• 0

Overname activa failliete B.V.

Hallo,

 

Een collega heeft ondanks alle inspanningen zijn B.V. failliet moeten laten gaan.

De grootste redenen zijn dat hij geinvesteerd heeft ervan uitgaande dat hij zijn bedrijf op een bepaald niveau zou krijgen, echter is dit niet gelukt zoals hij voor ogen had.

 

Zelf ben ik ook werkzaam in de branche en heb hierin een stabiel bedrijf, winstgevend bedrijf.

 

Nu kan ik de activa overnemen en zijn ben ik voornemens van plan het bedrijf over te nemen en in onze V.O.F. ermee verder te gaan.

 

Nu belde mijn collega me op om te zeggen dat hij de openstaande schuld die hij bij ons heeft niet heeft doorgegeven aan de curator.

Het bedrag is niet groot en spannend, dus dat gaan we niet meer terug zien uit wat de activa oplevert bij overname of executie.

 

Mijn collega wil het alsnog doorgeven aan de curator maar de vraag is nu of dit mijn kansen op een overname in de weg kan staan.

Waarschijnlijk ben ik de enige partij die het compleet over wil nemen maar we weten dus niet wat een curator ervan vindt als een de kleinste schuldeiser het overneemt.

 

Anders schuldeisers zijn de bank en de belasting, partijen die alleen gebaat zijn bij wat het financieel nog oplevert.

 

De betreffende collega zou bij een overname bij ons in loondienst komen en heeft er dus belang bij dat het door ons wordt overgenomen maar wil ook eerlijk blijven om niet bestuurders aansprakelijk te zijn.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zal de curator niet uitmaken wie de bv wil overnemen zolang hij er maar een redelijke prijs voor krijgt en inderdaad moet je wel de totale deal voorleggen incl. het in dienst nemen van de huidige ondernemer.

 

Het alsnog aanmelden van een schuld is in principe geen probleem, zolang hij maar goed aantoonbaar is, je kunt je voorstellen dat als een schuld niet in de boedel zat en na een paar weken boven tafel komt op het moment dat diezelfde partij de activa wil overnemen dat er ietsje kritischer gekeken wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

We zijn inmiddels een paar dagen verder en heb de afgelopen dagen ook regelmatig contact gehad met de curator.

Echter zijn er meerdere gegadigden voor delen van de activa, niemand wil alles overnemen (behalve ik)

 

Nu is de termijn om te bieden verstreken en heb ik een mail ontvangen waarin de curator me adviseert om een hoger bod te doen d.m.v. een knock-out bod.

 

Een spel om er meer uit te halen voor de schuldeisers wellicht?

Geloof nl niet dat hij het mij meer zou gunnen dan welke andere partij.

 

Zou zijn geloofwaardigheid ook zeker aantasten mijns inziens.

Link naar reactie
  • 0

Zo'n curator wil natuurlijk d beste prijs eruit slepen. Niet voor de schuldeisers hoor, gewoon voor zichzelf want hij krijgt een percentage.

 

Nu biedt jij 100 voor de hele handel.

Een ander biedt 30 voor alleen de tractor

En een derde biedt 20 voor de twee koeien.

 

Wat moet de curator nou doen? voor 100 alles aan jou verkopen, of ingaan op die andere beide

biedingen, en hopen dat er nog iemand komt die voor de rest ook nog 50 neer legt?

 

Dat is best lastig. Wellicht zou je eens kunnen proeven wat er geboden is door je bod een heel klein beetje te verhogen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad een lastige, je weet immers niet wat hij allemaal aan biedingen heeft lopen.

 

Als wij alles nemen dan wordt het een doorstart, personeel gaat mee over en hij is alles in 1 keer kwijt.

Gaat hij het in delen verkopen gaat hem dat veel meer tijd (en dus geld) kosten, maar wellicht genoeg om er los meer uit te halen.

 

We gaan wel een kleine verhoging toezeggen inderdaad en kijken of dat voldoende is.

Het wordt vandaag aan de rechter commissaris voor gelegd dus we gaan het wel horen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.