• 0

starten voor jezelf met "kennis"van een ander (partner)

Beste lezer

Ik heb het forum gelezen , maar niet specifiek de vraag gevonden. Het volgende

Iemand heeft veel kennis van auto's, maar werkt (op dit moment) nog in loondienst. Zeg maar (A)

De partner heeft geen kennis van auto's, maar werkt een paar uurtjes in loondienst. Zeg maar (B)

(B) richt een bedrijf op (eenmanszaak), tracht klanten naar binnen te trekken, geniet van de zelfstandigenaftrek (dit mag mijn inziens, want meer dan 1225 uuraan de "klus") en startersaftrek.

Uitvoerende werk wordt gedaan, in de avond-en weekenduren, door (A).

Wat is jullie mening over deze constructie.

PS: men is op de hoogte van het urencriterium

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Zolang A daar maar keurig voor betaald wordt lijkt me daar niks mis mee. Pas alleen op dat er geen fictief verkapt dienstverband ontstaat, want dan moet je net als voor een werknemer premies en loonbelasting afdragen.

edit: verkeerde term - dank, Norbert!

• 0

Zolang A daar maar keurig voor betaald wordt lijkt me daar niks mis mee. Pas alleen op dat er geen fictief dienstverband ontstaat, want dan moet je net als voor een werknemer premies en loonbelasting afdragen.

Er ontstaat hier zeker geen fictief dienstverband: er is hier een verkapt (*) of echt dienstverband. Dat betekent niet alleen afdracht premies en loonbelasting, maar ook alle bij een werknemer behorende rechten en plichten, o.a. de op deze sector van toepassing zijnde CAO naleven

En uiteraard moet het ook maar mogen van de eerste werkgever van A. In menig arbeidsovereenkomst zijn betaalde nevenwerkzaamheden alleen toegestaan na toestemming werkgever, en wellicht dat het ook schuurt met concurrentie of relatiebedingen (ervan uitgaande dat A met zijn kennis nu ook in die markt actief is)

(*) = een verkapt dienstverband is een echt dienstverband, een fictief dienstverband is dat niet!

Dat eerste (verkapt of echt dienstverband ) valt makkelijk op te lossen: start samen een VOF.

Maar wellicht dat de eenmanszaak vooral is gekozen om A uit de officiële (KvK) stukken te houden? Dat lijkt me hoe dan ook geen bestendige oplossing.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0
Dat eerste (verkapt of echt dienstverband ) valt makkelijk op te lossen: start samen een VOF.
Dat kan ... maar daarmee is het probleem van het urencriterium per firmant (het urencriterium is op de vof niet van toepassing) niet opgelost.

Aangezien B geen dopsleutel van een steeksluitel kan onderscheiden, wordt al het reparatiewerk door A uitgevoerd. De werkzaamheden van B beperken zich waarschijnlijk tot het aanvegen van de werkvloer. Op zich is daar niets mis mee, maar het is onwaarschijnlijk dat B daar 1225 uur per jaar mee bezig is.

Natuurlijk komt de gedachte naar boven borrelen ... hoe controleert de Belastingdienst dat ... maar dat lijkt mij geen gerechtvaardigd argument om deze constructie te activeren. Op termijn zal dat tot een oprisping van brandend maagzuur kunnen leiden.

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar