met zoiets te experimenteren. Je moet ergens beginnen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Zal een zware kar voor me gezeten hebben.

 

Bleumix zit volgens mij meer richting van 'infrastructure as a service'. Als je in de catalogus kijkt zie je wel services als predictive analytics en andere die toegepast kunnen worden voor 'contextual marketing' maar het zijn gewoon tools. Het biedt niet / nauwelijks mogelijkheden om je eigen data te verrijken met data uit de ecosystemen of daar ruwe data uit te halen - althans niet meer dan je al kunt krijgen via API's van de diensten zelf.

 

gaan ze kiezen voor de hoogste bieder (Adwords-model) of voor wat het beste past bij de consument

Of ze gaan de profielen waarop geboden kan worden verder verfijnen. Nu 'man 40-45, inkomen 40-80k, single', straks aangevuld met een brand-vector, loyalty-vector en aankomende events.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf gebruik ik al jaren Ubuntu met KDE. Denk ook dat mijn 'online fingerprint' mede daardoor zo uniek is. Het bevalt mij erg goed. Mijn laptop is duidelijk merkbaar sneller met alles in Ubuntu dan Windows 10. Ik heb mezelf wegwijs gemaakt in de programma's voor Ubuntu. Zo gebruik ik Gimp in plaats van Photoshop. Kan hetzelfde, maar werkt allemaal net even anders. Zo is het met alles. Voor programmeren gebruikte ik vroeger Dreamweaver, nu Bluefish. Op de buggy preview functie van Dreamweaver na, is er niets wat ik niet even snel met Bluefish kan, dan met Dreamwaver.

 

Bijkomend voordeel is, dat mijn computer vrijwel exact dezelfde LAMP configuratie draait als mijn webserver. Daardoor kan ik vernieuwingen aan mijn webshop gewoon op mijn eigen computer testen voor ik ze upload.

 

Desondanks heb ik niet de illusie dat ik aan 'clouds, fogs en andere invloedsferen' kan ontsnappen en geef ik me er dus ook aan over. Een voorbeeld: Ik gebruik voor de webshop wel allerhande diensten van Google. Tot en met Google Cloud storage aan toe. Mijn webshop heeft zelf 8GB aan data op de eigen server. De administratie is ongeveer 6GB en staat in Coud storage (15GB gratis). Anders zou ik een duurdere VPN moeten hebben. Nu is dit met een API gekoppeld.

 

Persoonlijk vind ik die nieuwe mogelijkheden erg fijn. Het feit dat er wel meer dan 1 speler dit soort opties biedt, maakt de spelers die het bieden kwetsbaar ondanks hun formaat. Als immers het naar buiten zou komen, dat Google bestanden en data van mensen hun private Cloud Storage voor eigen doeleinden gebruikt. Is iedereen binnen een paar dagen over naar Microsoft. Dus erg bang hiervoor ben ik niet. Ik denk dat het pas echt eng wordt, als 1 speler daadwerkelijk alles naar zich toe zou trekken.

Link naar reactie
  • 0

Met een platform als Bluemix heb je het voordeel niet dat je laptop ongeveer hetzelfde is als de server. Gelukkig! Ik draai (nog) een virtuele server om dezelfde reden. Maar de kleine verschillen blijven irritant. Met Bluemix / containers heb je geen server meer en draai je identieke containers op je eigen PC en op de server. Of twee keer dezelfde container in de Cloud.

 

Als deze trend doorzet kun je straks Word en je browser in aparte containers draaien. Stuk minder risico op problemen bij virussen e.d. Je pakt gewoon een verse container. Iemand die geen Word heeft een document sturen is ook geen probleem meer: je stuurt de complete tekstverwerker mee.

 

Voor de desktop misschien nog een stap te ver. Voor (maatwerk) webapplicaties kan het al en is het geweldig. Voor de hosting van applicaties was je beperkt tot shared hosting omgevingen of een virtual private server. Op een VPS heb je alle vrijheid maar die moet ingericht worden en vereist onderhoud. Shared hosting is erg beperkt, te beperkt voor veel dingen. Bluemix zit daar mooi tussen.

 

Sowieso prettig dat een redelijke server (of servers) om een produkt te prototypen gratis is ;D

 

Even uit dit karrespoor en terug naar het voorbeeld van een hengelsportzaak: welke ondernemers hier verzamelen en gebruiken informatie over hun klanten? Kijk je naar wie je volgt op Facebook? Doe je meer met Google Analytics dan kijken of je bezoekersaantallen stijgen? Heb je wel eens een woordwolk gemaakt van de tweets van je volgers?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even uit dit karrespoor en terug naar het voorbeeld van een hengelsportzaak: welke ondernemers hier verzamelen en gebruiken informatie over hun klanten? Kijk je naar wie je volgt op Facebook? Doe je meer met Google Analytics dan kijken of je bezoekersaantallen stijgen? Heb je wel eens een woordwolk gemaakt van de tweets van je volgers?

 

Jazeker, niet op alles ja, maar een deel wel. Volgers op Facebook kijk ik geregeld naar om te begrijpen wat voor type klant ik nu het meeste aantrek (2/3e vrouw, verreweg grootste deel tussen 20 en 35). Ik probeer dan ook in mijn uitingen daar op aan te sluiten, maar dat is moeilijk. Omdat ik dit besef vraag ik vaak mijn eigen vrouw wat zij ergens van vindt. Zij valt immers in die categorie. Analytics gebruik ik alles wat mij bekend is wel van. Dat is allicht niet alles wat mogelijk is, maar wel veel.

 

Een voorbeeld:

 

Ik heb de speciale 'e-commerce tags' in gebruik. Aan de hand daarvan kan ik dan zien welke producten goed bekeken worden. Ik probeer dan af en toe te kijken op wat voor producten ik een lage conversie heb. Dan weet ik dat die producten allicht een te hoge prijs hebben of ik meer informatie / foto's daar moet toevoegen.

 

Twitter doe ik überhaupt niets mee, dus antwoord daar op is nee.

Link naar reactie
  • 0

Gooi ik het over een andere boeg. Mijn inmiddels tameijk seniore ouders hebben jarenlang toegang gehad tot online info en diensten zoals mail en banking op een wat oudere Mac die ik niet langer nodig had. Afgelopen zomer heb ik hen gemigreerd naar een nieuw platform. Dat ging met horten en stoten.

 

Mijn moeder had weleens met Windows gewerkt, dus die was ervan overtuigd dat ze in die omgeving veel beter de weg zou weten. Mijn vader wilde perse een desktop, geen laptop. Dus kocht ik een tablet voor hem, de Hudl2. Dat ding wilde ik gebruiksklaar maken. Om apps in Android te kunnen activeren, moet je een gmail-adres hebben en een koppeling maken naar een debit- of creditcard.

 

Ondertussen had-ie van mijn oom ook al een oudere iPad gekregen. Om apps via iOS te activeren (ik zeg bijna elke keer downloaden) heb je een iCloud mailadres nodig die gekoppeld is aan een creditcard. Mijn moeder vond het maar niks zo'n vingerscherm, dus hebben we ook nog een one-in-all desktop gekocht van Acer, die draait op Windows. Uiteraard is dat een totaal andere Windows dan die van een paar jaar geleden, dus het computertijdperk voor mijn moeder (bijna 80) is nu wel voorbij.

 

De Acer kwam met zijn eigen app-store (en de bijpassende bibelebonseberg) die we genegeerd hebben, maar aansluiting op de wereld van Windows is onvermijdelijk. Met opnieuw een mailadres (outlook) en een link naar betaalfaciliteiten om toegangs tot apps en content te krijgen.

 

Je snapt het al: ineens zitten die oudjes in maar liefst drie verschillende online belevingswerelden. En mag zoonlief een poging doen om daar onderling verband in te brengen. Ze hadden een oud mail-adres bij Zonnet (als pop-mail ingesteld) en krijgen er drie nieuwe bij: iCloud, gMail en Outlook. Dat is allemaal wel weer door te koppelen (popmail op een tablet, bestaat dat?), maar het is een enorm gedoe. Ze hebben nu online banking over alle apparaten, maar die apps zijn in elke omgeving net weer iets anders. Het verschil tussen browser-based banking en apps leg ik maar niet meer uit.

 

Nou zijn de kruisverbanden tussen die invloedssferen op zich prachtig. Dezelfde app voor verschillende platforms, standaarden voor de uitwisseling van data: petje af. Ik pleit ook niet naief voor één online belevingswereld, want de concurrentie houdt de prijzen laag en drijft de innovatie voort. Voor gebruikers die moeite hebben om alles aan mekaar te plakken is echter een duidelijke keuze vooraf aan te bevelen. Alles via Android, Apple of Windows.

 

Maar ik zie die grote ontwikkelaars ook bezig met domotica, home entertainment, automotive en shopping. Dus de end-game gaat over de spin-positie in alledaags gedrag en alledaagse transacties. Niet langer een operating system voor dat apparaat op je bureau of in je broekzak, maar een OS voor je auto, je huis en je portemonnee! Een Total-LOS (life operating system).

 

En daar moet je dus als ondernemer in zien te pluggen. Misschien wel drie keer of meer. Of via een cross-player zoals Amazon of Bol.com. Of een dedicated cross-cloud zoals Spotify. Het begint op the matrix te lijken!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En daar moet je dus als ondernemer in zien te pluggen. Misschien wel drie keer of meer. Of via een cross-player zoals Amazon of Bol.com. Of een dedicated cross-cloud zoals Spotify. Het begint op the matrix te lijken

Eh ja, klopt. Maar da's toch niks nieuws? Als ondernemer moet je altijd al zorgen dat je op de juiste trein stapt. Of in ieder geval agile (gebruik ik ook eens een Engelse term) genoeg bent om op tijd over te springen.

Bijvoorbeeld: bij mijn vorige bedrijf hadden we erg veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een "kaart ontwerper" waarmee klanten online drukwerk konden maken. Maar goed, die was gemaakt in Flash en dat gaat er aan. Wat te doen? Alles opnieuw maken in HTML5? Of een native app, of twee (iOS of Android)?

Allemaal keuzes waar je nachten lang wakker van kan liggen. Want als je de verkeerde afslag neemt kun je dat niet snel corrigeren en ben je bovendien tonnen aan het verbranden. Maar je kunt dus net zo goed zeggen dat we vroeger in de 'invloedssfeer' van Flash of Adobe zaten.

 

Ik vind overigens dat er nog best veel te kiezen valt. Zoals eerder aangegeven zie ik het niet snel gebeuren dat Apple, Google, Amazon, Microsoft of Facebook zomaar even uit de markt gedrukt gaat worden door een van de anderen.

 

Blijft nog steeds mijn vraag, wat wil je precies zeggen. Of weten?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Wow Twabla waar te beginnen... Niet onaardig bedoelt, maar ben je niet zelf ook een beetje het spoor bijster met de systemen waar je tegenwoordig mee kunt werken? Je zegt namelijk dingen waarbij ik denk dat je zelf het ook niet goed begrijpt. Het dan proberen aan je ouders bij te brengen is natuurlijk helemaal een grote uitdaging.

 

Op een Android apparaat apps installeren hoef je zeker geen betaalgegevens voor te koppelen. Dat is alleen nodig als je niet gratis Apps wilt installeren. Voor de vele gratis apps is dat zeker niet nodig. Ik heb ook een Android telefoon en Tablet. Op geen van beiden betaalgegevens ingesteld. Er is niets wat ik op telefoon of tablet zou willen, maar niet kan. Heb je allicht het 'OVERSLAAN' knopje gemist bij die stap? Een e-mail adres is inderdaad wel nodig voor de vele gratis Google Services die mijns inziens erg waardevol zijn. Bijvoorbeeld Google Drive. Daar werken veel Apps mee.

 

Apple kan ik niet over oordelen, maar gezien bovenstaande vermoed ik hetzelfde. Idem voor de Acer computer. Waarschijnlijk ook daar niet eens een e-mail adres noodzakelijk om goed te functioneren? Ik heb een redelijk recente Acer Aspire laptop met Windows 10 en ook daar op nooit een Outlook adres nodig gehad. Laat staan betaalmogelijkheden.

 

Ik heb Windows 10, maar geen betaalgegevens gekoppeld er aan en ook geen e-mail adres. Toch werkt alles prima.

 

Verder is je bezwaar met betrekking tot dat elke omgeving dusdanig anders is, dat je beter alles in dezelfde omgeving kan hebben ook volgens mij een beetje ongegrond. Er valt wat voor te zeggen, maar naar mijn mening is dat echt niet nodig. Ontwikkelaars doen juist ontzettend hun best om alles 'intuïtief' en daarmee redelijk uniform te maken. Ik vind dat ze daar erg goed in slagen. Mijn vader heeft een iPad en ik een Android tablet. Toch heb ik weinig moeite om met zijn iPad te werken. Het is allemaal erg vergelijkbaar.

 

Pop 3 op tablet? geen probleem, maar als je meerdere apparaten hebt waar je op mailt is Imap beter. Allicht daar even in verdiepen? :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zie ook wat overkomelijke problemen in Twa zijn bericht. Pop / imap op de ipad is geen probleem en het icloudmailadres kun je negeren.

 

Tegelijk lees ik ook dat de grote jongens klanten op allerlei manieren naar hun ecosysteem lokken en proberen te binden. Onder andere door extra's als verplichte mailaccounts en gemak door je creditcard te koppelen. Zonder veel technische kennis (meerderheid van de consumenten) heb je dus snel wel al die extra's. Grote kans dat ze ook gebruikt worden.

 

Homey is trouwens een leuk voorbeeld van een (kickstarter) bedrijf dat probeert een brug te slaan tussen allerlei domotica ecosystemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Blijft nog steeds mijn vraag, wat wil je precies zeggen. Of weten?
Die had je nog niet eerder gesteld. ;)

 

Mijn observatie is dat:

 

- wat vroeger besturingssystemen waren voor computers nu stap voor stap opschuift richting platforms die allerlei alledaagse processen beheren;

- dat daarbij prachtige functionaliteit ontstaat, maar soms ook extra complexiteit;

- dat zulke lifestyle operating systems (ander woord mag ook) niet alleen van belang zijn voor ontwikkelaars van programmatuur en online diensten, maar al snel voor iedereen die onderneemt.

 

Mijn vraag is derhalve:

 

- wat zien jullie?

- heeft dat al gevolgen voor de manier waarop je onderneemt?

- en welke ingangen gebruik je? hoe plug je in?

 

Volgens mij ben ik niet de enige die in die complexiteit soms moeite heeft om de weg te vinden. Kan zijn dat het alleen Apple is die toegang weigert zonder creditcard details, maar volgens mij was de Android App-store ook een tikkeltje hardnekkig. Hoe dan ook: praktische assistentie met pop-mail wordt niet gevraagd.

 

PS dank voor de hulp in duidelijker doorvragen...

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goede verheldering, er begint me iets te dagen waar je heen wilt nu.

 

Het klopt dat er tegenwoordig steeds meer tech in ons leven komt. Vroeger had je alleen de computer, daarna kwam mobile erbij en straks misschien wat wearables. Maar ik denk dat het nog iets te vroeg is om daar grote bewegingen in te zien of om te voorspellen wie de winnaar gaat worden.

Voor 90% van de mensen gaat dit ook allemaal langs ze heen. Google Glass heb ik al genoemd en zelf ben ik vorig jaar heel enthousiast Apple Watch gaan leren. Maar ook daar is de lol al weer vanaf. Klanten vragen er niet naar, ik vind hem zelf eigenlijk ook steeds lelijker nu ik er naar kijk (hij had gewoon rond moeten zijn) en zoals zoveel technische snufjes belanden dat soort gadgets uiteindelijk in de la.

Consumenten beginnen ook door te krijgen dat al die dingen ook data over je gedrag naar the Mothership sturen continu.

Als extra opmerking wil ik zeggen dat ik het met je eens ben dat met name Apple zijn spullen steeds moeilijker gaat maken. Dat was nu juist onder Jobs het geweldige: je kon je ouders die moeite hadden met computers het beste een iPad geven, daar kon weinig aan stuk. Sinds dat geklooi met syncen naar de Cloud raak zelfs ik nog in de war. Dan denk ik dat iets verwijderd is, staat het weer ergens in de Cloud en komt de volgende dag weer terug. Dat vind ik jammer van Apple.

 

Maar welke plug je moet nemen in die matrix als ondernemer lijkt me moeilijk te voorspellen.

Ik zou goed in de gaten houden waar je klanten of doelgroep zich bevinden, en zorgen dat jij als bedrijf daar ook bent.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.