Is overstappen op glasvezel verstandig?

Aanbevolen berichten

Goedemorgen HL,

 

Wij kunnen nu als bedrijf nu ook glasvezel krijgen ;D maar nu hebben we 30mb via ADSL alleen bij postcodecheck krijgen we maar 13mb binnen.

nu zag ik op reclames dat we dan bijv. 200mb krijgen.

Is dit handig om te doen?

Zelf heb ik geen verstand van internet abbonomenten.

 

 

 

 

_

titel aangepast

Link naar reactie

Zelf heb ik geen verstand van internet abbonomenten.

Onlangs heb ik zelf een rekensommetje gemaakt: als ik drie abonnementen (telefoon, internet plus tv) vervang door één alles-in-één abonnement voor glasvezel, scheelt dat precies 2 euro per maand.

 

Voor het abonnement maakt het in ons geval dus weinig uit, maar ook alle hardware moet vervangen worden. Daarom komt het vooral aan op het aantal werkplekken. (Ik had het uitgezocht omdat we toch de studio aan het verbouwen zijn: kunnen we meteen alle telefoon- en tv-kabels vervangen door netwerkkabels, anders wordt de Wi-Fi de bottleneck.)

Link naar reactie

Kijk eerst even of je glasvezel op je adres kan krijgen. Zo 'verglasd' is Nederland nog niet, en zelfs als het wel al in de buurt ligt: het laatste stukje aan laten sluiten is erg duur.

 

[edit]

Handig om te leren lezen:

Wij kunnen nu als bedrijf nu ook glasvezel krijgen

Let nog wel even op dat laatste stukje.

[/edit]

 

 

Link naar reactie

De downloadsnelheid (13/30/200 MB) die je noemt is vaak prima om standaard werkzaamheden via het internet uit te voeren.

 

Zelf vond ik het grootste verschil zitten in de uploadsnelheid. Die is bij ADSL vaak veel lager, soms zelfs 1 MB. Als je bijvoorbeeld in de cloud wilt gaan werken en je bestanden automatisch uploaden naar Google Drive/Dropbox/One, etc. is dat met 1 MB niet te doen en is glasvezel ideaal. Dat vond ik het grootste voordeel.

 

Als je niet van plan bent te uploaden is de vraag of je tevreden bent met de downloadsnelheid. Mocht je de 13 MB nu langzaam vinden, met glasvezel zal je zeker meer ontvangen. Ik heb zelf het laagste pakket 75 MB, en dat maakt al een wereld van verschil, maar vooral met uploaden.

 

Ik heb wel een nieuwe router moeten kopen, want m'n oude router kon geen 75 MB aan en dan zou je bij computers die draadloos internet gebruiken dus nog steeds heel laag MB ontvangen.

 

13 MB van de 30 MB is trouwens wel wat laag. Je zou kunnen kijken of dit ligt aan je postcode of aan je eigen opstelling. Heb je bijv. wel een hogere snelheid als je internet direct via draad ipv draadloos?

Link naar reactie

Of overstappen verstandig is, hangt er vanaf of je tevreden bent met je huidige snelheid.

Als dit voldoende is voor wat je nu nodig hebt en het is goedkoper: houden zo ;)

 

Glasvezel is qua snelheid stabieler dan ADSL of kabel, als dit glasvezel tot aan het bedrijf is. De upload snelheid is vaak ook hoger. De maximale snelheid van glasvezel is vele malen hoger dan ADSL of kabel, maar wordt nu nog niet gebruikt. Met de tijd zullen de glasvezel providers (zoals KPN) hun netwerken verbeteren en daarmee de snelheid verhogen.

 

De hardware hoeft net meteen vervangen te worden, voor 2 euro extra per maand kun je de gok nemen en kijken wat het effect heeft. Heeft het geen of te weinig effect, dan kun je later altijd nog de keuze maken om te upgraden. Mogelijk dat je de hogere upload snelheid wel al meteen merkt.

Link naar reactie

Kijk eerst even of je glasvezel op je adres kan krijgen. Zo 'verglasd' is Nederland nog niet, en zelfs als het wel al in de buurt ligt: het laatste stukje aan laten sluiten is erg duur.

 

Als er in de wijk toevallig net glasvezel wordt uitgerold, is de kans groot dat ze de kosten voor het laatste stukje niet doorberekenen.

 

Verschilt verder per regio.

Op mijn oude adres glasvezel gehad, en daar was het aansluiten zelf wel gratis, maar wel slechts tot de meterkast.

Mocht je nog geen UTP van meterkast naar de gewenste plaats hebben liggen, dan kan je daar dus wel kosten/gedoe aan hebben. (op wifi zal ik niet vertrouwen)

 

Bij mijn ouders mochten ze de plaats zelf bepalen, en is de glasvezel gratis tot in de woonkamer gelegd.

 

 

Link naar reactie

Das glasvezel sneller zou zijn dan koper, is trouwens marketingpraat. In een laboratorium wel, maar in de praktijk wordt de snelheid niet bepaald door het materiaal (televisiekabel, telefoonkabel of glas), maar door het abonnement dat je neemt en de apparatuur die ertussen zit. Daarom heb je via koper en glas precies dezelfde abonnementen voor dezelfde snelheden tegen de dezelfde prijzen. Kijk dus even welke snelheid je nodig hebt en vergelijk dan abonnementsprijzen (en ervaringen). Voor erg hoge snelheden kan je eigen apparatuur ook weer een bottle neck zijn, zeker als je draadloos wilt werken binnen de onderneming.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Das glasvezel sneller zou zijn dan koper, is trouwens marketingpraat. In een laboratorium wel, maar in de praktijk wordt de snelheid niet bepaald door het materiaal (televisiekabel, telefoonkabel of glas), maar door het abonnement dat je neemt en de apparatuur die ertussen zit. Daarom heb je via koper en glas precies dezelfde abonnementen voor dezelfde snelheden tegen de dezelfde prijzen.

 

Via TV kabel zijn inderdaad ook vergelijkbare snelheden te behalen, en dat heb ik op mijn nieuwe adres (waar geen glasvezel te krijgen is).

Maar de snelheid van DSL via telefoonkabel is aanzienlijk minder, en al helemaal als je ver van de centrale zit.

 

 

Link naar reactie

Das glasvezel sneller zou zijn dan koper, is trouwens marketingpraat.

Zowel aan de boven- en onderkant van de markt maakt het wel degelijk wat uit. Zoals Maxn al zegt: de snelheid van DSL is erg afhankelijk van de afstand tot de centrale. Maar ook bij kabel is er een plafond qua doorvoorsnelheid wat een stuk lager ligt dan glas. Ze kiezen bij kabel voor een asymmetrisch snelheid (120 downloaden / 12 uploaden) om (toch) hoge snelheden te bieden. Maar 120 / 120*) gaat op de kabel niet, wel op glas.

 

*) of welke praktische limiet er is op het moment van lezen; kabel / docsis standaarden gaan hard ;)

 

 

Link naar reactie

Ik heb thuis sinds een paar jaar ook glasvezel, destijds gratis aangesloten tot in de huiskamer (komt daar ook binnen ipv in de meterkast).

 

Destijds hadden we nog gewoon kabelinternet via UPC, maar dat maakt qua downloadsnelheid niet zo gek veel uit aangezien ik meestal via wifi werk. Met wifi haal ik nu ongeveer 40 Mbps, bij UPC zat dat rond de 35 Mbps. Maar ik heb nu een 100 Mbps abonnement en vroeger volgens mij een 50 Mbps.

 

Bekabeld zit ik rond de 70 Mbps download en 94 Mbps upload, maar tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden merk ik daar niet zo heel veel voordeel van aangezien de meeste websites zelf te traag zijn om daar voordeel van te ervaren.

 

We waren overigens niet verplicht over te stappen op glasvezel om voor de gratis aansluiting in aanmerking te komen. Het bedrijf dat dit toen verzorgd heeft is OnsBrabantNet, en we zijn pas een hele tijd later overgestapt op glasvezel bij KPN.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties,

 

Zelf is het glasvezel gebruik voor thuisbedoeld met kantoor thuis als zzp-er,

We hebben nu ADSL van 30mb maar we ontvangen maar 13mb en als ik een speedtest doe komt ik rond de 3-4mb, en dan zit ik op de kabel!

Zelf dacht ik aan een glasvezel abbonoment van 200mb is dit handig?

 

Mijn zoon speelt vaak zware games op zijn pc en hij zeikt altijd over dat het internet te sloom is.

 

 

Link naar reactie

Tja als je met de speedtest maar op 3 a 4 Mbps komt zal glasvezel inderdaad veel sneller zijn. Of je nu meteen een 200 Mbps abonnement nodig hebt weet ik niet, zelfs een 50 Mbps abonnement zou al 10 keer zo snel moeten zijn dan je huidige abonnement.

 

Upgraden naar een duurder abonnement is bij de meeste providers geen enkel probleem, downgraden naar een goedkoper abonnement verschilt per provider.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie

Tja als je met de speedtest maar op 3 a 4 Mbps komt zal glasvezel inderdaad veel sneller zijn. Of je nu meteen een 200 Mbps abonnement nodig hebt weet ik niet, zelfs een 50 Mbps abonnement zou al 10 keer zo snel moeten zijn dan je huidige abonnement.

Bij ZZP/thuisabonnementen is de mate van overboeking minstens zo relevant, en dat verschilt per provider, abonnement en per dag/dagdeel.

 

Off topic: mijn ervaring met gamende kids is overigens dat het interne netwerk de grootste bottleneck vormt, en de DNS-instellingen de 2e. Na het trekken van een ouderwetsche CAT5-kabel naar zolder een een alternatieve DNS instelling nam de gemiddelde netwerksnelheid van de PS4 met een factor 50(!) toe.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

We dacht om 200mb te doen omdat we dan genoeg hebben stel dat mijn zoon een keer met zijn vrienden een spelletjes speelavond doet bij ons thuis moet dat ook kunnen werken....

Vandaar de gedacht van 200mb.

 

De buurman heeft 150mb en die zit soms met hun gebruik om 140mb omdat iedereen dan op het internet zit is dit normaal bij glasvezel?

 

 

Link naar reactie

Bij ZZP/thuisabonnementen is de mate van overboeking minstens zo relevant, en dat verschilt per provider, abonnement en per dag/dagdeel.

 

Grafiek is een beetje gedramatiseert.

Heb je 1:10 overboeking en downloaden alle gebruikers toevallig op hetzelfde moment grote bestanden dan houd je nog altijd 20 mbit van je 200 mbit verbinding over...

 

En in de praktijk komt dat niet zo vaak voor, en worden de geadverteerde snelheden best goed benaderd.

 

5115822130.png

 

Op het moment van schrijven haal ik -volgens speedtest.net- 175 mbit uit mijn 200 mbit verbinding.

(Dit is met een Ziggo zzp kabel tv verbinding, maar met mijn consumenten glasvezel verbinding op mijn vorige adres was het soortgelijk, hetzij met hogere upload)

 

 

Link naar reactie
En in de praktijk komt dat niet zo vaak voor

Misschien heb je mijn vorige reactie niet helemaal gelezen, vandaar nog even herhaling van de relevante passage ;):

 

en dat verschilt per provider, abonnement en per dag/dagdeel

 

Bij mijn provider valt er op doordeweekse dagen een heel duidelijke prop te constateren tussen 19:00 en 21:00 uur. Kennelijk is dat het moment waarop er veel gegamed, gestreamd (netflix, spotify etc) en gedownload wordt. In de praktijk komt dat - bij mijn provider - dus wel vaak voor.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Bij ZZP/thuisabonnementen is de mate van overboeking minstens zo relevant, en dat verschilt per provider, abonnement en per dag/dagdeel.

Daarop is het verdienmodel van budgetproviders deels gebaseerd, inclusief de eigen vechtmerken van de marktleiders: ze leveren de restcapaciteit. Bij mobiele telefonie is dat nog gradueel erger. Het komt voor dat mijn kinderen mobiel "geen bereik" hebben terwijl ik zelf nog gewoon kan bellen: hetzelfde mobiele netwerk, maar een ander abonnement.

 

De buurman heeft 150mb en die zit soms met hun gebruik om 140mb omdat iedereen dan op het internet zit is dit normaal bij glasvezel?

Als de zoon van de buurman een gameserver runt of iets onbestemds met file sharing doet misschien wel, anders is het hooguit een piek die af en toe wordt aangetikt. Ter vergelijking: voor digitale tv is 4 Mbps (SD) of 8 Mbps (HD) nodig.

 

Over ADSL kunnen wij via Wi-Fi met 3 laptops, 6 smartphones en 2 tablets tegelijk online zijn; de PlayStations en de zonnepanelendata hangen aan een netwerkkabel. Problemen ontstaan pas als op meerdere plaatsen Spotify en YouTube tegelijk aan gaan of iemand foto's gaat uploaden.

 

Verder blijkt onze enige iPhone een vreemde (netwerk)gast, want op een of andere manier krijgt die het voor elkaar om soms bijna de hele Wi-Fi voor zich op te eisen.

 

Dat probleem heeft mijn zoon dus ook want na het eten zit hij te 'gamen' maar tijdens 19:00-21:00 is het internet wel beter dan mijn huidige 3mb?

want anders ziet hij er niet mee op

Doe hem een netwerkkabel cadeau als hij nu op de Wi-Fi zit. Heb ik ook gedaan (en Norbert kennelijk ook) en dan snijdt het mes aan twee kanten: hij geen glitches meer en jij snellere Wi-Fi.

 

Mij hoor je ook niet klagen: ik ben niveau 80 in BF4 voorbij. ;D

 

 

Link naar reactie

off topic:

 

Mij hoor je ook niet klagen: ik ben niveau 80 in BF4 voorbij. ;D

Ik strandde al in de tutorial van BO3 :-Ik heb consoles maar opgegeven.. ik hou het wel op UT2K4 met een stel 40-plussers...daar kan ik tenminste nog van winnen

on topic

Eigenlijk gaat het dus om of je zoon 's avonds kan gamen of niet - niet echt een ondernemersvraag, he?
Wel als dat inhoudt dat de ondernemer tussen 19:00 en 21:00 geen Citrix of office 365 kan draaien.

Maar ik geef toe.. het is magertjes ;)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

En in de praktijk komt dat niet zo vaak voor

Misschien heb je mijn vorige reactie niet helemaal gelezen, vandaar nog even herhaling van de relevante passage ;):

 

en dat verschilt per provider, abonnement en per dag/dagdeel

 

Bij mijn provider valt er op doordeweekse dagen een heel duidelijke prop te constateren tussen 19:00 en 21:00 uur. Kennelijk is dat het moment waarop er veel gegamed, gestreamd (netflix, spotify etc) en gedownload wordt. In de praktijk komt dat - bij mijn provider - dus wel vaak voor.

Ging me meer om het reclame verhaal dat je als bron linkte, dan je eigen passage.

 

Daar tonen ze een "grafiek over 24 uur" waarbij de suggestie wordt gewekt dat bij een standaard 1:10 abonnement de snelheid dag en nacht tussen de 8% en 60% van de geadverteerde capaciteit schommelt.

Terwijl je in de praktijk -met een standaard abonnement van een bekende provider- op werktijden tegen de 90% haalt.

Alleen minder capaciteit tussen 19:00 en 21:00 is al een stuk minder dramatisch. ;)

 

 

Link naar reactie

Ging me meer om het reclame verhaal dat je als bron linkte, dan je eigen passage.

 

Ah, duidelijk. Mea Culpa dan: ik had die link alleen geplaatst als toelichting op het begrip overboeking, maar niet verder naar de specifieke inhoud gekeken

 

Mijn eigen ervaringen met glasvezel zijn typisch: ik heb niet alleen dalen (tussen 19:00 en 21:00 uur) maar daarbuiten ook extreme pieken: haal ik snelheden die een factor 3 boven de theoretische maximumsnelheid van het abonnement liggen. Kennelijk wordt mijn 100 Mbps glasvezel niet of niet altijd begrensd, en zit ik soms op snelheiden van boven de 350 mpbs. Als het geen fout is maar een feature van de provider is het geniaal, en anders hoor je mij ook niet klagen :)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.