• 0

In hoeverre is goodwill die jezelf opgebouwd heb reëel bij een overname ?

Na veel lezen hier heb ik me aangemeld omdat ik wel wat hulp kan gebruiken :)

 

Ik overweeg de winkel waar ik nu een aantal jaren werk over te nemen en moet nu gaan kijken wat de winkel waard is.

 

Ik heb nu een vraagprijs gekregen van de accountant van de eigenaar waar eigenlijk 70% van het bedrag "goodwill" is.

 

Ik ben de enige werkzame persoon in de winkel en heb zelf mijn klantenkring opgebouwd .

 

Ik durf dan ook wel te zeggen dat ik het overgrote deel van de goodwill zelf ben.

 

In hoeverre is het reëel dat ik daar de volle 100% voor betaal?

 

 

Sorry dat ik niet heel duidelijk ben maar moet op dit moment een beetje oppassen met wat ik vertel ik hoop op jullie begrip.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
het resultaat minus mijn loon is voor de eigenaar van 1000 op een jaar naar 7000 gegaan..

Ah, daar staat het toch. 10 x 7000 = 70.000, dan pakt hij wel de grootste winst uit de historie.

Aanvulling op verhaal hierboven:

10 keer de winst bij traditionele bedrijven, waar geen omzet- en winstgroei meer in zit.

Je hebt dan zo'n 10% rendement op vermogen.

20 keer bij bedrijven die nog erg in de groei zitten (internet, webshops). De winst nu is dan niet zo'n reëel uitgangspunt. indirect reken je dan meer met winst in de toekomst.

 

Is de 7000 meer reëel omdat je pas gestart bent, of is de 1000 meer reëel en is er sprake geweest van 'windowdressing'. Verkopende partijen poetsen de cijfers nog even op om de winst hoger te laten lijken.

 

Vergat nog even naar de fiscale kant te kijken. Nu ben je in loondienst, dan zou je ondernemer kunnen worden. Als je vrij laag zit in je loon kan dat door o.a. de zelfstandigenaftrek e.d. wel eens gunstig uitpakken. Dan heb je het ook over een paar duizend per jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Exact dezelfde situatie kwam ik eens tegen bij een dienstverlenend bedrijf. De oprichter bood de onderneming aan aan het zittend management dat de afgelopen tien jaar mee gebouwd had aan de groei van het bedrijf. Die werden dus geacht te betalen voor de goodwill die ze zelf hadden gecreëerd.

 

Los van de juridische en bedrijfseconomische aspecten is dat ook gewoon een onderhandelingsspel. Vraag je namelijk ook eens af wat dat bedrijf waard is als je morgen ontslag neemt. Durf dat eens door te denken, tot aan uitvoering toe. Als je ergens mee dreigt, moet je ook bereid zijn om het uit te voeren.

 

Denk dan ook over het beginnen van een concurrerend bedrijf, als je niet gebonden bent aan een beding.

 

Hoe groot is de kans dat je het bedrijf binnen zes maanden (willekeurig scenario) voor de helft van de vraagprijs kan overnemen?

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.