• 0

Bedrijven ervaring voor betalen tv programma?

Ik ben benaderd voor een woon tv programma. Ze willen een item doen op tuin gebied, en mijn bedrijf scheen in die branche te passen.

 

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik vroeg of kosten aan zaten. Die waren er, maar hij kon niet zeggen hoeveel, dat hing erg van hoe groot het item werd. Iemand bekend met de kosten van dit? praat je over paar honderd euro of duizenden? Ik heb geen idee.

 

Verder dingen waar ik aan moet denken?

 

Het eerste contact heb ik vrij kort gehouden, want ik wordt altijd vrij huiverig aan de foon, maar zijn gegevens lijken te kloppen. Ik bel de beste man morgen terug

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Die telefontjes krijg ik ook met enige regelmaat, ik draai'm op voorhand maar om door te melden dat ik graag een offerte voor ze wil maken.. Hebben we een heel actieve verkoper dan beginnen ze over de voordelen, met name de landelijke bekendheid. Dan meld ik maar heel beleefd dat ze me beter bellen wanneer zo voor de regio tv aan de gang gaan. De kosten worden overigens wel steeds lager, van zo'n 5000 twee jaar geleden was't recent nog 2800

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Verder dingen waar ik aan moet denken?

Je zou de advertentietarieven van die zender voor dat timeslot erbij kunnen pakken. RTL heeft die tarieven gewoon op zijn website staan. (Al weet ik niet of dit de daadwerkelijk gehanteerde tarieven zijn.) Sluikreclame is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met gewone reclame (bij die laatste bepaal jij wat er wordt gezegd), maar dan heb je in elk geval iets om mee te vergelijken.

 

Of je dit zou moeten doen, hangt af van je strategie. Dat moet je je reclamebureau of strateeg vragen. Als je die niet hebt, moet je je eigen strategie bepalen:

 

- Waar sta ik nu?

- Waar wil ik naartoe?

- Wat moet ik doen om daar te komen?

 

(En daarna: meten of het effect heeft.)

 

Misschien dat je ergens een paar duizend euro hebt liggen om eens wat mee te spelen: als jouw doelgroep dat programma kijkt, hoef je misschien helemaal niet moeilijk te doen over strategie en kosteneffectiviteit, maar probeer je het gewoon eens uit.

 

Over de algemene discussie, reclame vermomd als journalistieke items, wie een half uurtje overheeft zou eens naar

over De Wereld Draait Door moeten kijken. De makers verbazen zich dat co-presentator Yvonne Jaspers door het commissariaat van de media is beboet voor het maken van reclame voor haar serviesgoed. Zij beargumenteren - succesvol wat mij betreft - dat het hele programma reclame is.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

In 2014 toen ik begon als elektricien met de fiets was dat precies iets heel raar en daardoor heb ik wel wat media-aandacht gekregen. Zelfs twee, driemaal in dezelfde krant door een andere reporter. Zo'n krant die niemand leest maar waarvan iedereen weet wat er in staat ;D Ik werd er een jaar later nog over aangesproken; 'je hebt eens in de krant gestaan zeker?'.

 

Ook een paar keer gebeld geweest door de radio en lokale tv maar daar ben ik echt niet goed in dus dat maar geweigerd, ging niet goed komen :)

 

Maar ja, nu zijn we al 2016 en is gaan werken met de fiets de normaalste zaak van de wereld. Gedaan met de gratis reclame... :)

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook weleens wat kinderdisco's gedaan voor TV programma's, maar die werden gewoon betaald. Bij 1 was de bus (met reclame) nog mooi vol in beeld ook. Maar dat was dan ook wel voor de publieke omroep.

 

Verder ben ik inderdaad ook weleens benaderd voor commerciële tv maar dat heb ik tot nu toe altijd geweigerd. Als het nou een goed bekeken programma zou zijn zou ik waarschijnlijk wel een showtje willen sponsoren, maar betalen om een showtje te mogen sponsoren zie ik mezelf nog niet snel doen.

 

Wat ik wel een hele goede vorm van sponsoring vind is uitstel van executie. Ik weet niet of die bedrijven ook nog een zak geld mee moeten brengen, maar die komen in elk geval regelmatig in beeld en zeker de items die Martijn dan maakt met grote sponsoren als vloer het zelf (lullen voor spullen) zijn erg goede reclame naar mijn mening. Denk ook dat je als bedrijf veel sympathie opbouwt door zo'n "goed doel" programma te sponsoren.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Dat ligt er een beetje aan, als branded content als zodanig aangegeven wordt zie ik er niet veel kwaad in.
Dat moet inderdaad van de Mediawet en de Reclame Code. Maar hoe doe je dat? Met een mini-symbooltje in beeld? Met een klein regeltje onderaan de pagina? Met een mededeling in de colofon van de bijlage? En wie controleert de handhaving?

 

Dit is het beleid van SBS, volgens het artikel Feit of Fabel?: In de aftiteling van het programma wordt onderscheid gemaakt tussen de zinnen ‘met dank aan’ en ‘mede mogelijk gemaakt door’. Deze tweede zin moet duidelijk maken dat het gesponsorde content betreft.

 

In vakbladen wordt meestal niks gemeld. Ik heb weleens zitten tellen: van de twaalf hoofdartikels in een gerespecteerd (prijswinnend) vakblad waren er tien te linken aan een adverteerder in datzelfde blad. Dat zie je als lezer amper, maar het is fnuikend.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het zou ook te maken kunnen hebben met de opkomst van ad blockers*.

 

Verkopers van waren willen toch hun spulletjes in beeld krijgen. Als mensen de banners gaan uitzetten dan verstoppen we gewoon de spulletjes in de content. In ruil voor het verlost zijn van irritante banners hebben we misschien wel iets veel ergens er voor terug gekregen. Namelijk dat je bij alles wat je leest of ziet moet gaan afvragen of het gesponsord is of niet.

 

 

* ad blokkers voor TV werken iets anders, maar het gaat me niet om de techniek.

 

Ad blockers voor de tv is natuurlijk het feit dat mensen wegzappen in reclameblokken van zeven minuten.

En laten we wel wezen: er zijn nog steeds hele volksstammen die niet door hebben dat de programma's waarover wij hier praten, eigenlijk verlengde commercials zijn.

mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen, in de eerder aangehaalde uitzending van Rambam over harry Mens' praatprogramma ging men ook de straat op om de man in de straat hiernaar te vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Algemeen geldt de regel bij uitzenden dat producenten tot 17:30 moeten betalen om uit te mogen zenden (dus betalen aan bv. RTL of SBS) en na 17:30 betaald krijgen. Zulks geschiedt voor producenten met een standaard minutenfee, soms met winstdeling (met de zender) en een fee voor herhalingen en of aankondigingen (komende zondag om x uur zenden wij y uit). Deelnemen als ondernemer aan programma’s die voor 17:30 uitgezonden worden betekent dus eigenlijk altijd dat je moet betalen. Dat is immers het verdienmodel van deze producenten. Zelf heb ik afgelopen jaar een overnamedeal bewerkstelligd voor een producent. De deelnemers die ik in deze periode gesproken heb zijn over het algemeen tevreden met de uitzending, de clientèle die hieruit voorkomt en de bedrijfsfilm die het ze oplevert. Hoe je het ook wendt of keert, het levert sowieso aardige gespreksstof op dat je als lokale MKB-ondernemer op tv verschijnt.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Gevolg is dat je dus meestal betaalt voor programma's die overdag worden uitgezonden en relatief weinig kijkers trekken.

 

Uiteraard is de groep die (op werkdagen) overdag tv kijkt best een doelgroep, maar wel een tamelijk specifieke.

 

Dat je meer product placement en advertorials krijgt als mensen directe reclame (banners, spotjes op tv etc) gaan weren lijkt me wel een logische conclusie. Of het werkt is natuurlijk de vraag, een of ander woonprogramma dat feitelijk gewoon een reclamespot van een uur is, is aan mij niet besteed. Maar er zijn vast liefhebbers, die het ofwel niets kan schelen, ofwel niet eens door hebben.

Link naar reactie
  • 2

Wij hebben vorig jaar met een van onze zaken aan meegedaan. Hoe ging toen om RTL 4.

Een programma wat tijdens de middag werd uitgezonden op zaterdag. Wat rond gevraagd in de kennissenkring en familie en het programma werd redelijk bekeken. Dachten toen waarom niet.

 

Het ging om een soort van informatiestukje/interview/reclameblokje van/voor ons bedrijf. Het had een duur van 2 minuten als ik het me goed geloof. Hier werd een bedrag van 3000-3500 voor gevraagd, uiteindelijk zijn wij met een prijs van 2250 akkoord gegaan. Toen sloeg het boekje open en kon je allerlei opties toevoegen, tot beelden van een drone die over het gebouw vlogen ( reuze interessant, uhu) en extra tijd tot reclame extra's als, dit programma word mogelijk gemaakt door: etc. Pakket en extra's konden oplopen tot +-10-12k. Niet interessant voor ons. Leek ons gewoon eens leuk om op tv te komen, bedrijf bestond dat jaar 25 jaar, nooit ergens reclame gemaakt dan behalve sponsoring van gemeentelijke activiteiten, dus het mocht wel eens. En daarnaast was het ook leuk om een ''BNN-er'' te ontmoeten.

 

Het zijn echt net mensen haha, nee leuk om keer mee te maken, komen ze ongeveer 2-3 uur filmen. Krijg je daarna een leuk filmpje om jezelf mee te promoten op je website, ( kut kwaliteit, 480p, maar goed het is een traditionele media moet geen 1440p of 4k verwachten zoals bij new media) En je maakt het proces eens mee. Ook leuk gesprek met de presentator en crew gehad. Programma was ontwikkeld i.o.v. RTL en ze verkochten de zendtijd van het programma om gelijk te spelen met de kosten van het programma. Waardoor de reclameblokken puur naar de winst gingen, zo kwam ons ter oren.

 

Voor onze eigen resultaten, zoals gezegd een leuk filmpje, daarnaast ongeveer 50-75 nieuwe klanten. En leuk dat sommige mensen je de eerste weken aanspreken met, Hee ik heb je van de week op tv gezien!

 

Kortom, het is een leuke ervaring, je leert wat over het wereldje. Je ontmoet wat interessante mensen, en je vrouw is kwartier hysterisch omdat ze een BNN-er heeft ontmoet en koffie heeft geschonken.

 

Voor zover ik aan informatie kon voorzien ;)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me trouwens wel dat je goed op TV moet overkomen. Ik heb een keer een oud-baas van me in zo'n ontbijtprogramma gezien, dat was een ramp. In het echt altijd het mannetje, grote mond; op TV hakkelen en blozen. Dat lijkt me dan geen filmpje te worden dat je op je YouTube-account zet.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Op advies heb ik 2 jaar geleden een dergelijk bedrijfs (promotie)filmpje laten maken voor mijn bedrijf. (Resultaat:

) Dit is me indertijd aangeboden voor een bepaald bedrag (productiekosten + uitzendtijd op RTL7) Nu lees ik dat er in dit topic al verschillende ondernemers hiervoor zijn benaderd. Interessanter vind ik echter; wat is jullie resultaat in de meest brede zin van het woord? Dit wil zeggen; Resultaat filmpje? Conversie a.d.h.v. uitgezonden filmpje kunnen meten? e.d. Benieuwd! ;D

 

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

Interessanter vind ik echter: wat is jullie resultaat in de meest brede zin van het woord?

Wat was jouw return-on-investment?

 

Van snelle scherpe reacties hou ik! :) Om eerlijk te zijn viel dit tegen. Sterker nog; conversie was 0.

Ik had wel gedurende het item van 2 min. een piekje van 38 bezoekers online (in Analytics) op dat moment, maar dit vertaalde zich helaas niet in een sale. Zo'n filmpje is toch meer een "branding" ding, heb ik inmiddels geconcludeerd... ;)

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.