• 0

Meer dan 70% aan inkomsten bij 1 werkgever / VAR en nieuwe contracten

Stel: je bent ZZP-er en je gebruikt de nieuwe voorbeeldcontracten van de belasting i.p.v. een VAR bij een opdrachtgever waar je meer dan 70% aan inkomsten hebt. Blijf je dan voor de belasting toch schijnzelfstandig?

 

Als er wel sprake is van een werkgevers-werknemersrelatie door het 70% gebeuren, dan begrijp ik dat er volgens de meeste contracten de opdrachtgever aansprakelijk gesteld zullen worden voor loonheffingen en sociale verzekeringen.

Dat klinkt als een voordeel voor de ZZP-er, want volgens mij is de ZZP-er altijd aansprakelijk geweest.

 

Maar ondanks dat de opdrachtgever in dit geval hiervoor zou kunnen opdraaien, blijft volgens mij het feit bestaan dat de ZZP-er dan voor de belasting een schijnzelfstandige is. Ook al voldoet de ZZP-er aan zijn urencriteria en heeft die meer dan 3 opdrachtgevers.

Dan neem ik aan dat de ZZP-er bijvoorbeeld geen zelfstandigenaftrek mag doen, en dat alles als overige inkomsten i.p.v. winst uit onderneming wordt ondergebracht.

 

Mijn vraag is nu: wat zijn de nadelen en eventuele gevolgen om als ZZP-er meer dan 70% bij één opdrachtgever te verdienen, ook met het oog op de nieuwe contractvormen i.p.v. de VAR-WUO verklaringen.

Zijn er veranderingen wat betreft de 70% regel?

 

Ik hoor graag jullie reacties, alvast hartelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat dit van toepassing is. Dit heb ik uit een voorbeeldovereenkomst van de belastingdienst.

Ik maak hier uit op dat alle andere plichten als ZZP-er blijven bestaan.

 

Geen oordeel over ondernemerschap

De Belastingdienst beoordeelt overeenkomsten alleen op de elementen die van belang zijn om de

vraag te kunnen beantwoorden of sprake is van de plicht tot het afdragen of voldoen van

loonheffingen. De Belastingdienst kan op basis van een voorgelegde overeenkomst geen oordeel

geven over de fiscale kwalificatie van de inkomsten van de opdrachtnemer in de

inkomstenbelasting. Voorts is het duidelijk dat de onderhavige overeenkomst geen fiscaal

ondernemerschap garandeert. Op basis van het standpunt voor de loonheffingen kan de

Belastingdienst geen oordeel geven over de gevolgen voor de omzetbelasting.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.