• 0

Heb jij als ondernemer een boek geschreven? Wat heb je daar mee bereikt?

Ik loop al een tijdje rond met een idee om een boek te schrijven. Daarin ben ik vast niet de enige. Uiteraard is het geen kleine opgave en ik denk er ook zeker niet te makkelijk over. Maar ik wil het wel heel graag. Niet alleen voor mezelf, maar ook als iets wat ik kan gebruiken in mijn werk. Een boek dat heeft iets, het is iets groots, iets belangrijks. Je kan het gebruiken in het contact met mensen en (durf het bijna niet te zeggen) wat zelfpromotie. Aan de andere kant word ik al moedeloos als ik zie wat er per week bij Managementboek aan nieuwe boeken bij komt...

 

Ik weet van een paar HLers dat ze mooie boeken hebben geschreven maar misschien zijn er anderen van wie ik het nooit verwacht had. Of die zoals ik met het idee rond lopen. Via Google kan je al alles te weten komen over hoe je zoiets praktisch aanpakt. Daar kom ik wel uit.

 

Ik ben vooral benieuwd naar wat het schrijven van een boek je gebracht heeft. Wie wil daar iets over vertellen? Het hoeft geen succesverhaal te zijn.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik loop ook al een hele tijd met dat idee rond, maar verder dan een globale indeling ben ik nog niet gekomen ;D

 

Nou ja, eigenlijk ook weer wel want de meeste content staat al op mijn website. Nu is die alleen nog verspreid over tig artikelen en in het boek moet het een logisch, lopend verhaal worden waarmee mensen zonder technische kennis (met behulp van WordPress) zelf een professionele website kunnen bouwen.

 

Daarbij wordt ook aandacht besteed aan zaken als SEO, usability, structuur, marketing, teksten enzovoorts, verduidelijkt met flink wat praktijkvoorbeelden en screenshots.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Bob. Ik denk dat dit voor veel mensen de afweging is. Moet ik mijn schrijfsels publiceren op een blog (goed voor je rankings, uitstraling en netwerk) of stop ik mijn tijd in het schrijven van een boek.

Ik vind zelf boeken heel bijzonder. Je hebt iets om in de kast zetten, je kunt het aanraken. Als je een boek hebt geschreven heb je ook echt iets volbracht.

Aan de andere kant; zit er wel iemand op te wachten? Bij het zelf uitgeven moet ik ook altijd denken aan die vriend van mij die zo nodig zelf een CD wilde uitbrengen. Zijn moeder kocht er twee maar daarna stonden 15 jaar lang die dozen met CDs treurig je aan te kijken in zijn garage.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 1

In de loop der jaren heb ik voor verschillende klanten hun boeken geschreven. Daar zaten boeken tussen die later als studieboek werden gebruikt op opleidingen voor (online) marketing, maar ook boeken zoals Jeroen die beschrijft, waarbij de reis belangrijker is dan het eindproduct.

 

Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om een boek uit te brengen (ik blog liever), maar ik heb wel heel veel geleerd van de boeken die ik voor anderen geschreven heb. Uiteraard over de respectievelijke boekonderwerpen, maar ook over de manier hoe je nou het beste een visie uit iemand kunt trekken en dit opdelen in hapklare hoofdstukken. Daar heb ik ook nu nog tijdens strategische sessies met klanten profijt van. Het schrijven van andermans boeken heeft mij dus ook zeker iets gebracht.

 

Wat dat betreft zou ik dus iedereen aanraden om tenminste eens na te denken over wat je eventueel als onderwerp voor jouw boek zou nemen en hoe je dat zou structureren en finetunen. Dat is een prima oefening voor elke ondernemer. :)

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Ha Hans, hier een van de HL'ers die wel eens wat heeft geschreven. En dan ook nog in een aantal boeken mensen adviseert te gaan schrijven als marketingtool.

 

Dan kun je na verloop van tijd een plank vullen met de boeken die mensen je hebben toegestuurd omdat ze ook een boek hebben geschreven. Maar waar ik nu aan boek 13 en 14 zou moeten zitten werken, is het voor bijna al die mensen bij 1 boek gebleven.

 

Daar zijn volgens mij verschillende redenen voor, met als belangrijkste dat veel mensen (ook) bij het schrijven van een boek meer vanuit zichzelf denken dan vanuit de markt.

 

1 Een boek schrijven is niet moeilijk. Da's gewoon beginnen en doorgaan.

2 Een goed boek schrijven is al moeilijker (doordat wat je schrijft minder belangrijk is dan de manier waarop en de volgorde waarin. En een logische volgorde en goede structuur aanbrengen is waar veel mensen moeite mee hebben.)

3 En een boek schrijven dat (verkoop)resultaat oplevert is echt pittig. Zoals je al schreef zit er immers niemand op jouw boek te wachten, want er komt al genoeg uit. En veel mensen snappen niet dat een boek gewoon een product is dat je ontwikkelt (schrijft) en waarbij het echte werk (verkopen) pas begint als het product af is.

 

Bij wat Jeroen schrijft (sorry Jeroen) gruwel ik. Boeken schrijven doe ik absoluut niet voor mijn plezier of de reis.

Boeken schrijven is voor mij :'(. Boeken geschreven hebben echter ;D

En ik weet dat de meeste andere 'management'boekenschrijvers ook niet echt genieten van het schrijven. Fictie schrijf je voor je plezier, maar jezelf ontwikkelen in je vakgebied kan veel efficiënter dan met een non-fictie boek schrijven. Zeker is je niet heel veel schrijfervaring hebt zoals de meeste ondernemers. (= niet arrogant bedoeld, bij mijn eerste boeken was nogal wat eindredactie nodig...)

 

Een leuke ondernemer met een kleine uitgeverij die ook boeken uitgeeft van ondernemers die een boek willen schrijven, heeft een er goed gelezen blog geschreven over de vraag of het wel een boek moet zijn. Want dat gaat je meer tijd en energie kosten dan je nu wellicht denkt... http://boekenbusiness.blogspot.nl/2012/09/moet-het-wel-een-boek-zijn.html

 

Als jij echt een boek(je) wilt schrijven/maken is mijn advies aan jou overigens je eens serieus te verdiepen in wat voor boeken en boekjes er al zijn voor mensen die ook een app willen (laten) bouwen omdat iedereen een app wil. Ik ben boeken gaan schrijven toen ik 16 jaar geleden (van mijn kennis Jos Burgers) leerde dat dunne boeken beter verkopen dan dikke en eenvoudige boeken beter dan moeilijke. Er zou best een markt(je) kunnen zijn voor een simpel boekje met een titel als:

 

Wij hebben een App, dus wij bestaan

Met kennis kom je van A naar B, je komt overal met een A P P

Waarom 99% van de Apps geldverkwisting werd (of: beter niet gebouwd hadden kunnen worden)

Waarom je net zo goed je geld kunt verbranden als er een App mee laten bouwen

 

Zo'n boekje dat ondernemers en vooral 'managers' laat nadenken of een app voor hen wel echt iets kan gaan opleveren. En dan met lekker veel voorbeeldjes erin van Apps die alleen maar geld hebben gekost. Hans Biesheuvel vertelde laatst dat bij alle startupwedstrijden waar hij in de jury zit bijna alle starters een app wil, maar dat hij er nog geen heeft meegemaakt die daar succesvol mee is geworden.

 

Tot zover mijn 2 centen, succes ermee

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha Hans, hier een van de HL'ers die wel eens wat heeft geschreven.

Dat kan je wel zeggen :).

 

Ik heb je Calimero boek vorig jaar met veel plezier gelezen. De €19,95 staat als het goed is al op je rekening (althans jouw deel daarvan). Jij, TwaBla en natuurlijk veelschrijver Ward zijn HL-ers die ik zo weet die ook echt van boeken schrijven hun werk hebben gemaakt.

 

Bij mij zal het waarschijnlijk bij één boekje blijven. Dan zou ik al heel blij zijn.

 

En eh, die laatste tip (over mislukte startups) niet te hard zeggen please. Ik heb er veel leuk werk door :)

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Jij, TwaBla en natuurlijk veelschrijver Ward zijn HL-ers die ik zo weet die ook echt van boeken schrijven hun werk hebben gemaakt.
Is voor mij op z'n best bijzaak. Voor speciale onderwerpen is het Nederlandse taalgebied wat klein. Verkoop je een paar duizend boeken voor nog net geen twintig euro en mag je 10% opstrijken (met Bol.com als verdubbelaar): tel uit je winst. Dan moet je dus op een breder publiek mikken of internationaal gaan.

 

Uit de research voor een boek zijn echter ook diverse artikels te distilleren waar vakbladen een tarief voor betalen. Dat is een veel betere bron van inkomsten. Maar dan heb je connecties nodig. En vakbladen. Die worden namelijk steeds dunner, steeds digitaler en steeds commerciëler.

 

Dan doe je het dus voor je plezier en/of je reputatie. Een bekende advocaat gebruikt dat ook als argument tegen het auteursrecht. Geef je kennis gratis weg en hoop dat ze je vragen als adviseur, als spreker op een landdag of als coach. De laatste keer dat ik keek waren de meeste sprekers op de meeste evenementen ook mensen die in de trein stapten voor een fles wijn. Dus blijft alleen het coachen over. Of rapporten en witboeken schrijven.

 

Neemt niet weg dat je je wel kan profileren als deskundig app-bouwer, iemand met visie op technologie, liefst in ondernemend of maatschappelijk verband. Vooropgesteld dat je uberhaupt iets leesbaars kan produceren. Want dat valt niet mee. Begin maar eens met een blog!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat je heel graag een boek wilt schrijven. Ik vraag me al de hele middag af waarom? Heb je jezelf die vraag gesteld? En waar zou dat boek dan over moeten gaan?

 

Zelf heb ik in 2013 een klein boekje (20 pagina's, meer een uit de hand gelopen brochure eigenlijk) over de ontstaansgeschiedenis van mijn fabriekje gepubliceerd en weggegeven aan mijn relaties. Vond het leuk om te doen, maar het heeft geen nieuwe klanten opgeleverd. Wel de loyaliteit van de bestaande klanten vergroot.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Patrick, ik heb een paar ideeën die ik eventueel wil uitwerken in een boek(je). Ik weet niet of het slim is om ze allemaal op te noemen (dan gaat iedereen hier er meteen op schieten). Maar een van de opzetjes is een boekje met illustraties waarin wiskunde en programmeer onderwerpen in een spannend verhaal worden uitgelegd aan kinderen. Is al honderd keer gedaan, I know, maar ik denk dat ik daar iets moois van kan maken. In ieder geval iets om met heel veel plezier aan te werken.

 

Zo'n project gaat wel een paar weken (maanden?) van mijn werktijd opsnoepen. Ik probeer nu een beetje een beeld te krijgen wat het me gaat kosten en vooral wat ik er voor terug krijg. Voor mij moet het ook zakelijk te gebruiken zijn. In PR, als cadeautje voor klanten, stoer op je LinkedIn, extra links naar je site of wat dan ook. Dat is alles, verder geen snode plannen of iets.

 

Het boekje wat jij noemt vind ik al heel leuk.

 

Of ik nu een boekje over apps moet gaan schrijven weet ik niet. Die wereld gaat zo snel, dat tegen de tijd dat je een boek na veel zwoegen eindelijk klaar hebt de techniek al weer achterhaald is. Maar het is wel een mooi pièce de résistance waar je nog jaren op kan teren denk ik. Dat je op een netwerkborrel zegt "Daar heb ik nog eens een boek over geschreven".

 

TwaBla, bloggen doe ik al jaren. Maar ik vind dat juist zo'n verplichte oefening aan het worden. Ik had het idee dat een boek iets langer mee gaat omdat je er echt 'voor gaat zitten'. Dank voor de tips overigens.

 

Ik wilde in dit topic niet vragen "Wat vinden jullie van mijn boek idee?" Ik wilde simpel wat leren van andere HL-ers die ervaring hebben in het schrijven van een boek. En daar inspiratie uit opdoen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Maar een van de opzetjes...
Oei-oei. De vraag betreft verschillende opzetjes. De vraag is echter ook: Heb jij als ondernemer.... Dat suggereert een relatie tussen het ondernemerschap en het boek. Een kinderboek heeft zoiets niet. Misschien indirect. Volgens mij hink je op meerdere gedachten. Met als gevolg dat de vraag evolueert in de beantwoording.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
De €19,95 staat als het goed is al op je rekening (althans jouw deel daarvan).

Daar heb ik me wel al eens in verdiept, en dan over het uitgeven in zijn algemeenheid. Boeken, CD's etc.

 

Je schrift 'jouw deel ervan' Dat is vrij gebruikelijk 10% van de verkoopprijs. Ex btw.

Dat is dus niet veel. bovendien moet je dan de hobbel voorbij die de deur van de uitgeverij heet. Een grote draaideur met een enorme exit.

 

tegenwoordig kun je ook heel gemakkelijk je boek (CD, etc) in eigen beheer uitbrengen. verkoop is dan een stuk lastiger, maar dan dus wel lastiger vergeleken met wanneer je eenmaal binnen bent bij de uitgeverij. Via online marketing wat jij met jouw achtergrond beheerst is die koper ook wel te vinden lijkt me. je hoeft maar 10% van die kopers te vinden immers!

 

Als het je toch (ook) om de journey gaat, is het aanlopen tegen gesloten deuren van utgeverijen extra pijnlijk en frustrerend.

Link naar reactie
  • 0

Wat realist hier al zegt, het is zo eenvoudig om een boek te maken (tekstverwerking, print) en uit te geven (online via je eigen website), dat er geen enkele belemmering is om het te doen. Zelfs kosten niet, aangezien digitale print superkleine oplages mogelijk maakt.

 

Dus waarom niet? Als je het wilt, gewoon doen!

 

Als het je om geld verdienen gaat, dan is het andere koek. Want het hier beschreven voordeel is van toepassing op iedereen, dus rijk worden van boeken ... is voorbehouden aan een handvol mensen.

 

Maar dat leek me niet de insteek van de topic starter.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het zelf ook een beetje wiebelig onderwerp worden zo. Excuses daarvoor, maar de vraag "waar gaat je boek dan over" overviel me een beetje en ik wilde daar netjes antwoord op geven. Het is zeker niet zo dat ik hier zomaar roep "Ik kan als ik me flink kwaad maak ook wel ff zo'n boek schrijven". Dan klink ik precies hetzelfde als die beroemde HL topics als "Ik heb een goed idee, hoe word ik er rijk mee".

 

Klein beetje achtergrond dan maar..

Een oud-medewerker van me is een begenadigd kinderboekenschrijver (Zilveren Griffel 2008). Van hem heb ik veel geleerd over de vergoedingen van uitgeverijen. Schrikbarend weinig. Ik wilde eerst nog een grapje naar Karen maken dat die €19,95 voor haar twee cent erbij is (maar leek me ongepast). Maar wel bij hem gezien hoe veel plezier het schrijven van een boek kan geven. Daarnaast heb ik zelf in een ver verleden gewerkt voor het Fonds voor de Letteren in Amsterdam.

Het vuurtje werd helemaal opgestookt toen ik vorig jaar mijn neef hielp met de promotie rondom zijn boek " Spelen om te winnen of om niet te verliezen" *, een typisch 'ManagementBoek.nl'-boek waar er helaas (of gelukkig) héél veel van zijn. Door zijn reis leerde ik dat een boek een crime is om af te ronden (zie Karen), maar als het er dan is wel iets om lekker lang op te teren. Je hebt echt iets volbracht.

 

Van de week overviel me de simpele gedachte "Wie van de HL-ers heeft er eigenlijk een boek geschreven?" In mijn hoofd maakte ik een 'HL-boekenplankje', gewoon voor de fun:

 

Ik dacht eerst aan de 'beroeps', zoals Karen, Ward en TwaBla*.

Maar ik zoek vooral naar boeken van de HL-ers die geen vak-schrijvers zijn, maar een boek over hun vak hebben geschreven. Ik hoor van Patrick zijn "historie van ons bedrijf" boek, verder dacht ik dat Herman met een boek bezig was en ik meen Romano Sandee. Er zullen er vast nog véél meer zijn en ik zou het leuk vinden als ik die zou ontdekken.

 

Mijn insteek is inderdaad niet om geld te verdienen aan de verkoop van het boek.

Als je het gratis weg geeft gaat dat ook lastig. Maar ik hoop wel degelijk dat het me iets brengt.

 

* Ik weet niet of deze link mag, gooi anders maar weg

** Twa, ik heb maar geen link naar je boek gemaakt want dat wil je misschien liever niet

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

verder dacht ik dat Herman met een boek bezig was

 

 

Ik heb in eind jaren 90 een boekje geschreven over mijn zwaarste opdracht die ik in het leven gehad heb. Het overlijden van drie van mijn kinderen, mijn vader en de zelfdoding van mijn broer waar ik bij aanwezig was. Ik heb het uit noodzaak geschreven om mezelf weer terug te kunnen vinden. Het bleek ook voor anderen een lezenswaardig verhaal te zijn waardoor ik er nu in eigen beheer zo'n 1500 van heb uitgegeven of soms ook wel heb weggegeven.

 

Toen ik het verhaal voor mezelf had geschreven dacht ik dat het zo wel gedrukt kon worden. Een bevriende tekstschrijver / correcteur heeft echter nog enkele weken werk gehad om er een goed lopend verhaal van te maken. Er is uiteindelijk maar een derde van de tekst overgebleven toen alle dubbelingen en te lange zinnen er uit waren gehaald. Het resultaat is een mooi boekje waar ik zo'n 500 stuk voor stuk mooie en verschillende geschreven reacties op heb mogen ontvangen.

 

Omdat dit zo'n mooi bij mij passend onderwerp was, heb ik moeite met elke nieuwe poging om een boek te schrijven. De onderwerpen die ik zou hebben zijn voor mij allemaal te onnozel.

 

Maar misschien komt het er nog eens van.

 

 

Link naar reactie
  • 5
Een oud-medewerker van me is een begenadigd kinderboekenschrijver (Zilveren Griffel 2008). Van hem heb ik veel geleerd over de vergoedingen van uitgeverijen. Schrikbarend weinig. Ik wilde eerst nog een grapje naar Karen maken dat die €19,95 voor haar twee cent erbij is (maar leek me ongepast).
Kinderboeken zijn verhoudingsgewijs dure producties: het honorarium moet al gauw door tweeën worden gedeeld (auteur én illustrator), het binnenwerk moet in fullcolour worden gedrukt en het boek moet tegen een stootje kunnen (en dus worden gebonden). Verder vereist een kinderboek nogal wat publiciteit, want de uitgever moet het boek (a) eerst maar eens in de boekhandel zien te krijgen en (b) wil het in de boekhandel liefst op de presentatietafel hebben, niet ergens in een boekenkast. Daarvoor met de uitgever reclame maken en de boekhandel lokken met een hogere boekhandelsmarge.

 

Voor mijn vakgebied (ICT-onderwerpen) zat Realist bijna goed: het auteurshonorarium is 10 tot 12 procent van de verkoopopbrengst. Dat is alleen wel 10 procent van de opbrengst ná aftrek van de boekhandelsmarge. Die schommelt rond 40 procent van de verkoopprijs (en kan bij groot inkopende boekenclubs oplopen tot 70 procent).

 

Per saldo verdien je dan niet 2 cent maar eerder 2 à 3 euro per exemplaar. Dat was goed te doen in tijden waarin ik 3.500 tot 5.000 exemplaren van élk boek verkocht: dan kun je inderdaad 2 maanden fulltime aan een boek knutselen. Ik zat daarbij in een luxe positie omdat ik na enkele jaren een niet-terugvorderbaar voorschot kon bedingen op de helft van de eerste oplage/druk. (Als auteur ben je ook je eigen merk: als eerder werk goed verkocht, wordt nieuw werk snel door de boekhandel opgepikt.)

 

Een belangrijke tweede bron van inkomsten was daarbij dat ik het zetwerk van het binnenwerk voor mijn rekening nam (voor een paginaprijs ergens tussen 5 en 10 euro, maar ook dat telt leuk door bij boeken van meer dan 300 pagina's). Als je een beetje handig bent met InDesign, kan de uitgever daarmee op de productiekosten besparen en houd jij er als auteur ook wat aan over.

 

Die tijden zijn voorbij — in mijn tak van sport. Je verkoopt niet meer automatisch 3.000 exemplaren van een boek over Excel of 5.000 stuks van een boek over Windows: praktisch iedereen haalt de informatie tegenwoordig gratis van internet. Als er nog boeken worden gekocht, is dat in toenemende mate als e-book — voor een paar euro per download, maar dan schiet het met het auteurshonorarium ook niet op. (Het ligt bij e-books wel fors hoger, maar een hoger percentage van een verhoudingsgewijs veel lagere prijs is een bedrag waarvoor je niet meer twee of drie maanden aan een boek kunt knutselen.)

 

Als boekenmens met een voorliefde voor verfijnde typografie vind ik de Word-PDF's die massaal als "gratis e-book" worden aangeboden zowel inhoudelijk als visueel misbaksels. Maak jezelf niet belachelijk, denk ik vaak, want dit ding had je evengoed als een paar webpagina's aan je WordPress-site kunnen hangen. Maar ook dat heeft de boekenconsumptie drastisch veranderd: een boek is iets dat je gratis krijgt in ruil voor je e-mailadres.

 

Als je nog zoekt naar een onderwerp, dan zou ik tegenwoordig zeggen: schrijf het boek dat je zelf graag had gelezen!

 

Als ik terugkijk op de tientallen boeken die ik heb geschreven (en de honderden die ik heb vertaald), zijn dat namelijk de boeken die je bijblijven. In jouw geval is dat misschien een App development voor iOS als je daar heel je hebben en houden in kwijt kunt; kennis van en liefde voor een vak kunnen lezers enorm waarderen. Vooral als dat boek zich ook nog leent voor een 'adoptie' in het onderwijs (verplichte literatuur voor beroepsopleidingen), heb je zó een uitgever gevonden. En anders mail je me maar even. ;)

 

Goede tweede zijn boeken die inhoudelijk of grafisch een uitdaging waren. Daarvoor geldt dan vooral het cliché: de reis is de beloning. Boeken waaraan je graag ruikt als ze vers van de drukker komen en die kraken als je ze voor het eerst openslaat, heerlijk.

Link naar reactie
  • 0
Voor mijn vakgebied (ICT-onderwerpen) zat Realist bijna goed: het auteurshonorarium is 10 tot 12 procent van de verkoopopbrengst. Dat is alleen wel 10 procent van de opbrengst ná aftrek van de boekhandelsmarge

dat is dan niet geheel verwonderlijk, want ik heb ook wel eens iets gedaan op dat vlak.

 

En mij verbaasd en geërgerd aan de wildgroei op dat vlak. De 10% is toch echt de uitgangswaarde waarbij van de verkoopprijs uitgegaan wordt. Heb nog eens een uitzending van de rekenmeester gezien met ik dacht Leon de Winter, en die kwam op hetzelfde.

"wat kost een boek" heette de uitzending, en die stond heel lang stil bij papierprijs, drukken etc.

Kwam toen uit op centenwerk, de auteur werd nog even meegenomen, maar de echte harde euro's, de verdeling tussen de winkel en de uitgeverij, daar kregen ze geen vinger tussen.

Bij Voetbal International hoorde ik precies dezelfde bedragen bij het boek van van der Gijp.

Meer dan 500.000 van verkocht. Zat ie toch een beetje op te scheppen over hoeveel hij daarmee verdiend heeft, 500.000 x € 19.95 / 1.06 (btw) * 10% = 9 ton. Een leuk bedragje natuurlijk, maar de boekhandel verdiende meer dan het vijfvoudige. Gijp zelf moest de 9 ton nog even delen met schrijver van Egmond natuurlijk ( en delen met de staat er Nederlanden)

 

ik heb ook onlangs eens meegewerkt aan uitgaven waarbij de klant het boek modulair kon opbouwen.

(studieboeken). Ook daar weer 10%. Wat bleek: als jouw deel dus niet verkocht werd, had je ook geen marge.

Men deed voorkomen alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was, en dat lijkt het wellicht ook, maar het komt er wel op neer dat er van jouw deel dan heel weinig verkocht kunnen worden.

 

Waar je bij uitgevers ook nog erg mee op moet passen is dit.

Omdat ik dus in het wereldje (zijdelings) zit, hoor ik ook wel eens verhalen.

Zo was er een schrijver die zelf een boek had geschreven. Soms heb je de keuze uit een vast bedrag krijgen of royalty's. Hij koos voor royalty's.

na dik een jaar komt de uitgever naar hem toe, met een verhaal dat zijn boek slecht verkocht, en of ze het maar af konden kopen, het ging om zulke kleine bedragen.

Begon nadat ij daarop ingegaan was, of juist niet dat weet ik niet meer, de verkoop toch aan te trekken.

Wie zal ook precies controleren hoeveel er verkocht worden? Er liggen exemplaren bij de boekhandels, zeer decentraal, en soms nog bij magazijnen (niet zelden het centraal boekhuis Culemborg).

En dan nog bij de uitgever zelf. Het is dus op enig moment niet zeker hoeveel er precies verkocht zijn aan een consument, of hoeveel er nog ergens in de pijplijn zitten.

 

Link naar reactie
  • 0
Dan is HL-lid Arthur Tolsma interessant om te benaderen. Zie zijn boek Startup & Downs. Of had je dat boek al bij een HL-event ontvangen ;)

Mikky, dank voor de tip. Arthur zijn boek ken ik niet, maar zijn verhaal ken ik wel.

Ik heb zelf ook een levensloop ("Van miljonair tot krantenbezorger") waar mensen zeggen dat ik er een boek over moet schrijven. Maar dat doe ik niet. Hier op HL merk ik dat ik juist helemaal geen uitzonderlijk ondernemersverhaal heb.

Hoe meer ik met HL-ers in contact kom, hoe meer ik hoor dat bijna iedereen wel minstens één keer in z'n leven zakelijk gestruikeld is. Zo zie je dat we allemaal wel een vlekje hebben. Dat maakt mensen ook zo mooi.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
De 10% is toch echt de uitgangswaarde waarbij van de verkoopprijs uitgegaan wordt. Heb nog eens een uitzending van de rekenmeester gezien met ik dacht Leon de Winter, en die kwam op hetzelfde.
Een oplopend percentage is ook niet ongebruikelijk. Het boek is echter sinds de uitvinding van de boekdrukkunst — het prille begin van industrialisatie — 's werelds oudste en mede daardoor meest gediversifieerde massaconsumptiegoed. (Wat trouwens ook wel leidt tot aardige discussies over wat dan 's werelds oudste beroep is.) Je kunt in zo'n diverse markt literaire fictie niet vergelijken met managementboeken en die zijn op hun beurt maar beperkt vergelijkbaar met kinderboeken of educatieve uitgaven voor middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

 

Ik noemde het eerder niet voor niets mijn "tak van sport": in sommige takken van de boekenbranche zijn 500 of 5.000 exemplaren gebruikelijk, in andere takken telt men met 50.000 of 500.000 exemplaren, maar dat zijn wel 4 compleet andere orden van grootte. In sommige takken kost alles minder dan € 19,99 en in andere vind je niets fatsoenlijks onder € 50. Misschien is het "gemiddeld" wel 10% van de verkoopprijs, maar aan het gemiddelde van appels en peren heb je niet zoveel.

 

Wat in dit topic maar zijdelings is genoemd, is de opkomst van printing on demand. Uitgevers hoeven lang niet altijd meer te investeren in voorraden van duizenden of tienduizenden exemplaren: boeken kunnen on demand worden geprint in micro-oplagen van een handvol tot enkele tientallen exemplaren. Ik heb daarmee ook geëxperimenteerd en de kwaliteit doet inmiddels niet meer onder voor die van vellen- of rotatieoffset. Erg handig bijvoorbeeld als je als ondernemer trainingen geeft of je klanten van je adviesbureau wat extra's wilt meegeven.

 

Op het argument van uitgevers dat zij fors moeten investeren in een uitgave, valt daarom nogal wat af te dingen. En als vorm van self-publishing opent het ook interessante perspectieven, want je bent als auteur lang niet meer zo sterk afhankelijk van één uitgever.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken de argumenten van uitgevers ook allemaal Ward.

- "Met de ene hit financieren we alle andere onbekende schrijvers in ons Fonds."

- "Nee joh, een e-book is echt iets anders dan een boek."

- "Wij willen ook mee profiteren van de filmrechten".

- "Wij doen héél veel aan promotie" (terwijl je zelf dan avond aan avond lezingen staat te geven over je boekje)

 

enzovoorts...

 

Voor mij zou dat juist een reden zijn om een boekje sowieso niet door een uitgever te laten uitbrengen (als er überhaupt interesse zou zijn). Als je het boekje in eigen beheer uitbrengt (gedrukt of als e-book), blijf je volledig eigenaar van de tekst.

 

Dat is handig want dan kun je na een tijdje, als het boek niet meer loopt die prak content gewoon nog een keer opwarmen door elke week een stukje van je boek als blogpost op je site te zetten. En Google is gek op verse (of opgewarmde) content, dat weten we allemaal.

 

Maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik hoef niet te leven van het schrijven.

Voor distributie is een uitgeverij natuurlijk heel mooi.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.