• 0

BTW-nummer en inschrijving KvK nodig?

Ik ben al een tijdje met fotografie bezig om wat extra's te verdienen naast mijn studie. Het zijn vooral evenementen die ik fotografeer. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat een feestje heeft. Nu verdien ik hier op jaarbasis erg weinig mee aangezien ik dit maar zo'n 1 keer per twee/drie maanden doe. Is een belasting nummer dan wel iets voor mij? Het gaat hier namelijk om zo weinig geld..

Advies zou erg welkom zijn! Met facturen is het namelijk wel lastig want ik moet natuurlijk wel wit werken, maar er is mij een keer vertelt dat de belastingdienst niet erg veel geeft om zulke kleine verdieners zoals ik.

[verandering: titel]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

We komen het hier meer tegen dat er wat wrevel is om je meteen officieel te laten registreren.

Toch is er een duidelijk voordeel:

even naar de kvk, bij de belastingdienst aangeven dat je er bent, is allemaal niet zo veel werk.

Maar dan mag je btw op je facturen zetten, het berijf waar je voor werkt mag dat aftrekken, dus betaalt dat graag, maar as jij klein blijft hoef je dat niet af te dragen (KOR).

dat is een groot voordeel en daarmee heb je je inschrijfgeld er al gauw weer uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat ik het inschrijfgeld er zo uit heb.. Maar het bezorgd wel meteen een hele boekhouding die ik zonder belasting nummer niet zou hebben. Ik zou hier mij dus of zelf in moeten gaan verdiepen, wat een optie is maar wel een lastige aangezien ik hier niet in thuis ben, of een account betalen om het voor mij te doen. En dan is het geld zo weer weg.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wellicht heb je gezien de grootte van het bedrag nog geen BTW-nummer nodig. Check dat eerst even goed voordat je alle administratieve handelingen er voor aan gaat. Dat is op zich geen probleem, want je mag namelijk wel belastingvrij bijverdienen.

 

Maar, vergis je niet in de opmerking die je gehoord hebt

mij een keer vertelt dat de belastingdienst niet erg veel geeft om zulke kleine verdieners zoals ik.
Want je moet álle bijverdiensten wel melden aan de Belastingdienst. Ook als het om kleine bedragen gaat per jaar. Je zult dan wellicht nog binnen de regels van belastingvrij verdienen vallen.

Zie wat dat betreft bijv. deze informatie Zijn/worden je inkomsten steeds hoger, dan is inschrijven KvK wel een overweging om te doen. Óf dat je onkosten hoog zijn (nieuwe apparatuur en reiskosten), dan kan inschrijven v.w.b. de btw ook voordelig zijn i.v.m. het terugvragen van de betaalde btw.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst zegt:

 

U bent ondernemer als u zelfstandig werkzaamheden uitvoert en daar inkomsten uit hebt. Als u een onderneming start, moet u zich bij de Kamer van Koophandel aanmelden. Vervolgens wordt beoordeeld of u ondernemer bent voor de btw.

en

 

Om te beoordelen of u ondernemer bent voor de btw, letten wij op de volgende zaken:

 

[knip]

 

Hebt u regelmatig inkomsten?

 

U moet regelmatig inkomsten hebben uit uw bedrijf of beroep. Het maakt hierbij niet uit of u winst beoogt of maakt. Mogelijk maakt u in het begin van uw onderneming zelfs verlies. Ook dan moet u btw betalen over uw omzet.

 

Dan weet je nog niet veel, want wat telt als 'regelmatig'? Misschien de belastingtelefoon eens bellen? Dan heb je kans dat ze je niet kunnen helpen, omdat ze dat niet mogen (ligt ook een beetje aan hoe je je vraag inkleedt), maar het is nog altijd minder werk dan je inschrijven bij de KvK.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.