[Artikel] Artikel | Verrassing: misbruik van modelovereenkomsten

Aanbevolen berichten

Drie vinkjes

a) loon betalen

b) je laten vervangen

c) gezagsrelatie

Kort door de bocht: drie a’tjes is loondienst, drie b’tjes is zelfstandigheid, en alles daar tussenin is procederen tot aan de Hoge Raad.

 

Dat is mij enerzijds net te kort door de bocht, en anderzijds krijgen we ook van met name de BD geen enkel uitsluitsel over de vraag, of deze drie vragen alle drie met ja moeten worden beantwoord, of dat één vinkje genoeg is om je als loonwerker te betitelen.

 

ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik krijg een beetje de indruk dat de BD en de politiek aanstuurt op één vinkje is genoeg. Al lijkt optie b dat nog niet te zijn.

Link naar reactie

Joost, je zult toch met me eens zijn dat er in de praktijk behoorlijk een loopje wordt genomen met die drie vinkjes. Bij het je laten vervangen denk ik dat de opdrachtgever van bijvoorbeeld Christine niet blij is als ze 's morgens belt en zegt: "Ik kom vandaag niet maar mijn vervanger gaat doortypen in de code waar ik gisteren ben gebleven."

 

Mijn probleem met het artikel is dat het zo weinig zin heeft om steeds maar weer de discussie over ZZPschap te gaan voeren. En vooral nu de nieuwe wet er door is. Dan is het een beetje mosterd na de maaltijd. De nieuwe regels gaan er nu toch echt komen, daar kan je niks meer aan veranderen.

Volgens mij moeten we hier op HL vooral elkaar helpen die nieuwe regels zo goed mogelijk te hanteren.

 

Uiteraard mag iedereen een boom opzetten over de voor- en nadelen van het ZZP fenomeen voor de maatschappij, maar ik ga vooral voor de praktische tips.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie

Precies! Juridisch een feit. Maar in de praktijk niet nageleefd.

En daar is de hele ellende begonnen...

 

*UPDATE*:

 

Krijg nou wat! Ik ontdek nu pas dat de Belastingdienst hier gewoon op HL zit!

 

Zou het niet een idee zijn om één van die mensen van de VAR afdeling van de BD hier eens wat vragen te laten beantwoorden. Een uurtje per week of zo? Dat zou al zo veel misverstanden kunnen voorkomen.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Krijg nou wat! Ik ontdek nu pas dat de Belastingdienst hier gewoon op HL zit!
Ik zou daar niet te veel waarde aan hechten ... het laatste bericht dateert van 24 oktober 2014 8)

 

Zou het niet een idee zijn om één van die mensen van de VAR afdeling van de BD hier eens wat vragen te laten beantwoorden. Een uurtje per week of zo? Dat zou al zo veel misverstanden kunnen voorkomen.
Waarschijnlijk zien zij ook nog geen lichtpuntje aan het einde van de tunnel.

 

Tikkeltje sceptisch ? ... Ja hoor, dat mag je wel zeggen.

Elke wetgeving valt of staat met de controle daarop en vooralsnog hoor of lees ik nog niets over enige controle.

 

Ambtenaren die nieuwe wetten maken zijn net als autodesigners ... nieuwe modellen worden nooit kleiner en als je geen duidelijk doel of budget afspreekt gaan alle remmen los.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

@realist, hoezo geen uitsluitsel? Dat de drie vinkjes vereist zijn, is al decennia het geval. Daar gaat het stuk en de discussie ook niet over

 

ik reageerde op het artikel, waar werd gesteld

tekst uit artikel: Kort door de bocht: drie a’tjes is loondienst, drie b’tjes is zelfstandigheid, en alles daar tussenin is procederen tot aan de Hoge Raad.

Ik was het daar juist niet mee eens, maar vind wel, zoals Hans ook aangeeft, dat het ene vinkje toch wat belangrijker gevonden wordt dan het andere.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.