• 0

Brexit, gevolgen voor de handel?

Aanbevolen berichten

  • 0

Vrijhandel is geen probleem, dat lukt ook prima met EFTA: Noorwegen en zwitserland zijn bepaald geen arme landen. Sterker nog ze zijn rijker dan welk EU land dan ook, afgezien van luxemburg.

Noorwegen heeft het geluk dat het grote energievoorraden heeft en een laag inwoneraantal ... geen hond wil er wonen. Zwitserland maakt veel horloges en Emmentaler kaas, maar ook daarvan zakt de export in, evenals van het bankgeheim dat volgens een logaritmische schaal wordt opgeheven.

 

Voor die EFSA-constructie betalen de Noren en Zwitsers jaarlijks flink wat geld aan de EU en dat zonder enige inspraak over wetten en regels die de Europese Unie heeft verzonnen en nog gaat verzinnen.

 

Die EFTA-vlieger gaat voor Engeland helaas niet op. Noorwegen en Zwitserland hebben het geluk gehad dat zij nooit in de EU hebben gezeten en dat betekent dat het spel andere spelregels kent.

 

Het probleem van de Brexit-populisten is (eigenlijk van alle Europese populisten), dat zij een spel spelen waarvoor (nog) geen regels bestaan. Vooruitlopend op die nieuwe regels hebben zij wel een berg aan beloftes gedaan waarvan zij weten dat het merendeel van die beloftes nooit wordt verzilverd. Dat klinkt bekend ... als de definitie van politiek.

 

Iedereen in de politiek vecht voor zijn eigen kleine koninkrijkje.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Brexit, gevolgen voor de handel?

 

Met de koersdaling van het pond wordt het voor mij interessant om versneld wat machines te kopen in het VK. ;)

 

Nog niet besteld maar naar aanleiding van een praatje met een klant over Brexit het eerste werk ervoor al binnengehaald. En omdat de klant meerdere bedrijven heeft en ook nog eens goed ingevoerd is bij de doelgroep voor dit werk zie ik de toekomst zonnig in. ;)

 

Omdat ik ook Franse machines gebruik zou ik bijna voorstander worden van een Frexit. ;D

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe het zich politiek en economisch gaat ontwikkelen voor het VK, de EU, de NAVO, de stabiliteit in Europa en Nederland? Wie het weet (Henk? :)) mag het zeggen...

 

 

Op zich ben ik geen voorstander voor een Brexit of Nexit omdat ook ik best wel profiteer en gemak heb van de EU.

 

Aan de andere kant begrijp ik de voorstanders prima want hoewel de EU behoorlijk gegroeid is zijn de tegenstellingen en meningen van de lidstaten groter dan ooit. Alleen de vluchtelingen problematiek al met de hekken die gebouwd worden, de teruggekeerde grenscontroles en de weigeringen van bepaalde landen om aan een eerlijke verdeling mee te werken.

 

Het geld verkwistende verhuiscircus (zoals Norbert ook al aanstipt) en de vele regelgeving (lees regelzucht).

 

Maar goed het is aan de overgebleven leden van de EU om er een positieve draai aan te geven.

 

En verder begrijp ik niets van de paniek. Er is nog geen handtekening gezet of afspraak gemaakt maar de financiële crisis is al weer losgebarsten. ???

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat er eigenlijk niets aan de hand is blijkt wel uit de reacties op de beurzen: vanochtend paniek, uiteindelijk sluiten met een dagverlies van krap 6% in amsterdam en 4% in londen. Wisselkoers van pond versus euro is terug op het nivo van begin 2015, ook niet heel dramatisch al is het wel een heel grote sprong in 1 dag.

 

Ergens denk ik dat beide verliezen binnen een maand hersteld zijn, maar je weet nooit.

Link naar reactie
  • 0

Allicht dat ze in Brussel nu begrijpen dat er wel iets moet veranderen: geen bullshitverhuizingen meer die olie op het vuur van EU-is-geldverspillling gooit. Meer transparantie en minder micromanagement.

Minder smerig badwater en meer toekomstvisie.

 

Zag trouwens dat de leider van Lega Nord erg geïnspireerd is door de kapitein van de Costa Concordia: "Italië moet niet als laatste uit het zinkende schip springen." :P

 

Wat is wijsheid?

Ik weet ook niet wat de toekomst brengt. Ik weet wel dat we moeten samenwerken in plaats van de kind met het badwater weggooien. Een Europa zonder oorlog* weggooien omdat je ergens boos over bent, is waarschijnlijk niet de beste manier om te bouwen aan een betere toekomst, tenzij je ook echt een oplossing hebt.

*) Ik bedoel niet dat het gelijk oorlog wordt, ik bedoel het grote Idee achter de EU: een continent dat geen oorlog kent door intense samenwerking.

 

Hoe dan ook, ik heb een business-ideetje overgehouden aan de Brexit :P

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Binnenkort komen de Britten terug naar de onderhandelingstafel. [...]

Dat verwacht ik niet. Britten hebben doorgaans, naast hun stiff upperlip, ook een stiff spine.

Daar kunnen de opportunistische lachebekjes aan de andere kant van de Noordzee nog wat van leren...

Link naar reactie
  • 0

[...]

 

FF serieus: wat ik veel verontrustender vindt is dat Realist wat mij betreft gelijk heeft. De uitslag is een onderbuik-uiting die vakkundig met propaganda gevoed is door populisten onder leiding van iemand die maar 1 doel lijkt na te streven: de volgende premier worden van GB.

 

De uitslag is? Heb je daar onderzoek van beschikbaar, of zie je dat in een glazen bol?

(voor de zekerheid: ;) )

 

De stelling lijkt me onwaar. Onafhankelijkheid van het VK wordt al 17 jaar lang door Farage gepropageerd, lang lang lang voordat Johnson op het politieke toneel verscheen.

 

De propaganda en het inspelen op de onderbuik komt wat mij betreft juist bij degenen vandaan die de moord op Cox hebben aangewend voor eigen gewin. Maar waarschijnlijk is het niet politiek correct om dat te zeggen.

 

Verder ben ik benieuwd wat er binnen een democratie nou zo dramatisch is aan het luisteren naar de vox populi, maar dat lijkt me niet een onderwerp voor hier.

Link naar reactie
  • 0

[...]

Welk heil en daadkracht moeten wij als ondernemers en burgers in het Europese parlement zien als het deze absurde € 250 miljoen per jaar kostende vertoning niet weet te stoppen omdat de Fransen toevallig dwarsliggen?

 

Ach, die 250 miljoen is maar peanuts. Deelname aan de euro kost Nederland ten gevolge van een onjuiste conversiekoers zo'n 60 miljard per jaar. Ieder jaar weer.

Of meer precies:

(filmpje met André ten Dam).
Link naar reactie
  • 0

Dat verwacht ik niet. Britten hebben doorgaans, naast hun stiff upperlip, ook een stiff spine.

Ze moeten wel. Je kan vanalles inbeelden, maar er zijn twee jaar om de echtscheiding te regelen. In onderhandelingen. ;D

 

Ah, verkeerd begrepen van mijn kant. Ik vatte het op als een 'Cameronse' onderhandeling 'for a better stay-deal'.

 

De exit-onderhandelingen zullen idd wel pittig zijn. Maar vooralsnog importeren ze meer vanuit de EU dan ze exporteren, dus de EU heeft ook een stevig belang in de omgangsregeling. En hebben ze binnen Europa de grootste marinevloot (hoewel die van Frankrijk wel in de buurt komt), dus Verhofstadt heeft er voor z'n Europese-leger-ambities m.i. belang bij om de Britten niet al teveel in het vaarwater te zitten...

Link naar reactie
  • 0

Maar vooralsnog importeren ze meer vanuit de EU dan ze exporteren...

Yep. Zo'n 25 miljard pond tekort op de handelsbalans het eerste kwartaal dit jaar. De UK draait op bijstand vanuit de City. Op de dienstenbalans was het overschot dat kwartaal 20 miljard pond, waarvan meer dan de helft afkomstig is van financiële diensten en adviesbureaus. En de eerste grote banken hebben al aangekondigd duizenden banen naar Parijs en Frankfurt te verplaatsen. Dus dat wordt nog spannend.

 

Kijk ook eens naar de wegen en spoorlijnen: de Britten lopen dertig jaar achter op Europa. Ze zijn goed in aerospace en engines, en een beetje farma, maar de rest komt uit Europa en het Verre Oosten.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De eerste Brexit-Belofte-Ballon is reeds ontploft ...

 

Toch geen miljoenen voor NHS na Brexit.

De 350 miljoen pond die het Verenigd Koninkrijk wekelijks afdraagt aan de Europese Unie (EU), gaat bij een Brexit voor een groot deel naar de NHS, het Britse publieke gezondheidsstelsel. Het was een belangrijke verkiezingsbelofte van UKIP-leider Nigel Farage in aanloop naar het EU-referendum van donderdag.

 

 

Na het feest komt de kater, ook bij velen die vóór een Brexit hebben gestemd.

De eerste 100.000 handtekeningen voor een nieuw referendum zijn reeds binnen, en het zal niet alléén bij die tegenstanders blijven.

 

Aangezien het gaat om een niet-bindend referendum kan het Britse Lagerhuis alsnog beslissen om de uitslag van het referendum te negeren. Het Britse Lagerhuis is soeverein en kan de belofte van Cameron en consorten nog altijd naast zich neer leggen. Groter kan de chaos toch niet meer worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar vooralsnog importeren ze meer vanuit de EU dan ze exporteren...

Kijk ook eens naar de wegen en spoorlijnen: de Britten lopen dertig jaar achter op Europa. Ze zijn goed in aerospace en engines, en een beetje farma, maar de rest komt uit Europa en het Verre Oosten.

Recent verbleef ik enkele dagen in Zuid-Engeland, ik was er met de eigen auto naar toe gereden. Ten eerste valt al op hoe vreselijk verouderd de havenfaciliteiten en infrastructuur zijn in Folkestone. Al het vrachtverkeer moet zich door de bebouwde kom van Folkestone wurmen. In de zomer staan de vrachtwagens soms dagen te wachten op de M20 voordat ze de veerboot naar Frankrijk op kunnen. Zie " Operation Stack" Operation Stack M20

Over de 160 km van Brighton naar Folkestone doe je makkelijk een halve dag omdat je voortdurend stil staat.

Link naar reactie
  • 0
De uitslag is? Heb je daar onderzoek van beschikbaar, of zie je dat in een glazen bol?

Mea Culpa :-[, de zinsnede "de uitslag is" hadden hier moeten worden gevolgd door de woorden "naar mijn onbescheiden mening" (voor de zekerheid: ;) )

 

De stelling lijkt me onwaar. Onafhankelijkheid van het VK wordt al 17 jaar lang door Farage gepropageerd, lang lang lang voordat Johnson op het politieke toneel verscheen.

De stelling heeft betrekking op Johnson, die de onbetwiste leider is geworden van het Brexit kamp. (By te way: leuk commentaar ook TPO gisteren, waar iemand Nigel vergeleek met wethouder Hekking)

 

Farage is geen populist, hij is een true believer. Pech voor hem is dat hij één onbezonnen populistische uitspraak heeft gedaan, en dat is die NHS toezegging waar hij nu aan opgehangen wordt.

 

Na 17 jaar strijd en - tot eigen verbazing?- opeens bereikt hebben wat je altijd wilde, staat Farage in de schaduw van zonnekoning Jonhson én is hij voor de gewone man de man die de belofte om de EU gelden aan de gezondheidszorg te besteden, brak.

 

De propaganda en het inspelen op de onderbuik komt wat mij betreft juist bij degenen vandaan die de moord op Cox hebben aangewend voor eigen gewin. Maar waarschijnlijk is het niet politiek correct om dat te zeggen.

De "kogel kwam van rechts" dit keer, dat zoiets geëxploiteerd wordt zijn we in NL al gewend.

 

Verder ben ik benieuwd wat er binnen een democratie nou zo dramatisch is aan het luisteren naar de vox populi,

Luisteren niet, maar dit is - edit: naar mijn onbescheiden mening :) - geen luisteren meer: dit is het bespelen van de vox populi.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En de eerste grote banken hebben al aangekondigd duizenden banen naar Parijs en Frankfurt te verplaatsen. Dus dat wordt nog spannend.

Banken gaan zitten waar de vette klanten zitten. Ik zie de gemiddelde Russische oligarch nog niet naar boring Frankfurt verhuizen. Of welke oliesheik wil nu daar met z'n gouden Lamborghini door de straten scheuren? Niks an.

 

London heeft zo veel meer allure. Alleen al de (wereld)taal Engels, het is een startup magneet en wat boeit het vermogende mensen nu dat je voor de vrachtboot een halve dag in de rij staat. Een normaal mens komt toch met het vliegtuig?

 

Volgens mij blijft London gewoon het financiële hart van Europa.

Kijk alleen al maar naar de munteenheid. Bizar eigenlijk dat het financiële hart van Europa sowieso al niet de euro gebruikt maar lekker eigenwijs de eigen pond.

 

Ik weet nog niet zo zeker of wij aan de goede kant van de streep zitten straks.

Een wereldstad met de rijken der aarde, een wereldtaal, niet die zieke euro... klinkt als een goeie deal ::)

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Banken gaan zitten waar de vette klanten zitten. Ik zie de gemiddelde Russische oligarch nog niet naar boring Frankfurt verhuizen. Of welke oliesheik wil nu daar met z'n gouden Lamborghini door de straten scheuren? Niks an.
Wel eens in London geweest? Daar valt weinig door de straten te scheuren, nog niet eens met een (Duitse) Mini Cooper. 8)

Trouwens bankieren en wonen zijn twee héél verschillende zaken. Wie veel geld heeft zit niet met z'n geld in London ... wonen eigenlijk ook niet, dan zijn er (voor beiden) veel betere plekken in de wereld.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een wereldstad met de rijken der aarde

 

Leuk stukje van Knack Magazine:

Johnson spreekt over 'soevereiniteit' terugclaimen. De man die Londen heeft verkocht aan de hoogste bieder: rijke Sjeiks en Russen, waardoor de gewone Brit het zich niet meer kan permitteren om er te wonen. Bedriegers die frustraties gebruiken voor hun eigen agenda: we leven in dangerous times.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Bedriegers die frustraties gebruiken voor hun eigen agenda...

 

Yep ... Iedereen droomt van zijn eigen kleine koninkrijkje.

 

Wat zeggen de Engelsen ook alweer ... My Home is my Castle.

 

Please, dream on.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ref. Volkskrant, 25 juni 12:10

http://www.volkskrant.nl/buitenland/live-brexit-miljoenen-handtekeningen-voor-petitie-tweede-referendum~a4327593/

 

Miljoenen voor tweede referendum.

 

Een petitie waarin wordt gepleit voor een tweede referendum over het wel of niet in de Europese Unie blijven is inmiddels een miljoen keer ondertekend in Engeland.

 

Om een referendum af te dwingen zijn in Groot-Brittannië 100.000 handtekeningen nodig onder een officiële petitie aan het parlement in Londen. Zaterdagochtend stonden er al meer dan een miljoen handtekeningen onder zo'n petitie die op internet om een tweede brexit-referendum vraagt. Formeel gesproken moet het Britse parlement nu een debat voeren over de nieuwe petitie en referendum.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoe vaak gaan ze dat referendum nog houden dan?

 

Wat de uitslag ook is, er zijn altijd miljoenen mensen tegen en die 100k handtekeningen voor een volgende ronde zijn zo gehaald. Na 37 keer hetzelfde referendum is men het vast wel een keer zat, maar wat telt dan? De laatste, of wat het vaakste de uitslag was? :D

Link naar reactie
  • 0

London heeft zo veel meer allure.

Yep, ik heb er gewoond. Engeland gunt rijke jet-setters een speciale status, de zogenaamde non-doms die in de UK geen belasting betalen over hun wereldinkomen. Die hebben een woning in de stad om daar te gaan shoppen en feesten.

 

Een andere groep zijn de fat-cats uit de city die met hun jaarlijkse bonussen in staat zijn premium te betalen voor leuke woningen.

 

Dat drijft de prijzen op, met als gevolgd dat Chinezen nu hun spaargeld inzetten om lokaal onroerend goed op te kopen als pensioenvoorziening.

 

Het zijn met andere woorden niet de arme (en doorgaans keihard werkende) immigranten uit Oost-Europa die woningen afpakken van de London locals. It's the economy, stupid! Of beter: een economisch beleid dat zwaar leunt op The City, terwijl industrie, landbouw en logistiek stiefmoederlijk bedeeld zijn. Engeland heeft een paar clusters van welvaart en een enorm achterland vol armoe. Ga eens al die caravanparken opzoeken waar de bejaarden wonen.

 

NU zijn het nog referenda waarmee de bevolking zijn ongenoegen uit. Straks wordt het revolutie!

 

(beetje dramatische overdrijving....)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Dus van een referendum gaan we nu naar een neverendum.

Net als het stemmen over de Europese Grondwet of het Oekraïne referendum gewoon de spelregels veranderen of de uitslag naast je neer leggen als de uitkomst je niet bevalt. Vind je het gek dat de gewone burger er op een gegeven moment gewoon genoeg van heeft. Ik ben zelf geen uitgesproken voor of tegenstander van de EU maar als je gelooft in een democratie dan moet je er ook vrede mee hebben als er een uitslag komt die je niet bevalt.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.