• 0

(privé) geld lenen aan BV

Ik vind alleen maar berichten over leningen die vanuit BV gedaan worden naar privé. Het omgekeerde heeft me verrast. Ik heb geld geleend aan mijn BV. De rente die de BV uitkeert valt in box 1 zei mijn boekhouder, ik moet er dus inkomstenbelasting over betalen. Nu vraag ik mij af, wordt dat geld ook nog eens belast in box 3 (vermogensbelasting)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel deze 8% = 1.000. Daarvan is nog 12% vrijgesteld. Vervolgens zou je dan 42% IB betalen, ofwel 369,60. Netto hou je in prive over 630,40.

 

De BV trekt de rente af, en bespaart in eerste instantie 20% van 1.000,-- = 200,--, resteert 800,-- netto.

Zou de BV elk jaar de winst uitkeren, dan bespaar je aan het einde van het jaar 25% BOX2 heffing ofwel 25% van 800,-- = 200,--. Netto kost de rente dan 1.000,-- -/- 200,-- -/- 200,-/- = 600,--.

 

Dus aan de ene kant levert het 630,40 op, aan de andere kant kost het 600,--. Ofwel per saldo levert het maar 30,40 op, op een bedrag van 1.000,--, nog los van eventuele effecten op toeslagen, het feit dat de BV waarschijnlijk niet elk jaar de winst uitkeert, aanvaardbaarheid van het rentepercentage etc.

 

Conclusie: reken je niet rijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom toch nog even bij je terug. Ik leen het geld niet aan de BV, laat het op de bank staan en krijg geloof ik nog 1 % rente = 10 euro. Maar betaal wel over het hele bedrag 1,2% vermogensbelasting. Uitgaande van 1000 = 8%. wordt het dus 1,2% van 12.500,- = 150,- euro

Dus mijn verlies als ik het op de bank laat staan = 140,- euro

 

De BV betaald vennootschapsbelasting 20% = 200 euro. Blijft over 800 euro, keert dat uit als dividend

dus - 25%, blijft over 600,- euro. 600 - 140 = 460,- euro privé

En de BV is in dit geval 1000, euro armer. Totale kosten als ik privé optel bij BV zijn 540,- euro

 

Ga ik wel uit van de lening ga ik er privé 630,40 op vooruit

En wordt de BV 800,- euro armer

Totale kosten 169,60

 

Of maak ik nu ergens een flinke fout?

Link naar reactie
  • 1

Of maak ik nu ergens een flinke fout?

Je bent heus echt niet de eerste die denkt even slim te wezen. ;) Maar de wetgever heeft inmiddels wel zo ongeveer alle routes dichtgetimmerd. Zullen we maar even een aantal serieuze berekeningen maken?

 

Laten we aannemen dat je 17.500 euro privé tot je beschikking hebt. Laten we aannemen dat dat bedrag normaal gesproken volledig belast is in box 3. En laten we ook even uitgaan van de volgende twee opties:

1. het geld gewoon op een spaarrekening zetten

2. het geld uitlenen aan je eigen bv

 

Als je het geld op een spaarrekening zet, dan krijg je inmiddels nog maar maximaal 1,1%. Laten we in dit voorbeeld uitgaan van een schamele 0,8%. Als je het geld uitleent aan je eigen bv kan dat ook weer op 2 manieren, namelijk mét rente (laten we uitgaan van jouw 8%, maar het moet eigenlijk gewoon een zakelijk percentage zijn) of zonder rente (bij 17.500 euro of minder).

 

Als je overigens rente berekent, heb je ook hier weer twee uitersten, namelijk een best case en een worst case. In het beste geval betaal je momenteel (2016) 36,55% inkomstenbelasting (box 1) en spaar je 25% vennootschapsbelasting uit. In het slechtste geval betaal je 52% inkomstenbelasting (box 1) en spaar je 20% vennootschapsbelasting uit.

 

Best case (8%)Worst case (8%)Via R/C (0%)Via privé
Aanvangsvermogen17.500,=17.500,=17.500,=17.500,=
Ontvangen rente (privé)1.400,=1.400,=0,=140,=+
Betaalde rente (zakelijk)1.400,=1.400,=0,=0,=-
Betaalde inkomstenbelasting (box 1)450,30640,640,=0,=-
Uitgespaarde vennootschapsbelasting350,=280,=0,=0,=+
Uitgespaarde dividendbelasting157,50168,=0,=0,=+
Uitgespaarde inkomstenbelasting (box 2)105,=112,000,=0,=+
Betaalde inkomstenbelasting (box 3)0,=0,=0,=210,=-
Eindvermogen17.662,2017.419,3617.500,=17.430,==

 

Zoals je ziet, maakt het eigenlijk niet zoveel wat je doet. Je schiet er in alle gevallen nauwelijks of niets mee op.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Zo, petje af! Heel veel dank voor je input en expertise. Er zijn nog 2 factoren waar je geen rekening mee hebt gehouden. Ten eerste de vermogensrendementsbelasting, die is exact uit te rekenen. Maar de tweede factor is niet op te nemen in het schema. Namelijk de reden waarom ik geld wil uitlenen aan de BV. Ik denk met een geldinjectie dat het bedrijf beter kan presteren en meer winst kan genereren. En zo te zien, aan de hand van je schema, kan dat tamelijk kosten neutraal. Ik schiet er niet veel mee op, maar het kost ook niet veel. De winst moet dus komen van het beter presterende bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Het kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar een belangrijke vraag lijkt me: Wat ga je met het geld in de bv doen, en wat levert dat op?

 

Als je er in de bv een rendement van pak hem beet 12% op weet te maken, dan zou ik geen seconde twijfelen en is de enige vraag of je het als lening of als eigen vermogen in de bv wil hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.