• 0

Factuurbedragen die betrekking hebben op het vorig boekjaar maar dit jaar betaal

Hallo HL-ers,

 

Ik heb hulp nodig in het maken van mijn balans. (eenmanszaak)

Waar komt het in het balans te staan:

 

Factuurbedragen die betrekking hebben op het vorig boekjaar maar dit jaar betaald, met andere worden ik heb facturen in 2014 gemaakt en ze zijn in 2015 betaald. Waar komen ze staan in het balans van 2015?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Groet,

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp heb jij in 2015 verkoopfacturen gestuurd aan klanten, voor goederen of diensten die in 2014 zijn geleverd.

 

Op je balans per 31 december 2014 neem je dan een vordering op voor nog te factureren omzet, exclusief BTW.

 

Op je balans per 31 december 2015 komen de facturen niet meer terug, tenzij ze nog niet betaald zijn. Dan zijn het debiteuren, inclusief BTW.

 

Edit: nu ik dit teruglees heb ik kennelijk de vraag niet goed gelezen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Erik vd Weerdhof, Brood en Cosara,

 

Bedankt voor de snelle antwoord! Mijn post was niet helemaal duidelijk sorry. Dus ik heb diensten geleverd in 2014, 2 facturen waren niet in 2014 betaald, dus in het balans van 2014 kreeg ik idd. vorderingen op debet zijde. In 2015 staat op mijn bankafschrift de net genoemde 2 laat betaalde factuurbedrag (2 facturen van 2014). Dus ik dacht dat mijn balans van 2015 gaat niet kloppen wegens te veel geld op mijn bankrekening, maar als ik dat goed hebt begrepen van Brood, op de eindbalans van 2015 staan ze niets meer.

 

Dit geld dan ook voor de toekomst, een vordering een jaar later gaat gewoon verdwijnen van de eindbalans. Klopt dat?

 

Link naar reactie
  • 0
... een vordering een jaar later gaat gewoon verdwijnen van de eindbalans. Klopt dat?
Dat klopt als de vorderingen op de beginbalans staan en je de betaling koppelt aan de vorderingen op de beginbalans.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak alleen een eenvoudige jaarafrekening elke jaar voor de IB (Balans per 31 december, Winst-en-verliesrekening en Vermogensaspecten van de eenmanszaak). Sorry, het klinkt misschien slecht, maar tot nu toe heb ik nooit van beginbalans en eindbalans gehoord. Ik maak maar een balans per 31 december, ik neem aan dat het eindbalans is. Dus ik bedoelde het eindbalans.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak maar een balans per 31 december, ik neem aan dat het eindbalans is. Dus ik bedoelde het eindbalans.

De beginbalans van het nieuwe boekjaar is gelijk - of behoort dat te zijn - aan de eindbalans van het voorlopende boekjaar.

 

Bij een achterstallige betaling of vordering verwijs je niet naar het oude boekjaar - die is immers afgesloten - maar naar de beginbalans van het nieuwe boekjaar.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dit geld dan ook voor de toekomst, een vordering een jaar later gaat gewoon verdwijnen van de eindbalans. Klopt dat?

De balans is er niet alleen op het einde van het jaar van toepassing. Een balans is een momentopname en kan in principe elke dag bepaald en bekeken worden. De momentopname gaat over vorderingen en schulden. Deze zijn in evenwicht door de bijzondere post van Eigen Vermogen, wat de schuld is die het bedrijf aan jou persoonlijk heeft. (alles volgens een simpele eenmanszaak-boekhouding).

 

Wanneer 31 december passeert wil de belastingdienst daarvan weten hoe de balans is en wat er veranderd is t.o.v. de balans van vorig jaar (op 31 december). Maar de vorderingen en schulden blijven intact totdat daarin iets verandert, bijvoorbeeld als je facturen betaald krijgt, kun je die vordering (op debiteuren) aftrekken. Dus de factuur van de betreffende debiteur vervalt als vordering. De balans blijft daardoor in evenwicht, omdat het bedrag van de factuur op de bankrekening komt en dat is ook een vordering van het bedrijf op de bank. Dit is wat uitleg in een notendop dus.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.