• 0

Meer dan 20% afschrijven per jaar mogelijk?

Hallo,

 

Ik heb een vraag. Eind 2013 heb ik een auto aangeschaft. In 2013 heb ik dan ook niks afgeschreven. In 2014 was mijn winst bijzonder laag en heb daarom ook niet afgeschreven. Nu heb ik weer omzet gemaakt waardoor ik in de hoogste belastingscchijf zit. Aangezien de auto nog op 100% zit, kan ik nu na 2 jaar meer dan 20% afschrijven? Dus in dit geval bijvoorbeeld 40% aangezien ik nog niks heb afschreven?

 

Mvg,

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Ronald,

Afschrijven moet je linieer doen.

Wat jij doet is als het ware middelen tussen goede en slechte jaren,

dat mag wel maar niet op deze manier.

Wat doe je eigenlijk met de eventuele bijtelling?

Heb je een sluitende km registratie met minder dan 500 privé km per jaar?

Moest je 25% bijtellen van de nieuwwaarde plus btw en bpm?

Wat heb je gedaan met btw privé gebruik.

 

Groet

Gerrit

Link naar reactie
  • 0

Als je niet aan de voorwaarden van willekeurige afschrijving voldoet, dan had je in 2014 al af moeten afschrijven. Zoals al gezegd zijn hier meerdere methodes voor waarvan Liniair de meest voorkomende is. Elk jaar moet je volgens goed koopmans gebruik hetzelfde systeem toepassen. Ik neem aan dat het niet om een klein bedrag gaat en raad je daarom ook aan de aangifte van 2014 alsnog juist in te dienen.

Link naar reactie
  • 0

Lineair afschrijven.

Sum of year digits.

Vast percentage van de boekwaarde.

Het is alleen wat lastiger om een andere dan lineaire methode te gebruiken én tegelijkertijd toch te voldoen aan de (reguliere) afschrijvingsbeperking van (maximaal) 20%.

 

Als je de SoYd-methode gebruikt, kan dat alleen als je dan ook meteen in minimaal 9 jaar gaat afschrijven. Bij degressief afschrijven kun je maximaal iets van 1,85 tot 2% per maand hanteren, maar ben je al gauw 15 tot 20 jaar bezig. Die laatste methode werkte trouwens wel perfect bij bijvoorbeeld (zakelijke) zonnepanelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Ik vraag me af of je gedurende het verloop op de investering geen herwaardering mag geven, naar de waarde op dat moment in het economisch verkeer en vervolgens weer maximaal met 20% op de nieuwe waarde verder gaan?

Herwaardering van activa is volgens goed koopmansgebruik toegestaan en daarmee veranderd de waarde en de afschrijvingen van het activum. De startdatum en de looptijd van de afschrijving veranderd daarbij niet ... die blijft gelijk aan de oorspronkelijke datum van ingebruikname van het activum. De hoogte van de afschrijvingen gedurende de resterende looptijd veranderd daarentegen wel.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of je gedurende het verloop op de investering geen herwaardering mag geven, naar de waarde op dat moment in het economisch verkeer en vervolgens weer maximaal met 20% op de nieuwe waarde verder gaan?

Mijn eerste reactie daarop zou nee zijn. Om een aantal redenen.

 

Goed koopmansgebruik bestaat uit een aantal facetten. Je moet voorzichtig zijn (zorgvuldig waarderen in dit geval), realistisch zijn (afschrijving gelijk laten lopen met het plezier dat je ervan hebt), maar de hele operatie ook nog simpel en bestendig houden. Het herwaarderen zou je nog kunnen zien als 'zorgvuldig' waarderen, maar het staat op gespannen voet met ongeveer alle andere aspecten van goed koopmansgebruik die je ook in de gaten moet houden.

 

Allereerst moet je een bestendige gedragslijn vertonen. Als je dus je activa steeds wilt gaan herwaarderen, zul je dat moeten volhouden. Dus ook in gevallen waarin je moet opwaarderen en niet alleen wanneer het je fiscaal wel handig uitkomt!

 

Verder staat het telkens herwaarderen van je activa op gespannen voet met het eenvoudigheidsbeginsel (keep it simple). Als je dus een computer koopt van 1.000 euro en vervolgens 2 jaar lang 20% afschrijft en dan opeens gaat herwaarderen, dan moet je die allereerst die herwaardering goed kunnen onderbouwen (bijvoorbeeld een taxatie), waarmee je het jezelf wel erg lastig maakt.

 

Je kunt trouwens na een afwaardering ook niet meer verder met 20% (als je dat daarvoor wel deed), omdat je de resterende - lagere - waarde door evenveel tijd moet delen. En bij een opwaardering zou je afschrijving vervolgens boven de 20% uitkomen, hetgeen weer fiscaal beperkt wordt tot 20%. Een herwaardering omhoog leidt dan dus naast een eenmalige winstneming, maar niet tot hogere (fiscale) afschrijvingskosten. Bovendien zou zo'n opwaardering waarschijnlijk weer op gespannen voet staan met het voorzichtigheidsbeginsel.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Eind 2013 heb ik een auto aangeschaft. In 2013 heb ik dan ook niks afgeschreven. In 2014 was mijn winst bijzonder laag en heb daarom ook niet afgeschreven. Nu heb ik weer omzet gemaakt waardoor ik in de hoogste belastingscchijf zit.

De TS wil één of twee verzuimde afschrijvingen (2013 en 2014) corrigeren met een inhaalafschrijving. Volgens mij kan dat niet met een afschrijving in één keer, maar mogelijk wel door de inhaalafschrijving te spreiden over meerdere jaren (2015 en daarna). Misschien verstandig om het probleem eens schriftelijk voor te leggen aan de Inspecteur, ook omdat de TS met een correctie van de fout misschien een ongerechtvaardigd voordeel zou behalen.

 

Plan B is 2013 en 2014 corrigeren (alsnog afschrijven) en vervolgens middeling aanvragen voor 2013–2015. Aangezien de winst in 2014 laag was maar 2015 in het hoogste belastingtarief valt, is het sowieso verstandig dat eens te laten doorrekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het begint zoolangzamer hand wel een heel verhaal te worden.

Ik hou het in eerste instantie maar op een logische som waarbij je het hoe of draai en keert de waarheid altijd aan het licht komt.

Immers wanneer ik een deel van mijn inventaris boven de boekwaarde verkoop is dat boekwinst op activa.

Wanneer ik mijn voorraad materiaal 2000 euro hoger waardeer dan het jaar daar voor, zal ik het toch op de inkoop moeten crediteren, hierdoor stijgt mijn resultaat dus met 2000, een jaar later waardeer ik mijn voorraad 2000 lager, mijn resultaat is dan ook 2000 lager(we staan dus weer gelijk)

Wanneer ik mijn hele voorraad verkoop omdat ik stop komt de economische waarde tevoorschijn.

Je moet met afschrijven natuurlijk wel van iets redelijks uitgaan, toch blijven het volgens mij

altijd min of meer indicatieve bedragen,

Tussentijds op of afwaarderen heeft denk ik geen zin en geeft administratieve rompslomp.

Misschien is er een uitzondering voor goodwill, immers wanneer ik van een slecht lopende ballentent een zaak met dikke winst maak komt bij verkoop de verborgen waarde te voorschijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties allemaal!

 

Ik ben er alleen nog steeds niet uit of ik een 'correctie' mag doen...

 

Als ik kijk naar de waarde dan zie ik het volgende:

 

Aangeschaft in 11/2013

 

Hoe ik het tot nu toe heb gedaan:

 

2013: 100%

2014: 100%

2015: 80%

2016: 60%

2017: 40%

2018: 20%

 

Terwijl een lineaire afschrijving zou zijn, 16% elk jaar, met verwachting dat ik over 5 jaar een restwaarde heb van 20%

 

2013: 97%

2014: 81%

2015: 65%

2016: 49%

2017: 33%

2018: 20%

 

M.a.w. het zou toch in dit geval niet meer moeten uitmaken als ik elk jaar 20% afschrijf?

Link naar reactie
  • 0

nee en als we zo doorgaan komt er ook geen antwoord want de discussie loopt met de nodige hypotheses alle kanten op.

dat rekenkundig staatje hierboven heb je weinig aan, belastingaangifte is geen snoepwinkel waar je zegt als ik geen lolly neem mag ik dan een ijsje?

Je moet voor je activa een bestendige gedragslijn kiezen in je afschrijvingsmethodiek, dat wil zeggen bij aanschaf bepaal je hoe je gaat afschrijven en dat doe je de gehele loopduur, je mag niet tussentijds gaan uitrekenen of een andere methode voordeliger is en dan alsnog waarderen alsof je die methode hanteerde.

 

De hoofdregel is dus fiscaal max 20% van de aanschafwaarde afschrijven, ongeacht welk commercieel afschrijfschema je kiest en jij hebt in de basis niet de vrijheid om zelf te bepalen of je wel voldoende resultaat hebt om afschrijving toe te passen.

als je ten onrechte niet hebt afgeschreven moet je hoogstwaarschijnlijk de aangiften van 2013 en 2014 corrigeren. (omdat er sprake is van sterk wisselende resultaten en dus toepassen van verschillende tariefschijven in de verschillende jaren schat ik die kans vrij hoog in.)

 

MAAR er zijn een aantal fiscale regelingen die mogelijk van toepassing kunnen zijn, sommige zijn al genoemd. om je vraag beter te beantwoorden moeten een aantal gegevens duidelijk worden

 

 

Daarom eerst een rijtje vragen..

- Wat voor auto heb je aangeschaft? een nieuwe? een gebruikte, een milieuvriendelijke met extra belastingvoordelen?

- heb je in 2013 aangifte gedaan als ondernemer en voldeed je aan het urencriterium?

- was je starter in 2013, of hoe lang onderneem je al.

 

als die antwoorden duidelijk zijn wordt het een stuk makkelijk om antwoord te geven op jou specifieke vragen en wat je eventueel moet doen om het recht te trekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

M.a.w. het zou toch in dit geval niet meer moeten uitmaken als ik elk jaar 20% afschrijf?

 

 

Dat maakt voor de fiscus juist wel uit omdat je in de jaren na 2014 in een hoger belastingtarief zit. Je schrijft dus in de betere jaren nu meer af dan wanneer je ook in 2013 en 2014 afgeschreven had. De fiscus wordt hierdoor benadeeld.

Het antwoord is dus dat het niet toegestaan is en je de vorige aangiften moet corrigeren. Of je dat ook daadwerkelijk doet is natuurlijk aan jou.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er alleen nog steeds niet uit of ik een 'correctie' mag doen...

Theoretisch zou je eigenlijk je aangiftes van 2013 en 2014 opnieuw moeten indienen, maar dan met de juiste afschrijvingskosten volgens de tweede tabel, zodat je ook 2015 op die (juiste) voet verder kan. Als je geen definitieve aanslagen hebt ontvangen, moet dat ook nog makkelijk kunnen en ook niet zo veel moeite zijn.

 

In praktische zin heb je wellicht gelijk dat het niet zo veel uitmaakt, maar daar gaat het niet om. De fiscus heeft alleen een broertje dood aan ondernemers die zelf gaan zitten schuiven met kosten zonder een bestendige gedragslijn en zeker als dat is ingegeven door impliciet winsten te middelen. Als je dus kiest voor de oplossing volgens de eerste tabel, dan moet je dus bij een eventuele controle simpelweg een goed en aannemelijk verhaal hebben waarom je niet hebt afgeschreven in de eerste jaren en daarna opeens wel. Mochten ze je oplossing niet pikken, dan wordt het waarschijnlijk alsnog gecorrigeerd volgens de tweede tabel.

 

Mijn advies: Gewoon even je aangiftes van afgelopen jaren (zelf) corrigeren en met goede moed vooruit. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik zal voor 2013 dan maar middelen met 2011 en 2012 en voor 2014 middelen met 2015 en 2016 :)

Voor een deel hoeft dat misschien niet. Als je bijvoorbeeld door deze correctie verlies draait in 2014, kan het zijn dat je dat verlies ook meteen weer in 2015 mag verrekenen met je winst in dat jaar. Dan is het ook meteen glad.

 

Als je trouwens desondanks nog wil middelen over drie aaneengesloten, dan is het wellicht handig om in het achterhoofd te houden dat dat alleen kan als je beschikt over defintieve aanslagen IB voor de te middelen jaren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • -1

Hoe dan ook, toch alleen liniar afschrijven.

Niet corrigeren omdat ik niet verwacht dat de FIOD onaangekondig

je voordeur intrapt.

De belastingdienst hier niets mee verdient en wel wat anders te doen heeft.

De rechter altijd wel begrip heeft voor de startende ondernemer, welke uiteindelijk geen

inkomsten verzwijgd en of uitgave vervalst.

Je wel voortaan naar eer en geweten en goed koopmansgebruik (wat veel ruimte bied)

aan de regels houden.

Een eventuele correctie geeft voor de BD ook nog veel werk.

Het valt al niet mee met die miljoen ZZPérs.

Trouwens middelen kost altijd geld.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een vraag. Eind 2013 heb ik een auto aangeschaft. In 2013 heb ik dan ook niks afgeschreven. In 2014 was mijn winst bijzonder laag en heb daarom ook niet afgeschreven. Nu heb ik weer omzet gemaakt waardoor ik in de hoogste belastingscchijf zit. Aangezien de auto nog op 100% zit, kan ik nu na 2 jaar meer dan 20% afschrijven? Dus in dit geval bijvoorbeeld 40% aangezien ik nog niks heb afschreven?

Als je in 2013 laag zit, en niks afschrijft, doe je het fiscaal alleen maar gunstig. Je 'bewaart' een stukje afschrijving voor de vette jaren erna.

In 2014 dito. het is dus gewoon alleen maar slim geweest om toen niks af te schrijven. Dat is al voordeel genoeg.

Je moet de zaak niet nóg mooier maken door dan nu niet aleen 20% af te schrijven, maar ook nog eens net precies nu in te halen.

Die inhaalslag behaal je straks in (even rekenen 13 tm 17 wordt 15 tm 19) 2018 en 2019, waar je nog mooi 2 x 20% af te trekken hebt tegen een dan, en daar gaan wij voetstoots van uit, aller-allerhoogste belastingschijf.

 

Link naar reactie
  • 0
... uit geen enkele stukje informatie dat hier is gegeven door TS blijkt dat hij dit had mogen doen.
Er bestaan verschillen tussen bedrijfseconomische afschrijvingen en fiscale afschrijvingen.

Fiscale afschrijvingen zijn veel minder flexibel en starten op datum ingebruikname van het activum en zijn doorgaans (niet altijd en voor alles) lineair met een maximum van 20% van de aanschafwaarde per heel boekjaar.

 

Als TS niet aannemelijk kan maken dat de in 2013 aangekochte auto ergens in 2014 of 2015 in gebruik is genomen, dan start de afschrijving op de datum van aankoop in 2013.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

realist op grond waarvan kun jij je stelling onderbouwen dat hij alleen maar slim heeft gehandeld door niet veel af te schrijven.. uit geen enkele stukje informatie dat hier is gegeven door TS blijkt dat hij dit had mogen doen..

 

 

Nee, zo bedoelde ik 'slim 'niet. Moest zelfs even goed lezen of ik dat ook wel geschreven had.

ik schrijf dat het fiscaal zelfs gunstig is geweest. Ik zie nu dat ik het woordje slim hanteer in de tweede regel, ik bedoelde 'als jij denkt slim te zijn'.

 

ik duidde erop dat niet afschrijven, en later wel maar dan max 20%, op zich al gunstig is, dan moet je nou niet nog meer uit de pot willen halen

 

Voor 2013 valt het denk ik nog wel te billijken dat je niks afgeschreven hebt, want pas in november gekocht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.