• 0

Groei met prive geld - niet lenen van de bank?

Hoi,

 

Wat als een hobby is begonnen is uitgegroeid tot een iets professionelere hobby, maar qua groei wil ik geen geld lenen van een bank, maar gewoon eigen geld gebruiken. Dit gaat iets langzamer, maar ik heb geen haast. Weet iemand of het verstandig is om alles met eigen geld te financieren of is een lening fiscaal aantrekkelijker?

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jeroen,

 

Als je op het totale vermogen een hoger rendement behaald dan op het vreemd vermogen (na aftrek belasting) dan kan het uit om met vreemd vermogen te ondernemen.

Daar staat dan tegenover dat wanneer je geld hebt, dat je daarop ook een rendement moet zien te behalen. Dat rendement is dan weer niet snel hoger dan tegen de rente waartegen je leent.

Overigens zijn er ook andere mogelijkheden dan lenen bij de bank. Denk aan het aantrekken van eigen vermogen van derden (bijv. business angels) of middels leningen elders (bijv. crowdfunding).

 

Groet,

 

Jeroen

 

 

Het internet is gigantisch en groeit nog steeds. Alleen al in Nederland zijn er miljoenen sites!

Hoe doet jouw website het? Check met SEO-tools! Hoe verbeter je het? Lees mijn blog

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeroen,

 

het bovenstaande antwoord is wel erg vanuit financieringshoek geschreven. 'Een hoger rendement'

gaat volstrekt voorbij aan waarden als zekerheid en risico's.

 

Natuurlijk is het zo, dat wanneer je ged kunt maken met 'other peoples money', dat dat dan lucratief klinkt. je leent voor 4%, je maakt zelf 5%, da's kassa.

Een van de vervelende dingen van ondernemen is echter dat het altijd onzeker is. Behalve als je geld leent, dat is vrijwel altijd tegen een vaste rentevoet, dus die kosten zijn alvast zeker. Bedenk daarbij ook, dat het zeker als kleine ondernemer uberhaupt al niet meevalt een lening los te krijgen, dus je zal er erg veel geld en tijd in moeten steken, en afsluitkosten.

 

Dan is het nog zo, wat je wilt met je onderneming. Als je nu in kleine stapjes groeit, maar wel zonder veel onzekerheden, is dat toch ook wat waard? je slaapt een stuk lekkerder. De meesten móeten wel lenen, om uberhaupt iets van de grond te krijgen, maar als jij niet hoeft, hoef je niet met de kudde mee te lopen. De meest stabiele en financieel gezonde bedrijven, zeker in de afgelopen crisisjaren, waren de familiebedrijven, die van oudsher alles zelf hadden opgebouwd, eigen panden hadden (en vrij) en geen of weinig schulden. Die hadden wel wat spek om de botten en konden tegen een tegenslag.

 

De mogelijkheden tot crowdfunding worden mi (en volgens wel meer zie dit forum) zwaar overschat. Als ik daar eens dieper induik, zie ik toch ook altijd weer cost of capital van gemakkelijk 6 of 7%. Met ook nog eens flinke vaste provisies (relatief dan, want het gaat om kleinere bedragen).

 

Fiscaal gezien is volgens mij niks zo aantrekkelijk dan de hypotheekrenteaftrek. Je leent als particulier vaak tegen een geringe rente vergeleken met een bedrijf, want je hebt een onderpand (je huis) en bij een bedrijf staat er niets achter. Bovendien wordt 30-40-50% van de rente vergoed, afhankelijk van je schaal. Dit privegeld, wat je dus niet gebruikt om je huis af te lossen, kun je in de zaak laten.

 

hebben we het in dat geval alleen nog over het risico van 'all your eggs in one basket'. Als je een maximale hypotheek opneemt op je huis vanwege bovenstaande reden om daarmee je berijf extra te financieren, moge het duidelijk zijn dat je ook daarmee een risico loopt.

 

Dan kijk ik tenslotte nog naar de markt waarop je opereert, je vermeldde daarvan nog niets behalve dan, en daar ging het mij wel om, dat je alle tijd hebt.

Er zijn namelijk markten waarbij je snel moet groeien, omdat je concurrentie dat ook doet. Grow or die.

Word je concurrent te groot, dan is dat straks de standaard en kun jij wel inpakken.

Er zijn echter ook markten waarbij dat niet hoeft.

En er zijn markten, waarbij het aantal kopers beperkt is, en zij kopen slechts eenmalig. Dan kun je zelfs zoiets hebben van 'als ik dit jaar nog wat vraag niet bedien, blijft die vraag wel in de markt zitten, en komen ze volgend jaar wel bij mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.