• 0

Logistieke samenwerking met Chinese producent

Beste mensen,

 

Ik ben rechtenstudent en heb daarnaast een groothandelsbedrijfje. Het concept is simpel. Ik importeer product x uit China en lever deze aan mijn klanten in Nederland (zakelijke maar ook particuliere klanten).

Mijn producent exporteert per maand z'n 15000 van deze producten naar Nederland. Mijn aandeel hierin is ongeveer 2000 per maand en ben daarmee hun grootste afnemer in Nederland. Ik ben echter enige klant die de inkopen via de zee laat verschepen i.p.v. via de lucht. Het verschil in verzendkosten is ongeveer 0,25 euro per stuk. Op 12500 stuks, die nu dus nog via de lucht worden geleverd, is dit dus al snel 3000 euro die op de verzendkosten bespaard kunnen worden.

 

Zoals u wellicht begrijpt zie ik iets in deze mogelijkheid tot kostenbesparing en ben opzoek naar de beste optie om dit te realiseren. Persoonlijk zie ik het meest iets in het volgende. Ik heb hier de voorraad liggen van de producent zonder dat ik daar eigenaar van word. Ik fungeer dus slechts als opslagplaats en doorgeefluik. Als de producent dan een bestelling krijgt, verzend ik deze en gaat het eigendom direct over van de Chinese producent naar de persoon of bedrijf aan wie ik het verzend.

Ik lever dan een dienst voor de producent (het verzenden van de orders) en stuur hen daar een factuur voor. Dit bedrag is dan ongeveer gelijk aan het bedrag dat bespaard wordt op de verzendkosten.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Op het moment dat de producten Nederland inkomen moet daar uiteraard btw en invoerrechten over betaald worden. Aangezien de producten naar mijn bedrijf gestuurd worden zal ik dit moeten betalen. Kan ik dit dan betalen en dit doorberekenen aan de klanten van de Chinees nadat zij een bestelling hebben gedaan. Ik schiet het dan dus slechts voor voor de klanten van de Chinees.

 

Is dit allemaal wettelijk correct?

Hoe heet een dergelijke ondernemingsvorm?

 

Ik hoop dat u mij hierbij kunt helpen wat er staat bijzonder weinig van op internet.

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Opslagkosten in Nederland zijn nihil. Verzendkosten via de lucht zijn 25 cent duurder dan over zee. Groot nadeel van zeevracht is dat dit rond de 6 weken duurt. Vandaar is er een voorraad in Nederland nodig zodat daar direct uit geleverd kan worden. Zo bespaar je dus 25 cent per eenheid product. Omdat je opslagkosten nihil zijn blijft er dan een leuk bedrag over. Dit zou dus de vergoeding voor mijn arbeid kunnen zijn.

 

Op het moment heb ik zelf de laagste prijs die zij mij kunnen geven. Er is alleen nog maar voordeel te behalen op de verzendkosten.

 

Link naar reactie
  • 0

Banggood, grote Chinawebshop, had al een distributiecentrum in Europa - voor een deel van het assortiment - en heeft dat onlangs uitgebreid. Moet de reclame even terug zoeken maar het leek er op dat ze voor 'China-prijzen' konden leveren vanuit de EU. Lijkt op een constructie die je hier noemt. Als dat klopt is je businessmodel geen lang leven beschoren ben ik bang.

 

Hoe kom je aan die 25 cent? Is dat op basis van het verzenden van 1 order van 15k stuks vs. 12.5k losse leveringen? En wat is dan de grootte per levering? China subsidieert verzendkosten. Geen idee tot welke grootte noch of er een verschil is tussen b2b en b2c. Heb je dat meegenomen in je berekening?

 

Heb je je leverancier al gepeild? Volgens mij vraag je om een flink krediet. Krijg je nu geleverd op krediet?

 

De concrete vragen die je stelt geven me het idee dat je of een studievraag stelt of goed weet hoe je op zoek moet naar informatie. In het laatste geval chapeaux!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Willem,

 

Dit lijkt inderdaad hetzelfde als wat ik voor ogen heb. Door de voorraad te verplaatsen van China naar Nederland kan er als eerste veel op de verzendkosten bespaard worden. Ten tweede kan er ook nog eens sneller geleverd worden. Als de voorraad in Nederland gehouden wordt kan je er een ''voor 1700 besteld volgende dag geleverd''-model van maken.

 

De berekening komt van mij zelf. Ik heb destijds een offerte aangevraagd voor 10.000 stuks met verzending over zee. Wat ik al aangaf konden ze niks van de prijs afdoen maar de verzendkosten waren aanmerkelijk goedkoper. Voor 1.000 stuks geleverd via lucht zijn de verzendkosten 300 usd. Via de zee voor 10.000 slechts 300 usd. 300/1000= 30 cent, 300/10000= 3 cent. Het verschil is dus rond de 25 eurocent.

Ik geen subsidie meegenomen in mijn berekening. Maar ik neem aan dat de subsidie afzender die deze subsidie krijgt dit bedrag in vermindering brengt op de verzendkosten die uiteindelijk aan de klant worden gefactureerd. Denk je niet?

 

Ik heb dit hele plan inderdaad voorgesteld aan de producent. Ik heb een goede relatie met hen en ze stonden hier voor open. Ze hebben mij gevraagd een plan te schrijven maar terwijl ik aan het schrijven was stuitte ik dus op allerlei problemen. Op het moment krijg ik geen krediet. Als ik met een goed plan kom vermoed ik wel dat ze dit kunnen doen.

 

Dit is geen studievraag, althans niet voor mijn studie. Ik ben werkelijk geïnteresseerd de distributie vanaf de Nederlandse grens over te nemen. Maar hoe en welke ondernemingsvorm etc. ik hiervoor moet gebruiken wordt steeds moeilijker nu ik me erin verdiep.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat afnemers wel verwachten dat ze lagere verzendkosten betalen, ondanks dat dus sneller vanuit Nederland geleverd wordt. Jouw dienstverlening gaat de Chinese leverancier dus waarschijnlijk kosten. Ik denk dat afnemers wel verwachten dat je ze op rekening gaat leveren en dat jij problemen oplost. Wat ga je met afhaalwensen doen?

 

Zoals je het nu uitlegt, neem je geen marge op producten. Waarom zou de leverancier een samenwerkingsverband met jou willen aangaan? Binnen NL en Europa ben je van weinig significante betekenis. Hoe kun je zo stellig zijn over marktcijfers?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ze hoeven op voorhand helemaal niet te weten dat ze vanuit Nederland geleverd worden. Op rekening leveren is niet aan de order, niet hoe ik het voor me zie in ieder geval. De bestellingen blijven bij de chinees binnenkomen. ik verzend ze alleen maar.

Maar ik zal er niet onderuit komen om de btw en invoerrechten voor te schieten en op rekening te doen.

Het voordeel voor de chinees is, is dat zij hun product kunnen verkopen met een veel snellere levertijd. Daarnaast kost het hen minder tijd omdat ze slechts eens in de maand mij 10000 van die dingen moeten sturen i.p.v. allerlei kleine orders klaarmaken

Link naar reactie
  • 0
Maar ik zal er niet onderuit komen om de btw en invoerrechten voor te schieten en op rekening te doen.
En jouw tijd en verzendkosten dan? Ik denk niet dat die Chinese partij zich met Nederlandse zaken van welke aard dan ook bezig wil houden, maar dat kan ik natuurlijk verkeerd inschatten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn tijd en de verzendkosten zijn inderdaad de kosten die ik heb. Daarnaast moet ik natuurlijk de btw voorfinancieren, mocht dit een wettelijk goede manier van zaken doen zijn.

 

Ik kwam op het principe van expediteur. Maar volgens mij doen zij slechts het samenvoegen van bestellingen als er al een klant voor is. In dit geval is dit natuurlijk omgedraaid. Er zijn nog geen eindklanten. Kan iemand bevestigen dat een expediteur inderdaad zijn klanten voor arriveren in Nederland al aan de douane moet doorgeven?

Link naar reactie
  • 0
De berekening komt van mij zelf. Ik heb destijds een offerte aangevraagd voor 10.000 stuks met verzending over zee. Wat ik al aangaf konden ze niks van de prijs afdoen maar de verzendkosten waren aanmerkelijk goedkoper. Voor 1.000 stuks geleverd via lucht zijn de verzendkosten 300 usd. Via de zee voor 10.000 slechts 300 usd. 300/1000= 30 cent, 300/10000= 3 cent. Het verschil is dus rond de 25 eurocent.
Ligt het nou aan mij of is die berekening irrelevant? Je kan een kwartje besparen op elke badeend die je bestelt, maar uiteindelijk moet je die badeend ook weer doorverschepen. Dus je berekening dient gebaseerd te zijn op verzending vanaf fabriek naar afnemer. Hoeveel je verdient of verliest hangt dus ook af van die laatste mijl naar de afnemer.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik met je eens. Het is ook pas rendabel vanaf een bepaalde bestelhoeveelheid. Maar als je uitgaat van bestellingen van 1000 stuks dan zijn de verzendkosten die je tot de nederlandse grens bespaard 250 euro. De kosten om deze bij een Nederlandse besteller te krijgen zijn 28 euro. Dan blijft er dus een mooi bedrag over.

 

Maar ik ben het met je eens dat het voor een bestelhoeveelheid van 50 niet erg rendabel is. Echter heeft de producent vooral bestellingen van 500 stuks of meer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik kwam op het principe van expediteur. Maar volgens mij doen zij slechts het samenvoegen van bestellingen als er al een klant voor is. In dit geval is dit natuurlijk omgedraaid. Er zijn nog geen eindklanten. Kan iemand bevestigen dat een expediteur inderdaad zijn klanten voor arriveren in Nederland al aan de douane moet doorgeven?

 

Een (douane) expediteur doet wel meer dan dat. Dus daarmee doe je onze tak van sport wat te kort ;) In theorie kan je de goederen bij iemand opslaan die een douane entrepot heeft. De logistiek kan dan niet vanuit je huis adres gebeuren. Wel schors je daarmee de invoerrechten en BTW tot het moment dat de order wordt verwerkt. Maar naar die optie ben je niet op zoek.

 

Verder ben ik bang dat het `trucje` wat je de wil doen met de BTW niet mag. Het separaat nabelasten van BTW en invoerrechten is iets waar je veel problemen mee gaat krijgen. Wat is verder de waarde van de goederen? Immers heeft jouw klant daarmee wellicht niet meer het voordeel wat ze hebben als ze direct in China bestellen. Namelijk het voordeel van de zendingen met een te verwaarlozen waarde als het gaat om invoerrechten en BTW

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

 

Ik kwam op het principe van expediteur. Maar volgens mij doen zij slechts het samenvoegen van bestellingen als er al een klant voor is. In dit geval is dit natuurlijk omgedraaid. Er zijn nog geen eindklanten. Kan iemand bevestigen dat een expediteur inderdaad zijn klanten voor arriveren in Nederland al aan de douane moet doorgeven?

 

Een (douane) expediteur doet wel meer dan dat. Dus daarmee doe je onze tak van sport wat te kort ;) In theorie kan je de goederen bij iemand opslaan die een douane entrepot heeft. De logistiek kan dan niet vanuit je huis adres gebeuren. Wel schors je daarmee de invoerrechten en BTW tot het moment dat de order wordt verwerkt. Maar naar die optie ben je niet op zoek.

 

Verder ben ik bang dat het `trucje` wat je de wil doen met de BTW niet mag. Het separaat nabelasten van BTW en invoerrechten is iets waar je veel problemen mee gaat krijgen. Wat is verder de waarde van de goederen? Immers heeft jouw klant daarmee wellicht niet meer het voordeel wat ze hebben als ze direct in China bestellen. Namelijk het voordeel van de zendingen met een te verwaarlozen waarde als het gaat om invoerrechten en BTW

 

 

Maarten, dank voor je reactie. Dit is erg nuttige informatie. Zn entrepot zou inderdaad dé oplossing zijn. Ik kan dit zeker niet zelf beginnen? :P

Is dit nabelasten (doorberekenen van voorgeschoten btw en invoerrechten) niet toegestaan? Een dhl of fedex doet dit toch ook? Of moet je hier dan inderdaad echt de gegevens van de besteller voor hebben en aan de douane kunnen geven?

Wat bedoel je precies met het voordeel als ze direct uit China bestellen? Btw moeten ze toch wel betalen, mits alle aangifte en documenten die de douane krijgt correct zijn. Anyway, de waarde van deze goederen ligt tussen de 0,85 usd en 2 usd. Als je er 50 bij deze Chinese producent besteld zal je 2 usd inclusief verzendkosten pers stuk betalen en als je er 1000 besteld zal dit rond de 1,30 usd zijn.

Link naar reactie
  • 0

En als je nou de voorraad eens voorfinanciert zelf? Hoe kom je dan uit?

 

Dat zou inderdaad de tweede optie zijn. Dan ben in gewoon importeur en distributeur. Meer risico en ik denk dat dit voor de procent ook wat minder aantrekkelijk is. Ze hebben dan echter niet meer de markt handen. Zij zouden dan hun klanten mijn gegeven moeten geven. Daarnaast is hun winstmarge dan veel lager aangezien ik een veel lagere prijs heb dan andere klanten.

Link naar reactie
  • 0

 

Maarten, dank voor je reactie. Dit is erg nuttige informatie. Zn entrepot zou inderdaad dé oplossing zijn. Ik kan dit zeker niet zelf beginnen? :P

Is dit nabelasten (doorberekenen van voorgeschoten btw en invoerrechten) niet toegestaan? Een dhl of fedex doet dit toch ook? Of moet je hier dan inderdaad echt de gegevens van de besteller voor hebben en aan de douane kunnen geven?

Wat bedoel je precies met het voordeel als ze direct uit China bestellen? Btw moeten ze toch wel betalen, mits alle aangifte en documenten die de douane krijgt correct zijn. Anyway, de waarde van deze goederen ligt tussen de 0,85 usd en 2 usd. Als je er 50 bij deze Chinese producent besteld zal je 2 usd inclusief verzendkosten pers stuk betalen en als je er 1000 besteld zal dit rond de 1,30 usd zijn.

 

Je kan zelf een entrepot beginnen. Alleen hier zitten enorm veel eisen aan en je moet daarvoor een flink aantal vergunningen aanvragen. Dus die zou ik maar even vergeten. Wel kan je evt entrepot facaliteiten afnemen bij een logistiek dienstverlener. DHL en Fedex doen nabelasten op basis van een UTB(uitnodiging tot betaling) jij doet dit niet. Goederen bevonden zich op het moment dat jouw klant bestelde al reeds in het vrije verkeer van de EU. Dus had het bedrag er al in moeten zitten in het verkoop bedrag. Dit laatste is een enorm belangrijk detail. Verder hoef je in de EU geen IR/BTW te betalen over verwaarloosbare waardes. Deze zijn:

 

Een zending heeft een te verwaarlozen waarde als de intrinsieke waarde van de daarin opgenomen goederen totaal niet meer bedraagt dan € 150 per zending voor wat betreft de rechten bij invoer en € 22 per zending voor wat betreft de omzetbelasting.

 

Echter als jij in bulk gaat importeren kom je niet meer in aanmerking voor de betreffende vrijstelling. Hou hiermee dus rekening want de consument mocht op het moment van aankoop hier wel vanuit gaan!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen gaat het om bestellingen met waardes die hoger liggen dan deze 150 euro. Wat echter wel vaak wordt gedaan is dat de producent, op aanvraag van de klant, de bedragen op de inklaringsdocumenten zo vermeldt dat de waarde inderdaad onder de 150 euro komt waardoor de klant dus geen belasting hoeft te betalen.

Deze constructie kan ik natuurlijk niet hanteren dus dat is inderdaad een nadeel.

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval; als jouw enige meerwaarde in dit verhaal is dat de producten (een fractie) goedkoper worden door deze constructie (waar nog aardig wat haken en ogen aan zitten), dan zou je je af kunnen vragen of je niet beter iets anders kunt gaan doen.

 

Dat is namelijk per definitie maar een tijdelijke meerwaarde. Er zal altijd een manier komen waarop een ander het nog goedkoper kan, of jouw organisatie groeit waardoor je overhead stijgt (en dat moet je ook terugverdienen), transportprijzen vanuit de leverancier (en zijn concullega's) kunnen dalen enzovoorts.

 

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.