• 0

BTW bij gebruik prive auto - factuur december pas in januari

Voor mijn zakelijke ritten maak ik gebruik van mijn prive auto. De BTW voor gebruik van de auto mag ik verrekenen naar rato: zakelijk kms / totaal kms. Ik houd een gedegen kilometer-administratie bij.

 

Voor vrijwel alle gemaakte gebruikskosten is het inboeken in de administratie eenvoudig, dus voor onderhoud en voor parkeren kan ik de BTW verrekenen met de periode van aangifte doen. Echter voor het tanken blijk het net even anders te lopen.

 

Voor het tanken maak ik gebruik van een brandstofpas. De factuur over december heb ik pas in januari ontvangen. Op het moment dat ik de factuur inboek zie ik mezelf als crediteur over het bedrag ex-btw en het prive deel van de BTW. Het zakelijk deel van de BTW kan ik verrekenen met de BTW aangifte over de periode.

 

Concreet 2 vragen.

 

1. Welk rato gebruik ik bij de berekening van het zakelijk deel.

* Is dat het rato over 2015, ofwel over de periode waar de factuur betrekking op heeft,

* of het rato over 2016, ofwel over de periode waarin de BTW verrekening geldt.

 

2. Hoe boek ik de factuur verder in over 2015. Moet ik het formeel zien als overlopende passiva en eenzelfde bedrag opnemen bij overlopende activa, waarbij enkel het bedrag ex-btw gebruikt wordt. Of kan ik deze voor 2015 helemaal vergeten in de boekhouding omdat er enkel sprake is van een verrekening over het zakelijk deel van de BTW en dat heeft enkel betrekking op 2016Q1.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou, nog niet eens zozeer de wet van de grote getallen, maar meer iets van 'als je het in december niet betaalt, dan kom ik in januari wel aan mijn trekken.

De kleine ondernemer stelt die betaling dan al drie maanden uit, maar dan gaat het dus ook om een kleiner bedrag.

 

Voor benzine zal dit vrijwel altijd op hetzelfde neer komen. Dat bedoelde ik dus toen ik stelde, dat het voor (de btw op) onderhoud wél een groot verschil kan uitmaken, maar dan alleen nog voor de halverwege het jaar beginnende ondernemer.

 

En ben je van plan een grote vakantietrip te maken, en doe je dat niet ieder jaar, doe dan het onderhoud nog in december van een laag-prive jaar. ( 8)en als het echt december is, dring dan ook aan op een factuur in december).

 

Verder en dus normaal gesproken is het klein bier

Link naar reactie
  • 0

We gaan het inderdaad niet eens worden ☺ gelukkig gaat dit vaak om zo'n klein bedrag dat de belastingdienst zich er niet druk om zal maken bij een controle.

 

Het gaat er mij niet om dat mensen het met elkaar eens worden wat de juiste manier van berekenen zou moeten zijn, of dat het om een klein bedrag gaat en dat de belastingdienst er zich niet druk om zal maken bij een controle, het gaat er bij mij om wat de belastingdienst (=wet) zegt op welke manier het berekent moet worden.

 

 

Je gaat dit denk ik niet rechtstreeks in de wet terug vinden.

Wel geeft de belastingdienst op de website aan dat je voor de correctie alle kosten ex btw die bij een jaar horen waar BTW op zit vermunigvuldigd met 21% en daar het % privé gebruik op toe past die bij dat jaar hoort. De kosten zelf (dus niet de btw) komen in 2015 terecht dus als je daar 21% op moet corrigeren dan kom je er op uit dat de correctie over de brandstof van december wordt gecorrigeerd met het % privé gebruik van 2015. Zie de rekenhulp van de belastingdienst

 

Link naar reactie
  • 0

Een extra voorbeeld waaruit ook bleek dat de factuurdatum alleen leidend is bij het bepalen van in welk tijdvak iets afgedragen moet worden en dus niet leidend is voor de berekening zelf).

 

Toen op 1 oktober 2012 de btw werd verhoogd van 19 naar 21%, was ook de periode waar de omzet betrekking op had bepalend voor het % BTW dat je toe moest passen. Stuurde je in oktober een factuur over september dan droeg je die BTW af bij de aangifte van het 4e kwartaal (factuurdatum leidend). Maar dan paste je wel 19% toe (periode waar de omzet betrekking op had leidend).

Link naar reactie
  • 1

Een kniesoor zou nog kunnen tegenwerpen dat de genoemde rekenhulp bestemd is voor het privégebruik van de zakelijk auto, terwijl er hier sprake is van het zakelijk gebruik van de privé-auto.

 

Maar ook bij het voorbeeld van de laatste situatie (uit ons leven gegrepen) lijkt men eerder uit te gaan van de (BTW-belaste) kosten in een jaar dan van (het tijdstip van) de gefactureerde (BTW-)bedragen.

 

Dat ondersteunt Anouk's standpunt.

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.