• 0

Hoe overeengekomen winstuitkering voor werkzaamheden te regelen?

Bij het opstarten van een bedrijf heb ik enige tijd gestoken tegen de afspraak dat ik daarvoor 4% van de winst zal krijgen. Nu ben ik na de opzet van dit bedrijf verder niet meer betrokken. Ik ben dus geen werknemer en ook geen aandeelhouder. De enige afspraak die er bestaat is dat ik voor mijn inzet 4% van de winst zal ontvangen. Dit wordt vastgelegd in een overeenkomst.

Nu is mijn vraag hoe dit het beste georganiseerd kan worden. Moet ik aan het eind van het jaar zodra het bedrag duidelijk is, hiervoor een factuur sturen als zijnde zelfstandige? Of zijn er andere mogelijkheden om dit bedrag uitgekeerd te krijgen?

 

Alvast erg bedankt voor het meedenken!

 

[mod edit: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

Over het algemeen is het beter om een percentage van de omzet , dan een percentage van de winst af te spreken.

Het bedrijf kan bijvoorbeeld besluiten om extra af te lossen of af te schrijven. Hierdoor wordt de winst gereduceerd of wordt zelfs nul. Dat betekent, dat u niets krijgt uitbetaald.

Vandaar mijn opmerking, om een percentage van de omzet af te spreken.

Groetjes,

Antoine.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Nou, dan wordt het al helemaal wazig wat er dan precies als 'winst' wordt gedefinieerd.

is dat winst voor belasting, ebit, ebitda, operationele winst, je kan er alle kanten mee op.

Het is heel gevaarlijk, oncontroleerbaar en ook niet aanvechtbaar.

 

Zou je toch op winst uitkomen, bijvoorbeeld omdat bedrijf dan ook pas de financiën heeft,

let dan op inzage in de boeken, en spreek vooraf af welke regels er gelden voor winstbepaling.

Persoonlijk zou ik dan proberen in ieder geval 'ebitda' te nemen: earnings before interest and taxes. depreciations (afschrijvingen) en amortizations (afschrijving op immateriele activa).

Want zoals Antoine al aangeeft, dat is waar de grootste discussie over zou kunnen zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.