• 0

Clouds, fogs en andere invloedssferen (vanuit ondernemersperspectief)

Waarschijnlijk zijn de vragen die ik hier ga stellen allemaal al lang ergens goed beantwoord en zijn mijn observaties wat verouderd, maar ik heb de indruk dat we met z'n allen langzaam ingekapseld worden in de invloedssferen van Google, Apple, Microsoft, Facebook, Linkedin en zo nog wat anderen. Daar zitten goede en kwalijke kanten aan, maar volgens mij worden die ekosystemen binnenkort heel belangrijk voor marketing. En dus voor ondernemers. Als ze dat al niet zijn.

 

De eerste die met een beetje coherent ecosysteem kwam was volgens mij Apple. Dat moet bij de lancering van de iPhone geweest zijn. Zo'n ding is immers pas echt leuk als je een account opent in de iCloud, een bijpassend mail-adres krijgt, je creditcard-details doorgeeft en kan shoppen in de iTunes App Store. Je hoeft daar helemaal geen geld uit te geven, maar om een of andere manier ontstaan er allemaal drempels in de cloud van Apple als ze geen creditcard-gegevens hebben.

 

Koop je een Android-device, dan beland je in de invloedssfeer van Google. Zo'n ding vergt eigenlijk een gmail-account en dan krijg je ook meteen een heleboel diensten erbij. Kies je voor een Windows-device, dan is het Microsoft die je in zijn wolk trekt. Krijg je niet alleen mail en apps, maar ook prompt allerlei kanalen met sport, financieel nieuws, entertainment, kook- en gezondheidsadvies. Allemaal uit de koker van Microsoft.

 

Die diensten zijn soms location-based en ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat ook je online gedrag van invloed is. De dingen waar je op zoekt, de tijd die je op webpages doorbrengt, de onderwerpen die in je mails aangesneden worden. Google heeft al patenten ingediend om ook je wandelgedrag in hun algoritme te betrekken, zodat ze advertenties kunnen afstemmen op mannen die vaak in hengelsportwinkels rondhangen. Adwalks! Ook wearables moeten een rol gaan spelen in het afstemmen van informatie, content en reclame op gedrag in de driedimensionale wereld. Een vriend van mij is wat actiever met zijn iPhone en dat ding weet al wanneer hij zijn hond aan het uitlaten is.

 

Er zijn meer ecosystemen. Samsung en Sony hebben zoiets, Amazon doet pogingen en je zou zelfs DigiD als een cloud kunnen beschrijven. Of als toegangsbewijs tot de Rijkscloud, via de burgervoordeur. Andere clouds zijn wat mistiger. Zo stoor ik me aan de Linkedin en Facebook-fogs. Die netwerken verzamelen volgens mij ook info van je computer en uit je zoekgedrag. Toen ik dat merkte ben ik gaan in- en uitloggen, met name bij Linkedin. Log je niet uit, dan registreert Linkedin alles wat je doet. Nu vermoed ik dat ze dat ook doen als je wel uitlogt. Ik krijg van Linkedin suggesties om contact te zoeken met mensen die me vijftien jaar geleden ooit eens gemaild hebben.

 

Is dat fenomeen van die invloedssferen al eens goed beschreven, duidelijk benoemd, degelijk geanalyseerd? Niet zozeer vanuit privacy-perspectief (best een belangrijke discussie) maar gewoon zakelijk. Waar gaan Apple, Google en Microsoft naartoe? Wat zijn de scenario's? En wat is de relevantie voor kleine ondernemers? Als ik een hengelsportzaak had, zou ik best mijn aanbiedingen willen afstemmen op mensen in mijn omgeving die vaak aan de waterkant verblijven, vis-websites bezoeken en af en toe in een hengelsportzaak gesignaleerd worden.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vergeet de desktop niet (voor hoe lang / -ver die nog relevant is natuurlijk): Windows 10 gebruiken zonder je login te koppelen aan de MS cloud is alleen voor 'techneuten' weg gelegd.

 

Of je er als ondernemer wat mee kunt betwijfel ik. Hoewel het begrip privacy lijkt te veranderen worden, met name, FB en Google, op de vingers getikt door privacy waakhonden. (Direct) Toegankelijk maken van het soort informatie dat je noemt lijkt me dan ook niet voor de hand liggen. *)

 

Wat betreft bubbels: de verschuiving van 'gewoon' internet naar apps is ook interessant.

 

Die extra chip in de iphone voor het vast leggen van beweging, en afgeleide informatie als wanneer iemand z'n hond uit laat, is geniaal. IoT gaat ook zulke informatiestromen opleveren. Ben een beetje aan het spelen met het combineren van zoiets eenvoudigs als temperatuur in mijn woning en weerdata. Met een beetje fantasie zou ik alleen daarmee al kunnen bepalen of een woning toe is aan extra isolatie. Of, als de slimme thermostaat dan toch gekoppeld is aan alle iphone's om de verwarming te schakelen (wat niets oplevert qua besparing trouwens), de gezinssamenstelling vast stellen.

 

*) [edit] behalve voor gericht adverteren uiteraard.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Meer links:

 

Apple en Google onderweg in dezelfde richting?

 

Een quote van Tom Cooke (Apple).

 

"I’m speaking to you from Silicon Valley, where some of the most prominent and successful companies have built their businesses by lulling their customers into complacency about their personal information. They’re gobbling up everything they can learn about you and trying to monetize it. We think that’s wrong. And it’s not the kind of company that Apple wants to be. We believe the customer should be in control of their own information. You might like these so-called free services, but we don’t think they’re worth having your e-mail, your search history and now even your family photos data mined and sold off for god knows what advertising purpose. And we think some day, customers will see this for what it is."

 

Een term die opduikt is contextual computing.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een term die opduikt is contextual computing.

Die term is niet echt nieuw. Research paper van een jaar of tien terug. Gebruik ook al een jaar of vijf een programmeeromgeving die 'context aware' is; alle bestanden, bookmarks etc van een bepaalde taak blijven bewaard en kan ik met een muisklik weer oproepen.

 

Dat is statische 'context awareness', het onthoudt wat je doet zodat je op een later moment verder kunt. Redelijk beperkt en alleen voor prof. gebruik interessant. De desktop versie, bedoeld voor een grotere groep gebruikers, van die 'context aware' software die ik gebruik is nooit een succes geworden. Wat ze nu willen is voorspellende context awareness. Of dat beter wordt dan Tivo suggesties en niet te eng, en daarmee geaccepteerd, is nog afwachten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ben zelf bezig met een paar boeken te lezen over dit onderwerp (gevonden in de 'ouderwetse' bib, jaja)

 

'We worden steeds slimmer' Clive Thompson

 

'De big data revolutie' Viktor Mayer - Kenneth Cukier

 

Ik heb op zich weinig problemen met deze evolutie maar het is wel belangrijk om kritisch te blijven.

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0
Die term is niet echt nieuw.
Ik ben daar ook niet zo blij mee, maar ik ben nog aan het inventariseren of al duidelijke scenario's en beschreven toekomstvisies zijn. Big data en cloud commerce staan bij mij al tijden op de achteruitkijkspiegel. Dit borduurt veel verder op dat soort ideeën.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, dat hoeft het echt niet te zijn. Een ecosysteem gebaseerd op een pakket API's en open standaarden levert geen enkele vendor lock-in, maar kan wél een sterk en waardevol bedrijf (of bedrijven) opleveren.

 

Al komen er wel risico's om de hoek kijken. Zo heeft LinkedIn recentelijk z'n API helemaal afgeknepen, waar wij erg veel last van hebben. Nu was LinkedIn in het algemeen toch al niet zo open dus dit was ingecalculeerd, maar het is wel een vervelende stap van ze waar ze veel gebruikers en applicaties in hun ecosysteem mee duperen.

Link naar reactie
  • 0

Heel herkenbaar Jeroen, dat verhaal over die LinkedIn API. Ik heb zelf een keer veel tijd gestoken in een Twitter app die na aanpassen van de API door Twitter in een klap waardeloos werd. Twitter heeft veel developers radeloos gemaakt. Iets wat ze nu ook keihard terug hebben gekregen. Wat dat betreft is Facebook veel liever voor developers (totdat ze Parse opdoekten vorige maand).

Je kunt je er druk om maken maar dit soort dingen gebeuren gewoon. Bouw nooit je business op iemand anders platform zeggen ze dan. Maar dat is makkelijk gezegd. Mogols als Google, Facebook en Apple zijn rijker en machtiger dan een gemiddeld land op de aarde.

Wat ik zie is dat elk van die bedrijven je wil domineren. Facebook wil dat Internet alleen nog Facebook is. Apple wil je beschermen tegen adds en alles iApple maken. En Google alles Google. Wat doe je er tegen? Niks. Beter is om zoals Twa schrijft te proberen aan te voelen welke kant het opgaat. En er dan als kleine ondernemer een graantje van mee te pikken.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

Leuk onderwerp om me eens onder mijn techneutensteen vandaan te laten lokken en me in te lezen in de commerciele kant ;) Een andere term die ik regelmatig tegen kom is predictive analytics. Wat artikelen:

 

Predictive analytics & contextual computing, globaal verhaal met uitleg van de termen.

What is predictive analytics?, uitleg van SAS, leverancier van business analytics software, met een aantal praktijkvoorbeelden.

A Predictive Analytics Primer, introductie artikel van Harvard Business Review.

Business Analytics: Moving From Descriptive To Predictive Analytics

 

@Jeroen, met open API's zou je inderdaad geen vendor lock-in hebben. Blijkt in de praktijk lastig. Philips heeft bijvoorbeeld met HUE een platform voor 'home automation' (nu nog alleen verlichting maar sensoren zitten al in de pijplijn) Ze gebruiken de standaard Zigbee Light Link en hebben de API vrijgegeven voor app developers. Toen besloten ze, vanwege compatibiliteit en de consumentenervaring, alle producten die geen onderdeel van het 'Friends of Hue' programma - Philips z'n ecosysteem - waren uit te sluiten. Ze vonden het blijkbaar iets te open.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is een onderwerp waar IDnext zich mee bezig houdt:

http://idnext.eu/en/home/

 

Het is een platform waar een groot aantal van de spelers discussiëert, filosofeert en nieuwe ideeën presenteert mbt digitale identiteit. Eén van de motivaties van de oprichter was oa zorgen dat het initiatief niet alleen maar bij de Facebooks en Googles van de wereld liggen.

Al de clouds en invloedsferen werken immers op basis van identiteit.

Behalve privacy zijn veiligheid (is jouw data veilig?), betrouwbaarheid (klopt de identiteit van de account?) en transparantie (wat gebeurt er met mijn data?) belangrijke onderwerpen.

 

Vanuit ondernemersperspectief zijn veiligheid (ook ivm nieuwe wet Datalekken) en betrouwbaarheid (ivm fraude/hacking) natuurlijk erg belangrijk.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Eén van de motivaties van de oprichter was oa zorgen dat het initiatief niet alleen maar bij de Facebooks en Googles van de wereld liggen.

Daar heb ik een jaar of twintig geleden een gedachtenwisseling over gehad met de Brit die tijdelijk in Nederland aangesteld was bij een koepelorganisatie van de banken die bezig was om de chipknip te promoten. Toen was er ook een discussie over privacy en klantkaarten. Retailers hebben al basket-data (mandje met artikels die langs de kassa gaan) waar ze heel veel mee kunnen doen. Koppel dat aan klantdata (profielen etc) en je kan nog veel meer. Als je het goed doet. Dunnhumby heeft dat lang goed gedaan voor Tesco, maar nu maken ze er weer een puinhoop van - omdat Tesco in paniek is geraakt.

 

Hoe dan ook: idee was destijds dat er bij elke transactie twee partijen zijn. De verkoper en de koper. Die koper heeft net zoveel recht op zijn data als de verkoper. Als je dus die data-koopkracht bundelt voor de consument, heb je een database (big data anno 1996) met enorm veel potentieel. Maar dan moet je wel duidelijk uitleggen aan de consument wat je wil (die machtigt jouw immers) en het potentieel uitwerken. Daar hadden de banken kunnen instijgen. Om klantenkampioen te worden. Als partij in het betaalverkeer hadden ze ook de onderhandelingspositie om data weg te halen bij retailers.

 

Hebben ze niet gedaan.

 

Nu komt die kans weer opduiken, online en offline. Daarom willen ze allemaal de spil zijn in mobiel betalen, met wallets. Maar wie wordt consumentenkampioen?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar wie wordt consumentenkampioen?

 

Tja, als ik dat toch eens zou weten... Dan zou ik daar al m'n geld in stoppen en verschrikkelijk rijk worden.

 

De titanenstrijd tussen Google, Apple, Microsoft, Facebook, Amazon en ... is nog lang niet beslist.

De een zegt dat Google het gaat winnen omdat daar de meeste techneuten zitten. Die zouden dan met AI en de beste algoritmes de allesbeslissende slag gaan toebrengen.

Aan de andere kant zijn die nerds van Google weer erg slecht in het aanvoelen van 'de gewone man'. Zo iets als GoogleGlass was echt te nerdy en GooglePlus is ook geen succes.

Wat dat betreft is Facebook weer véél beter in het aanvoelen van wat de massa wil. Gewoon lekker beppen over de vakantiefoto's en laten zien hoeveel kilometer je gelopen hebt met je "I just ran...."

 

Apple maakt mooie dingen en heeft ook als eerste in de gaten dat consumenten nu helemaal ziek worden van alle advertenties. Het is gewoon niet leuk meer. Het grote voordeel is dat Apple niet afhankelijk is van advertenties en zo lekker dicht tegen de consument aan kan gaan staan. Apple heeft ook een sexy imago. Alhoewel dat ook snel verdwijnt als Oma ook een iPad heeft en de meeste grijze baby boomers in hun rode broek een iPhone6S hebben.

 

Microsoft is nog steeds huge (vergeten we wel eens) en Amazon is geweldig in alle logistieke dingen en heeft een voorsprong nu alles naar de Cloud gaat met het fantastische AWS.

 

Voor dat één van deze spelers uit de markt gedrukt is door de anderen zijn we wel een paar jaar verder.

En wie er nu uiteindelijk als winnaar uit de bus komt kan niemand voorspellen denk ik.

 

Het enige dat ik wél zeker weet is dat alles wat opkomt ook een keer ten onder gaat. Zo heb ik ooit gedacht dat er nooit een betere tekstverwerker zou komen dan WordPerfect, nooit een betere browser dan Netscape en gedacht dat Microsoft never nooit die world domination zou verliezen. Man wat haatte ik die Microserfs! En moet je nu eens kijken.. nu vindt iedereen de underdog Microsoft weer sympathiek (ook ik). Da's het grote voordeel van ouder worden: Je hebt alles al een keer gezien.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Daarom willen ze allemaal de spil zijn in mobiel betalen, met wallets.

Nog even over die 'wallets'. Vrijdag was ik bij mijn bank en daar zat een oudere meneer helemaal in paniek te vertellen dat ie bang was dat er zomaar geld van zijn pasje zou worden afgeboekt op straat.

 

Ik dacht waar heeft ie het over? Blijkt dat de Consumentenbond

heeft gemaakt over "Contactloos zakkenrollen".

Ben er wat over gaan lezen en de Betaalvereniging Nederland zegt dat dit in de praktijk nog nooit is voorgekomen.

 

Al met al zijn er technische mogelijkheden genoeg zijn om iemand helemaal in je macht te krijgen als 'klantenkampioen'. Maar ik denk dat de meeste mensen dit gewoon té eng vinden (zoals die oude meneer bij de bank) en er niet op vertrouwen.

 

Wel een super mooie techniek overigens dat ApplePay en andere NFC wallets. Over een paar jaar hoef je niet eens meer je portemonnee mee te nemen. Je mobieltje is alles wat je nodig hebt. Scheelt weer in je broekzak.

 

Overigens denk ik dat jij met 'wallets' meer doelt op die klant kaarten app (Dat ding wat je maar niet van je homescreen af kan gooien). Dat heeft Apple al jaren en loopt nog steeds niet. Vinden mensen ook te 'eng'.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Misschien moeten ontwikkelaars meer investeren in opensource?

 

Ik vertel waarschijnlijk niets nieuw maar: er bestaan licentiemodellen waarbij men eigen werk vrij ter beschikking stelt op voorwaarde dat anderen die er op verder werken ook hun werk vrijgeven.

 

Persoonlijk vind ik een keuze maken voor een commercieel platform nogal delicaat.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moeten ontwikkelaars meer investeren in opensource?

Ik vertel waarschijnlijk niets nieuw maar: er bestaan licentiemodellen waarbij men eigen werk vrij ter beschikking stelt op voorwaarde dat anderen die er op verder werken ook hun werk vrijgeven.

Persoonlijk vind ik een keuze maken voor een commercieel platform nogal delicaat.

Het idee achter opensource is geweldig, de praktijk werkt niet (net zo als het idee achter socialisme prima is).

 

Natuurlijk ben ik liever niet afhankelijk van een moloch als Apple. Als ze willen kunnen ze me in één klap, als een vlieg van de taart slaan en werkeloos maken.

Aan de andere kant kan ik een app maken en die voor $100 per jaar publiceren in een App Store waar een miljard iPhones en iPads op zijn aangesloten. Als je tegen zulke monsters van bedrijven in wil gaan met opensource heb ik alle waardering voor je maar ik geef je weinig kans. Ik heb niet het idee dat ik zelf iets zou kunnen bouwen waar 1 miljard mensen zich voor gaan aanmelden.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk vind ik een keuze maken voor een commercieel platform nogal delicaat.

Wedden dat je de hele dag niets anders doet dan bewegen in dergelijke eco-systemen? :)

 

Dit is gewoon logische realiteit en gevolg van de schaalgrootte, schaalbaarheid en connectiviteit van online services. Opensource is op een paar uitzonderingen na geen alternatief, daar zijn veel te weinig businessmodellen die tot substantiële omzet en bedrijfsomvang leiden.

Link naar reactie
  • 0

Bluemix is een platform om 'servers' voor applicaties te draaien. 'Vroeger' moest je een applicatie op een generieke server zetten waar ook andere applicaties staan. Met virtuele servers kon je op dezelfde hardware aparte omgevingen maken voor verschillende applicaties. Maar je had nog steeds een volledige server. Met Docker, Bluemix en Amazon EC2 kun je 'mini-servers' maken die helemaal toegespitst zijn op een applicatie. Scheelt een hoop resources en onderhoud. Ook zijn voor de meeste types applicaties kant & klare 'templates' voor deze servers. Daarnaast kun je die servers, door gebruik van open source techniek, verplaatsen van de ene aanbieder naar de ander. Of draaien op je eigen hardware.

 

Vergelijk het met Windows applicaties draaien:

Windows is een OS met een hoop toeters en bellen waar je een zware PC voor nodig hebt. Strip nu Windows tot het absolute minimum om een tekstverwerker te draaien, zet het op een USB-stick met die tekstverwerken en je hebt iets wat lijkt op Bluemix.

 

Link met je vraag zie ik niet direct.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen wordt er automatisch ingezogen, dat ben ik helemaal met tabla eens. Maar er zijn ook ondernemers, die slimme tools op de markt brengen, die de mogelijkheid bieden om er aan te ontkomen. sweetProductions is een bekende naam en hun apps staan gewoon te koop in de App Store. Dus daar ligt ook een kans voor ondernemers! Er zijn genoeg mensen die niet gevolgd o.i.d. willen worden en in elk geval de mogelijkheid willen hebben om daarin zelf te kiezen. Je kunt de app "Cookie" eens uitproberen.

 

Ik denk dat de meeste wedbouwers e.d., niet verder zullen komen dan het zo goed mogelijk volgen van de ontwikkelingen en het aanbrengen van aanpassingen als een grote speler weer wat "regels" heeft veranderd.

 

Betalen met je vingerafdruk (Apple Pay) is superveiling en heeft de toekomst. In de VS en in China wordt het veel sneller uitgerold dan hier in Europe, waar allerlei belanghebbende er de strijd mee aangaan. Die strijd is destijds ook van iTunes verloren en ik denk dat zomaar heel snel kan gaan dalijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Betalen met je vingerafdruk (Apple Pay) is superveilig en heeft de toekomst. In de VS en in China wordt het veel sneller uitgerold dan hier in Europe, waar allerlei belanghebbende er de strijd mee aangaan.

In de VS heeft de helft van alle huishoudens niet eens een bankrekening. Het gras is lekker groen in west- en noord-europa, want we hebben in Nederland (en Scandinavië en Canada) een veel efficiënter betaalsysteem dan de Chinezen en Amerikanen.

 

Biometrie is een logisch alternatief voor pasjes en phones met kwetsbare nfc-chips. Bij FiDO worden standaarden in overleg vastgelegd.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Als je tegen zulke monsters van bedrijven in wil gaan met opensource heb ik alle waardering voor je maar ik geef je weinig kans.

 

"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst".

 

Nokia is jarenlang marktleider geweest met de mobiele telefoon. Met Symbian had Nokia ook een heel mooi besturingssysteem. Microsoft is vrij laat ingestapt in de mobiele devices, maar met de omschakeling van een desktop besturingssysteem naar een systeem voor alle apparaten hebben ze hun weg toch weer gevonden.

Connanical is ook druk bezig om in de mobile wereld naam te maken. Naast desktops en laptops zijn er inmiddels ook smartphones en tablets met Ubuntu als besturingssysteem. Opensource dus.

Ik vraag mij af of ze niet te laat zijn, maar wat vandaag in is kan morgen al weer uit zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Link met je vraag zie ik niet direct.
Krijg je met van die karresporen.

 

Als ik ijskasten maak, kan ik binnen een paar jaar bij Google, Apple en Microsoft terecht voor een keuzemenu aan manieren om mijn producten te verkopen of onder de aandacht te brengen. Ze kruipen nu al geleidelijk in de transactie en zijn dus binnenkort in staat om je in de ijskastwinkel met een paar alternatieven te confronteren.

 

Spannende vraag in dit transactiedomein is: gaan ze kiezen voor de hoogste bieder (Adwords-model) of voor wat het beste past bij de consument. Dat laatste is veel complexer. Maar je ziet bv aan Google's zoekresultaten dat ze in veel domeinen al outgamed worden door content-marketeers. Wat gebeurt er nou als je in een Apple- of Microsoft-omgeving consistent beter passende aanbiedingen krijgt?

 

Fundamenteler is de vraag: heb je die nieuwe koelkast echt wel nodig? Bij auto's speelt dat dus al. Huishoudinvesteringsobjecten. Binnen één generatie kopen we misschien geen huizen meer, maar huren we wooncapaciteit in de cloud. Je zou het contextual commerce kunnen noemen, maar dat wordt helaas al gebruikt voor andere zaken.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.