• 0

Marge speelgoedwinkels ontzettend klein?

Ik heb al wat ervaring met online verkoop van speelgoed.

 

Nu ben ik de mogelijkheid aan het verkennen om een speelgoedwinkel op te starten.

 

 

Maar als ik de prijzen van de speelgoed groothandelaars bekijk, merk ik dat er amper een gemiddeld verschil van 60% op de verkoopprijs van de groothandelaar (excl btw) en de retail verkoopsprijs in de winkels..

 

Bijvoorbeeld: Star wars puzzel ->prijs groothandelaar (excl btw) = €5

-> prijs winkel concurrent (incl btw) = €8.2

 

 

Nu vraag ik me af hoe deze winkels winst kunnen maken..

 

Indien je de btw etc, hier van af trekt, hou je amper iets over..

 

 

Hoe werkt dit? Hoe kunnen speelgoedwinkels van deze zeer kleine marges overleven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar als ik de prijzen van de speelgoed groothandelaars bekijk, merk ik dat er amper een gemiddeld verschil van 60% op de verkoopprijs van de groothandelaar (excl btw) en de retail verkoopsprijs in de winkels..

 

Bijvoorbeeld: Star wars puzzel ->prijs groothandelaar (excl btw) = €5

-> prijs winkel concurrent (incl btw) = €8.2

Je kunt het in dit exploitatiebeeld helaas niet goed terugzien, maar de marge op inkoop ligt inderdaad al jaren gemiddeld rond 33 tot 34 procent. Je berekening komt dus aardig in de buurt:

 

€ 5 inkoop × 1,34 marge

= € 6,70 excl. btw verkoop × 1,21 btw

= € 8,11 incl. btw verkoop

 

Wel zijn er twee typische afwijkingen van dat gemiddelde, zowel naar boven als naar beneden. De marge op A-merken (de publiekstrekkers) is doorgaans iets lager. De marge op rage-artikelen, en in speelgoed is er om de zoveel maanden weer een nieuwe rage, is daarentegen vaak wat hoger, onder andere omdat je die in veel grotere partijen kunt inkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ik kan stellen dat een gemiddelde speelgoedwinkel met 2 werknemers al honderden items per dag moet (=verschillende paletten) verkopen om te kunnen overleven?

Ja en Nee. Ze moeten per dag/week/maand een bruto marge halen die hoger is dan de kosten. Hoe ze dat doen (met meerdere pallets klein spul of 10 grote klappers op 1 dag) maakt niet uit

Maar gemiddeld zal een winkel met 2 man personeel wel een omzet van een paar duizend Euro per werkdag moeten genereren om uit de kosten te komen ja.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ik kan stellen dat een gemiddelde speelgoedwinkel met 2 werknemers al honderden items per dag moet (=verschillende paletten) verkopen om te kunnen overleven?

Dat is iets te kort door de bocht.

 

± € 180.000 jaaromzet per FTE ÷ 261 werkbare dagen in 2016 ≈ € 700 dagomzet per FTE

 

En bij 5 openingsdagen per week:

 

± € 600.000 jaaromzet per winkel ÷ 5/7e × 365 openingsdagen ≈ € 2.300 dagomzet per winkel

 

Als je alleen maar prullen van een paar euro verkoopt, zijn dat inderdaad honderden prullen per dag. Als je echter een ander/breder assortiment voert, wordt de gemiddelde besteding per klant hoger. (Bij mijn webwinkels ligt die bijvoorbeeld tussen € 75 en € 85 per bestelling, maar dat kun je niet één op één vergelijken met een speelgoedwinkel.)

 

Daarnaast is de omzet niet het gehele jaar hetzelfde: er zit een enorme verkooppiek in de weken voorafgaand aan pakjesavond.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als advies zou ik de vaste en variabele kosten voor de webshop en een beoogde winkel eens goed naast elkaar leggen. Een winkel en webshop verkopen niet dezelfde mix (verdeling) aan producten.

 

Wat zou een fysieke winkel je in tactische/stragische zin moeten opleveren?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als ik m'n aankoop en verkoopprijzen ( exlc. btw) naast elkaar leg, zit ik op een gemiddelde van 1.45 procent.

 

 

Indien m'n verkopen blijven aanhouden en eventueel nog wat groeien, zit ik dus gemiddeld beter dan een standaard speelgoedwinkel.

 

Soms geloof je even niet wat je leest. (ik heb dat nogal vaak want ik zit in het onderwijs :P)

Maar als je schrijft 1.45 % marge, bedoel je dan ook echt net iets minder dan anderhalf procent ?

Link naar reactie
  • 0

Even als reactie op je OP.

 

Het is inderdaad zo dat marges soms minimaal klein zijn in deze sectoren.

Mijn nicht heeft in het verleden zelf een zaak in speelgoed gehad. Ze begon met speelgoed kopen voor haar eigen kinderen, toen voor de familie, en toen een webshop. Dit liep zeer goed. Echter toen ze eenmaal begon aan een fysieke winkel werd het allemaal te veel. Er kwamen veel meer kosten bij, namelijk de huur van een pand, energiekosten, personeel, inrichting. Dit deed de zaak ook snel de das om.

 

Dit merk je tegenwoordig ook steeds vaker in het straatbeeld. Bestaande winkels en ketens vliegen over de kop, de online markt groeit enorm. Het scheelt een hele hoop kosten wel of geen fysieke winkel hebben. Daarnaast zijn heb je natuurlijk te maken met de gevestigde orde, deze smijten met kapitalen en kunnen zodoende ook prijzen afdwingen, waar jij als kleine ondernemer nooit tussen komt. Iig niet met dezelfde kosten.

 

Denk bijvoorbeeld aan de mediamarkt op het gebied van tv's. Deze kan zo'n grote voorraad in slaan en zo bepaalde prijzen afdwingen of goedkoop inkopen, zodoende dat een hele hoop lokale bedrijven in dezelfde sector over de kop slaan. Vooral de jongere generatie is vooral van hoe goedkoper hoe beter, hun goed recht, en hier speelt de online markt weer op in. Probeer maar eens een bekend product onder de standaard prijs online te zetten, meestal binnen een dag zitten bijna al je concurrenten onder jou prijs. Wat bij de fysieke markt jaren geleden is gebeurt, gebeurt nu langzaam ook bij de online markt. Deze sluit zichzelf als het ware af, althans zo denk ik er over en dit is misschien eens voor een ander topic.

 

Misschien een leuke tip, mocht je toch een fysieke winkel willen hebben, dit straalt voor de klant altijd nog vertrouwen uit, dat ze ergens naar toe kunnen mocht er iets mis zijn. Zorg dat je jezelf onderscheid. Op terug te komen op het mediamarkt voorbeeld. Wij hadden voorheen een tv/witgoed zaak in de omgeving, goede marges op tv's. Toen begon Mediamarkt groot en bekend te worden in de omgeving en gingen ze kopje onder. Pand heeft lang leeg gestaan. Maar er zit inmiddels een nieuwe eigenaar in wederom een zaak op het gebied van tv's, ook ontstaan uit een webshop. Echter legt deze zijn focus in de fysieke zaak meer op service. Dus zijn marges zijn inderdaad kleiner ( wel hoger dan een mediamarkt) maar klandizie heeft ie voldoende, zei het alleen al aan de oudere in de omgeving. Gratis levering, installatie, super adviezen altijd meedenken, altijd garantie zonder gezeik. Dit is natuurlijk een hoop waard.

 

Zit terwijl ik dit typ te denken, hebben een witgoed specialist in de omgeving waar hetzelfde van op toepassing is. Koop hier zelf ook alles. Zijn misschien op sommige producten duurder dan een mediamarkt maar mocht hier iets mis mee zijn geen probleem word altijd geregeld/gemaakt. En 99% gratis.

 

Durf zo een equivalent in jou sector niet zo te noemen. Maar mocht je inderdaad echt waarde hechten aan een fysieke winkel, is dat misschien de beste oplossing. ( Ben namelijk van oorsprong ook een van MEDIAMARKT! lekker goedkoop, maar na daar 3x uren bij de klantenservice te hebben gezeten met zo'n tering rij voor je is me het die paar centen extra dubbel en dwars waar.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ik kan stellen dat een gemiddelde speelgoedwinkel met 2 werknemers al honderden items per dag moet (=verschillende paletten) verkopen om te kunnen overleven?

Dat is iets te kort door de bocht.

 

± € 180.000 jaaromzet per FTE ÷ 261 werkbare dagen in 2016 ≈ € 700 dagomzet per FTE

 

En bij 5 openingsdagen per week:

 

± € 600.000 jaaromzet per winkel ÷ 5/7e × 365 openingsdagen ≈ € 2.300 dagomzet per winkel

 

Als je alleen maar prullen van een paar euro verkoopt, zijn dat inderdaad honderden prullen per dag. Als je echter een ander/breder assortiment voert, wordt de gemiddelde besteding per klant hoger.

ik mis in jouw rekensom dat in veel steden de winkels 7 dagen per week open zijn!

daarnaast is het bij speelgoedzaken ook heel gebruikelijk rond de pakjesdagen om de hele week tot 21.00 open te zijn... personeelskosten lopen dan fors op!

(het is ook niet voor niets dat ze ook meer inzetten op games en consoles ipv van prullen van een euro)

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

dat ligt aan je locatie, op A1 in cenrtrum is maandag dicht echt niet slim!

bovendien zijn je grootwinkel concurrenten wel altijd open.

 

wat bezetting betreft, dat ligt aan de afmeting van je winkel, in een speelgoedzaak heb je twee paar ogen nodig.. ;) zelfs dat kan al te weinig zijn!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat Davevd als topic starter niet duidelijk is over zijn uitgangspunten en doelstellingen. Het is aardig om over grote speelgoedwinkelketens te praten en je daarmee te willen vergelijken, maar daarmee flans je je eigen business case niet in elkaar.

 

Daarbij vraag ik me af of koopavonden en -zondagen nog wel zo winstgevend zijn en of deze hier met (extra) medewerkers uberhaupt van toepassing zijn. Webshops zijn altijd open en hebben ruime online supportmogelijkheden. Ik ben juist zo benieuwd naar integratiemogelijkheden of kostenbesparingen (synergievoordelen).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

ik mis in jouw rekensom dat in veel steden de winkels 7 dagen per week open zijn!

daarnaast is het bij speelgoedzaken ook heel gebruikelijk rond de pakjesdagen om de hele week tot 21.00 open te zijn... personeelskosten lopen dan fors op!

(het is ook niet voor niets dat ze ook meer inzetten op games en consoles ipv van prullen van een euro)

Dat was heel bewust, omdat de TS zelf uitging van twee werknemers:

Dus ik kan stellen dat een gemiddelde speelgoedwinkel met 2 werknemers al honderden items per dag moet (=verschillende paletten) verkopen om te kunnen overleven?

Dan kun je dus niet 7 dagen per week van 8:00 of 9:00 tot 20:00 of 21:00 uur open zijn.

 

Verder kun je bij het begroten van de benodigde dagomzet voorzichtigheidshalve maar beter het aantal openingsdagen aan de lage kant schatten; anders kom je uit op een dagomzet die lager en makkelijker haalbaar lijkt dan deze in werkelijkheid is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.