• 0

Is er een maximum qua vrijgestelde uren bij WW en winstloos ondernemen?

Allereerst complimenten voor dit fantastische forum. Heb nu al zoveel geleerd van de kennis die hier is gedeeld. Hartelijk dank daarvoor. Hoop ook snel mijn steentje te kunnen bijdragen.

Heb echter nog een belangrijke vraag; is er een maximum aan het aantal vrijgestelde uren tijdens ww?

 

Op dit forum was meer dan een half jaar geleden het antwoord: nee. Echter inmiddels is er misschien wat veranderd. En omdat ik dat echt zeker wil weten, om nare verassingen te voorkomen, opnieuw deze vraag. UWV site geeft een voorbeeld maar in dit voorbeeld gebruiken ze juist de 40 urige werkweek, zodat ik daar niets uuit af kan leiden. UWV kon telefonisch hier wederom geen duidelijk antwoord op geven. Hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.

 

Mijn situatie: 32 uur contract, werk 28 per week als zzp (boekhandeltje) in avond, geen winst.

Vanaf maart 2016 wordt ik ontslagen ivm 2 jaar Ziek (arbeidsongeschikt voor eigen functie, 32% dus geen WIA). Wordt 28 uur dan mijn vrijgestelde uren zonder gevolgen voor de hoogte van mijn ww? Of is er een maximum waar ik rekening mee moet houden?

 

(Aanpassing door moderator: titel verduidelijkt)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
UWV kon telefonisch hier wederom geen duidelijk antwoord op geven.

 

Vreemd: op de website van UWV lees ik toch duidelijk dat als je meer uren werkeloos wordt dan dat je gemiddeld in de voorafgaande 26 weken aan je eigen bedrijf besteed hebt gewoon voor de volle uren een uitkering krijgt!

 

Misschien de vraag niet goed gesteld?

 

Je zal dan voor die 32 uur wel sollicitatieplicht hebben.

 

Alleen vind ik het ook vreemd dat je 28 uur aan je eigen bedrijf besteed maar al 2 jaar in de ziektewet zit. Zijn UWV en jouw werkgever daar van op de hoogte? Zo niet dan zal je waarschijnlijk toch kritische vragen gaan krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Henkh en Prinsrachid,

 

Dank voor jullie antwoorden

Waar lees je dat duidelijk HenkH?

 

Ik snap dat je het vreemd vind 2 jaar ziekte wet en eigenbedrijfje.

Het zit zo ben verpleegkundige ggz maar kan niet meer met patienten werken door zware burnout.

Ander werk kan ik wel als ik maar geen persoonlijk contact hoef te hebben. Heb twee jaar geprobeerd om ander werk te vinden steeds ben ik gedwarsboomd door mijn werkgever. Ik ben om mijn zelfrespect te behouden tweedehands boekjes gaan verkopen (ik had al een min of meer slapende kvk registratie omdat ik ook edelsmid ben), dit invoeren is een meditatief proces, boek opzoeken en invoeren. Ik heb succes dat had ik niet verwacht. Nu is het echter noodzaak geworden want waar kom ik nog aan de bak? Enige reele optie vind ik boekhandel met edelsmeden.

 

Nu dus 28 uur per week daarmee bezig in avond en weekend naast reintegratie verplichtingen van 32 uur. Ik verdien echter nog niet genoeg (nog lang niet), kan dus echt niet zonder ww of een grote korting.

Vandaar dat ik het zeker wil weten.

 

WIA of WGA of andere varianten kunnen niet daar moet je minstens 35% arbeidsongeschikt voor zijn.

Link naar reactie
  • 0

Gewoon op de site van het UWV:

 

Ik ben zelfstandige en word werkloos

 

Het kan zijn dat u naast uw werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige werkte. Het gemiddelde aantal uren dat u per week als zelfstandige werkte in de 26 weken voordat u werkloos werd, zijn uw ‘vrijgestelde uren’. Dat betekent dat wij deze vrijgestelde uren niet van uw WW-uitkering aftrekken.

 

Je zal alleen die 28 uur moeten kunnen aantonen en zorgen dat je tijdens je ww niet meer uren gaat ondernemen.

 

Meer uren werken als zelfstandige?

 

Gaat u tijdens uw WW-uitkering meer uren als zelfstandige werken? Dan bent u voor die extra uren geen werknemer meer, maar zelfstandige. Daarom verrekenen wij in dit geval deze extra uren wel met uw WW-uitkering. U wordt dan dus gekort op uw uitkering. U geeft al uw gewerkte uren door met het formulier Inkomstenopgave.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Henkh,

Bedankt voor je antwoord. Ik had dit natuurlijk zelf ook gelezen. Ben echter misschien een beetje "paranoia" omdat ik heel veel uitzoek en steeds denk te weten dat ik nu toch echt de juiste en volledige kennis heb en later blijkt dat het niet zo is. :'(

 

Ergo 32+28=60 kan dus als werkweek, 28 uur vrijgestelde uren, 32 uur sollicitatieplicht.

Meer dan 28 uren werken als zzp wordt afgehaald van ww. Bij minder uren niet.

Uren kunnen aantonen, dat kan ik, ik houd een precieze uren registratie bij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals het in de simpele bewoordingen op de website van het UWV staat zou het moeten kunnen. Maar peter verwijst je niet voor niets naar het UWV. Antwoorden op een forum zal je nooit rechten aan kunnen ontlenen. Gewoon overleggen en vragen of ze het schriftelijk bevestigen.

 

En of je ooit van tweede hands boeken kan leven? Als je € 25000 omzet wil hebben (en dat is nog geen winst) zal je met een marge van bijvoorbeeld 2,50 10000 boeken moeten verkopen of te wel zo'n 200 per week!! Of richt je je op collector items, eerste drukken of schaarse exemplaren? Heb je een ondernemingsplan?

Link naar reactie
  • 0

Beste Henkh,

Dat is een goede tip, dat ga ik doen.

Over mijn marge, die is wel wat hoger gemiddeld ongeveer 8 euro per boek maar dat is inderdaad nog geen winst.

Ik zie de boeken als een soort basis inkomen. De overige omzet moet gaan komen van de edelsmederij.

Daar heb ik goede plannen voor.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Boekie,

 

Er zit geen maximum aan de vrijgestelde uren. Je kunt dus een arbeidsverleden hebben van meer dan veertig uur per week. Dat we op de website veertig uur schrijven in het voorbeeld, is omdat het een veel voorkomend aantal is.

 

Op jouw uitkering zouden we de huidige 28 zelfstandige uren vrijlaten en alleen de uren die daarboven komen, als vervangend werk zien.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

UWV Webcare Team

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Gewoon op de site van het UWV:

 

Quote:

Ik ben zelfstandige en word werkloos

 

Het kan zijn dat u naast uw werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige werkte. Het gemiddelde aantal uren dat u per week als zelfstandige werkte in de 26 weken voordat u werkloos werd, zijn uw ‘vrijgestelde uren’. Dat betekent dat wij deze vrijgestelde uren niet van uw WW-uitkering aftrekken.

 

Nou zo gewoon is het dus niet blijkt. De vrijgestelde uren zijn niet voor iedereen "het gemiddelde aantal uren dat u per week als zelfstandige werkte in de 26 weken voordat u werkloos werd".

Namelijk als je ziek bent voordat je werkloos wordt gelden de 26 weken voordat je ziek werd als referteperiode. :-\

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.