• 0

Brexit, gevolgen voor de handel?

Aanbevolen berichten

  • 0

Cameron heeft vooraf ook gezegd (toen nog bedoeld als bedreiging) dat art. 50 meteen zou worden ingeroepen nadat een (eventuele) exit-uitslag bekend zou zijn.

Ach ja. Een politicus die zich niet aan z'n woord houdt... je verwacht het niet.

 

(Overigens kan ik wel begrijpen dat hij geen zin heeft een proces te starten waar hij zelf tegen is. Maar he, sla dan niet zulke stoere taal uit.)

 

Grappig is dat ook de overige dreigbaronnen op de stoere taal terug komen. Cameron zoals eerder al aangegeven, Obama heeft z'n achteraan-in-de-rij dreigement teruggetrokken, en Merkel heeft Juncker en Verhofstadt teruggefloten die een en-nu-meteen-opzouten-statement hadden gemaakt.

 

Tot slot is de FTSE is vrijdag 3% onder opening gesloten (tot zover de vrije val doomsday) en over de week bezien zelfs 2% hoger geëindigd.

De Sterling ten opzichte van de euro is niet lager gekomen dan dat het half april stond, ondanks de dramatische verhalen in Nieuwsuur over 'de laagste wisselkoers in 30 jaar'.

Het leven lijkt zelfs gewoon door te gaan voor de aanstaande geëxcommuniceerden...

 

Het enige mogelijke probleem is dat tweede !referendum. Er zijn zelfs 32 aanvragen uit Noord Korea op het moment van deze posting, dus dat kon nog weleens een wereldwijde splijtzwam worden. ::)

Link naar reactie
  • 0

Het besef dringt nu door bij de Britten. Er is helemaal geen meerderheid in het parlement om het referendum te valideren en ervaren EU-onderhandelaars bedanken voor de eer. De joker is beland in het Brexit-kamp dat met een verschrikkelijk verdeeld land moet omgaan. Her Majesty is not pleased (moment voor aftreden nadert snel). Schotland haakt af en Noord-Ierland wordt opnieuw onrustig. In het buitenland staan de neo-nationalisten te juichen, en daar willen veel Britten al helemaal niet mee geassocieerd worden.

 

Ik krijg meelij met de opvolger van Cameron die de brexit mag afhandelen. Wat de uitkomst ook wordt: een helft van de kiezers is bij voorbaat al boos en van de andere helft zal een deel teleurgesteld zijn.

 

En inderdaad: Juncker is een enge clown. >;(

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Quote van de dag, from former British Foreign Secretary David Millibrand.

 

Populism is popular until it gets elected ...

 

... And then it has to make decisions. And that's when the trouble starts.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

1. The poor: work and work,

2. The rich: exploit the poor,

3. The soldier: protects both,

4. The taxpayer: pays for all three,

5. The wanderer: rests for all four,

6. The drunk: drinks for all five,

7. The banker: robs all six,

8. The lawyer: misleads all seven,

9. The doctor: kills all eight,

10. The undertaker: buries all nine,

11. The Politician: lives happily on the account of all ten.

 

Mooie quote van een andere politicus, 2.050 jaar oud...en nog altijd actueel.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

ClyVOCpWIAAWFOX.jpg:large

 

fencelt

‏@howgilb

these cards have actually been put through letter boxes of Polish families in Huntingdon today. I could weep

 

"verlaat de EU

geen polish ongedierte meer"

 

Nou, nou, nou ... Polen moeten volgens sommige intellectuele Engelsen blijkbaar niet alleen uit Engeland vertrekken, maar het liefst ook uit de EU.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat me het meest stoort aan deze hele discussie is dat onbewust en onbedoeld (naar ik mag hopen) de mensen die bewust menen dat de EU een slechte grap is en hopelijk binnenkort was op 1 hoopje worden gegooid met mensen die racistische en nationalistische overtuigingen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Wat me het meest stoort aan deze hele discussie is dat onbewust en onbedoeld (naar ik mag hopen) de mensen die bewust menen dat de EU een slechte grap is en hopelijk binnenkort was op 1 hoopje worden gegooid met mensen die racistische en nationalistische overtuigingen hebben.

Een slechte grap?

 

Weet met wie je je associeert. Er zijn heel veel uitstekende argumenten tegen de EU en het wereldje eromheen, maar zodra je gaat meelopen met mensen die angst zaaien en agressie opwekken word je mee aangesproken op de gevolgen. Je kan er een mooi etiket op plakken (culturele incompatibiliteit) maar het ontaardt al snel tot een stelletje zwarthemden die staan te roepen tegen vrouwelijke politici: "Daar moet een penis in."

 

Oh, die Heinz Beans op de foto. Die komen uit Elst. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat me het meest stoort aan deze hele discussie is dat onbewust en onbedoeld (naar ik mag hopen) de mensen die bewust menen dat de EU een slechte grap is en hopelijk binnenkort was op 1 hoopje worden gegooid met mensen die racistische en nationalistische overtuigingen hebben.

Een slechte grap?

 

Weet met wie je je associeert. Er zijn heel veel uitstekende argumenten tegen de EU en het wereldje eromheen, maar zodra je gaat meelopen met mensen die angst zaaien en agressie opwekken word je mee aangesproken op de gevolgen. Je kan er een mooi etiket op plakken (culturele incompatibiliteit) maar het ontaardt al snel tot een stelletje zwarthemden die staan te roepen tegen vrouwelijke politici: "Daar moet een penis in."

 

Oh, die Heinz Beans op de foto. Die komen uit Elst. ;D

 

Dan bedoelen we hetzelfde. Alleen af en toe beginnen bepaalde discussies zulke vormen aan te nemen dat je niet eens meer voor je mening durft op te komen omdat je dan namelijk in een bepaalde hoek wordt gezet.

 

Maar dat angst zaaien is echt niet alleen voorbehouden aan het tegenkamp ;)

Link naar reactie
  • 0
Oh, die Heinz Beans op de foto. Die komen uit Elst. ;D
Dat is een hele verbetering ... van een schamel blikje Hollandse witte bonen naar een gastronomische volle eettafel met producten uit de hele EU.

 

Het zou mij overigens niet verbazen als ook die bonen uit een ander land geimporteerd worden. Maar dat maakt niet uit ... bonen blijven bonen, en die willen nog wel eens tot in de hemel groeien ... tenmiste daar blijven de Engelsen hardnekkig in geloven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

[...]

Je kan er een mooi etiket op plakken (culturele incompatibiliteit) maar het ontaardt al snel tot een stelletje zwarthemden die staan te roepen tegen vrouwelijke politici: "Daar moet een penis in."

[...]

Ach ja, als de voorstanders van meer macht voor ondemocratische types met een eigen agenda dat onderscheid niet kunnen maken, dan zij dat zo. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten zijn er altijd nog de (inmiddels ernstig devaluerende) dooddoeners van zwarthemd, bruinhemd, tokkie, racist, xenofoob en wat dies meer zijn.

Net zoals het makkelijk is om de uitspattingen van een paar kennelijke Polenhaters toe te rekenen aan een hele groep Brexit voorstanders. Het bespaart je een inhoudelijke argumentatie of oorzaak-gevolg analyse.

Gemakkelijke dooddoeners, waarbij de betrokkenen het merkwaardige onderscheid maken dat zulk een toerekenen slechts in bepaalde omstandigheden gerechtvaardigd schijnt te zijn: het toerekenen dan individuele daden van onaangepaste immigranten (Keulen bijvoorbeeld, of wangedrag in zwembaden) is tenslotte (en m.i. terecht) not done.

 

Voorlopig houd ik het erop dat zolang wij in Nederland nog niet zo ver zijn dat we handen afhakken een passende straf vinden voor diefstal, of detentie een passende straf vinden voor slachtoffers van verkrachting, en wij wat moeite hebben met het aan hun nek ophijsen van LGBT's in mobiele kranen, er sprake is van enige incompatibiliteit tussen sommige culturen.

 

Maar wie weet neemt die incompatibiliteit met verloop van tijd wel af. Zweden schijnt daar goede vorderingen mee te maken.

 

Dit alles leidt echter af van de zaak waar het m.i. wezenlijk om gaat, nl. dat de zogenaamd hoog opgeleide Nederlander inmiddels zozeer is beïnvloed door 'gekleurd geleuter' vanuit politiek en media dat zelfstandig nadenken als afwijkend gedrag wordt gezien. Niet vanwege de argumenten, maar vanwege het nadenken an sich.

Gisteren was er iemand in Nieuwsuur van de "European Council on Foreign Relations" (dat werd gepresenteerd als een Europese denktank, vanwaar dan die merkwaardige link met het Amerikaanse CFR?) die stelde dat 'populistische partijen' anti-EU, anti-Amerikaans, pro-Poetin, tegen vrije handel etc. zijn.

Kennelijk betekent weerstand tegen een ondemocratisch conglomeraat aan lobbyisten als de EU automatisch dat je pro-Poetin bent (welke logica zit daar achter?) en tegen vrije handel (welke logica zit daar achter?).

En omdat populisme door links overwegend als 'rechts' wordt gekarakteriseerd, zou dat polulistisch rechts dan opeens tegen een (overwegend) 'rechts' Amerika en vóór een 'communistisch' Rusland zijn? Volgens welke redenering zou dat begrijpelijk zijn?

Geen enkele kritische vraag werd gesteld. Natuurlijk is het gestelde de waarheid, gewoon omdat het de waarheid is.

 

Het is makkelijk labeltjes plakken zonder argumentatie (wie herinnert zich nog 'either you're with us, of you're with the terrorists' en de zegeningen die dat ons heeft gebracht?).

Kennelijk is het nivo van de hoger opgeleiden in Nederland zodanig dat ze liever blijven zweven in de voorgespiegelde roze droom dan zelf na gaan denken.

Stel je voor dat je geassocieerd zou worden met een zwarthemd of met een tokkie.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je überhaupt de natuur moeten normaliseren? Een komkommer is een komkommer, een kromme zal net zo smaken en net zo gezond zijn als een rechte; laat de consument zelf bepalen aan welke vorm hij de voorkeur geeft. Uiteindelijk zullen ongewenst vormen waarschijnlijk minder verkocht worden of in een goedkopere categorie vallen in de supermarkt. Het is mij niet duidelijk waarom de EU (of mensen in het algemeen) zouden moeten bepalen welk deel van de natuur 'goed' en welk deel 'niet goed' is, behalve dat het werkgelegenheid oplevert voor bureauzitters.

Ik kom nog wel eens in een land waar komkommers nog echt komkommers zijn en tomaten nog echt tomaten zijn. En die smaken een stuk beter dan hier!

 

Maar het resultaat van 15 jaar lang miljarden investeren: We weten nu eindelijk hoe we op het oog goed uitziende komkommers en tomaten kunnen kweken.

Link naar reactie
  • 0

ja het is echt vreselijk bij ons. die Friezen en Limburgers kunnen elkaar niet luchten of zien.. we hebben er 3 provincies en ca 300 km neutrale bufferzone tussen moeten leggen om te voorkomen dat ze elkaar in de haren vliegen..

 

 

 

Maar toch: ik was vroeger bevriend met een zooitje Limburgse punkers en dit waren helemaal pro LAB: Limburgse AfscheidingsBeweging. Ik weet alleen nog steeds niet of dat hun eigen hersenspinsel was ;-)

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Voorlopig houd ik het erop dat <...> er sprake is van enige incompatibiliteit tussen sommige culturen.

Voorbeelden te over van verschillen en hoe daar mee omgegaan wordt.

 

Kijk bijvoorbeeld eens naar de machtwisseling in Zuid-Afrika. Hadden ze zomaar de kans om scheepsladingen vol witte migranten terug op de boot terug naar Engeland en Nederland te zetten. Gaan ze daar spontaan de culturele incompatibiliteit (apartheid, weet je nog) proberen op te lossen met een Commissie voor Waarheid en Verzoening. Rare jongens die Zuid-Afrikanen, maar ook een aanwijzing dat gekleurd geleuter bloedvergieten kan voorkomen. In Rhodesië duurde de vreedzame coëxistentie maar een jaar of twintig.

 

Er zijn ook voorbeelden waar de locals het aflegden tegen de horde vreemdelingen. Australië, Noord- en Zuid-Amerika worden nu geregeerd door illegale immigranten. Met lak aan de lokale regels en gewoonten. Ze eren daar de eerste bootvluchtelingen zelfs als founding fathers! Dat krijg je ervan als je niet snel uitzwaai-dagen organiseert.

 

Misschien dat we over enkele generaties hier ook reservaten krijgen voor de Euboriginals. Althans, voor degenen die overblijven na de onvermijdelijke epidemies - het lot van die arme Azteken en de Inca's.

 

We kennen het fenomeen van culturele incompatibiliteit ook op kleine schaal. De Jordaan was ooit een gezellige sloppenwijk met open riolen; nu zit het vol met yuppies en dinkies. Een homofiele onderwijzer uit een Overijssels dorp wist een paar jaar geleden wel dat hij beter naar de randstad kon verhuizen. Bij de Marine vormen vrouwen zo'n tien procent van het personeel; die hadden een paar generaties geleden niet eens stemrecht!

 

Het is nogal een puzzel eigenlijk, de eerlijke verdeling van deze mensheid over de aardsbol.

 

Neem nou de rechten en de vrijheden die we hier in enkele decennia hebben weten te creëren. Dat is toch een tamelijk kwetsbaar geheel. Onze verzorgingsstaat is gebouwd op solidariteit die grenzen kent. Als we die luxe willen behouden, hebben we op korte termijn waarschijnlijk en helaas hoge hekken en zelfs kampen en dna-testen nodig om ongewenste vreemdelingen tegen te houden of op te bergen - die staan er al, maak je geen illusie. Op langere duur is een herverdeling van de welvaart onvermijdelijk, die immers de noodzaak tot emigratie reduceert.

 

Die herverdeling komt er goedschiks of kwaadschiks toch wel. Binnen Europa hebben we dat redelijk in banen geleid door dat eigenaardige instrument van een gemeenschap. Die knoflook-landen waar eerder in dit topic naar verwezen werd, waren lang een bron van gastarbeiders voor het industriële noorden. De laatste jaren halen we goedkope arbeidskracht uit het oosten van Europa. De komkommers en tomaten waar we het ook al over hadden, worden in Nederland nu geplukt door werkwillige handjes uit het oosten om verorberd te worden door hongerige mondjes in het westen - de UK.

 

Al die migranten brengen hun cultuur mee en dat veroorzaakt tijdelijk wrijving. Maar op den duur wordt het een leuke hutspot van gekleurd geleuter. Of een gemengde salade. Zolang we oorlogen, opstanden en andere rampen kunnen vermijden.

 

Het is trouwens nog veel gekker met die vermeende incomptabiliteit. Soms blijven de mensen thuis en migreert alleen de cultuur. De grootouders van Van Gogh hadden nog nooit een aardappel gezien. Wiskunde komt uit hetzelfde gebied waar ze nu vrouwen stenigen voor overspel. De Klare Lijn is een stijl die geïnspireerd is op Japanse erotische kunst: gekleurde leuters avant la lettre. Rock & Roll heeft zijn roots in Afrika.

 

En Willy Alberti was helemaal geen Italiaan. :-\

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@ TwaBla:

Mag ik concluderen, op basis van de observatie dat je erg selectief (en naar mijn mening uitermate ongepast) quote waardoor je teksten uit hun verband trekt, dat jij geen probleem hebt met het ophangen van LGBT's en het afhakken van handen?

 

Dat is dan goed om te weten.

 

Voor het overige zijn gebeurtenissen (waarvan sommige honderden jaren geleden) aan de andere kant van de wereld voor mij geen doorslaggevende reden om zelf te stoppen met nadenken.

 

Voor nadere overwegingen met betrekking tot incompatibiliteit tussen culturen: zie

, voormalig medewerker van het wetenschappelijk bureau van de PvdA (de Wiardi Beckman Stichting).

 

Mocht iemand nog nadere interesse hebben in de grondleggers van de zo zegenrijke EU, zie

(eigenlijk audio met een paar slides) uit 2008 van Rodney Atkinson.

"This video is based on a speech by Rodney Atkinson at a public meeting at the Houses of Parliament on 26th Feb 2008 -updated 2010"

Met in de video een opmerkelijke link met Nederland, en een verrassing voor Formule 1 liefhebbers mbt een liefhebberij van de voormalig voorzitter dan de FIA. En een (iig voor mij) opmerkelijk stukje over de BBC.

Link naar reactie
  • 0

In plaats van een EU-- pleit ik voor een EEG++.

Iets dergelijks lijkt nu te gebeuren. Niet meer één EU, want het was toch al niet een eenheid met al die uitzonderingen, maar allerlei unie-vormvarianten met opt-ins en opt-outs. Dat volgt ook mooi de Zeitgeist-beleving voor het draagvlak: klik hier, stel zelf je EU-bundel of EER-pakket samen.

 

Uiteraard hebben we daarvoor niet minder maar méér politici en méér ambtenaren met méér budget nodig. Wie wil zichzelf nou vrijwillig overbodig maken?

Link naar reactie
  • 0

Al die migranten brengen hun cultuur mee en dat veroorzaakt tijdelijk wrijving. Maar op den duur wordt het een leuke hutspot van gekleurd geleuter. Of een gemengde salade. Zolang we oorlogen, opstanden en andere rampen kunnen vermijden.

Mooi geschreven. Ik ben blij dat je met de vrolijk gekleurde 'fruit bowl' komt dit keer. Want dat dreigen met zwarthemden vond ik persoonlijk best onsmakelijk. Laten we het luchtig houden.

 

Volgens mij zijn er wel degelijk culturele regionale verschillen die me keer op keer opvallen. Bij mijn vorig bedrijf was ongeveer 25% van de klanten Belg (en 99% daar weer van Vlaming). Heel vriendelijke en fijne klanten en ik dank ze voor de omzet.

 

90% van de orders was voor particulieren en niet zakelijk. Denk aan geboorte kaartjes, een kinderfeestje of een uitnodiging voor communiefeest (of Lentefeest zoals ze het daar noemen).

 

Bij het betalen kwam naar voren dat een groot deel van de klanten het liefst de betaling lieten verlopen via hun 'bedrijfje'. Dat werd dan gebracht als 'verander ná het bezorgen van de bestelling ff de factuur op naam van mijn bedrijf want dan hoef ik geen BTW te betalen'.

 

De eerste paar keer vond ik het wonderlijk dat er blijkbaar zoveel ZZP-ers in België werken, maar na een paar maanden was het gewoon geen toeval meer. De Belgische klanten hadden er eenvoudigweg minder bezwaren tegen om overduidelijk privé orders als 'zakelijk' te zien. Ik heb in de loop der jaren ook enkele Belgische boekhouders gesproken die dat ook volstrekt normaal vonden. Uiteindelijk liep het gezeur over intracommunautaire levering zo uit de hand dat we zelfs hebben moeten besluiten de leveringsvoorwaarden aan te passen en alleen nog maar aan particulieren te leveren.

 

Omdat het zo'n wijdverbreid fenomeen bij al onze Belgische klanten was heb ik het idee dat er in België echt een andere belastingmoraal heerst dan in Nederland. Misschien doordat er minder streng op gecontroleerd wordt, dan kan natuurlijk ook.

 

Ik zeg niet dat België hierdoor een beter of slechter land is, alleen toont deze ervaring voor mij aan dat de kans op verschillen tussen deelnemende landen in één unie wel best groot kunnen zijn. En daarom weet ik niet of het een goed idee is om met 28 27 culturen in één club te gaan zitten. Misschien wordt die hutspot dan wel niet te vreten.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

De Belgische klanten hadden er eenvoudigweg minder bezwaren tegen om overduidelijk privé orders als 'zakelijk' te zien. Ik heb in de loop der jaren ook enkele Belgische boekhouders gesproken die dat ook volstrekt normaal vonden ... Omdat het zo'n wijdverbreid fenomeen bij al onze Belgische klanten was heb ik het idee dat er in België echt een andere belastingmoraal heerst dan in Nederland. Misschien doordat er minder streng op gecontroleerd wordt, dan kan natuurlijk ook.

Als je de vette woorden weglaat dan krijg je de situatie zoals die in Nederland is. (wijsheid door ervaring).

 

"De klanten hadden er eenvoudigweg minder bezwaren tegen om overduidelijk privé orders als 'zakelijk' te zien. Ik heb in de loop der jaren ook enkele boekhouders gesproken die dat ook volstrekt normaal vonden ... Omdat het zo'n wijdverbreid fenomeen bij al onze klanten was heb ik het idee dat er echt een andere belastingmoraal heerst. Misschien doordat er minder streng op gecontroleerd wordt, dan kan natuurlijk ook."

 

Eigenlijk kan je dat Belgische en België zonder enig probleem vervangen door elk willekeurig ander land.

 

Ik zeg niet dat België hierdoor een beter of slechter land is, alleen toont deze ervaring voor mij aan dat de kans op verschillen tussen deelnemende landen in één unie wel best groot kunnen zijn.
De verschillen zijn kleiner dan menigeen zo graag zou willen zien. Zonder verschil wordt het moeilijk een zondebok aan te wijzen, en dus zoekt elke frusto krampachtig naar die verschillen.

 

Hoe meer ik door Europa reis, hoe minder verschillen ik ga zien.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Opvallend dat liefhebbers van de EU hun mening zelden kunnen uiten zonder een waarde-oordeel over andersdenkenden uit te spreken. Frusto kan kennelijk worden toegevoegd aan het lijstje met hemdkleuren, xenofobie, racisme, tokkie, enzovoorts.

 

Want er is tenslotte maar één Waarheid, en die Waarheid is de waarheid omdat ik vind dat het De waarheid is.

Kudo's voor 60 jaar vrijheid, diversiteit en ontwikkeling. Er is maar één Waarheid en dat is de mijne. Of eigenlijk, de Mijne, de Verlichte.

En in de traditie van PvdA voorman en VARA-grootverdiener Marcel van Dam is ieder ander een "minderwaardig mens", dus is het prima om die met racist, xenofoob, tokkie of frusto te labelen.

 

The most puzzling development in politics during the last decade is the apparent determination of Western European leaders to re-create the Soviet Union in Western Europe.”

 

― Mikhail Gorbachev

(en die kon het weten)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.