• 0

Hulp bij eerste belastingaangifte ondernemer

Ik ben bezig met mijn eerste belastingaangifte als ondernemer en stuit op wat probleempjes. Ik heb een zeer eenvoudig internetbedrijfje (eenmanszaak) waar de kosten zijn te verwaarlozen (webhosting) en de inkomsten vrij constant (5 dienstafnemers). Ik heb verder geen inkoopkosten, voorraad o.i.d. en werk vanuit huis. de inkomsten gaan gewoon naar mijn prive rekening na aftrek BTW. De BTW zet ik apart.

 

Bij winst en verliesrekening heb ik mijn winst ingevuld bij 'opbrengsten uit leveringen en diensten' en bij 'overige bedrijfskosten; andere kosten' heb ik de kosten van de webhosting vermeld.

 

Maar dan stuit ik op het gedeelte Balans activa en Balans passiva. Ik heb zelf het idee dat ik deze over kan slaan en vervolgens bij 'priveonttrekkingen in geld' het bedrag van 'Saldo winst-en-verliesrekening' invul.

 

Zit ik zo goed? Of zit ik helemaal fout en moet ik wel degelijk de balansen invullen? Ik zou alleen niet weten hoe...

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, een balans is mijns inziens nodig want er wordt in de aangifte gevraagd naar balansposten. Je kunt wel aanklooien zonder degelijke boekhouding, maar dan is de kans groot dat je een foutmelding krijgt obv de vermogensvergelijking. Kun je zelf geen balans opstellen, dan kun je een boekhouder zoeken, of het zelf leren. Met een boekhoudprogramma kun je het jezelf makkelijker maken en fouten voorkomen. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Beste Maikel,

 

Het komt maar zelden voor dat een bedrijf een "lege" balans heeft.

Vrijwel elk bedrijf heeft wel bezittingen en/of schulden.

 

Denk bijvoorbeeld aan:

• Vaste activa:

Computer (min afschrijvingen)

• Liquide middelen:

Saldo zakelijke bankrekening

• Vorderingen:

Nog te ontvangen facturen (debiteuren)

Vooruitbetaalde kosten (voor 2016)

• Schulden:

Nog te betalen facturen (crediteuren)

Nog te betalen BTW (aangifte 4e kwartaal)

Nog te ontvangen facturen (bankkosten 4e kwartaal of december)

 

Zoals Mmint al aangaf, heb je voor de vermogensvergelijking ook nog de totaalbedragen van privéstortingen en privé-onttrekkingen nodig. Als je een boekhoudprogramma gebruikt, vind je die ook op de balans.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik ga het nog even iets beter specificeren en hopelijk kun je hier iets mee.

Ik ben in oktober gestart en heb er dus pas 1 kwartaal op zitten. In dit kwartaal heb ik 10 betalingen ontvangen en allen zijn voor 31 december betaald.

Ik hoef geen apparatuur af te schrijven en mijn enige kosten die ik zelf heb betaald waren de kvk kosten.

Als ik betalingen ontvang, zet ik hier de BTW van apart en de rest gaat naar mijn prive rekening.

 

Bij winst en verliesrekening heb ik dus ingevuld de opbrengsten en de kosten.

Dan kom ik bij balans activa, hier heb ik bij liquide middelen begin boekjaar 0 en einde boekjaar 630 ingevuld.

Het enige wat ik namelijk op de rekening heb laten staan is de laatste BTW afdracht.

Dan kom ik bij balans passiva, hier heb ik bij kortlopende schulden begin boekjaar 0 en einde boekjaar 630 ingevuld.

Dit is de 630 BTW die ik nog af moet dragen

 

Dan heb ik vervolgens bij priveontrekkingen in geld de volledige winst opgegeven omdat ik deze steeds overhevel naar mijn eigen vermogen.

 

Blijf ik nog met een ding zitten en dat is de 65 euro voor de KVK inschrijving die ik zelf heb ingebracht bij starten onderneming.

 

 

___

full quote direct voorgaand bericht verwijderd

 

 

Link naar reactie
  • 1

Die € 65 is een privéstorting.

 


Als je in 2015 maar € 605 aan BTW hebt afgedragen, kun je doorgaans gebruik maken van de Kleine ondernemersregeling (KOR). Daarbij wordt die € 605 kwijtgescholden. Deze moet je wel weer bij je winst tellen.

 

Let op: de KOR-berekening kan wat ingewikkelder zijn als er inkopen uit het buitenland zijn. Ik ga even uit van alleen binnenlandse inkopen.

 

Je had die KOR kunnen toepassen bij de aangifte over het 4e kwartaal, maar dat kan ook nu nog met een zogenaamde suppletie-aangifte. Die vindt je op de website waar je ook de BTW-aangifte doet onder "overige formulieren".

 

Er verandert dan nog wat in je boekhouding:

• De winst wordt € 605 hoger

• De schuld aan de belastingdienst verdwijnt

• Je hebt nu een eigen vermogen van € 605

 

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals bedankt.

Goede tip scheelt weer een paar honderd euro.

Ik ga een suppletie doen voor het jaar 2015 vanwege de KOR.

Kan ik de nieuwe gegevens al wel gebruiken in de aangifte 2015?

 

Ik neem aan dat het dan als volgt wordt:

Opbrengsten leveringen en diensten bedrag X

Overige opbrengsten 630 euro (KOR BTW)

Balans activa; liquide middelen einde boekjaar 630

Balans passiva; eigen vermogen einde boekjaar 630

Priveonttrekkingen in geld is: saldo winst-en-verliesrekening -630 euro.

 

Dan kan ik bij overige prive stortingen de 65 euro plaatsen, maar deze moet ergens anders weer verrekend worden anders kom ik niet gelijk...

Ik kan de priveonttrekking geld verhogen met 65 euro maar dit klinkt vreemd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Kan ik de nieuwe gegevens al wel gebruiken in de aangifte 2015?

 

 

Ja.

 

 

Priveonttrekkingen in geld is: saldo winst-en-verliesrekening -630 euro.

 

Dan kan ik bij overige prive stortingen de 65 euro plaatsen, maar deze moet ergens anders weer verrekend worden anders kom ik niet gelijk...

 

 

De € 65 is een kostenpost. Die verlaagt het saldo van je winst- en verliesrekening. Dat saldo is omzet exclusief BTW plus € 630 minus € 65. Als je al je omzet exclusief BTW hebt opgenomen, dan heb je dus feitelijk opgenomen het saldo van je winst- en verliesrekening plus € 65 euro minus € 630. Dat saldo vormt dus je privé-onttrekkingen. Daarnaast heb je nog die storting van € 65.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.