• 0

WBSO voordeel verrekenen tussen 2 DGA's

Ons bedrijf bestaat uit een werkmaatschappij die eigendom is van 2 Holdings. Dit zijn de persoonlijke holdings van de 2 directeuren.

We hebben WBSO subsidie toegekend gekregen in de werkmaatschappij en in mijn Holding, omdat ik als DGA ook werkzaamheden verricht in het WBSO project. De andere DGA niet, dus hij kan geen WBSO aftrek verrekenen in zijn Holding.

 

Omdat we hebben afgesproken dat onze Management Fees altijd gelijk zijn, en ik nu een voordeel geniet, moet dit voordeel verdeeld worden tussen mij en mijn compagnon-DGA.

Mijn vraag is nu: hoe moet dit verrekend worden?

 

Ik dacht zelf eigenlijk het volgende: Mijn Holding hoeft maandelijks 936 euro minder loonheffingen af te dragen aan de Belastingdienst. Dus ik moet de helft van dit bedrag (468 euro) overmaken naar de Holding van de andere DGA. Maar klopt dat wel?

 

Mijn compagnon geeft aan dat de WBSO mij een netto voordeel geeft van 936 euro in de maand, en stelt voor dat de werkmaatschappij hem extra management fee uitkeert, waarbij de 936 euro wordt gebruteerd naar 1560 euro per maand, zodat hij na Vennootschapsbelasting en dividend 936 euro netto in prive overhoudt.

 

Wie weet precies hoe zo'n verrekening moet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat we hebben afgesproken dat onze Management Fees altijd gelijk zijn, en ik nu een voordeel geniet, moet dit voordeel verdeeld worden tussen mij en mijn compagnon-DGA.

 

- Ik dacht zelf eigenlijk het volgende: Mijn Holding hoeft maandelijks 936 euro minder loonheffingen af te dragen aan de Belastingdienst. Dus ik moet de helft van dit bedrag (468 euro) overmaken naar de Holding van de andere DGA. Maar klopt dat wel?

 

- Mijn compagnon geeft aan dat de WBSO mij een netto voordeel geeft van 936 euro in de maand, en stelt voor dat de werkmaatschappij hem extra management fee uitkeert, waarbij de 936 euro wordt gebruteerd naar 1560 euro per maand, zodat hij na Vennootschapsbelasting en dividend 936 euro netto in prive overhoudt.

 

Jouw oplossing klopt bijna, maar gaat veel te snel; zijn oplossing klopt volgens mij werkelijk van geen kant. ;)

 

Zijn oplossing - en het bedrag - slaan echt nergens op, omdat je daarmee geld gaat overboeken van de ene naar de andere holding, terwijl die fiscaal/juridisch niets met elkaar te maken hebben (behalve dan dat ze beiden toevallig een belang in dezelfde werkmaatschappij hebben). En met het genoemde bedrag zit hij er meer dan een factor 3 naast, heb ik het idee. Netto vergoedingen bruteren moet je al helemaal niet doen, want je kunt eigenlijk helemaal niet weten hoeveel een bruto-vergoeding van de één netto voor de ander is. Dat is iets tussen hem en de fiscus. Bovendien verraadt

 

Jouw oplossing komt iets meer in de buurt, al denk ik dat je iets te snel saldeert. Je moet alle zaken stap voor stap afwikkelen en de omzet/winst rustig door de omzet-, vennootschaps-, dividend- en inkomstenbelastingmolen laten gaan. "Even snel" geld overmaken van de één naar de ander is er sowieso niet bij in mijn optiek. Ik zal hieronder de individuele stappen langslopen, zoals ik denk dat je het moet afwikkelen.

 

Als er al met geld wordt geschoven, kan dat alleen tussen jouw holding en de werkmaatschappij waarin jouw holding participeert. De werkmaatschappij moet - denk ik - een soort doorbelastingsfactuur sturen voor het gehele WBSO-bedrag (maar eigenlijk moet je net als bij de management fee wel in een overeenkomst vastleggen over hoe vaak, hoeveel de werkmaatschappij gaat doorbelasten). Verder moet die factuur van de werkmaatschappij waarschijnlijk belast zijn mét omzetbelasting, die dan uiteraard weer aftrekbaar is in jouw holding.

 

Met deze doorbelasting wordt de winst voor de vennootschapsbelasting van jouw holding naar de werkmaatschappij verplaatst. Jouw holding heeft daar dus eigenlijk ook geen nadeel van, want de winst van je holding wordt door die doorbelasting 'afgeroomd' tot het oude winstniveau van vóór de WBSO-toekenning (de afdrachtkorting valt dan weg tegen de doorbelasting van de werkmaatschappij).

 

De werkmaatschappij heeft echter vervolgens dus wél elke maand een 936 euro hogere winst. Aan het eind van het jaar heeft de werkmaatschappij zo dus 11.232 euro extra winst gedraaid voor de vennootschapsbelasting. Na afdracht van de vennootschapsbelasting (20%?) stijgt het eigen vermogen van de werkmaatschappij uiteindelijk een kleine 9.000 euro. En deze 9.000 euro mag dan natuurlijk weer als dividend worden uitgekeerd aan ieder van de holdings. Zo krijgen die dus ieder 4.500 euro dividendbaten, die daar dan waarschijnlijk onder de Deelnemingsvrijstelling vallen.

 

Vervolgens kun je ieder die 4.500 euro weer aan jezelf uitkeren (onder aftrek van dividendbelasting en nog een stuk inkomstenbelasting box 2). Zo slaat er voor ieder persoonlijk (uiteindelijk!) 3.375 euro netto in privé neer. Dat is 281,25 en geen 936 euro netto per persoon per maand.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@PrinsRachid

Dank voor je reaktie. Jouw benadering is eigenlijk dezelfde als de mijne, en komt netto in prive op hetzelfde bedrag uit. Het enige verschil is dat de afrekening niet direct tussen de 2 Holdings plaats vindt, maar via de werkmaatschappij gaat.

 

Toch klopt er iets niet. Maar ik kan de vinger niet op de zere plek leggen.

 

Die 936 euro loonbelasting hoeft niet te worden afgedragen.

Maar als je dat bedrag naar prive wilt brengen moet je toch wel belasting betalen? Waar blijft dan het voordeel van de WBSO?

Als je loonbelastingkorting krijgt zou dat toch een netto voordeel moeten zijn?

 

@RichardOverweg

Er zijn managementovereenkomsten en een aandeelhoudersovereenkomst.

Eventuele WBSO verrekeningsafspraken kunnen we daar aan toevoegen, indien nodig.

Link naar reactie
  • 1

Die 936 euro loonbelasting hoeft niet te worden afgedragen.

Maar als je dat bedrag naar prive wilt brengen moet je toch wel belasting betalen? Waar blijft dan het voordeel van de WBSO?

Als je loonbelastingkorting krijgt zou dat toch een netto voordeel moeten zijn?

Nee, dat is een misvatting, maar ik snap de verwarring.

 

De WBSO verandert namelijk niets aan de aanslag loonbelasting over het loon van ieder van de DGA's in ieder van de holdings. Als je straks op ieder van jullie loonstroken kijkt, zul je zien dat er precies dezelfde bedragen blijven staan. Dus zelfs mét de WBSO is het bruto loon en de loonbelasting van ieder van de DGA's hetzelfde. Als jullie individueel aangifte inkomstenbelasting doen, zul je ook daar zien dat ieder van jullie hetzelfde (fiscaal) bruto loon hadden en ook ieder hetzelfde bedrag aan loonbelasting hebben betaald, ongeacht bij wie de WSBO is toegepast! De WBSO zorgt er dus niet voor dat iemand van jullie een hoger netto DGA-loon gaat ontvangen!

 

Die afdrachtkorting is eigenlijk een soort betalingskorting op de daadwerkelijk afdracht, maar komt dus toe aan de bv en niet aan de individuele werknemer. Als je holding dus normaal 2.000 euro aan loonheffingen afdraagt over jouw DGA-loon, maar je hoeft er nu maar 1.100 euro daadwerkelijk te betalen (vanwege de WBSO), zal de fiscus dat toch zien alsof je 2.000 euro af hebt gedragen, maar met een betalingskorting van 900 euro. En net als met andere betalingskortingen of -verschillen, is die 900 euro dan een ('incidentele') baat en valt in de winst van de desbetreffende holding.

 

En die is eerst belast met Vpb, dan met dividendbelasting, en dan nog eens met wat inkomstenbelasting. Ook in dat geval blijft er in totaal iets van 4.500 euro netto over.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn oorspronkelijke gedachte zat dus wel in de goede richting, maar misschien is het netto prive voordeel van de WBSO subsidie nogal tegenvallend, waardoor ik ging twijfelen.

 

Kan de verrekening niet wat eenvoudiger?

In plaats van dat mijn Holding met de werkmaatschappij gaat verrekenen, zouden we ook de werkmaatschappij 936 euro per maand extra management fee kunnen laten uitkeren aan de holding van mijn compagnon. De baten in beide Holdings stijgen dan dus beide 936 euro. Daarmee zijn de inkomsten van de holdings weer gelijk getrokken.

Of zit hier nog ergens een nadelig of oneerlijk aspect aan vast?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@RichardOverweg

Er zijn managementovereenkomsten en een aandeelhoudersovereenkomst.

Eventuele WBSO verrekeningsafspraken kunnen we daar aan toevoegen, indien nodig.

 

Ik ken de inhoud van jouw overeenkomst niet, maar vaak staan er afspraken in de overeenkomsten hoe zaken (baten lasten) verrekend worden.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

even een beetje technocratische reactie

 

De vraag is waarom 2 werknemers (toevallig DGA's) meer moeten gaan verdienen omdat er een WBSO wordt toegekend aan de BV. Zakelijk gezien is daar geen enkele reden voor. er zijn in het verleden managementfees toegekend aan jullie als werknemer (directeur), andere werknemers krijgen toch ook geen hoger loon omdat ze toevallig aan een gesubsidieerd project werken?

 

De enige reden waarom jou WBSO uren in de Holding worden verwerkt is omdat jij daar de loonbelasting betaald en het daarmee verrekend moet worden, verrekenen met de LB aanslag van de werkmij mag nu eenmaal niet.

De subsidie wordt aangevraagd om de kosten van een specifiek project te drukken en daarmee het resultaat van de (werk)bv te verhogen en niet als salaristoeslag voor de DGA's, jullie profiteren daar niet als directeur (werknemer) maar als aandeelhouder (hogere te verdelen winst).

 

Het lijkt dus voor de hand te liggen dat jou holding het voordeel van deze loonkostensubsidie doorsluist naar de werkmij. hierdoor blijven ook de managementfees gelijk en komt de loonkostensubsidie in de bv waar de kosten worden gemaakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan de verrekening niet wat eenvoudiger?

Nee, jullie zijn geen eenmanszaakjes.

 

Je hebt simpelweg met 3 fiscale entiteiten te maken, waarbij jullie als personen ook nog waarschijnlijk vier verschillende petten tegelijkertijd moeten opzetten (directeur / bestuurder / aandeelhouder / werknemer). Je hebt vanuit ieder van die rollen een andere verantwoordelijkheid. Je kunt dus niet zo maar iets doen, omdat dat privé wel lekker handig uitkomt. En ik zou dat sowieso niet doen als je te maken hebt met mensen die eerder hun schoolgeld moeten terugvragen, als het om rekenen gaat - of structureel naar zichzelf toe zitten te rekenen, zonder daar een vinger voor te (willen) verroeren.

 

In plaats van dat mijn Holding met de werkmaatschappij gaat verrekenen, zouden we ook de werkmaatschappij 936 euro per maand extra management fee kunnen laten uitkeren aan de holding van mijn compagnon.

Nee, dat kan al helemaal niet. Dan zou de compagnon namelijk op voorhand al wegkomen met de héle afdrachtkorting vóór vennootschapsbelasting, terwijl hij uiteraard maar maximaal recht heeft op de halve afdrachtkorting vennootschapsbelasting. Die compagnon ziet bovendien die belaste helft uiteraard pas nadat er door de aandeelhouders van de werkmaatschappij is besloten tot een dividenduitkering van dat bedrag. Dus ik herhaal: even snel veel geld wegsluizen is er gewoon niet bij!

 

Alleen de werkmaatschappij heeft recht op maximaal die 936 euro en niemand anders! Die compagnon heeft vervolgens alleen recht op wat daarvan overblijft ná vennootschapsbelasting van de werkmaatschappij. En dan uiteraard daar alleen de helft van, omdat jij recht hebt op die andere helft!

 

Ik snap het wel. Die compagnon zat waarschijnlijk al met dollartekens in z'n ogen. Maar laten we even wel wezen. Die compagnon mag al blij zijn dat hij er volgend jaar 281,25 euro per maand netto privé aan overhoudt, zeker gezien het feit dat die WBSO-korting volledig aan jouw werkzaamheden is toe te schrijven.

 

Resumerend: gewoon niet moeilijk doen. Die werkmaatschappij factureert 936 plus btw aan jouw holding en jouw holding betaalt die rekening en ontvangt de afdrachtkorting indirect via de fiscus. Daarmee is de kous af. Verder verandert er niets aan zijn of jouw netto loon en moet je ook niet gaan zitten rotzooien met de management fee.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.