• 0

Grijs kenteken resultaatgenieter [ondernemerstarief moterrijtuigenbelasting]

Aangezien de belastingdienst niet meer haar eigen regels en wetten kent en mij (ja echt) doorverwees naar het internet probeer ik het hier;

 

Ik werk fulltime in loondienst.

Sta bij de kvk ingeschreven.

Heb een BTW nummer.

Als aanvulling op mijn loon herstel ik computers door de regio zijnde resultaat genieter.

Mijn privé auto is gestolen december jl.

Ik ben voornemens om een grijskentekenbusje (geen dubbel cabine gedoe) te kopen van eigen geld daar dit stukken praktischer is/was dan mijn voormalige BMW.

 

Kom ik nou wel of niet in aanmerking voor het ondernemers tarief van de mrb ervan uitgaande dat ik meer 10% van de km's tbv het repareren verrij?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aangezien de belastingdienst niet meer haar eigen regels en wetten kent en mij (ja echt) doorverwees naar het internet probeer ik het hier;

Helaas ga ik hetzelfde doen. Je doorverwijzen naar de website van de Belastingdienst. Daar staat namelijk een nogal ondubbelzinnige uitleg over het bestelautotarief voor ondernemers.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Aangezien de belastingdienst niet meer haar eigen regels en wetten kent en mij (ja echt) doorverwees naar het internet probeer ik het hier;

De belastingdienst maakt die wetten en regels ook niet, ze voert ze slechts uit. Als er grijs gebied zit in die wetgeving mag de belastingdienst niet snel een paar regeltjes verzinnen om dat op te vullen. Ook staat het de belastingdienst niet (volledig) vrij om (vooraf) voor te schrijven hoe bepaalde belastingwetten moeten worden uitgelegd of toegepast. Daarom krijg je bij de belastingdienst niet overal een antwoord op. Soms moet de rechter er aan te pas komen. Dat is lastig voor jou als ondernemer, maar net zo lastig voor (een medewerker van) de belastingdienst!

 

En daarnaast: ja, soms krijg je mensen aan de telefoon waarvan je jezelf afvraagt of ze als vakkenvuller niet beter uit de verf zouden zijn gekomen. Maar ja, dat is bij heel veel andere organisaties ook zo...

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

TS is ondernemer voor de omzetbelasting, met de info die de BD op haar eigen site geeft ga ik er vanuit dat als hij meer dan 10% zakelijk rijdt in het lage MRB tarief valt. De BD past dat volgens eigen zeggen ook nog een automatisch toe.

 

IMHO een simpele case: misschien heeft TS de vraag niet helder gesteld of toevallig de koffiejuffrouw getroffen bij de belastingtelefoon. ;D

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst moet een besluit nemen, dus blijft het erg vreemd dat ze op vragen geen antwoord kunnen geven.

De (persoon bij de) BelastingTelefoon neemt géén besluiten. Ze geeft voorlichting. Voorlichting die - als het goed is - altijd vrij algemeen is, want mensen kunnen geen rechten ontlenen aan wat de Belatingtelefoon ze vertelt. (zie r.o 4.23)

 

Dat gezegd hebbende, deze was wel een tikkeltje een inkopper.

 

Als tip: als je een paar moeilijke woorden laat vallen bij de Belastingtelefoon, is er wel eens iemand die zegt "even geduld, ik verbind u door met de Fiscale Afdeling". Er komt dan altijd stoom uit mijn oren terwijl ik tussen mijn tanden mompel "wat doen al die andere mensen bij jullie dan, social media trainingen?"

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Er komen ook vrij veel simpele vragen binnen bij de BD, het is natuurlijk lonend die te laten afhandelen door starters.

 

Maar ik ben het inmiddels wel eens dat men een beetje moeilijk doet je door te verbinden.

Misschien een goede tip van Marcel even een paar moeilijke woorden te droppen de volgende keer.

 

Laatste gesprek dat ik had vroeg ik meteen om een expert. Die kreeg ik niet. Hele verhaal gedaan, tja meneer, dan moet ik u toch even doorverbinden. Maar goed, dat was nog voor marcels tip.

Link naar reactie
  • 0

Dat kan maar nou weet ik het nog steeds niet

Inmiddels hebben zowel de fiscus, henk, als ik je verwezen naar de relevante pagina op de website van de Belastingdienst. Wat is er nou precies wat je niet snapt aan de informatie op die pagina? Die is toch zo klont als een klaartje?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Die is toch zo klont als een klaartje?

Op zich wel, maar dan moet de lezer wel eerst beseffen dat er een verschil bestaat tussen ondernemerschap voor de inkomstenbelasting en voor de omzetbelasting. Iemand die voor de inkomstenbelasting resultaatgenieter is, kan (en is vaak) voor de omzetbelasting prima ondernemer zijn.

 

Dat geldt hier ook, getuige de combinatie 'resultaatgenieter' in het onderwerp en de aanwezigheid van een btw-nummer.

 

Resultaatgenieters kunnen wel op wat meer aandacht rekenen voor wat betreft de verhouding zakelijk-privégebruik, dus dat is wel iets om (in ieder geval op hoofdlijnen) te kunnen onderbouwen. Maar het feit dat voor de inkomstenbelasting sprake is van een werkzaamheid ipv een onderneming staat op zich los van de vraag of een grijskenteken gereden kan worden. Daarvoor is de omzetbelasting immers het aanknopingspunt.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.