• 0

BTW bij gebruik prive auto - factuur december pas in januari

Voor mijn zakelijke ritten maak ik gebruik van mijn prive auto. De BTW voor gebruik van de auto mag ik verrekenen naar rato: zakelijk kms / totaal kms. Ik houd een gedegen kilometer-administratie bij.

 

Voor vrijwel alle gemaakte gebruikskosten is het inboeken in de administratie eenvoudig, dus voor onderhoud en voor parkeren kan ik de BTW verrekenen met de periode van aangifte doen. Echter voor het tanken blijk het net even anders te lopen.

 

Voor het tanken maak ik gebruik van een brandstofpas. De factuur over december heb ik pas in januari ontvangen. Op het moment dat ik de factuur inboek zie ik mezelf als crediteur over het bedrag ex-btw en het prive deel van de BTW. Het zakelijk deel van de BTW kan ik verrekenen met de BTW aangifte over de periode.

 

Concreet 2 vragen.

 

1. Welk rato gebruik ik bij de berekening van het zakelijk deel.

* Is dat het rato over 2015, ofwel over de periode waar de factuur betrekking op heeft,

* of het rato over 2016, ofwel over de periode waarin de BTW verrekening geldt.

 

2. Hoe boek ik de factuur verder in over 2015. Moet ik het formeel zien als overlopende passiva en eenzelfde bedrag opnemen bij overlopende activa, waarbij enkel het bedrag ex-btw gebruikt wordt. Of kan ik deze voor 2015 helemaal vergeten in de boekhouding omdat er enkel sprake is van een verrekening over het zakelijk deel van de BTW en dat heeft enkel betrekking op 2016Q1.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er is maar één ratio: die van de btw.

Voor de privé kilometers breng je 19 ct/km in rekening, en je doet dat op de dag dat je rijdt.

Je mag immers aannemen, dat je die kosten daarvoor privé al eerder hebt gehad.

Die brandstofpas zal dan ook een persoonlijke pas zijn, en geen zakelijke.

 

De btw wordt aan jou pas in januari in rekening gebracht, dus die kun je ook pas in 2016 terugvragen.

Je doet dat naar rato van de in 2016 gemaakte kms.

Waarbij dat laatste in ieder geval voor de kms-btw weinig uitmaakt: het komt altijd erop neer dat je toch gewoon de btw over de zakelijke kms terugkrijgt.

 

Heel anders kan het liggen voor de btw op onderhoud. Stel je hebt in 2015 veel prive en weinig zakelijk, ik zeg maar wat omdat je pas begon in november.

Dan is het verstandig onderhoud uit te stellen tot die jaren waarin je veel zakelijk rijdt. Maar dat is maar eenmalig: in een ongoing concern zal schuiven je niks opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, voor de ratio gebruik je het jaar waarin de BTW geldt. Dat maakt het geheel een stuk eenvoudiger.

 

Overigens gaat het om een zakelijke brandstofpas en een zakelijke tegenrekening. Dat is de eis die MKB Brandstof stelt. Ofwel de factuur ontvang ik zakelijk en zo moet ik deze dus ook administreren in de boekhouding en de betaling verloopt derhalve ook via de zakelijke rekening. Vandaar dat ik mezelf als crediteur zie bij het boeken van de factuur, het gaat dan om het bedrag ex-btw + prive-deel-BTW. Het zakelijk deel van de BTW verloopt dan verder via de BTW aangifte.

 

Inderdaad kan ik mezelf 19euro cent/km netto uit betalen als zakelijke reiskosten. Maar dat is een IB aangelegenheid.

 

En inderdaad zal het doorschuiven in de praktijk weinig opleveren. Ik doe het onderhoud als het nodig is. Uitstellen, zeker bij een oude auto, kost je uiteindelijk alleen maar meer geld.

 

Maar hoe de factuur te boeken. Moet ik het bedrag ex-btw zowel als overlopende passiva (nog te ontvangen kosten) en als overlopende activa (nog te vorderen bedrag) boeken? Het voelt enerzijds aan als een overkill maar aan de andere kant is het hiermee wel geheel sluitend.

 

Iemand ervaring met een zakelijke brandstofpas in combinatie met zakelijk gebruik prive auto?

Link naar reactie
  • 0

Dag Alexander

 

De factuur boek je pas in 2016. Het gaat immers enkel om de BTW op de factuur en niet de kosten zelf, omdat de auto privé is.

 

De BTW valt ook in 2016, dus de ratio zakelijk/totaal komt ook pas weer in 2016 aan de orde.

 

Op je eindbalans 2015 kom je over deze factuur dus niets tegen. Wel horen de bijbehorende zakelijke kilometers maal 19 cent natuurlijk in de autokosten 2015 thuis. Maar dat staat dus los van de factuur.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor het boeken van de MKB brandstof facturen houd ik de factuurdatum aan. Aangezien ik mijn prive auto gebruik voor zakelijke ritten, boek ik de MKB brandstof facturen als prive opname in mijn boekhouding (zakelijke rekening). Uit mijn kilometeradministratie blijkt op 31-12 welk gedeelte van de btw op onderhoud/brandstof ik moet verrekenen in het 4e kwartaal:

 

btw te vorderen

@bank

 

of

 

btw te vorderen

@prive storting

 

 

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Dat maakt het dus enorm eenvoudig. Het maakt in dit geval dus niets uit dat de kosten zakelijk belast en betaald worden. Kan ik dan stellen dat het om het "karakter" gaat van de kosten. Het zijn en blijven prive kosten die toevallig via een zakelijke rekening betaald worden.

 

Voor de duidelijkheid, de factuur kom dust wel terecht in de boekhouding over 2016. Want dan heb ik nog steeds te maken met een bedrag die ik zakelijk moet betalen en een schuld die ik prive heb naar de zaak.

 

groeten,

Alexander.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het boeken van de MKB brandstof facturen houd ik de factuurdatum aan. Aangezien ik mijn prive auto gebruik voor zakelijke ritten, boek ik de MKB brandstof facturen als prive opname in mijn boekhouding (zakelijke rekening). Uit mijn kilometeradministratie blijkt op 31-12 welk gedeelte van de btw op onderhoud/brandstof ik moet verrekenen in het 4e kwartaal:

 

btw te vorderen

@bank

 

of

 

btw te vorderen

@prive storting

 

 

 

In jouw geval gebruik je dus de rato over 2015 bij de berekening van het zakelijk deel van de BTW.

 

En je ziet het factuurbedrag dus als een prive onttrekking, een soort van verkapt salaris. Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar je moet dat bedrag wel corrigeren met het zakelijk deel van de BTW anders klopt het niet.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het zie:

 

Factuur bedrag: 121,- waarvan 100,- ex-BTW en 21,- BTW

Stel ratio zakelijk/totaal = 80%

 

Dan BTW te verrekenen als voorbelasting: 21,- * 80% = 16,80

Bedrag dat prive betaald moet worden: 100,- + 21,- * 20% = 104,20

Totaal komt het weer uit op 121,-

 

Link naar reactie
  • 0

De ratio weet je pas aan het einde van het jaar.

 

Dus ALLE mkb brandstoffacturen boek ik als:

 

Prive opname (=inclusief btw)

@bank

 

op 31/12 boek ik naar ratio:

 

te vorderen btw (% zakelijk gebruik)

@bank (betaal je aan jezelf uit (in bankboek))

 

of @prive storting (memoriaal)

 

 

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik doe het als volgt:

 

De facturen boek ik in, waarbij ik dus het bedrag ex-btw + prive-deel-btw als schuld naar mijzelf als prive persoon zie. Het zakelijk-deel-btw geef ik op als voorbelasting in het betreffende Q1-Q4.

 

De ratio bereken ik steeds on-the-fly aan de hand van de dan geldende kilometer-totalen. Het kan best zijn dat ik in Q1 te veel of te weinig reken, maar dat heft zich dan op in de laatste aangifte over Q4. Op dat moment (31-12) bepaal ik het eind ratio over dat jaar. Op 31-12 zorg ik dat ik geheel bij ben met mijn administratie en ik weet dan precies wat ik voor Q4 aan moet geven in januari.

 

Volgens de site van de belastingdienst is deze werkwijze geheel legitiem. Je mag immers bij de berekening van de BTW de ratio schatten voor Q1-Q3, zolang het maar weer correct is over Q4 en de schatting niet teveel afwijkt van de werkelijke ratio. Ofwel je mag BTW over gebruikskosten in het betreffende Q aangeven als voorbelasting, je hoeft niet te wachten tot de laatste BTW aangifte over dat jaar.

 

Maar of je het als "prive opname" ziet of als "schuld prive aan zaak" boekt is om het even, echter bij een "prive opname" is het feitelijk een "prive onttrekking" en dus een vorm van salaris aan jezelf. Ik zie het liever als "schuld prive aan zaak" dus het geld blijft in de zaak. Maar het gaat over zulke lage bedragen dat het niet zoveel uit maakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord weet ik ook niet, maar het lijkt me eigenlijk dat een wettekst* o.i.d. normaliter zodanig zal zijn geformuleerd dat deze zal impliceren dat je de verhouding 2015 toepast. Ik bedoel: in de wet (o.i.d.) zal waarschijnlijk iets staan als: je mag de voorheffing aftrekken naar rato van het zakelijke gebruik van de uitgaven waarop de BTW zit, en het gebruik van de uitgaven waar deze BTW op zat heeft in 2015 plaatsgevonden. (Voorbijgaand aan het restje benzine in de tank op 31 december. ;))

 

* Maar ik weet niet in welke wet, besluit, beschikking of wat dan ook ik zou moeten kijken om die tekst te vinden.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn excel-sheet is dat geen enkel probleem. ;D

Ik kan per regel in mijn dagboek het percentage zakelijk aanpassen.

 

Zo'n excel-sheet is leuk als het simpel blijft, maar nu heb ik door al die speciale gevallen met overlopende activa wel wat uitzonderingen moeten verwerken en een aantal daarvan is handwerk. Op zich zie ik wel mogelijkheden maar dan moet ik de formules wat ombouwen.

 

Wat dat betreft komt het goed uit dat ik de factuur niet over 2015 hoef te boeken.

 

Ik stelde de vraag omdat ik het zowel logisch zou vinden als je rato over 2015 gebruikt maar net zo goed ook logisch als je rato over 2016. Immers de ene zegt iets over de periode van gebruik en de ander zegt iets over de periode waarin de BTW plicht geldt. En mijn gevoel zegt me dat het logischer is om de rato te gebruiken welke gerelateerd is aan de periode van de BTW, ofwel de kans is dan groot dat het toch het andere rato is ;-)

 

De tijd die ik denk te besparen met scannen van de bonnen ben ik nu al weer kwijt met dit soort vraagstellingen.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij niet. De btw valt in 2016 dus dan wordt dit ook onderdeel van de btw correctie privé over 2016.

 

Ik ben het ook met je eens dat de BTW van de factuur verrekend moet worden in 2016, maar wat is er mis mee als je de rato van 2015 hier toepast. Dus de BTW (van de factuur) terugvorderen in Q1 2016 en

een prive deel (1-zakelijk, van 2015) daarop corrigeren. Dus het deel wat eigenlijk in 2015 had 'gekund' doet men gewoon in 2016. Een verplaatsing volgens suppletie gering belang.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

1. Ratio 2015 is de meest relevante, dus die zou ik gebruiken

 

Lijkt mij niet. De btw valt in 2016 dus dan wordt dit ook onderdeel van de btw correctie privé over 2016.

 

Ik ben het hier wel met Peter eens . De BTW heeft betrekking op de brandstof van december, dus ook op het % zakelijk gebruik in december/2015. Uiteraard kan de BTW wel pas in 2016 teruggevorderd worden.

Wel maak je het je jezelf wat betreft de berekening een stukje lastiger. Ik ga er niet vanuit dat het om een wereldbedrag gaat en zou daarom toch gewoon het % van 2016 aanhouden.

 

EDIT: oeps lees nu de 2e pagina pas dus ik zal een beetje in herhaling.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@anouk en brood, dat verondestelt goedkoopmansgebruik, terwijl het in de wet omzetbelasting nu juist om de factuurdatum gaat.

 

Anders zou je in Q4 ook btw moeten afdragen over omzet december die je pas in januari daarna factureert.

 

De factuurdatum moet ook gewoon aangehouden worden in dit geval dus de btw wordt pas in 2016 teruggevorderd. dus met het voorbeeld over de omzet ben ik het eens. Maar bij de verhouding van zakelijk en privégebruik zal je toch echt de periode moeten bekijken waar dit gebruik betrekking op had.

Overdreven gezegd, als je in 2015 helemaal niet zakelijk rijdt met de privé auto dan mag je ook niet in januari BTW terugvorderen van brandstof uit 2015, die BTW had betrekking op privé gebruik.

Link naar reactie
  • 0

We gaan het inderdaad niet eens worden ☺ gelukkig gaat dit vaak om zo'n klein bedrag dat de belastingdienst zich er niet druk om zal maken bij een controle.

 

Het gaat er mij niet om dat mensen het met elkaar eens worden wat de juiste manier van berekenen zou moeten zijn, of dat het om een klein bedrag gaat en dat de belastingdienst er zich niet druk om zal maken bij een controle, het gaat er bij mij om wat de belastingdienst (=wet) zegt op welke manier het berekent moet worden.

 

Overigens meen ik ooit begrepen te hebben dat bij kleine bedragen dit zo door de belastingdienst geaccepteerd wordt. Stel je krijgt in december een factuur over een abonnement die over half december en half januari loopt, dan hoef je deze factuur niet te splitsen. In dit geval geldt dan ook dat de BTW aangifte gekoppeld is aan de factuurdatum, ook al heeft een deel van de BTW betrekking op een volgende periode. Op het eerste gezicht lijkt dit voorbeeld niet hetzelfde als een factuur voor brandstofkosten, maar iemand zei eerder al iets van "Mijn tank is op 31 december niet tot de laatste druppel leeg". Ofwel wat je in december tankt, gebruik je ook in januari.

Ik heb het sterke vermoeden dat de belastingdienst dit schaart onder de wet van de grote getallen en het vooral simpel wil houden. Ofwel tel alle betaalde BTW van dat jaar bij elkaar op en vermenigvuldig dit met het percentage gereden zakelijke kilometers.

 

Voorlopig ga ik bij de berekening uit van de factuurdatum en niet de periode waarop de factuur betrekking heeft. Dit is zoals ik mijn administratie op dit moment ingericht heb. In ieder geval de bevestiging gekregen dat dit nog een onduidelijk punt is en ik het zeker niet (alleen) mogelijk fout doe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.