• 0

Prive verstrekking hypotheek probleem - aflossen rekening courant positie BV

Ik ben in 1996 gestart met mijn bedrijf, vanaf 2000 als BV met holding.

In 2007 wilde een klant van mij samen met een personeelslid het bedrijf overnemen.

Door de crisis viel alles in het water en ben ik alleen met mijn vrouw doorgestart.

De BV is een eenmanszaak geworden maar het probleem zit hem in de holding.

Mijn accountant heeft destijds (2000-2006) een rekening courant positie op de balans van de holding opgebouwd.

Er zijn afspraken met de belastingdienst gemaakt om als eenmanszaak verder te gaan maar de rekening courant positie van de holding moest afgelost worden.

Destijds was er hoop dat we in een redelijke tijd weer op het oude omzet nivo terug konden komen maar zoals iedereen in de gaten heeft is dit niet het geval.

Vanaf 2010 is het bedrijf weer winstgevend en alle cijfers (eigen vermogen) zien er goed uit.

Nu zijn we van plan een woning te kopen maar deze holding blijft een probleem.

Omdat we vorig jaar het bedrijfspand annex woning verkocht hebben beschikken we op dit moment over een redelijk vermogen.

We zijn in januari gestart mt een verzoek aan de belastingdienst om de rekening courant positie van de holding op te heffen door dit eenmalig af te kopen.

Dit gaat wel even duren en in tussentijd hebben we een woning op het oog.

Ziet iemand hier mogelijkheden?

[verandering: titel]

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Mijn accountant heeft destijds (2000-2006) een rekening courant positie op de balans van de holding opgebouwd.

Goed dat je hebt kunnen doorstarten.

Maar dit omschrijf je wel een beetje apart:

"Mijn accountant heeft"... Nou, dat heb je toch helemaal zelf gedaan. Door privé-dingen te laten betalen door de BV en/of geld op te nemen buiten de loonheffingen om en dergelijke.

De accountant heeft dit kennelijk verwerkt conform geldende richtlijnen, wat ook verwacht mag worden.

En nu zit je dus met een schuld aan de BV.

(Ik schrijf dit gewoon op zodat anderen de situatie begrijpen en eventueel met een voorstel tot oplossing kunnen komen. Want ik zelf zou het niet weten.)

• 0

First things first. Je wil nu al een woning gaan kopen, terwijl je nog niet weet hoe je financiële positie is. Dat lijkt me heel erg onverstandig. Zorg dat je eerst de kwestie met de fiscus afwikkelt, want de koop van een andere woning is het aangaan van een langdurige financiële verplichting en daarvoor is het erg nuttig goed in beeld te hebben wat je financiële positie is.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

De BV is een eenmanszaak geworden maar het probleem zit hem in de holding.

Maar wie is nou wie geld schuldig? De accountant aan de holding? Jij, als DGA, aan de holding? De holding aan de werkmaatschappij? De werkmaatschappij aan de holding? Holding aan de eenmanszaak of andersom?

Er zijn afspraken met de belastingdienst gemaakt om als eenmanszaak verder te gaan maar de rekening courant positie van de holding moest afgelost worden. Destijds was er hoop dat we in een redelijke tijd weer op het oude omzet nivo terug konden komen maar zoals iedereen in de gaten heeft is dit niet het geval.

Over welke rekening-courant positie hebben we het dan? En is die positie ook daadwerkelijk verlaagd? Je geeft namelijk aan dat iedereen "hoop had", maar dat de omzet niet het "oude nivo" bereikte. Daarmee lijk je te suggereren dat je de R/C-verhouding helemaal niet hebt kunnen inlopen. Over wat voor bedrag hebben we het eigenlijk (grofweg)?

Vanaf 2010 is het bedrijf weer winstgevend en alle cijfers (eigen vermogen) zien er goed uit.

Hebben we het dan over de holding of de eenmanszaak? En heb je deze positieve cijfers van de afgelopen 5 jaar wél gebruikt om de R/C in te lopen?

Nu zijn we van plan een woning te kopen maar deze holding blijft een probleem. Omdat we vorig jaar het bedrijfspand annex woning verkocht hebben beschikken we op dit moment over een redelijk vermogen.

Wie beschikt er over een redelijk vermogen? Bedoel je dan geld op de bank in privé naar aanleiding van de verkoop? Of heb je een redelijk eigen vermogen in de holding? Of is het ondernemingsvermogen van je eenmanszaak in orde? En - wederom - over wat voor bedrag hebben we het eigenlijk (grofweg)?

Het is erg verwarrend als je het doet voorkomen dat er aan de ene kant uitsluitend positieve cijfers zijn, maar anderzijds een financieel probleem is. Zo lijkt het er namelijk op dat je simpelweg de winst uit de verkoop van het pand of winst uit onderneming niet wil inzetten om de oude R/C-schuld te vereffenen. Voor het netjes aflossen van die R/C-schuld heb je immers toch geen goedkeuring nodig?

Het lijkt me dat je simpelweg alles moet gebruiken op die achterstand zelf in te lopen. Vervolgens kun je natuurlijk doen wat je wilt. Ik vraag me ook af of de fiscus graag ziet dat je de ene R/C-schuld (met korting?) afkoopt om dan vervolgens te zien dat je weer vrolijk een nieuwe hypotheekschuld aangaat.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar