Ik ben wijnimporteur en importeer wijn uit landen binnen de EU. Ik heb een VGA en draag bij binnenkomst van de pallets met goederen in Nl accijns af, die ook in NL opgeslagen liggen.
Nu wil ik mijn activiteiten wat gaan uitbreiden en ook in Belgie (en eigenlijk ook deel van Duitsland) gaan verkopen, zowel B2B als online. Dat betekent volgens mij dat ik technisch gezien ga uitvoeren, en de accijns (en bij particulieren btw??) daar moet gaan afdragen. Ik wil geen gezeik achteraf dus wil het graag gelijk goed regelen....maar hoe?
Ik ben nu eenmanszaak, kan of moet je dan een buitenlandse vestiging openen? Of moet ik dan ook registreren als eenmanszaak? Of kan ik me gewoon als NL bedrijf bij de Belgische (cq Duitse) fiscus registreren? Ik neem aan dat ik iets van een fiscaal nummer nodig heb?
Volgens mij kan ik aan ondernemingen (slijters, restaurants) zonder BTW factureren als intracommunautaire levering, maar volgens mij moet ik wel de Belgische accijns rekenen en afdragen. Iemand enig idee hoe je dat doet?
En als ik een Belgische webshop maak en aan particulieren verkoop, dan moet neem ik aan ook de Belgische BTW afdragen? Maar.....moet je dan ook ieder jaar belastingaangifte doen (zoals in nl voor IB), of kan je gewoon ieder kwartaal/jaar BTW aangifte doen en geld afdragen?
En heb je ook een postadres of zelfs vestigingsadres nodig? Is sinds de invoering van IBAN een Nl rekening OK, of moet je in elk land een aparte bankrekening hebben?
Een hoop vragen waarop ik nergens een helder antwoord op heb kunnen vinden. Wie weet meer?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
BoBo71
BoBo71
Ik ben wijnimporteur en importeer wijn uit landen binnen de EU. Ik heb een VGA en draag bij binnenkomst van de pallets met goederen in Nl accijns af, die ook in NL opgeslagen liggen.
Nu wil ik mijn activiteiten wat gaan uitbreiden en ook in Belgie (en eigenlijk ook deel van Duitsland) gaan verkopen, zowel B2B als online. Dat betekent volgens mij dat ik technisch gezien ga uitvoeren, en de accijns (en bij particulieren btw??) daar moet gaan afdragen. Ik wil geen gezeik achteraf dus wil het graag gelijk goed regelen....maar hoe?
Ik ben nu eenmanszaak, kan of moet je dan een buitenlandse vestiging openen? Of moet ik dan ook registreren als eenmanszaak? Of kan ik me gewoon als NL bedrijf bij de Belgische (cq Duitse) fiscus registreren? Ik neem aan dat ik iets van een fiscaal nummer nodig heb?
Volgens mij kan ik aan ondernemingen (slijters, restaurants) zonder BTW factureren als intracommunautaire levering, maar volgens mij moet ik wel de Belgische accijns rekenen en afdragen. Iemand enig idee hoe je dat doet?
En als ik een Belgische webshop maak en aan particulieren verkoop, dan moet neem ik aan ook de Belgische BTW afdragen? Maar.....moet je dan ook ieder jaar belastingaangifte doen (zoals in nl voor IB), of kan je gewoon ieder kwartaal/jaar BTW aangifte doen en geld afdragen?
En heb je ook een postadres of zelfs vestigingsadres nodig? Is sinds de invoering van IBAN een Nl rekening OK, of moet je in elk land een aparte bankrekening hebben?
Een hoop vragen waarop ik nergens een helder antwoord op heb kunnen vinden. Wie weet meer?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52311-start-verkoop-imexport-naar-belgi%C3%AB-hoe-met-accijns-btw-en-ib/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag