• 0

Uitbesteden en Boekhouding factuur zonder btw

Beste allen,

 

Ik besteed zo nu en dan wat werkzaamheden uit bij Upwork (freelancersplatform) namens mijn bedrijf. Ik kan altijd de invoice bekijken, maar op de invoice staat niks over btw. Ik weet niet precies hoe ik deze factuur moet verwerken in mijn boekhoudprogramma (acumulus), omdat ik niet weet wat voor btw-vorm dit is. Wat voor factuur is dit? Hoe kan ik dit verwerken? In de bijlages tref je de invoice die ik ontvang.

 

Heel erg bedankt voor alle hulp.

 

Mvg,

Joep

 

[verandering: titel]

Factuur_Upwork.thumb.png.00fad838ad163aa1d7b906d87521a783.png

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste denederlander,

 

Je mag zeker geen 0% btw toevoegen. Dit mag onder een paar voorwaarden (zie tabel II uitv. besl. wet OB).

Ik zal je aanraden om dit gewoon in te boeken als uitgave, of het gewoon niet in te boeken omdat je er vrij weinig mee kan. Het enigste wat je wel kan doen, is dat je hier een notitie van maakt, waardoor je bij je inkomstenbelastingaangifte een xx percentage over 30 dollar minder betaalt.

 

Groetjes,

 

Sven

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dit verwerken?

 

Ik neem aan dat jij "WebNexus" bent? Dus diegene de factuur ontvangt.

 

Kennelijk heb je diensten afgenomen van een bedrijf buiten de EU.

Dan moet je in Nederland BTW afdragen (21% in dit geval) over deze $30 (of liever gezegd: over de equivalent in Euro's). Hetzelfde bedrag mag je ook als voorbelasting verrekenen, wanneer je zelf dit (de ingekocht diensten) gebruikt om met BTW belaste prestaties te leveren (en dat zal wel, neem ik aan).

 

Je geeft dit aan in je BTW aangifte bij rubriek 4a en 5b.

Hoe je dit in je administratie precies verwerkt, dat moet je eigenlijk zelf weten. Als het maar aansluit met je BTW aangifte dan.

Link naar reactie
  • 1

Bedankt allemaal voor de reacties. Voor mij ontbreekt een eenduidig antwoord een beetje, omdat ik het lastig vind om te begrijpen. Ik zal de situatie nog een keer schetsen in de hoop dat iemand me in jip en janneke taal kan vertellen hoe ik dit het beste kan inboeken.

 

Ik bouw websites voor klanten. Daarbij willen sommige klanten ook wat extra grafische elementen zoals flyers. Dit kan ik zelf niet en daarom werk ik samen met een freelancer die via Upwork werkt. Zodoende betaal ik netjes de invoices van Upwork zodat de freelancer zijn centjes ontvangt. Dit zijn dus echt zakelijke uitgaven die ik ook vanaf mijn zakelijke rekening betaal. Hoe kan ik dit nu het beste inboeken?

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie
  • 0

Geef aan dat het om 21% btw gaat en het een levering buiten de EU betreft. Als het goed is verwerkt het programma het dan zo zoals Peter zegt in de aangifte OB. Lijkt er dus op dat je het goed hebt staan.

 

 

 

Thanks! En kwa kostensoort?

 

Factuur_Upwork4.thumb.png.1a79070b9ea7db69cb4636b8682bc9aa.png

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie
  • 0

30 dollar is niet hetzelfde als 30 euro.

 

Je moet, want ik neem aan dat je boekhouding in euro's zijn en niet in dollars, het equivalent in euro's invoeren.

En het gaat natuurlijk over het bedrag exclusief BTW.

 

En hoe je de kosten noemt ("welke kostensoort?") moet je eigenlijk helemaal zelf weten.

(ik zou het persoonlijk iets als 'grafische elementen' noemen, als het gaat over datgene je geschreven hebt)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. In de bijlage zie je hoe ik het nu heb staan. Klopt dit? Sorry dat ik zo veel vragen stel, maar omdat ik op zeer korte termijn veel meer ga uitbesteden probeer ik te begrijpen hoe ik dit op correcte wijze in mijn administratie verwerk.

 

1) Is het niet raar dat je 27.76 euro betaalt en dit bedrag ook als zodanig afgeschreven wordt op je rekening en dan zet je in de boekhouding dat je 33.59 euro hebt betaald terwijl dat in werkelijkheid dus slechts 27.76 euro is?

 

2) De kostensoort: het is meer de vraag of ik voor een bijzondere of vrije kostensoort moet kiezen. Wat denkt u?

 

Factuur_Upwork6.thumb.png.5a6b843a0470eff5f35e74621085bea2.png

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie
  • 0

bijzondere kostensoorten zijn zo te zien de kostensoorten waarvoor een bijzondere regel geld binnen de inkomstenbelasting (IB). Deze factuur is geen bijzondere kostensoort oor de IB.

Je kiest dus een vrije kostensoort.

 

 

Het feit dat er een "bijzondere regel" geldt voor import vna buiten EU heeft betrekking of de wet op de omzetbelasting (btw)

Link naar reactie
  • 0

bijzondere kostensoorten zijn zo te zien de kostensoorten waarvoor een bijzondere regel geld binnen de inkomstenbelasting (IB). Deze factuur is geen bijzondere kostensoort oor de IB.

Je kiest dus een vrije kostensoort.

 

 

Het feit dat er een "bijzondere regel" geldt voor import vna buiten EU heeft betrekking of de wet op de omzetbelasting (btw)

 

Dank! Dan is dat ook helemaal duidelijk. Laatste vraag:

 

1) Is het niet raar dat er 27.76 euro afgeschreven wordt van mijn zakelijk rekening en dat je dan in de administratie zet dat je 33.59 euro (inclusief btw) hebt betaald terwijl dat in werkelijkheid dus slechts 27.76 euro is?

 

** Update: Het is me duidelijk.

Oprichter van Webdesign bureau WebNexus en een rollator webshop. Daarnaast breed geïnteresseerd in ondernemen en altijd in voor een goede conversatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.