• 0

Starten in de horeca: hoe omzet inschatten/begroten?

Dag allemaal,

 

Voordat ik mijn verhaal doe en mijn vragen stel wil ik graag iets over mijzelf vertellen. Mijn naam is Xaban, bijna 30 jaar oud en ben werkzaam als Senior Technical Support / Team leader Technical Support. Ik heb het hartstikke naar mijn zin, verdien een goed boterham.

 

Al jaren wil ik een onderneming starten, altijd iets willen doen binnen mijn branche (IT), maar nooit echt de stap genomen, de zekerheid die ik had met mijn huidige baan + geen flauw idee hoe ik aan klanten moest komen hebben mij tegengehouden.

 

Ik woon direct naast een overdekte passage. De passage + wijk wordt sinds enkele jaren uitgebreid. Ik doe er altijd mijn boodschappen. Enkele weken geleden zag ik dat de cafetaria / ijssalon, die direct bij 1 van de ingangen zit gevestigd van de passage zijn deuren heeft gesloten. Ze zaten er pas 2 jaar. Hoogstwaarschijnlijk failliet.

 

Ik ben op het idee gekomen om een shoarmazaak te starten. Ja, het heeft totaal niks te maken met de branche waar ik in werk, maar toch lijkt het mij super leuk om het te doen. Dus ik ben begonnen met het een en ander uitzoeken, rekenen, etc etc. Daarom zit ik dus hier :-)

 

Tijdens het zoeken naar meer informatie kwam ik een advertentie tegen van een franchise horeca. Zij zoeken een ondernemer om franchiser bij hen te worden. In de advertentie staat er dat ze een marktonderzoek hebben gedaan, ze verwachten een omzet van tussen de 350.000 / 450.000. Ik heb geen interesse in de franchise, maar de bedragen die ze opnoemen klinkt leuk in de oren. Ik wil gewoon mijn eigen zaak.

 

Feiten op een rij:

- Huur, rond de 2.500,- voor 90m2.

- Kosten om te kunnen starten (keuken, inrichting, marketing): 35.000,-

- Eigen geld heb ik helaas niet, uitgeleend aan familie, krijg ik de komende tijd niet terug.

- Gehuwd, hypotheek van 170k, 5 jaar geleden afgesloten. Ik ben enige kostwinner.

- Om de onderneming te starten moet ik ontslag nemen, dat betekend geen inkomen.

- Lenen van 40k is mogelijk tegen 5 jaar, maandelijks 800,- aflossen.

- In de passage zit geen andere shoarmazaak. Er zit een cafetaria en 1 bram ladage.

- Mijn soort van USP is: De snacks (dus naast doner ook frikandellen verkopen) zijn halal. In de buurt wonen er veel moslims waarvan ik weet dat ze geen snacks (kunnen) eten omdat het niet halal is.

 

Ik schat zo een 15k omzet / maand te moeten draaien om rond te kunnen komen en aan mijn verplichtingen te kunnen voldoen. Hoe haalbaar is dat, hoe zoek je zoiets uit?

 

Graag ontvang ik tips, feedback en mogelijke opties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet doen, als je per se veel wilt werken, kun je beter 12 -24 uur per week een bijbaan in een shoarmazaak nemen. Financieel en sociaal is dit idee met de geschetste achtergrond veel te riskant (feedback in de vorm van een mening).

 

Edit: o.b.v. de HL-zoekfunctie: inkoop horeca

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je van een avontuur houdt, dan zou ik het doen. Ligt aan het risico wat je wil nemen en wat je je kunt veroorloven.

 

Een cliënt van mij heeft ditzelfde geprobeerd in Eindhoven: heeft hem uiteindelijk € 45.000 gekost en een hoop problemen gebracht.

 

Verder is het heel moeilijk om achter de precieze cijfers van dergelijke ondernemingen te komen, er is veel contant verkeer waarvan ook veel wordt afgeroomd...

 

Voordeel van een Franchise organisatie is dat zij wel over veel betere cijfers beschikken. Voorwaarde van deze organisatie zal ook waarschijnlijk zijn dat de jaarstukken van de franchisenemer door een accountant aangesloten bij NBA of administratiekantoor aangesloten bij NOAB moeten worden opgesteld. Dit vergroot de betrouwbaarheid van de cijfers. Voor jouw inzicht in de cijfers kun je eens kijken zoeken naar franchisenemers die de onderneming drijven in de vorm van een B.V. en hun cijfers jaarlijks deponeren bij de KvK. Deze cijfers (beperkt inzicht) kun jij weer kopen van de KvK.

 

Persoonlijk: ik zou er niet aan beginnen!

Link naar reactie
  • 0

Niet doen, als je per se veel wilt werken, kun je beter 12 -24 uur per week een bijbaan in een shoarmazaak nemen. Financieel en sociaal is dit idee met de geschetste achtergrond veel te riskant (feedback in de vorm van een mening).

 

Edit: o.b.v. de HL-zoekfunctie: inkoop horeca

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Wat bedoel je met een bijbaan nemen in een shoarmazaak? Bedoel je om achter de inkomsten te komen of wat?

Link naar reactie
  • 0

Als je van een avontuur houdt, dan zou ik het doen. Ligt aan het risico wat je wil nemen en wat je je kunt veroorloven.

 

Een cliënt van mij heeft ditzelfde geprobeerd in Eindhoven: heeft hem uiteindelijk € 45.000 gekost en een hoop problemen gebracht.

 

Verder is het heel moeilijk om achter de precieze cijfers van dergelijke ondernemingen te komen, er is veel contant verkeer waarvan ook veel wordt afgeroomd...

 

Voordeel van een Franchise organisatie is dat zij wel over veel betere cijfers beschikken. Voorwaarde van deze organisatie zal ook waarschijnlijk zijn dat de jaarstukken van de franchisenemer door een accountant aangesloten bij NBA of administratiekantoor aangesloten bij NOAB moeten worden opgesteld. Dit vergroot de betrouwbaarheid van de cijfers. Voor jouw inzicht in de cijfers kun je eens kijken zoeken naar franchisenemers die de onderneming drijven in de vorm van een B.V. en hun cijfers jaarlijks deponeren bij de KvK. Deze cijfers (beperkt inzicht) kun jij weer kopen van de KvK.

 

Persoonlijk: ik zou er niet aan beginnen!

 

De franchise organisatie geeft aan dat zij een omzet verwachten van tussen de 350.000 en 450.000 per jaar n.a.v. een marktonderzoek die zij gedaan hebben, ik heb echter geen inzage in deze cijfers. Inzage is alleen mogelijk indien je interesse hebt in hun franchise formule.

 

Wat is er mis gegaan bij je client? Geen voldoende omzet kunnen draaien of andere zaken (waar ik eventueel ook rekening mee moet houden)?

Link naar reactie
  • 0
Wat bedoel je met een bijbaan nemen in een shoarmazaak? Bedoel je om achter de inkomsten te komen of wat?

 

Ben je gewend om bijvoorbeeld zestig of zeventig uur in de week te werken? Nee, ik vrees gewoon dat je het je op dit moment gewoon niet kunt veroorloven om deze '100% switch' te maken. Je dreigt in één klap alle zekerheden op te geven. Je lijkt alles veel te rooskleurig in te schatten en ik zie geen reserves voor als er even iets tegenzit.

 

40K startkapitaal volstaat niet bij de genoemde investeringen. Dat zou iedereen kunnen zien. Financieel zit ook nog al een verschil tussen 12 x 15k omzet of 350-450k. Bij deelname aan een franchise komen ook eenmalige en jaarlijkse kosten kijken.

 

Heb je al met de ex-uitbater en verhuurder gesproken?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat bedoel je met een bijbaan nemen in een shoarmazaak? Bedoel je om achter de inkomsten te komen of wat?

 

Ben je gewend om bijvoorbeeld zestig of zeventig uur in de week te werken? Nee, ik vrees gewoon dat je het je op dit moment gewoon niet kunt veroorloven om deze '100% switch' te maken. Je dreigt in één klap alle zekerheden op te geven. Je lijkt alles veel te rooskleurig in te schatten en ik zie geen reserves voor als er even iets tegenzit.

 

40K startkapitaal volstaat niet bij de genoemde investeringen. Dat zou iedereen kunnen zien. Financieel zit ook nog al een verschil tussen 12 x 15k omzet of 350-450k. Bij deelname aan een franchise komen ook eenmalige en jaarlijkse kosten kijken.

 

Heb je al met de ex-uitbater en verhuurder gesproken?

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

Gewend? Nee, ik draai geen 70 uur, maar voor een eigen onderneming heb ik dat er wel voor over. Ik doe het graag als dat betekend dat ik straks een goedlopende zaak heb.

 

Er hoeft zo goed als niet verbouwd te worden. Aan apparatuur en inrichting, inclusief 6.000 onvoorzien kom ik uit op een bedrag van 26.465,00. Een startkapitaal van 40.000 lijkt mij gewoon realistisch?

Link naar reactie
  • 0

Tijdens het zoeken naar meer informatie kwam ik een advertentie tegen van een franchise horeca. Zij zoeken een ondernemer om franchiser bij hen te worden. In de advertentie staat er dat ze een marktonderzoek hebben gedaan, ze verwachten een omzet van tussen de 350.000 / 450.000. Ik heb geen interesse in de franchise, maar de bedragen die ze opnoemen klinkt leuk in de oren. Ik wil gewoon mijn eigen zaak.

Omzet moet je niet verwachten, die moet je realiseren. Wat ga jij daarvoor doen?

 

Daarnaast: Zo'n omzet klinkt leuk in de oren, maar wat heb je eraan? Omzet genereren is nog niet eens het moeilijkste. Je kunt misschien wel 500.000 euro omzet halen, door bijvoorbeeld heel veel te adverteren. Maar dat kost een hoop, zeg je? Ja, daarom is omzet ook niet interessant, het gaat om winst! Het principe van veel franchiseformules, zeker in de horeca, is: hoge omzet, lage marges.

 

Advies: leer eerst ervaring opdoen tegen welke kosten je welke omzet kunt bereiken en welke winst er dan overblijft. En deel dat dan eens door de uren die je er voor hebt moeten maken. Op voorhand, op basis van het concurrentieprincipe, kan ik al zeggen dat je voor het geval van een shoarmazaak waarschijnlijk beter hetzelfde aantal uren in loondienst kunt gaan werken. Meer inkomsten, geen risico, geen investering.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het ook niet durven hoor, een goed betaalde vaste baan opgeven waar je het ook nog prima naar je zin hebt, en zo'n hoge vaste kosten aangaan terwijl je enige kostwinner bent en een hypotheek te betalen hebt.

 

Je geeft aan 15.000 euro omzet per maand nodig te hebben. Dat is een enorm bedrag en dat zul je zeker in het begin niet zomaar realiseren. Als de omzet een paar maanden tegenvalt waardoor je de hypotheek niet meer kunt betalen kun je zomaar je huis kwijt raken en met een flinke restschuld blijven zitten...

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.