• 0

Factuur ontvangen na uitschrijving KvK

Mijn vriendin heeft haar bedrijf per 31-12-2015 stopgezet en is ook uitgeschreven bij de Kvk op die datum.

Nu krijgt ze in januari nog een factuur met als datum 20-01-2016 voor de energieafrekening.

Hoe zit het met deze kosten en de btw hierop ?

Dit kan ik toch niet in de boekhouding van 2015 verwerken ?

 

Graag advies.

Bvd

 

[verandering: titel]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de btw telt de factuurdatum als leidend, zie ook andere fora.

Dat betekent, dat die weliswaar aftrekbaar zijn, maar je hebt geen omzet meer om die ergens van af te trekken. Dus moet je ze betalen.

 

Dan vraag ik me trouwens wel af hoe dat zit met een teruggave van energie, dus als je voorschot te hoog was. Dan krijg je ook btw terug.

Link naar reactie
  • 0

De (extra) energiekosten hebben nog betrekking op het jaar 2015.

 

Ik zou in de boekhouding van 2015 (memoriaal) boeken:

• Energiekosten (debet - kosten)

• Nog te ontvangen facturen (credit - schuld)

 

Omdat de BTW niet meer kan worden teruggevorderd: beide bedragen inclusief BTW.

 

Bij een teruggaaf: dezelfde boeking, maar (debet/credit) andersom.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

niet veel aan te vullen op de reactie van Lex, maar wel een vraag, heb je je al afgemeld bij de belastingdienst voor de omzetbelasting? ik meen mijn te herinneren (ik schrijf niet zo vaak uit) dat de kvk bij uitschrijving niet actief doorgeeft aan de belastingdienst dat je je uitschrijft.

 

Als dat nog niet gebeurd is kan het zijn dat je dus alsnog een aangifteverzoek krijgt voor het 1e kwartaal 2016 dus dat je nog aangifte moet doen.

pluspuntje is dan dat je deze btw ook kan terugvragen maar gaat mij vooral om het zeker weten dat je bent afgemeld.

Link naar reactie
  • 0

Nee, dan zijn we in de subvraag die bij mij al boven kwam.

 

als jij nu nog een factuur ontvangt (stel € 242) eigenlijk over 2015, dan kun je de btw (€ 42) niet meer aftrekken, want je hebt geen omzet meer om die in mindering te brengen. Je betaalt de factuur en dus ook de btw en dus drukt de volle € 242 op jouw prive.

 

Maar toen stelde ik, wat nou als het andersom is. Wat bij voorschotten energie nl vaak het geval is.

 

Je hebt in 2015 € 242 te veel betaald, dus ook € 42 te veel btw.

Als je nu geld terug krijgt, zou je eigenlijk die € 42 alsnog weer af moeten dragen op een of andere manier, maar omdat je einde bedrijf bent doe je ook geen btw-aangifte meer.

Er valt dus niks terug te vragen bij de fiscus, je krijgt btw terug wat je "eigenlijk" af zou moeten dragen.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Anouk Vermeulen.

 

Het gaat om een BTW teruggave van ca € 250 ivm teveel betaalde energiekosten.

Jammer als ik dit niet terug kan vragen bij de fiscus.

 

Je geeft nu aan ivm teveel betaalde energiekosten. Ontving ze nou een factuur die ze moest betalen of kreeg ze geld terug van de energiemaatschappij?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.