• 0

Geen btw op huur, wel btw op verbouwing

Hallo!

 

Na veel zoeken op het internet kwam ik op deze site terecht.

Graag wil ik mijn verhaal hier vertellen met mijn vragen.

 

Dit jaar zijn wij begonnen met een kledingwinkel. We hebben een mooie deal

kunnen sluiten met de verhuurder. Het komt erop neer dat wij hem huur zonder BTW

betalen. Dit wou hij graag omdat hij een particulier is. Het pand is helemaal gerenoveerd. Wel hebben we de binnenkant geheel zelf opgeknapt. Dit heeft ons aardig wat centen gekost. Zo hebben we er een

gietvloer in laten leggen, alles hebben we laten stucen, etc. Dit heeft ons meer dan € 8000 exclusief btw gekost.

Nu is mijn vraag, omdat we de huur zonder btw betalen mogen we dan wel de btw

op het onderhoud van het pand terugvragen?

Ik las ergens dat wanneer je huurt zonder btw je de btw op het onderhoud, verbouwing niet

mag terugvragen. Alleen kan ik deze site niet meer terugvinden.

Daarom hoop ik dat een van jullie mij kunnen vertellen dat we wel de btw mogen

terugvragen!

 

Stel we mogen de btw terugvragen, maar na 2 jaar blijkt dat de winkel toch niet

helemaal geworden is wat we dachten. Moeten we dan de BTW terugbetalen?

 

Ik hoor graag van iemand.

 

Gr Marieke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

1.) Nu is mijn vraag, omdat we de huur zonder btw betalen mogen we dan wel de btw

op het onderhoud van het pand terugvragen?

(...)

2.) Stel we mogen de btw terugvragen, maar na 2 jaar blijkt dat de winkel toch niet

helemaal geworden is wat we dachten. Moeten we dan de BTW terugbetalen?

 

Genummerd, voor het gemak:

 

1.) Ja.

2.) Nee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik probeer te begrijpen waarom ik geen btw hoef terug te betalen wanneer ik over twee jaar stop.

Als voorbeeld: we leggen voor 1000 euro laminaat. Vragen de btw terug.

Stoppen na een jaar. Slopen het laminaat eruit en verkopen dit privé.

U geeft aan dat dit volgens de wetgeving dus kan als ik het goed lees.

Ik zeg niet dat het mag, maar administratief kan dit .

 

De reden dat ik doorvraag en lees is dat bij het hebben van een pand dit dus niet kan.

Daar moet je wel de verbouwing en onderhoud kunnen onderbouwen.

 

Begrijpt u mijn twijfels?

 

 

Link naar reactie
  • 1

@peter, wat voor jou logisch lijkt en met 1 woord afgedaan kan worden (verhuur) is voor een vraagsteller soms niet zo evident.

 

@Marieke, de twijfels die jij hebt, ontstaan doordat je de regels die van toepassing zijn als jij de eigenaar en verhuurder was, toepast op jouw situatie als huurder.

 

Verder heeft Peter uiteraard volkomen gelijk

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Marieketh,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Nee, ik probeer te begrijpen waarom ik geen btw hoef terug te betalen wanneer ik over twee jaar stop.

Als voorbeeld: we leggen voor 1000 euro laminaat. Vragen de btw terug.

Stoppen na een jaar. Slopen het laminaat eruit en verkopen dit privé.

U geeft aan dat dit volgens de wetgeving dus kan als ik het goed lees.

Volgens mij snap ik de twijfel wel. Maar dat heeft niets met huren op kopen van het pand te maken.

 

Het is natuurlijk niet de bedoeling een eenmanszaak op te richten, belastingaftrekbaar spullen te kopen en ook nog eens de BTW terug te vragen, vervolgens de eenmanszaak vlak daarop te beëindigen, de spullen privé te verkopen en de opbrengst buiten het oog van de belastingvrienden in je zak te stoppen! (Ik zeg niet dat jij dit doet of wilt doen, voor de duidelijkheid).

 

Ten eerste krijg je dan mogelijk onenigheid over de vraag of het met terugwerkende kracht wel een onderneming was, en de aftrek en btw terugvraag terecht waren. Ten tweede moet je bij het beëindigen van de onderneming wel netjes afrekenen met de belastingdienst op basis van de zogenaamde stakingswinst.

 

Is dit waar je op doelt?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een gietvloer en stucwerk in een winkelruimte zijn duidelijk zakelijke kosten (investeringen). Mijn side question is eerder of er wel zo'n goede deal is, maar dat dus terzijde. Voor de verhuurder op korte termijn in ieder geval wel met een huurder die dit soort investeringen draagt.

 

Geen idee waarom Marieke als topic starter laminaat privé doorverkopen dan later aan deze discussie toevoegt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Marieke,

 

De herzieningstermijn geldt alleen als je onroerend goed koopt met BTW en deze BTW terug vraagt.

Het kan ook ontstaan als je zo grof verbouwd dat je in feite nieuwbouw pleegt.

 

Allemaal invalshoeken vanuit de eigenaar en niet de huurder.

 

Overigens is 'naar privé' halen van zaken uit je onderneming (ook bij staking) een actie waarbij je meestal BTW moet afdragen.

 

 

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Huur is volgens de wet OB (in veel gevallen) vrijgesteld van belasting. Echter kan een verhuurder bij een belastinginspecteur aanvragen of hij OB mag betalen. Indien je OB betaalt op je verhuur, ben je OB plichtig en mag je de te vorderen BTW bij een verbouwing terug vragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.