Belastingdienst en privacy

Aanbevolen berichten

Het is misschien meer dan off-topic omdat het niet geheel mbt ondernemen is, maar vroeg me toch af wat mensen die veel met de belastingdienst te maken hebben hiervan vinden.

 

Ik kwam er vandaag achter dat de inkomensgegevens van mijn buurman zonder pardon voor mij inzichtelijk zijn bij Toeslagen. Dit vond ik erg vreemd. Het betekende ook dat hij die van mij kon inzien.

Situatie op deze locatie: split-woning, zelfde huisnummer met 2 appartementen ivm hoofdportaal.

 

Welnu, voor een geregistreerde partner op hetzelfde adres of iemand die jou toestemming geeft het te zien (eg: machtiging): dat kan ik me nog voorstellen.

Maar die van een random persoon?

 

Volgens de belastingdienst is dit normaal en noodzakelijk omdat "als wij meerdere mensen op 1 adres zien, dan kan de hoogte van het inkomen invloed hebben op de toeslagen."

Ja, die snap ik. En daarom hebben ze ook uitgevonden dat je dan een split moet aanvragen zodat hij/zij niet meer meegeteld wordt. (Dit had ik overigens 3 jaar geleden al gedaan, maar dat zijn ze kennelijk weer vergeten...)

 

Maar waarom niet gewoon een melding:

Indien te weinig: "Uw gezamenlijke inkomen komt niet boven de maximale grens uit, en derhalve krijgt u €xxx aan toeslagen"

Of indien te veel: "Uw gezamenlijke inkomen komt boven de grens uit, en derhalve krijgt u geen toeslag"

 

Het enige dat je dan nog kan opmaken is:

Indien te weinig: dat na aftrek van je eigen loon, de buurman niet meer dan x kan verdienen; maar het exacte bedrag weet je niet.

Indien te veel: dat na aftrek van je eigen loon, de buurman meer moet verdienen dan x; maar het exacte bedrag weet je niet.

 

Je weet dan nog steeds waar je aan toe bent, alleen wordt de privacy van de buurman (en die van mij) niet meer geschonden.

Zoals ze het op dit moment doen, vind ik het een enorme privacy schending.

Maar volgens de belastingdienst is dit doodnormaal, super belangrijk en absoluut geen (groot) privacy probleem.

Nu lijkt het mij echter stug dat de buurman het op prijs stelt dat ik exact zie wat zijn inkomen is...

 

Ben ik nu gek, of...? :)

Dat is toch een enorme schending van je privacy!? o0

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.