• 0

Een pand kopen of huren

Ons bedrijf is 2 jaar geleden verhuisd naar een nieuwe tijdelijke locatie. We bestaan sinds 2011 en gestaag groeit de omzet. We nemen nu onze eerste werknemer aan en lopen tegen het probleem van een te klein magazijn en werkplaats aan.

 

In ons huidige pand is geen ruimte voor echte groei al is de locatie echt ideaal. De huur is laag en de omgeving is goed.

 

Op het moment zijn we in de situatie dat we aardige inkomsten hebben en deze eigenlijk willen reserveren om over een paar jaar een groter pand te kopen.

 

Dit idee is alleen nog niet gehinderd door enige vorm van achterliggende kennis. Ik heb gekeken naar de site van de belastingdienst en KVK maar waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een lijst van kosten die komen kijken bij het bezitten van een pand:

 

De volgende punten zijn logisch voor mij:

Onderhoud

gas / water / licht

rente over lening van bank

 

Maar hoe zit het met belastingen? ontroerend goed belasting? Riolering? Al met al, wat zijn kosten die ik nu niet heb als huurder maar die als eigenaar wel om de hoek komen kijken?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ron,

 

Alle kosten van een verhuizing/verbouwing kan ik goed inschatten. De vaste lasten die daarna komen niet direct, de vraag is vooral of ik een post over het hoofd zie waardoor alles wat rooskleuriger lijkt dan in de werkelijkheid.

 

Bijvoorbeeld: https://nijmegen.lokalelastenmeter.nl

Via deze link kan ik de belastingen berekenen voor een fictief pand met in deze situatie een waarde van 2,5 ton. Dit zou neerkomen op een jaarlijkse kostenpost van €2310 voor OZB en rioolheffing.

 

 

Is dit het volledige plaatje of mis ik iets groots?:

Rioolheffing

OZB

Hypotheek/lening voor aanschaf pand

Gas / Water / licht

Inboedelverzekering

Onderhoud

 

 

Als ik dit eenmaal duidelijk heb dan kan ik een berekening maken wat realistisch is en op welke termijn het verstandig zou zijn om iets te kopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Denk ook aan opstalverzekering, onderhoud gebouw, periodieke keuring van installaties, rentelasten, afschrijvingen, bijdrage aan collectieve beveiliging bedrijventerrein, enz. Het hangt ook af van het pand in kwestie. Ga eens om de tafel met een makelaar, die kan je alles vertellen over het kopen, bezitten en in de toekomst weer verkopen van een bedrijfspand. Ga ook eens in gesprek met het ondernemersloket van de gemeente; die willen graag van hun panden af en hebben alle reden om heel behulpzaam te zijn in deze tijd. Bespreek het daarna ook eens met je fiscaal adviseur om te zien wat handig is; je bent voor je gevoel aan het sparen, maar de vraag of dat wel zo handig is. De aanschaf en bijkomende kosten kun je uiteindelijk overigens niet zomaar in de kosten duwen, je moet daar op afschrijven. Kortom, ik adviseer om dichtbij professioneel advies te zoeken specifiek voor jouw situatie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.