• 0

Vraag over de DBA regeling en een DGA die LB betaalt

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag nav het afschaffen van de VAR en het invoeren van de DBA.

 

Wat is mijn huidige situatie?

1. Ik ben DGA van een BV waarin 2 mensen werken waar ik Loonheffing voor afdraag. Zelf ontvang ik geen geld uit de BV ook dividend is nog nooit uitgekeerd. Ik betaal daarnaast VPB.

2. Ik heb ook een EZ waar ik IB over betaal en opdrachten voor diverse opdrachtgevers doe als interimmer/adviseur. Tot nu toe maakte ik gebruik van een VAR verklaring.

 

De reden dat dit zo is ontstaan is even minder relevant maar het is een situatie die al een lange periode zo is ingeregeld en ook door de Belastingdienst is goedgekeurd na een controle die we hebben gehad een aantal jaren geleden.

 

Wat is mijn gewenste situatie:

1. Gezien ik door het afschaffen van de VAR veel gedoe verwacht en veel minder vrij zal zijn in het afsluiten van voor mij zakelijk slimme inzetcontracten, wil ik eigenlijk van mijn ZZP-er zijn af

2. Al eerder heeft mijn accountant geopperd of het niet beter zou zijn mijn EZ uiteindelijk in te brengen in de BV, zodat dit overzichtelijker wordt.

 

Mijn vraag is nu het volgende.

1. Als ik mijn EZ in de BV inbreng en voor mezelf ook LB ga betalen, ben ik dan ook in loondienst van mijn eigen bedrijf?

2. En zo ja, wordt ik dan door de belastingdienst ook gevrijwaard van de DBA regeling? Ben ik dan freelancer af?

Ik betaal dan namelijk wel elke maand LB maar natuurlijk geen sociale premies (wel verplichte bijdrage ziektekosten maar dat doe ik nu ook vanuit de EZ) dus daar zou dan nog een discussie over kunnen ontstaan als de belastingdienst, op een gegeven moment vindt dat ik een dienstverband zou hebben bij een opdrachtgever en bij mij/mijn opdrachtgever de achterstallige sociale premies gaat heffen.

 

Ik hoor graag even van jullie en bedankt alvast,

 

Groet

Gerard

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is nu het volgende.

1. Als ik mijn EZ in de BV inbreng en voor mezelf ook LB ga betalen, ben ik dan ook in loondienst van mijn eigen bedrijf?

Heel strict genomen moet je deze dingen een beetje los van elkaar zien. En de volgorde is volgens mij ook andersom. Aangezien je nu al DGA bent, lijkt het me dat je nú al in (loon)dienst bent van je BV. Ik gok alleen dat de BV geen loon uitkeert, omdat je feitelijke werkzaamheden geen loon van boven de 5.000 euro per jaar bruto zouden rechtvaardigen, waardoor je mag afzien van (het uitbetalen van) loon. Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval wel (ook nu al) maandelijks een NIHIL-loonaangifte moet doen voor jezelf als DGA.

 

Zodra je de activiteiten van de eenmanszaak overhevelt of inbrengt, zul je ook meer activiteiten onder de vleugels van de BV gaan uitvoeren. Het lijkt me dat je dan een gebruikelijk loon moet ontvangen (44.000 euro per jaar and up). Daarover draagt de BV dan loonheffingen af - net als over de lonen van die andere medewerkers. Doet je accountant ook de aangifte loonheffingen?

 

2. En zo ja, wordt ik dan door de belastingdienst ook gevrijwaard van de DBA regeling? Ben ik dan freelancer af?

Op zich doe je dan waarschijnlijk nog steeds hetzelfde, maar je bent dan inderdaad in dienst van je eigen BV en de BV draagt ook loonheffingen voor jou af. Voorheen kreeg je in zo'n geval een VAR-dga, waarmee je opdrachtgever wist dat er dus loonheffingen werden afgedragen.

 

Houdt er dus wel rekening mee dat je opeens een 'vast' loon hebt. Dat vaste loon zijn constante kosten voor de BV, terwijl de opbrengst uit opdrachten variabel wordt. Je inkomen voor de IB schommelt dus niet meer op en neer met de hoeveelheid opdrachten, maar de Vpb wel. De opdrachtgevers sluiten dan ook een contract met de BV. En de BV stuurt daar dan werknemers (o.a. jezelf) op af.

 

Houdt er ook rekening mee dat de BV verantwoordelijk is voor het doorbetalen bij ziekte. Hoewel je dus geen werknemersverzekeringen betaalt, is het wel zo dat je bij arbeidsongeschiktheid 2 jaar lang doorbetaald moet krijgen vanuit de BV.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid: bedankt voor je feedback, mijn reactie:

 

Als ik mijn EZ in de BV inbreng en voor mezelf ook LB ga betalen, ben ik dan ook in loondienst van mijn eigen bedrijf?

Heel strict genomen moet je deze dingen een beetje los van elkaar zien. En de volgorde is volgens mij ook andersom. Aangezien je nu al DGA bent, lijkt het me dat je nú al in (loon)dienst bent van je BV.

Nee

 

Ik gok alleen dat de BV geen loon uitkeert, omdat je feitelijke werkzaamheden geen loon van boven de 5.000 euro per jaar bruto zouden rechtvaardigen, waardoor je mag afzien van (het uitbetalen van) loon.
Ja

 

Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval wel (ook nu al) maandelijks een NIHIL-loonaangifte moet doen voor jezelf als DGA.
Nee

 

Zodra je de activiteiten van de eenmanszaak overhevelt of inbrengt, zul je ook meer activiteiten onder de vleugels van de BV gaan uitvoeren. Het lijkt me dat je dan een gebruikelijk loon moet ontvangen (44.000 euro per jaar and up).
Ja

 

Daarover draagt de BV dan loonheffingen af - net als over de lonen van die andere medewerkers. Doet je accountant ook de aangifte loonheffingen?
Ja

 

En zo ja, word ik dan door de belastingdienst ook gevrijwaard van de DBA regeling? Ben ik dan freelancer af?

Op zich doe je dan waarschijnlijk nog steeds hetzelfde, maar je bent dan inderdaad in dienst van je eigen BV en de BV draagt ook loonheffingen voor jou af. Voorheen kreeg je in zo'n geval een VAR-dga, waarmee je opdrachtgever wist dat er dus loonheffingen werden afgedragen.

Mijn vraag is nog steeds of mij dit nu vrijwaart van de DBA regeling? Weet je wat het standpunt is van de belastingdienst? Als het namelijk niet uit maakt en ik toch in de DBA regeling kom heeft het inderdaad meer nadelen dan voordelen om de EZ in te brengen in de BV. Ik hoor graag nog even van je :)

 

Mod edit: (onleesbare) alternatieve manier van reageren in quotes hersteld tot reactie op quotes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik mijn EZ in de BV inbreng en voor mezelf ook LB ga betalen, ben ik dan ook in loondienst van mijn eigen bedrijf?

Heel strict genomen moet je deze dingen een beetje los van elkaar zien. En de volgorde is volgens mij ook andersom. Aangezien je nu al DGA bent, lijkt het me dat je nú al in (loon)dienst bent van je BV.

Nee

Wat nee? Je bent niet in dienst van je eigen BV? Ben je titulatuur of statutair directeur? Wie is er nu bestuurder dan? En hoe is dat bestuur contractueel geregeld? Met een management- of arbiedscontract? Of nog anders?

 

Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval wel (ook nu al) maandelijks een NIHIL-loonaangifte moet doen voor jezelf als DGA.
Nee

Wat nee? Vind je dat je geen loonaangifte hoeft te doen? Of dóe je geen nihilaangifte?

 

Mijn vraag is nog steeds of mij dit nu vrijwaart van de DBA regeling? Weet je wat het standpunt is van de belastingdienst? Als het namelijk niet uit maakt en ik toch in de DBA regeling kom heeft het inderdaad meer nadelen dan voordelen om de EZ in te brengen in de BV.

Het is heel kort door de bocht gezegd: de fiscus gaat er gemakshalve van uit dat iedereen in principe onder de loonbelasting moet vallen. Om dat te (kunnen) voorkomen, had je voorheen dat hele VAR-circus en nu het stelsel van modelcontracten. Echter, als jij in dienst bent van de BV, val je dus gewoon onder de loonbelasting en lijkt me daar de kous mee af.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als ik mijn EZ in de BV inbreng en voor mezelf ook LB ga betalen, ben ik dan ook in loondienst van mijn eigen bedrijf?

Heel strict genomen moet je deze dingen een beetje los van elkaar zien. En de volgorde is volgens mij ook andersom. Aangezien je nu al DGA bent, lijkt het me dat je nú al in (loon)dienst bent van je BV.

Nee

 

Wat nee? Je bent niet in dienst van je eigen BV?

>> Nee, ik ben nu niet in loondienst van de BV.

Ben je titulatuur of statutair directeur? Wie is er nu bestuurder dan? En hoe is dat bestuur contractueel geregeld? Met een management- of arbiedscontract? Of nog anders?

>> Ik ben statutair directeur/oprichter en tevens bestuurder. Ik heb verder geen contract hierover afgesloten behalve de KVK inschrijving en de statuten van de BV

>> Deze constructie is op een gegeven moment door de belastingdienst goedgekeurd mits ik idd geen/weinig omzet zelf genereerde in de BV

 

Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat je in zo'n geval wel (ook nu al) maandelijks een NIHIL-loonaangifte moet doen voor jezelf als DGA.
Nee

Wat nee? Vind je dat je geen loonaangifte hoeft te doen? Of dóe je geen nihilaangifte?

>> Nee, we doen alleen aangifte Loonheffing voor mijn 2 medewerkers in de BV. Mijn eigen inkomen loopt via de EZ waar ik uiteindelijk IB betaal.

 

Mijn vraag is nog steeds of mij dit nu vrijwaart van de DBA regeling? Weet je wat het standpunt is van de belastingdienst? Als het namelijk niet uit maakt en ik toch in de DBA regeling kom heeft het inderdaad meer nadelen dan voordelen om de EZ in te brengen in de BV.

Het is heel kort door de bocht gezegd: de fiscus gaat er gemakshalve van uit dat iedereen in principe onder de loonbelasting moet vallen. Om dat te (kunnen) voorkomen, had je voorheen dat hele VAR-circus en nu het stelsel van modelcontracten. Echter, als jij in dienst bent van de BV, val je dus gewoon onder de loonbelasting en lijkt me daar de kous mee af.

>> Ok, ik hoop dat ook maar ik kan me wel voorstellen dat ik het wellicht vooraf moet laten toetsen?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Gerard, is quoten nu echt zó moeilijk? :'(. Het topic wordt er lang en onleesbaar door

 

1 minuut werk:

 

Wat nee? Je bent niet in dienst van je eigen BV?
Nee, ik ben nu niet in loondienst van de BV.

 

Ben je titulatuur of statutair directeur? Wie is er nu bestuurder dan? En hoe is dat bestuur contractueel geregeld? Met een management- of arbiedscontract? Of nog anders?
Ik ben statutair directeur/oprichter en tevens bestuurder. Ik heb verder geen contract hierover afgesloten behalve de KVK inschrijving en de statuten van de BV

Deze constructie is op een gegeven moment door de belastingdienst goedgekeurd mits ik idd geen/weinig omzet zelf genereerde in de BV

 

Wat nee? Vind je dat je geen loonaangifte hoeft te doen? Of dóe je geen nihilaangifte?
Nee, we doen alleen aangifte Loonheffing voor mijn 2 medewerkers in de BV. Mijn eigen inkomen loopt via de EZ waar ik uiteindelijk IB betaal.

 

Het is heel kort door de bocht gezegd: de fiscus gaat er gemakshalve van uit dat iedereen in principe onder de loonbelasting moet vallen. Om dat te (kunnen) voorkomen, had je voorheen dat hele VAR-circus en nu het stelsel van modelcontracten. Echter, als jij in dienst bent van de BV, val je dus gewoon onder de loonbelasting en lijkt me daar de kous mee af.
Ok, ik hoop dat ook maar ik kan me wel voorstellen dat ik het wellicht vooraf moet laten toetsen?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik hoop dat ook maar ik kan me wel voorstellen dat ik het wellicht vooraf moet laten toetsen?

OK, het kwartje is nog niet gevallen. Probeer voor jezelf na te gaan: Wát wil je laten toetsen? In welke hoedanigheid wil je dat laten toetsen? Waarom wil je dat laten toetsen? En door wie wil je dat laten toetsen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@prinsrachid:

 

Ik weet niet wat jij bedoelt of het kwartje is gevallen, ik heb gewoon ervaring met de belasting dienst dat ze nogal een lastige partner zijn om afspraken mee te maken.

 

Ik ben er nu niet van overtuigd dat als ik de EZ inbreng in de BV ik geen DBA gezeur krijg.

Lijkt me goed om dit te laten toetsen door bijvoorbeeld de belastingdienst zelf of een fiscalist.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er nu niet van overtuigd dat als ik de EZ inbreng in de BV ik geen DBA gezeur krijg.

Ik kreeg inderdaad al de indruk dat het niet echt uitmaakte wat voor antwoord ik geef, omdat je dan toch weer terugkomt op deze 'overtuiging'. Helaas kan ik jouw vooroordelen over de fiscus niet wegnemen. Dat zit in jouw hoofd. En omdat je dit antwoord jezelf hebt ingeprent als antwoord op je vraag, komt mijn antwoord ook niet over. Het antwoord moet en zal zijn dat je iets door iemand ergens moet laten toetsen, want moeilijk-moeilijk.

 

Het e.e.a. heeft misschien te maken met het feit dat je geen gevoel hebt bij waaróm je als eenmanszaak zo'n VAR-verklaring aanvroeg of waaróm er nu voorbeeldovereenkomsten zijn. Daarom stelde ik je heel bewust die vraag: waarom wil je laten toetsen? Als je nou voor jezelf duidelijk hebt in welke gevallen je een overeenkomst moet laten toetsen, dan dringt misschien ook eindelijk mijn antwoord tot je door waarom dat dus niet hoeft als je in dienst van je eigen BV bent. Al moet je natuurlijk nog steeds fatsoenlijke contracten/overeenkomsten tussen je BV en haar klanten sluiten, maar dat is meer vanwege een juridisch dan fiscaal belang.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er nu niet van overtuigd dat als ik de EZ inbreng in de BV ik geen DBA gezeur krijg.

 

Er is in theorie geen verschil of je via een eenmanszaak of een BV 'aan het werk' bent voor een opdrachtgever waar een 'verkapt dienstverband' vermoed zou kunnen worden. Althans dus: in theorie...

 

Want in de praktijk is het onwaarschijnlijker dat dit bij een BV het geval is (leert de ervaring, althans volgen velen).

 

En in theorie is er ook niet echt een verschil of jij (of je opdrachtgever) jouw 'zelfstandigheid' moet kunnen aantonen met een VAR of een "voorbeeldcontract": hoe dat in de praktijk uitpakt, dat weet (uiteraard) nog niemand.

 

 

Overigens zou ik persoonlijk (zonder details te kennen dan) in jouw situatie er wel voor kiezen om alleen vanuit de BV te opereren. (Maar dat had je accountant al voorgesteld, dus waarom overleg je niet gewoon met hem/haar?)

 

Link naar reactie
  • 0

Als de diensten en producten van je EMZ ongeveer gelijk zijn aan die van je BV, kan ik me voorstellen dat je helemaal geen problemen gaat hebben. Het zou pas een probleem zijn als jij de enige lasser was in een bedrijf vol welzijnswerkers.

 

Maar ik moet eerlijk zeggen ik het nut van zo'n VAR-dga ook al niet snapte; je draagt als je werkt dan toch immers loonheffingen af? Een BV richt je niet op bij een omzet van 5000 euro.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.